Italské herní studio Kunos Simulazioni pravděpodobně běžnému hráči počítačových her nic neřekne, ale jejich nejznámější titul Assetto Corsa už ano. Jeden z nejoblíbenějších závodních simulátorů si od vydání v roce 2014 získal skvělou fanouškovskou základnu a nadšené moddery, kteří do hry doplnili snad jakékoliv myslitelné auto i závodní okruh včetně mnoha fiktivních. A ačkoliv základní verze hry je poplatná své době vzniku, díky neuvěřitelnému množství modů si užijete dlouhé stovky hodin zábavy.
Jenže vývojáři nespali na vavřínech. V roce 2019 představili Assetto Corsa Competizione, opravdu vydařený simulátor zaměřený na závodní vozy tříd GT2, GT3 a GT4. Competizione přineslo znatelně vylepšenou fyziku i reálnější chování aut, o skvělém grafickém zpracování ani nemluvě. Čistě závodní simulátor je však zaměřený na velmi specifické hráče a Competizione nikdy nepřekonalo původní Assetto Corsa v počtu uživatelů. To má však za úkol změnit zcela nové Assetto Corsa Evo.
Novinka má za úkol nahradit již zastaralé původní Assetto Corsa a přitáhnout možná ještě širší spektrum hráčů, kteří jsou do teď zvyklí například na sérii Gran Turismo pro PlayStation. V půlce ledna se Evo objevilo v rámci předběžného přístupu na Steamu, neváhal jsem tedy a novinku zakoupil. Původní Assetto Corsa mě totiž nikdy příliš nechytlo, nejen kvůli slabšímu grafickému zpracování, ale poměrně nereálnému chování aut. Competizione mě už bavilo mnohem více a strávil jsem s ním mnohem více času, a jedinou výtku mám k poměrně omezené paletě vozů, které jsou navíc tvořeny čistě závodními auty. S běžnými modely, které vídáme na silnici a máme k nim tak mnohem blíže, je přeci jen větší zábava.
Novinka je překvapivě i v předběžném přístupu normálně hratelná bez větších chyb. Grafické zpracování je velmi povedené i ve srovnání s Competizione a odpovídá dnešním nejmodernějším závodním hrám – osobně si myslím, že překonává dokonce i nejnovější Gran Turismo, které vždy vynikalo skvělou grafikou. Naprosto geniální je však fyzika a reálnost chování aut. Pánové z Kunos Simulazioni vyvinuli vlastní engine, který posouvá chování aut mnohem blíže realitě. Při jízdě cítíte, jak auto ztrácí stabilitu při cutování zatáček přes obrubníky, při ostrém brzdění se auto rozvlní, na nerovných tratích je cítit měkké odpružení u měkkých aut, nebo ve vyhlášené pasáži Corkscrew na trati Laguna Seca bojujete s neúprosným přenosem váhy – zkrátka to působí celé velice organicky.
Organický zážitek přináší i možnosti počasí ve hře. Díky vlastnímu enginu se ve hře objeví dynamické počasí, které umožní přechod ze slunečného dne na přívalový déšť během závodu. Velmi milým prvkem hry je i život okolo trati – na tribuně jsou jásající fanoušci, v budkách okolo trati zase mávají vlajkami traťáci nebo se na cedulích mění barvy podle toho, zda jedete správně nebo jste zase zahodili ten supersport za miliony do kačírku. Celé to tak působí mnohem lépe, než jen svítící sluníčko a pouze okruh bez okolního života.
Jízdní vlastnosti aut jsou také velice reálné. Ve hře je například Honda S2000, která se chová naprosto famózně – tedy alespoň z pohledu reálných jízdních vlastností. Lze například jednoduše vyvolat obávaný snap oversteer, možná ještě jednodušeji jak v opravdové S2000. Ve hře jsou však i elektromobily, například Alfa Romeo Junior Veloce, se kterým si lze také užít dost zábavy a klouzání se dveřmi napřed – jsem zvědavý, zda-li se tak zábavně bude dát jezdit i s reálným Juniorem. A to už vůbec nemluvím o skvělém zpracování všech aut – nejenže jsou interiéry naprosto perfektně zpracované, dokonce i na infotainmentu lze sledovat přetížení či přepínat jízdní režimy. Tomu se říká naprostá posedlost detaily!
