načítám data...

PlechCup 2015: Druhá sezóna Modrého skrčka

15. března 2015, 18:01 13 komentářů Vojta Nekvapil Trackday

Loňská premiéra Protonu zvaného "Modrý skrček" na hradeckém PlechCupu byla poněkud hektická. Před začátkem letošního seriálu už bylo času více a tak se malajský závodní speciál mohl dočkat pořádné přípravy...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když redakční spolupracovník Woyta zrovna nekonstruuje nové Škodovky nebo nepracuje na svém Nissanu 200SX, hraje si se svým daily driverem a speciálem pro PlechCup v jednom voze. Dotyčný vehikl byl pokřtěn "Modrý skrček" a rychle se stal jedním z nejoblíbenějších vozů na loňském PlechCupu. A narozdíl od Kolory, která byla nahrazena obtloustlejší Previí alias Pandou, se Skrček chystá i na letošní závody. Abychom vás trochu inspirovali, přinášíme Woytův pohled na přípravu závodního speciálu chudého motoristy…

Po odjetí posledního závodu Plechcupu se Proton ještě stihnul podíval na pár dalších okruhových akcí. Při té poslední nevydrželo zátěž těsnění pod hlavou a dostala se voda do oleje. Shodou náhod mělo tou dobou také smůlu jedno Mitsubishi Lancer, které skončilo v příkopu. Pod kapotou se nacházela výkonnější varianta motoru, který pohání Modrého Skrčka. 84 kW v autě které váží 900 kg? Nemluvě o hromadě náhradních dílů, které odstraní některé z nedostatků jimiž auto trpí po předchozích majitelích a zajistí provozuschopnost, když během závodění odejde něco na pravdu boží. Z původně jednoduché výměny těsnění pod hlavou se však postupem času stala kompletní přestavba vozu. Ale nepředbíhejme.

V první fázi oprav se prohodily motory, váhy vzduchu a řídící jednotky. Po otočení klíčem se motor jen protáčel a ne a ne naskočit. Imobilizer odmitl spolupracovat. Po vrácení původní jednotky a váhy vzduchu motor okamžitě naskočil, ale po přidání plynu se dusil. Auto se tedy odebralo na své zimoviště a začalo hledání schémat zapojení.

Schémata pro Mitsubishi Colt a Lancer z velké časti souhlasila, ale pořád tu bylo dost rozdílů. Nakonec padlo rozhodnutí – nejjednodušším řešením bude výměna všech kabelových svazků. Tím se odstraní i několik velmi amatérských zásahů do kabeláže. Ale ani tato úprava nebyla bez problémů. Lancer měl pár dveří navíc, neměl střešní okno a některé konektory příslušenství se lišily, či chyběly. Nešla stahovat skla dveří, seřizovat zrcátka, otevírat střešní okno, svítit stropní lampičkou, nemluvě o ABS, to však stejně nefungovalo nejlépe. Motor už ale běžel. Postupně se začaly oživovat chybějící funkce a skládat interiér.

Když už bylo vše podstatné zapojeno, došlo i na dolití kapalin a první jízdní test. Ten však skončil dříve, než začal. Při plnění chladiče s nastartovaným motorem se na boku motoru objevil černý pramínek oleje, nevěstíc nic dobrého. Přes zimu povolilo těsnění i na druhém motoru. Takže po dvou měsících se auto ocitlo v horším stavu než na začátku. Motor netěsnil, části interieru po celé garáži, část výbavy nefungovala, všude koukaly dráty a na nich se houpaly spínače. Nezbývalo tedy nic jiného, než vrátit se k příručkám a zkusit to znovu.

Během následujícího týdne se objednalo těsnění, Permatex i potřebné nářadí pro hlavové šrouby. Během víkendu na začátku března, nastal den D a my začali znovu rozebírat polovinu motorového prostoru. Z bloku i hlavy jsme odstranili zbytky těsnění a pozornost se dostala i mírným usazeninám karbonu. Člověk by ani nechtěl věřit, že motor má najeto 300 000 kilometrů, jak tvrdí přístrojový panel z Lanceru. Na blok se nasadilo těsnění ošetřené Permatexem a vše se opět seskládalo. Druhý den zbývalo už jen doplnit kapaliny a mohli jsme vyrazit do ulic.

Hned po prvních metrech se ukázalo, že ani přístrojový panel nebyl ušetřen rozdílů v zapojení. Otáčkoměr s teploměrem neukazovaly nic a i kontrolky si žily vlastním životem. Při odbočování tak blikala kontrolka airbagu, či dálkových světel. Ale to je drobnost, kterou řešil panel z Mitsubishi, který sice nemá tak hezký design podkladu budíků, ale funguje. Občasné zaškubání motoru zase vyřešilo naplnění nádrže palivem, které obsahuje více benzínu, než vody. To je tak, když, se nepočítá s tak dlouhou odstávkou a před zimou se nenatankuje plná ze stojanu s cedulkou 100 oktanů.

