Žijeme v globalizovaném a do jisté míry kulturně sjednoceném světě. Všichni koukáme na americké filmy, jíme u toho italská, japonská či vietnamská jídla, která zapíjíme francouzským vínem, alternativně českým pivem a v kapsách se nám převalují čínské telefony. Samozřejmě zjednodušuji, ale platí, že většina moderního světa konzumuje zcela shodné věci.
Něco podobného platí i o automobilech. Dávno pryč jsou doby, kdy v každé zemi jezdila odlišná vozidla výlučně domácích či maximálně sousedních výrobců. Dnes se už slévají i rozdíly mezi kontinenty. I my v Evropě si můžeme koupit Ford Mustang, Američané jezdí tím samým Santa-Fe jako Korejci a naše domácí Škoda Octavia se dá koupit kdekoliv od Chile přes Egypt až po Nový Zéland.
Na druhou stranu je pravda, že zrovna v tomto odvětví ještě globalizace a sjednocování není úplně stoprocentní. Ano, většina aut se sdílí, ale pořád se často stává, že výrobci nabízí pro každý významnější region i některé unikátní modely navržené čistě pro potřeby zdejších zákazníků, které jinde nenajdete. A protože mě takové “exotické” modely známých výrobců baví, rozhodl jsem se, že vám o nich v několika následujících týdnech povím.
Minulý týden jsem vám napsal o autech domácí značky Škoda, jak si můžete přečíst zde. Dnes na ni navážu dalším pro nás důležitým výrobcem, jenž sice přímo kořeny v naší kotlině nemá, ale je zde mezi motoristy velmi oblíben. Automobilka Hyundai u nás nabízí poměrně širokou škálu modelů od nejmenších městských hatchbacků až po velká cestovní SUV. Jak ale brzy zjistíte, tato auta ve skutečnosti tvoří jen malou část spektra tohoto globálního hráče.
V ostrém kontrastu se škodovkou, která se snaží po celém světě prodat téměř stejná vozidla, totiž Hyundai volí opačnou strategii: pro každý významný region vyrábí svébytná auta přesně tak, jak je mají rádi místní. Jistě, platformy jsou buď stejné nebo aspoň velmi podobné, ale finální vozy vypadají odlišně. Takže dnes to bude…široké. Pusťme se do toho.
USA a Kanada – Hyundai Elantra, Hyundai Sonata, Hyundai Palisade, Hyundai Venue a Hyundai Santa Cruz
Ve Spojených státech amerických a Kanadě najdeme především milovníky velkých aut. Aby ne, mají tam na ně dost místa. Proto nepřekvapí, že malé hatchbacky známé z evropských cest ve zdejších showroomech nenajdete. Nabídka vlastně začíná až ekvivalentem našeho modelu i30, který se však zde jmenuje Elantra, má delší karoserii sedan s rozdílným designem a pohání ho buď atmosférický dvoulitr, přeplňovaná šestnáctistovka nebo full hybridní soustava.
Nad ní stojí větší Sonata, jež už v Evropě svou technickou dvojici nemá, poněvadž je s délkou téměř pět metrů příliš velká. Loni prošla faceliftem přibližujícím její design nejnovějším hranatým modelům, který má být pro zákazníky atraktivnější než předchozí provedení vycházející ještě z fluidních tvarů hyundaiů minulosti. Pod kapotou má vždy čtyřválcovou dva-pětku, buď v atmosférické nebo v přeplňované verzi s téměř tři sta koňmi maximálního výkonu.
Trojici velkých modelů uzavírá rozměrné SUV Palisade postavené proti domácímu Fordu Explorer (neplést s novým elektrickým Explorerem z Evropy, to by byla šeredná chyba), které v nejbližších měsících vstoupí na trh v nové generaci. Hýbat s ním bude stejná přeplňovaná čtyřválcová dva-pětka jako se Sonatou, díky hybridnímu systému ale přidá ještě dalších třicet koní.
Jelikož však ani v Americe nepotřebuje velké auto každý (zkoušeli jste si někdy zaparkovat pětimetrovou stodolu v New Yorku?), Hyundai nabízí i vozidlo spadající do kategorie malých městských crossoverů. Jmenuje se Venue, velikostně se blíží našemu Bayonu, má atmosférickou šestnáctistovku s výkonem okolo 85 kW a pro Hyundai představuje jeden z vůbec nejrozšířenějších modelů, protože se kromě USA a Kanady prodává i po téměř celém zbytku světa, tedy vyjma trhů EU.
Aby toho nebylo málo, Hyundai v Americe nabízí i pick-up. Nazývá ho Santa Cruz a vydává ho za spíše stylové, i když stále do jisté míry užitečné vozidlo. Je tomu tak proto, že automobil neoplývá rámovou konstrukcí ani osmiválcem, postavený je na základech i nám známého typu Tucson (se kterým sdílí základní designové prvky) a motoricky je na tom stejně jako Sonata.
Latinská Amerika – Hyundai Grand i10 SD, Hyundai HB20, Hyundai Creta a Hyundai H-100
Zatímco na severu amerického kontinentu frčí velká auta, na jihu je tomu přesně naopak. Zde se mnohem víc hledí na kupní cenu, takže tu prim hrají malé nákupní tašky. Nepřekvapí proto, že páteř prodejů tvoří typ Grand i10 s atmosférickou jedna-dvojkou, kterého si pamatujeme i z našich cest. Co už však u nás nejezdí, je jeho prodloužená varianta sedan zvaná SD, na níž mě fascinuje třeba fakt, že u ní výrobce zachoval design plovoucí střechy, díky čemuž zůstává poslední sloupek vždy černý. Nevzpomínám, u jakého dalšího auta s touto karoserií jsem něco podobného viděl.
Nad ním stojí o něco větší model HB20, velikostně přibližně odpovídající evropské i20, který byl primárně vyvinutý pro brazilský trh, odkud se postupně rozšířil do všech významných zemí Latinské Ameriky, aby tu nahradil slavný a již nepokračující Accent. Vypadá roztomile a kulatě, což se prý místním líbí, a pohání ho jednoduchá atmosférická jedna-šestka, která v Brazílii může spalovat i zde tolik populární ethanol.
I tady se prodává malý crossover Venue, jehož doplňuje za mě pořád také malý crossover Kona, v popisovaném regionu se však mezi tato dvě auta ještě vklínila Creta, určená výhradně pro rozvojové trhy celého světa. Důvodem bude nejspíš cena, kterou prozrazuje jednodušší design a plošší nabídka motorů bez elektrifikace. Holt je skoro stejně velká a přitom levnější než zmíněná Kona, oblíbená i u nás.
K tomu všemu je na některých konkrétních trzích ještě stále k mání i valník Hyundai H-100, jenž se kdysi prodával také na našem kontinentu. Evropským trhům už je bohužel zapovězen, protože jeho konstrukce s motorem na úrovni předních sedadel není dostatečně bezpečná, ale v Latinské Americe, kde se na ochranu posádky tolik nehledí, stále kypí zdravím a vesele se svým malým dieselem rozváží zboží.
Afrika, jihovýchodní Asie a další rozvojové trhy – Hyundai Exter a Hyundai Alcazar
V těchto oblastech se s automobily Hyundai roztrhl pytel, protože se zde prodává prakticky vše, co znáte z Evropy (včetně Ioniqů) i Severní a Jižní Ameriky (zde ještě žije i ten Accent). Samozřejmě se nabídka trochu liší trh od trhu, ale v zásadě platí, že pokud si vzpomenete na jakýkoliv Hyundai, zde ho najdete. A návdavkem se tu nabízí i něco navíc.
Pod už opravdu malým Venue ještě leží úplně malinkatý Exter, jenž se svou délkou pod čtyři metry spadá do speciálně v jihovýchodní Asii extrémně populárního segmentu mini SUV, což znamená, že třeba na indickém trhu bude i přímou konkurencí pro minulý týden probíranou Škodu Kylaq. I on byl představen teprve nedávno a sdílí některé designové prvky s posledními hranatými řadami. A stejně jako Grand i10, také on má pod kapotou malou atmosférickou jedna-dvojku.
Již zmíněná Creta má v některých oblastech i prodlouženou “kombi” verzi zvanou Alcazar, která do své čtyři a půl metru dlouhé karoserie pojme sedm osob. Pokud si to však nedovedete představit, vzpomeňte, že evropský Peugeot 307 SW také nabízel sedm míst k sezení a to byl ještě o pár centimetrů kratší. Když to šlo u nás, proč by to nešlo u nich? Ačkoliv…šlo…to je možná silné slovo.
Jižní Korea – Hyundai Veloster, Hyundai Nexo, Hyundai Ioniq 9 a Hyundai Azera
Na domácím trhu je Hyundai nejsilnějším hráčem, což značí, že jeho nabídka je tu vážně rozsáhlá. Koupit si zde můžete i10, i20, Accent, i30, Elantru, Sonatu, Venue, Cretu, Konu, Tucsona, Santa-Fe, Palisade, Instera, Ioniqy 5 a 6 a Stariu. Doma si ale značka dovolí trochu víc “popustit uzdu”, takže tu jsou k dostání i pokročilejší a propracovanější řady, na něž ani my v EU nedosáhneme.
Na hraní tu třeba mají typ Veloster. Možná si vzpomenete, že jednu dobu se dal pořídit i u nás, ale v Koreji žije stále. Přesněji je tu k dispozici ve své druhé generaci, přičemž ta si zachovává asymetrické uspořádání se dvěma dveřmi vpravo, ale jen jedněmi vlevo. Je také orientovaný na řidiče, což potvrzuje i existence varianty s přeplňovanou šestnáctistovkou o výkonu 210 koní, kombinovanou se šestistupňovým manuálem.
Pro milovníky těch nejmodernějších technologií je zde pro změnu k dispozici elektrické kompaktní SUV Nexo s volitelně bateriovým nebo vodíkovým systémem uchování energie, které je prý natolik dobré, že při jízdě nejen že nevypouští žádné nežádoucí emise, ale ještě díky chytrému filtračnímu systému vzduch ve svém nejbližším okolí čistí.
Ještě nad velkým SUV Palisade stojí jeho elektrická alternativa Ioniq 9, která je výhradně bateriová, šestimístná, schopná dosáhnout výkonu přes čtyři sta koní a vzhledově nesmírně cool. Ale nebojte, proslýchá se, že zrovna tohoto Hyundaie bychom se v průběhu roku snad mohli dočkat i my.
Nabídku uzavírá pravá vlajková loď automobilky, model Azera — více než pětimetrový luxusní sedan vybavený buď atmosférickou dva-pětkou ze Sonaty nebo panským a v Evropě dnes prakticky nepředstavitelným atmosférickým vidlicovým šestiválcem o objemu 3,5 litru a nejvyšším výkonu tři sta koní. Toto auto navíc ještě vypadá za mě přímo dokonale a možná víc evropsky než současná německá prémie v této třídě. Co myslíte?
Takový je druhý díl mého seznamu exotických aut známých výrobců věnovaný tentokrát automobilce Hyundai. Znali jste tato auta? A víte ještě o nějakém dalším (protože tady jsem asi určitě na nějaké zapomněl)? Pokud ne, můžete zkusit třeba hádat, jaké značce se budu věnovat příště.























































rock
31. 1. 2025, 19:03Azeru jsem si musel dohledat, ale pak se ukázalo, že ji znám jako Grandeur :-)
S těmi vlajkovými loděmi v tom Hyundai ještě nedávno asi sám neměl tak úplně jasno; v nabídce měli taky "zvířecí" dvojici Aslan (lev) a Equus (kůň) -ten mohl mít až V8 5,0 l- a taky Genesis, všechno +- 5 cm stejně velký jak Grandeur. Pak Aslana a Equus ukončili a z Genesis udělali samostatný brand, tak zbyl Grandeur.
rock
31. 1. 2025, 19:12Ještě jsem zapomněl: super článek. Každýho baví něco jinýho a mne nejvíc právě texty tohodle typu.
martin_100
31. 1. 2025, 21:28Ty jo ve světe jsou ty kundaje tak nějak lepší a zajímavější. Třeba ta sedanová i10 by se mi líbila na jezdění do práce. No a Sonata to by byla kára na vejlety.
rivka
1. 2. 2025, 00:13Prodával jsem Hyundaie začátkem roku 2001 kdy byl importérem ještě Motokov a jeho přístup k tomu byznysu byl zoufalý. Tak jsem odešel, ještě ten rok dostal Motokov kopačky a... a začala raketová proměna značky z otloukánka na štiku, inovátora atd. Zůstat tam dodnes, zapaloval bych si teď stodolarovky zlatým zapalovačem :-) Americké modely tu zná asi hodně z nás, koneckonců, vyťukat na klávesnici https://www.hyundaiusa.com/us/en je otázkou několika sekund.
"Latinos/J. A." verze mě nikdy moc nezajímaly, ačkoli vím že mnoho výrobců tam vyrábí několik zajímavých verzí aut, v Evropě nedostupných.
Domácí modely značky jsou taky něco úplně jiného, přiznávám že na ty jsem se taky nikdy nedíval. Holt je mi ta severní Amerika jaksi po všech směrech bližší než Jižní Korea :-)
Pokud jde o vrcholné modely tak z nich měl člověk v hlavě slušný "galymatyáš", jak popsal Rock :-) Tady v Brně jsem loni potkal tenhle kousek a i když záď je taková - no - "hůř uchopitelná" :-), dovedl bych si představit že od toho mám klíč :-) https://www.sauto.cz/osobni/detail/genesis/ostatni/207772861
A než novou fábii (tu mám jako služebák, brrr) v jen trochu lepší výbavě, vzal bych za stejné peníze třeba tohle: https://www.sauto.cz/osobni/detail/hyundai/genesis/205358778
Navzdory výše napsanému bych ale stejně nakonec dal přednost spíš téhle Kii:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=414288090&dam=false&fr=2015%3A&isSearchRequest=true&ms=13200%3B1%3B%3B&od=down&pageNumber=4&ref=srp&refId=041cb98f-c3ec-4eb8-765a-05191d547733&s=Car&sb=p&searchId=041cb98f-c3ec-4eb8-765a-05191d547733&vc=Car
Ronoath
1. 2. 2025, 08:12Elantra se mimochodem dodnes prodává v Polsku. S benzínovou 1.6. A je to pohledný sedan, jako závan starých časů moderně uchopený. Kdysi jsem vybíral mezi ní a Tipem, zvítězil Fiat.
Frankie
1. 2. 2025, 11:59Za mě škoda všech, které se tu nenabízí kvůli pokutam za flotilove emise. Toto je za mě hrozný limitující paskvil.