Největší omezení vidím zatím v poměrně omezeném výběru aut (zatím je v nabídce 20 modelů) a okruhů (zatím pět), ale to se bude v průběhu následujících měsíců navyšovat. Možná nejmrzutější na celé hře je však právě nedodělanost a neodladěnost – pokud jedu pouze stint bez protivníků umělé inteligence, hra je plynulá i na nejvyšší grafické nastavení (na pár let starém středně výkonném počítači). Jakmile však spustím závod, FPS spadnou na nehratelnou úroveň a pomůže jedině snížení grafických nastavení. Podobné problémy mají i hráči, kteří využívají VR. Více práce si u většiny aut zasloužil i zpracování zvuků. Toyota GR86 možná zní lépe než její reálná předloha, velká část aut ale zní poměrně hůř. Nelze však očekávat, že hra v předběžném přístupu bude naprosto dokonalá od začátku a na dnešní dobu uspěchaných vydání je Evo z mého pohledu výjimečně povedené.
Co nás tedy čeká dále?
V brzkých týdnech se Evo dočká nové trati Fuji Speedway a dvou dalších modelů aut. Celkový počet vozů, které se ve hře objeví, dosáhne minimálně stovky, včetně řady elektromobilů, závodních aut, i youngtimerů. Mezi potvrzené patří například Hyundai Ioniq 5 N i koncept RN22e, nejnovější Ferrari F80 i legendární F40 nebo třeba Morgan Super 3 a Caterham blíže nespecifikovaného typu.
Ve hře bude fungovat i ekonomika. Každý hráč bude muset závoděním vydělávat, aby si mohl do své garáže zakoupit vysněné auto. Jenže ani dostatek peněz nemusí stačit – zajímavou částí hry (okopírovanou od série Gran Turismo) bude nutnost licencí. Jednotlivá auta budou patřit do různých kategorií, od vozů pro začátečníky až po mistry volantu. Pokud si tedy budete chtít do své garáže zakoupit nejnovější Porsche 911 GT3 Cup, bude nutné nejdřív získat patřičnou licenci. Již teď se ve hře tento systém nachází a podobně jako ve zmiňovaném Gran Turismu, i tady je pro získání plného počtu hvězdiček nutný trénink a trpělivost. Naštěstí se systém licencí spokojí i s jedinou hvězdičkou, takže stačí zůstat na trati a licence může být vaše.
V konečné verzi by se mělo objevit až patnáct okruhů z celého světa, samozřejmě včetně Nordschleife. Ale to není vše – ve hře se objeví nejen okruhy, ale i otevřený svět oblasti pohoří Eifel v okolí právě zmiňovaného Zeleného Pekla. V rámci otevřeného světa bude možné navštěvovat showroomy jednotlivých automobilek nebo například tunerské společnosti, kde si bude možné zakoupené vozy všelijak upravovat. Assetto Corsa Evo tak míří do oblasti závodních her dříve okupovaných povětšinou arkádovými hrami, jako třeba série Forza Horizon, ale nabídne mnohem realističtější chování aut.
Myslím, že je se na co těšit. Jak se líbí nové Assetto Corsa Evo vám? Hrajete simulátory, nebo si oddychnete radši u arkádové Forzy Horizon?



























jbigllesCZE
30. 1. 2025, 14:32něco je špatně, tu autoškolu to nemám :( jinak člověk, co je odkojen na sérii GT jsem AC objevil asi před 5 lety a naprosto mne uchvátila (hlavně teda moderská komunita)......kolikrát jsem jel původní targa florio s nějakou starou plečkou :). První dojmy z nového AC jsou velmi pozitivní, dokonce je o něco jednodušší než první díl. Dá se i snáze sklouznout a zároveň tak nějak reálněji :) hráno na starém logitech G92
Marek Brunner
30. 1. 2025, 15:45Škola je jen v online režimu. Včera to zase bylo k večeru vypnuté a šlo jen offline ježdění…
Ale ty výpadky serverů snad brzy vyřeší, předpokládám:)
Vrooom
31. 1. 2025, 07:36Asseto je srdcovka. Super cesta jak se naucit slidovat auto i v realite :-). Taky vynikajici na nauceni trati. Evo se mi zatim moc libi, prijde mi ze auta jdou snadneji pretocit, v puvodnim dilu byla vetsi tolerance k tomu co vsechno slo jeste vratit. A vic to s autama hazi kdyz se jede pres obrubniky. Uz se tesim az tam bude ring a okoli. To uz tam pak ani nebudu muset jezdit ... :D