Zbývá týden, než se na trať v Sosnové vyvalí horda aut, jejichž dlouhý život neskončí nudou běžného provozu a na Protonu je pořád hromada práce. Výměna pneumatik, oleje, svíček, doskládání interieru, zapojení přídavných ukazatelů, instalace bezpečnostního pásu, rozhýbání zadních brzd, seřízení spojky, plynu, výroba vzduchovodů brzd, doplnění rozpěry mezi tlumiče, montáž lízátka, zprovoznění zadního stěrače, nějaká ta nová grafika, však to znáte. K tomu všemu přibyla další komplikace v podobě vystěhování garáže. Z rozsáhlé kolekce nářadí a pomůcek k nimž byl přístup tak rázem zůstala jen sada klíčů, gola, malá ráčna a jedno kladivo. Spoustu věcí tak do termínu nejspíše nestihneme, ale i přes drobné nedostatky neovlivňující jízdní vlastnosti tuhle potvůrku na okruhu rozhodně uvidíte!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ja
Jarda
15. března 2015, 18:55
0

Skvělý článek od skutečného nadšence. Jen jedna drobnost by mě zajímala, to že před delší odstávkou bych měl natankovat plnou nádrž, to bych chápal, ale proč vysokooktanového benzínu? Mají antidetonační přísady pozitivní vliv na skladovatelnost benzínu? Nikdy jsem nic takového neslyšel, tak mě třeba někdo poučíte.

reagovat
Woyta
15. března 2015, 19:28
0

V prázdné nádrži má vzdušná vlhkost tendenci kondenzovat. A když je hodně vody v benzínu tak to nedělá dobrotu. Občas může i nádrž zevnitř zreznout. Proč 100 oktan? Obsahuje méně eko sajrajtů z řepky. Má tak o něco delší datum spotřeby. Tedy aspoň by to tak mělo být.

Ja
Jarda
15. března 2015, 20:01
0

Plná nádrž, to je bez diskuze. Ale mám za to, že sajrajty z řepky (metylester řepkového oleje) se přidávají do nafty a do benzínu se přimíchává etanol, který má vysoké oktanové číslo (>101), takže nevidím důvod proč by se ho mělo dávat do vysokoktanového benzínu méně (prodejce má pouze povinnost prodat 6% biosložky celkově, kolik kam přimíchá je na něm, ale nesmí více jak, teď si nejsem úplně jistý, 10%) A etanol na sebe váže vodu daleko raději, než obyčejný benzín, takže mně se zdá zbytečné až kontraproduktivní tankovat před uskladněním vysokoktanový benzín.

Trinom
15. března 2015, 22:23
0

V tom je právě ten problém - líh do sebe vodu nacucává aktivně a tak se hromadí na dně. To proto, že benzín se s lihem míchat dá, ale voda je vyloučená zvlášť. Vysokooktanové benzíny (N98 a N100) jsou obvykle bez lihu a tudíž mají mnohem menší tendenci vázat vodu.

Michal88
15. března 2015, 22:30
0

Podstatně větší průser u etanolu je, že se separuje od benzínu a to dělá taky zásadní problém. A co se týče oktanového čísla, tak sice má větší, ale taky má menší výhřevnost, jednoduše řečeno... Stechiometrický poměr je u etanolu víc jednotek vůči vzduchu, než u benzinu, tzn. víc to žere... Ne že by na tom u okruhového honění záleželo, tím chci jen říct, že to není tak jednoznačné. :) Každopádně, hodně záleží, u které konkrétní čerpačky (ne značky, ale čerpačky) se natankuje, někde nacpou ekosračky i do vysokooktanu, někde se dá koupit bez ekosraček i klasický N95. :)

Trinom
17. března 2015, 20:46
0

Kdepak, separuje se opravdu jen ta voda. Líh zůstává v roztoku s benzínem. Jinak směšovací poměr lihu a vzduchu je 9:1, narozdíl od 14,7 v případě benzínu.

Michal88
17. března 2015, 20:59
0

Je to trochu obráceně, cca 9 jednotek vzduchu na 1 jednotku paliva (E85) vs. cca 14,7 jednotek vzduchu na 1 jednotku paliva u N95. :) Tzn. to, co jsem říkal já. :) Kdyby mělo být 9 jednotek paliva na jednu jednotku vzduchu (resp. 14,7:1), tak se zohýbají ojnice. :D Jinak, s etanolem máš pravdu, tohle vlastně dělá MEŘO v naftě... ;)

Trinom
17. března 2015, 20:59
0

No jasně, napsal jsem to obráceně, ale čísla mám správně :)

Ho
HonzaTw
15. března 2015, 20:34
0

Jestli si měnil motor i s kabeláží, tak to pak klobouk dolů. Dělal jsem to jednou a zařek se, že už nikdy víc

reagovat
Hy
Hynek
15. března 2015, 22:01
0

Hoši ani nevíte jak s váma cítím!! Prošli jsme si úplně tím samým se Subaru Justy a swapem ze Swiftu GTI, všechno jinak, takže přepojování a jeden záser za druhým.. https://lh4.googleusercontent.com/-TlzXNUyANRA/Ttld7kA85pI/AAAAAAAABxM/k8oAwyRqdJ0/s640/IMG_0835.JPG Ve finále to taky neskončilo nejlíp. Pro mě poučení že swap už nikdy víc. Tak se držte a ať vám to klapne!

reagovat
Al
Aleš
15. března 2015, 22:07
0

Jentak dál :) Ono to vyjde a proton bude lítat pomalu vzduchem :D sám jsem ho koupil ještě v horším stavu a dával jsem si ho pomalu do kupy. :) pak se objevila dobrá koupě jiného vozu a proto Proton musel jít dál do světa :) Člověku se dobře čte, když se o něj majitel dobře stará :D Lepší, jak kdyby byl někde ve šroťáku ;)

reagovat
Trinom
15. března 2015, 22:16
0

Když se regneš, tak ti bude moct i napsat :)

Woyta
15. března 2015, 22:22
0

Diky. Tesi me, ze mam podporu predchoziho majitele. Jestli chces (a auto prezije prvni zavod) tak za tyden se muzes na auto podivat a svezt v HK na letisti. https://www.facebook.com/events/600023746801009/ Aspon uvidim od koho jsem to auto vlastne koupil. :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem