logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Bazarový snílek, Recenze & testy

Audi A7 Sportback 3.0 BiTDi: Luxus v praktickém balení

Audi A7 Sportback je jedním z nejpřitažlivějších aut minulé dekády. Umí okouzlit i jako ojetina?

S automobily značky Audi se na našich stránkách nepotkáváte příliš často. Má to nějaké své důvody, ale to asi není zas tak důležité. Osobně mě to však trochu mrzí, neb mám k této značce jisté vazby. Už jsem to tu patrně kdysi někde psal, že na „kulaté“ A6 jsem se v podstatě učil řídit a dodnes na to vzpomínám. Bylo to auto, které pomáhalo formovat mé řidičské začátky a těch historek, které se k tomu vážou, je nepočítaně. Když se tedy objevila možnost, v rámci spolupráce s firmou Auto ESA, zkusit nějaké jejich auto z aktuální nabídky, byla pro mě volba Audi v podstatě jasnou možností. A povedlo se ulovit opravdový klenot.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Nevím jak, vy, ale model A7 Sportback považuji za jedno z nejpřitažlivějších aut minulé desetiletky. Poprvé vyjelo na silnice v roce 2010 a bylo jakousi reakcí, na tehdejší úspěch Mercedesu CLS, který okouzlil svět již v roce 2004. Audi vidělo v tomto segmentu příležitost, kterou si nehodlalo nechat ujít. Svou sportovní limuzínu dokázalo uvést na trh těsně před příchodem CLS druhé generace a také dříve než mnichovský rival BMW, který připravil řadu 6 ve verzi Gran Coupé. Navíc Audi na to šlo trochu jinak, než oba nejbližší konkurenti, kteří byli klasickými tříprostorovými sedany. A7 Sportback je totiž, na tehdejší dobu a zaměření auta poněkud netradičně, vcelku praktický liftback (oficiální materiály mluvily ještě o fastbacku). Očividně to byl správný krok, neboť se jím inspirovala právě i konkurence, která v dalších generacích vsadila také na tento typ karoserie.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Automobil typu liftback jsme do té doby měli zafixovaný spíš jako takový praktický a spíše rodinný typ, který je pro lidi, jež by rádi auto s dobrým přístupem do kufru, avšak z nějakého důvodu neradi kombi. Audi s modelem A7 Sportback (potažmo i A5) ukázalo, že velká míra praktičnosti a styl, mohou jít ruku v ruce. Však se na to podívejte sami. Já mám pocit, že tohle auto snad nestárne. Čisté linie, které dávají smysl. Nikde žádné zbytečné kudrlinky. K tomu si přidejte bezrámová okna. Ne vážně, tohle je opravdu pěkné auto i po letech. Stále umí chytit za srdíčko. Snad pokaždé, co jsem A7 někde zaparkoval, jsem se za ní otočil, abych se pokochal, jak pěkné auto to je. A to se mi stává opravdu jen výjimečně. A to se bavíme o autě v černé barvě, která bývá často považována za nudnou. „Á sedmičku“ jste mohli mít i v mnohem vyzývavějších barvách a v každé z nich ten design prostě fungoval skvěle. Bezesporu mistrovské dílo.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Stejně povedený je i vnitřek vozu. Mějte na paměti, že A7 Sportback se řadí do vyšší ligy a v té není žádný prostor pro přešlapy. Interiér je naprosto dokonale sestavený, přesně tak, jak očekáváte od Audi. Testovaný kousek měl za sebou 11 let služby a na hrbu necelých 160 tisíc kilometrů a stále vypadal, jako nový. Žádné známky poškození, ani degradace materiálu. Nikde nic nevrzalo, neupadávalo, každé tlačítko (a že jich tu je požehnaně) fungovalo přesně tak, jak má. Tohle je opravdu dobře odvedená práce. Audi interiéry vždy umělo a tohle je krásné potvrzení. Léta poznáte především na infotainmentu, který se ve své době řadil mezi špičku, ale dnes už je prostě za zenitem, což je asi očekávatelné. Od rozlišení, až po samotné ovládání, které je tu po staru kolečkem. Dneska se to už dělá trochu jinak. Musím říct, že nejsem zrovna nekritickým obdivovatelem moderních dotykových displejů v autě, avšak přemíra tlačítek, funkcí, ovládacích koleček, dotykových plošek mi teda brala pozornost více, než dotykové displeje moderních aut. Ani po čtyřech dnech jsem se nedokázal naučit jejich polohu tak, abych to ovládal poslepu.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Co se výbavy týče, těžko vám tu bude chybět něco zásadního. Počítat můžete s elektrickým dovíráním dveří, vyhřívanými i ventilovanými sedačkami, čtyřzónovou klimatizací, no prostě je tu vše, co můžete k jízdě potřebovat. Osobně mi chyběla snad jen parkovací kamera a nějaké to USB na palubě, ve kterém by šel dobít mobil (přítomen byl jen nestandardní MMI audio konektor). Samozřejmě mi z praktického hlediska chyběla možnost Carplay, kterou využívám denně při každé cestě, ale to v roce 2013 opravdu standardem nebylo. Pochvalu si zaslouží také sedačky, které jsou opravdu pohodlné a zároveň umí i slušné boční vedení. Zprvu mi přišlo, že jsou ukotvené trochu moc vysoko a potřeboval by je trochu níž, ale druhý den už jsem si toho ani nevšiml. Vzadu je místa dostatek, především v podélném směru. Nad hlavou je to, kvůli svažující se střeše, trochu horší, ale že bych se tam se svými 184 cm cítil nějak významně nekomfortně, to určitě říct nemohu. Spíš to jen působí stísněnějším dojmem, čemuž napomáhá i celočerný vnitřek. V nějakém světlejším to bude jistě o poznání lepší. Přístup do kufru je ukázkový. Audi použilo jedny z největších pátých dveří, co jsem viděl a to mělo rozhodně pozitivní vliv na reálnou využitelnost kufru.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Audi A7 Sportback nabízelo celou plejádu motorů, které jste mohli zvolit. Od základního šestiválcového 2.8 FSI (na některých trzích v roce 2014 přibyl 2.0 TFSI), přes přeplňovaný třílitr až po drtivý osmiválec ve verzích S7/RS7. V našich končinách však byl nejrozšířenější volbou naftový šestiválec. Vždy se jednalo o legendární 3.0 TDI, které jste mohli mít hned v několika výkonových variantách. Většina A7, na které v inzerci narazíte, bude právě s tímto vznětovým třílitrem. Proto jsme se podívali na zoubek právě jemu. A aby to bylo trochu zajímavější, vzali jsme si do parády jeho nejsilnější modifikaci se dvěma turbodmychadly, občas označovanou jako BiTDI.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Tento třílitrový šestiválec se dvěma turby disponuje 313 koníky a 650 Nm, což z něj chvilku dělalo nejsilnější třílitrový diesel na trhu. Jeho projev je vskutku výjimečný a nezvyklý. Když jsem si načetl technické parametry, tak jsem očekával, že dostanu něco, co bude dole mrtvé a pak to vysype všechny koně a newtonmetry najednou a kopne jako kůň. Chyba lávky. Tohle biturbo je nečekaně lineární. Už od volnoběhu má sílu a elán, jak kdyby tam byl nějaký malý elektromotor (což samozřejmě není). A svou sílu ukazuje až někam za 5 tisíc otáček. Prostě vůbec nepolevuje a táhne jak ďas v kompletním spektrum otáček a čím je výš, tím to graduje. Trochu to připomíná americké osmiválce. Což tedy dělá mimochodem i zvukem. Audi vyvinulo speciální elektromagnetický generátor vibrací, který se nachází v tlumiči výfuku a opravdu to zvenčí zní, jak „vé osmička“. Uvnitř pak trochu drsnější chod vznětového agregátu slyšíte víc, ale není to nic hrozného. Každopádně s tímto motorem je A7 Sportback postrachem levých pruhů Autobahnu. Jeho vůle a ochota zrychlovat ještě daleko za dvousetkilometrovou hranicí je opravdu obdivuhodná a jen málokterý diesel té doby umí nabídnout něco podobného. Co se spotřeby týče, ta umí být nečekaně rozumná, ale samozřejmě i vyšší, pokud dáváte autu za uši. S lehkou nohou se můžete pohybovat za zhruba 6 -7 litrů nafty. Průměr počítejte okolo devíti. A když mu stojíte za krkem, umí i 14-15 litrů. Na poskytované výkony to vůbec nejsou špatná čísla. Nejsilnější motorizace je dobrou volbou i stran převodovky. Je to jediný diesel v A7, který jste mohli mít s měničovým osmikvaltem a je skvělý. Hladký, rychlý, bezchybný. Ostatní varianty si musely vystačit s Multitronicem (od toho ruce pryč) či S- Tronicem, jehož životnost je také nižší než u tohoto Tiptronicu od ZF.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Samotná jízda je přesně taková, jak si představujete od velkého cestovního GT. Sametová, pohodová a komfortní. Na palubě vás nic neruší, nic neotravuje. Zároveň to však není, že byste byli zcela odstřiženi od děje. Audi vás do něj umí zapojit, když budete chtít a pak i na točité silnici umí vykouzlit trochu té řidičské radosti. Není to sice žádný velký sporťák, ale limity má poměrně daleko a dává dopředu vědět, skrze volant a sedačku, co se chystá. Do zatáček se skládá poměrně ochotně a nepřenáší na svou posádku žádnou nervozitu. Je neutrální a stabilní, jak to jen s tou koncepcí lze. Nechybí samozřejmě stálý pohon všech kol Quattro, který zlepšuje trakci i při horších povětrnostních podmínkách. Osobně mě příjemně překvapil komfort i na vcelku velkých kolech. Tady je bonusem chybějící S-Line paket. Vzduchový podvozek pracuje na jedničku a do interiéru nepřenáší záludnosti českých silnic.

Foto: Daniel Borský | autickar.cz

Verdikt

Audi A7 Sportback je skvělým zástupcem segmentu luxusních limuzín. Zároveň v sobě nese i DNA klasických cestovních GT, přičemž umí nabídnout i rodinný aspekt v rámci každodenní použitelnosti. Tohle auto se rozhodně povedlo a bezesporu dokáže obstát i v dnešním provozu. Výbava je natolik obsáhlá, že ani dnes nezahanbí, silný motor svou chutí do života mnohé dnešní dokonce předčí. Zkoušený kus byl navíc v opravdu pěkném a funkčním stavu, až na jeden trochu zmatený přední parkovací senzor, jsem neobjevil nic, co by nešlo, či nějak haprovalo. Kdybych měl pro takové auto v současnosti využití, asi bych zvažoval obměnu svého vozového parku, opravdu se mi to líbilo. Pokud to využití máte vy, je to zajímavá možnost. Za cenu pohybující se okolo půl milionové hranice to může být hezká volba, která bude fungovat dlouho.

Technické údaje:

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec 2967 ccm 
Výkon: 230 kW (313 k) v 3900 – 4500 ot./min.
Točivý moment: 650 Nm v 1450 – 2800 ot./min.
Převodovka: osmistupňová automatická Tiptronic
Maximální rychlost: 250 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 5,3 s 
Provozní hmotnost: 1850 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 6,4 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 9,1 l/100 km kombinovaná
Cena od: 350 000 Kč dle stavu
Cena konkrétní vůz: 530 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
rock
7. 10. 2024, 09:06

"11 let služby a na hrbu necelých 160 tisíc kilometrů... Nikde nic nevrzalo, neupadávalo, každé tlačítko (a že jich tu je požehnaně) fungovalo přesně tak, jak má."

Sám jezdím taky v Audi, které už dneska nějaký ten kilometr má za sebou, jsem na tom s funkčností stejně a považuji to za naprostou samozřejmost - takže se ptám: ony jsou značky, kde to v takovém nájezdu a věku samozřejmost není?

2
Marek Brunner
7. 10. 2024, 09:56

U jisté německé konkurence to nemusí být samozřejmé ani u takřka nového vozu…:)

0
tomaass2
21. 10. 2024, 19:57

Souhlas, čerstvá zkušenost: 2 roky staré auto s třícípou hvězdou ve znaku a nájezdem 30 tkm vydává pazvuky jak moje se slepicí ve znaku po 8 letech a 200 tkm. A jako mladá ojetina bude k prodeji za 1.6m, tedy dvojnásobek toho, co je původní ceníkovka mého ... To musí být radost tohle koupit :)

2 reagovat
StreetPro
7. 10. 2024, 09:49

A8 4H je ještě tišší, má lepší infotaiment, ale třeba rozložení tlačítek ještě horší.
A7 je trochu jako Tesla Model S - 4x4, výklopné 5. dveře, bezrámová okna... žel kvalita interiéru je někde jinde (malé/nepřesné přesahy gumového těsnění, "volné" přechody koberec/lišta, samotné materiály) :-)
Na foto je TM3, ale pro představu (v reálu to jde doladit, ale ponecháno osudu/z fabriky) ... tyhle detaily jsou v Audi dotažené do dokonalosti.

2 reagovat
Habakukk
7. 10. 2024, 13:04

To je ten motor co má ty šílený rozvody s tisíc a jedním řetízkem co výměna stojí 1/4 ceny ojetiny?

0
StreetPro
7. 10. 2024, 14:58

Jdi si vypláchnout pusu... je nej řetěz co shimano pro volympiádu má!

2
Habakukk
8. 10. 2024, 08:52

To je skoro děsivé umění, ale když chceme dostávat z motoru stále víc a víc tak to pak dopadá takto.

0
sheogh
8. 10. 2024, 12:05

Tak pokud je to rozumne dimenzovany a napinaky apod nejsou z nejakyho ausus plastu, tak asi cajk ...

0
Habakukk
9. 10. 2024, 08:56

ale jo zase kolikrát za život auta se ty rozvody dělají, jednou ve 200 litrerch a další výměny se auto dožije někde na Balkáně kde už ty rozvody asi řešit nebudou a nebo rovnou rozebrat na díly.

-1
tomaass2
10. 10. 2024, 20:58

Hele tady (https://www.kfautoservice.cz/rozvody-3-0tdi-vymena-rozvodu-3-0tdi/) píšou rozvody ~ 65k, to zas na šestiválec ve vyšší třídě není tak strašlivý :)
(vezmu-li, kolik stojí na Fordí 1.8 TDCI v C-Maxu :D)
-
Komentář upraven 10. 10. 2024, 21:01:09

0 reagovat
tomaass2
10. 10. 2024, 21:09

Tohle období pro mne byl vrchol designu Audi. Vždycky se mi hrozně líbila A6 C7 Allroad (po faceliftu v roce 2015), co měl kamarádův táta. Občas po nich na bazarech koukám, ale:
- To auto se vyrábělo až do 2/2019, a přitom ten displej má rozlišení asi tak 640*480 a neumí Carplay, to mi přijde fakt úlet.
- Při svojí cenovce mi přijde nepochopitelný, že to nemá standardně elektrický sedačky. Úplně běžně tam je sice elektrický posuv, ale výška pákou manuálně - to co je největší voser nastavit, když se střídají dva řidiči. Obecně jsou ty výbavy vcelku holátka i proti mojí Octávce (výhřev volantu nebo zadních sedaček je skoro vzácný jak ten benzíňák).
- To auto mířilo na aktivní/sportovní klientelu, co občas i sjela mimo asfalt. A většina z nich má dementně velký kola a nemá (příplatkový, jak jinak u Audi) průvlak na lyže.
- Recenze spolehlivosti všech tří nafťáků nejsou úplně bezvadný. Třeba na youtube se tomu docela věnuje "Naša garáž" a upřímně mne to vcelku odrazuje. 3.0 TFSI (s DSG) je totální vzácnost.

1 reagovat
Lada_Potucek
16. 10. 2024, 10:20

Díky za super recenzi. Jako bývalý majitel A6 C6 Allroad a současný majitel A6 C7 Allroad s právě zmíněným BiTDi motorem můžu srovnávat aspoň to.

C6 byla jednoznačně fortelněji postavené auto ještě z doby, kdy Audi cílila na neprůstřelnou spolehlivost a bezprecedentní kvalitu provedení, prostě už při otevření dveří říkala "já mám dvě tuny a budu tady i po konci jaderný války". Na druhou stranu na model z roku 2010 (měl jsem už poFL verzi se 176kW) to bylo auto projevem tak někde lehce po startu milénia, bohužel i jízdně. Předek se neustále sunul ze zatáček ven a celé to bylo takové nejistě houpavé, byť velmi komfortní. Určitě to nebylo na žádnou lábuž na okreskách, ani vlastně svižnou jízdu. Zase na dálnici i při velmi silném bočním větru to byl tank. S tiptronic automatem (šestistupeň) to bralo s hodně lehkou nohou 7,5, ale dalo se při 150km/h tempu jezdit i za 9, úplně v klidu. Spolehlivost zcela bezprecedentní, ve 350tkm se preventivně vyměnily komplet rozvody, EGR, vyčistilo sání, zkontrolovaly vstřiky, udělalo se vysokotlaké čerpadlo a jezdilo se vesele dál, jinak to nechtělo vůbec nic. Výše zmíněný servis za bratru 75k (ceny z roku 2021), ale jinak fakt jen olej a brzdy. Výbavu to taky na rok 2010 a vlastně vrcholný model řady nemělo nic extra, zase i při 390tkm jste nenašli v interiéru nic co by jakkoli vrzalo nebo nedejbože upadlo, a to jsme alíka teda za těch 13 let vlastnictví moc nešetřili.

C7 (tady jsem naopak sáhnul po předFL verzi kvůli ještě absenci adblue a mírně lepším referencím) je auto skutečně o generaci a půl jinde. Sice je to už takový nefortelný "plasťáček" - dveře už určitě neváží pocitově čtvrt tuny, nicméně po usednutí dovnitř si řeknete - ok tohle je auto z roku 2014 a věřím mu to. Výbava na zcela jiné úrovni, sedačky o vesmír komfortnější, máme úplně to samé co A7 z recenze, takže to nejlepší co tam šlo dát. Vzhledově je to taky daleko povedenější a uhlazenější model. Jízdně je to naprosto jinde, dá se s tím svižně jezdit i do zatáček, sedí to jak přibité ale současně je to stále ještě velmi komfortní. Byť na 19kách určitě ne tak jako C6 na 17kách. Motor už taky nemá agrární projev a při přeřazení občas nekopne, je to prostě celé daleko vychytanější, přitom rozdíl jen 4 roky. Výkon a krouťák 230kW vs. 176kW je taky úplně jinde, vlastně je třeba si hodně dávat pozor na rychlostní limity, na chvíli se zamyslíte a jste hodně přes.

No jo ale pak je tu také spolehlivost, kde se rozhodně nejedná o neprůstřelnou C6 co nic moc nechtěla. Obecně je dobrý se u všech Audi kolem generace C7 vyhnout střešním oknům nebo panoramatické střeše, neboť do nich hodně rádo zatéká (naštěstí máme verzi bez) a v podstatě to nejde rozumně vyřešit. Když nemáte aspoň garáž tak jste už úplně v jeteli. BiTDI je sice naštěstí spojeno se "starým" tiptronicem, který je spolehlivostí úplně jinde než S-tronic, kde v random rozmezí 100-250tkm odejde mechatronika a čeká vás investice 50k+ jen na převodovce, zase motor jako takový trpí na karbonizaci, takže je třeba tak ob jeden olej čistit sání a pečlivě používat aditiva do nafty (doporučuju Millers Oils Ecomax). Vstřiky už taky nevydrží 300tkm+, rozvody se ozvou ne ve 350 ale už ve 250tkm, někdy i výrazně dřív byť cena za výměnu někde mezi 50-65k je stejná jako u C6, k tomu přidejte občas stávkující elektroniku (typicky přední a zadní radary a jejich kalibrace tak aby to celé dobře fungovalo je žůžo a málokdo to umí, bez nich totiž nejde ani tempomat, který je tu pouze a jen adaptivní...). Dobrý je i pohlídat si tlak mazání na volnoběh, daní za super výkon je totiž byť velmi nahodilé a vzácné, ale vyskytující se zadírání. Zase jezdí to za 6,5 zcela v klidu a za 7,5 ikdyž na to fakt šlapete. Jo a ještě teda jeden intergalaktický rozdíl jsou světla - na C6 to i po přepečení a rozleštění lamp a nových výbojkách svítilo hodně průměrně, adaptivní LED Matrixy na C7 si naopak nemůžu vynachválit.

No, takže jsem to napsal úplně mimo téma A7 , ale podstatné je že ten BiTDI motor i kvalita zpracování a úroveň výbavy jsou asi nadčasové proti letům 2009+ kdy to celé vzniklo, daní je horší spolehlivost než byl člověk u starších Audi zvyklý a s tím spojené servisní náklady. Zase když víte co a máte dobrého Audi specialistu na servis, tak bych se toho vůbec nebál, jsou takf skvělé stroje a kusy techniky obecně. Pořád tam je ten duch Vorsprung durch Technik.

0
Lada_Potucek
16. 10. 2024, 10:27

Ještě k "ob jeden olej" - pokud uvažujete o jakémkoli BiTDi, berte pouze a jenom auta kde máte jasně doloženo, že se jezdilo na zkrácený interval po 15tkm a fakt to dodržujte, Audi totiž nabízela i longlife servisní plán po 30tkm což spousta majitelů typicky nových firemních vozů ráda kvitovala aby pak ty auta odcházela ve velkém do věčných lovišť klidně i po 170tkm...

0
tomaass2
16. 10. 2024, 17:30

Díky za super poznámky a zkušenosti! Střešní okna a jejich těsnění jsou obecně problém všude, ne jen Audi - už když jsem vybíral octávku, tak to byla jedna z podmínek. Z balkónu tady v okolí občas vidím auta, co mají střechu vyzdobenou TESA páskou, aby do toho neteklo :)

Já tady mám v oblíbených položkách už nějakou chvíli uložený tohle: https://www.sauto.cz/osobni/detail/audi/a6-allroad/207103008 kde sice je vidět 30 tkm interval, ale měnilo se méně než po roce, což mi někdo vysvětloval, že tak strašně nevadí. Ale já stejně nebudu mít koule to koupit, tak je to jedno ... :D

0
Lada_Potucek
17. 10. 2024, 09:23

Do té 200 Kw verze bych určitě nešel, jednak je to pořád S-tronic, druhak je to pořád jen motor s jedním turbem a typicky tady se ty problémy s mazáním v nízkých otáčkách vyskytovaly nejvíce. Tím spíše pokud se jedná o 30tkm longlife interval kdy nejde vůbec o ten rok jako takový, ale o to, že se prostě za 30tkm ten motor protočí dvojnásobně oproti 15tkm a ty zadírací problémy nevznikají časem, ale intenzitou používání mezi výměnami. Jinými slovy klidně s tím jezděte 60 ročně, ale taky pak běžte 4x na olej a 2x na dekarbonizaci.

Za mě je zrovna tohle auto jasný red flag, navíc 161 tkm = čeká vás mechatronika a rozvody + věci kolem = do 200 tkm investice minimálně za dalších 120k.

0
tomaass2
17. 10. 2024, 10:19

Díky za odpověď – takže BiTDI i s těmi 2 turby myslíte, že je lepší varianta (za předpokladu zkráceného intervalu)? Výhodu ZF proti „DSG“ chápu, ale měl jsem za to, že tahle verze má složitý výfukový systém s těmi rezonátory zvuku a myslel jsem si, že má i 2 DPF (googlím teď a nemá). Rozdíl třeba rozvodů na V6 (odkaz výše) za 65k, vs na mém 2.0 TDI asi 15, je ranec, to máte pravdu.

Ad olej: mě bylo vysvětlováno, že největší problém je jízda se studeným olejem a jeho degradace časem a v zimě. Tzn. že úplně nejhorší varianta je 30 tkm / 2 roky interval, kde to zažije 2 zimy, moc nenajede = nejspíš po městě, hodně startů, studený. Moje ovce původně jako služebák najela za první 3 roky 130 tkm a olej se měnil po nějakých 8 měsících a 30 tkm. Já dál měním po roce a vychází mi to na necelých 20 tkm, ale v zásadě pokračuju v dálničním provozu (ve všední dny jsem v MHD), takže třeba u DSG teď ve 202 tkm nepozoruju žádný rozdíl ve funkci, protože většinu času prostě stráví na 6.

0
Lada_Potucek
18. 10. 2024, 11:00

Předně chci říct že nejsem mechanik, jen o tom "něco" vím protože prostě máme v rodině posledních 15 let allroady (aktuálně třetí kousek) a tak logicky člověk přijde na to, že řeší víc než jen olej a brzdy, takže nějaké znalosti nabyde. A před pořízením C7 z hlediska reputace jsem nasál informace jak od našich mechaniků, tak samozřejmě porůznu na fórech atd.

Obecně u C7 pokud chcete V6 je to takhle:

Buďto máte TDI verzi což jsou 150kW, 180kW a 200kW motory, prakticky výhradně spojené s S-tronicem. 150kW se asi najde pár manuálů, o tom nic nevím, ale otázka je jestli takové auto vůbec chcete v manuálu. Každopádně 150 kW nebyly Allroady.
Pak máte BiTDi verzi (230kW předFL bez AdBlue, 235 kW FL verzi s AdBlue), výhradně s Tiptronicem.

Motory jako takové jsou konstrukčně víceméně shodné, změny jsou spíše kolem toho, především na ŘJ a samozřejmě tedy těch turbech a převodovce. Platí, že na obou motorech budete řešit: Rozvody mezi 200-250 (zpravidla, jsou i kousky co vydrží třeba 300 ale neriskoval bych to), dekarbonizaci, tlak mazání. ALE u S-tronicu navíc právě mechatroniku, ta je řádově stejně drahá jak rozvody, která se loučí ve fakt libovolném rozmezí 100-250tkm a může to nastat kdykoli. Když k tomu připočtete nižší výkon motorů, s kterými je spojen, nedává to moc smysl. Jasně, takové avanty a allroady jsou třeba o 100-200k levnější než Biturbo, ale stejně to pak necháte v servisu + obvykle dostáváte i o ranec méně výbavy.

U Biturba se ještě občas řeší regulace na malém turbu, ale to je spíše malá položka a ještě ne tak častá napříč auty. Výfukový systém má sice navíc rezonátory, ale to je pokud vím mechanická záležitost, jinak je to technicky shodné s výfuky u běžných V6, takže nic speciálního. Kolikrát na Biturbu měníte taky kompletní výfuk, že. Jo a brzdy jsou o něco větší, ale to je rozdíl třeba 3000 Kč na celé sadě.

S benzíny nemám zkušenosti, reputačně je na tom TFSI V6 asi podobně jako Biturbo, takže ani průšvih, ani skvělý, jen jich je strašně málo, jsou drahé a řeší se tam zase úplně jiné věci než na BiTDI. Jo a jezdíte za 10 stooktanu místo za 7 standard nafty + aditiv. Nevím, no, pragmaticky mi to nedává smysl, stejně jako všechny čtyřválce v A6 (stejně drahý opravy, stejná spotřeba, jen to jede úplně nahovno).

Ohledně oleje - prostě obecně platí, že výměny oleje u všech konvenčních motorů (v koncernových dieslech co se dávají do oktávky se fakt vůbec nevyznám, ale šacuju to na to, že to bude úplně stejné jako všude jinde) by měly být maximálně po 20tkm, cokoli víc už smrdí tím, že výrobce chce postavit kurvítko na kolech, nebo si prostě říká "OK, tak životnost je 200tkm". Přitom třeba většina C7 je tak kvalitně provedená, že po 200tkm vypadají skoro jak nové. Není teda pak škoda takové auto zbytečně odsuzovat k smrti nebo extrémně drahým opravám (generálka motoru už není za 60 ale za 120+) v reálné půlce životnosti? Myslím stejně to platí i u nových oktávek atd. Možná chápu, že firmám s vysokými nájezdy ročně se nechce řešit dávání aut na olej třeba 3x do roka a proto vznikly longlife servisní intervaly, ale v životě bych si takové auto jako soukromník nekoupil.

0
Lada_Potucek
18. 10. 2024, 11:13

Ještě k oleji v převodovce - u Biturba stačí dodržet standardní interval 60tkm, u S-tronicu nevím jak to je, tipnul bych stejně, ale mechatronika odchází i tak - to nezávisí na intervalech výměny, ale že už konstrukčně to bylo prostě navrženo blbě a s tím se to celé veze.

0
tomaass2
21. 10. 2024, 20:25

Ta 3.0 TFSI je strašně vzácná, ale na C7 je s osmistupňovou ZF převodovkou, zatímco v C8 je s S-Tronicem (a zase střední 210 kW V6 TDI se ZF pro změnu).

Na všech těch V6 TDI (předfl 150, 180 kW, pofl 160 a 200 kW) by měla být DSG DQ501 - nejrobustnější DSG s olejovou lázní spojek. Sixta uvádí opravy (pokud je to opravitelné) kolem 30k, pokud není, tak jsem našel použité za 60k, cenu nové jsem nenašel vůbec. Přehled DSG převodovek mají hezky tady: https://www.automatickeprevodovkypraha.cz/typy-prevodovek-dsg-vag.html
Ač zkušenost moje i okolí je, že ty převodovky vydrží přes 200 tkm (kromě suché DQ200) všechny, tak to nějaký riziko je, a u ojetiny obzvlášť. U DQ50X aspoň výrobce udával interval výměny oleje 60 tkm / roky, u jiných jen 3 roky.

Když to tak sečtu, tak koupit auto se 161 tkm znamená do 2 let do něj hodit další kilo. Allroad není pro chudý, takže si nechávám ovci :D

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte