Alfa Romeo Junior je další z široké rodiny malých SUV stojících na základě platformy e-CMP od Stellantisu. Docela mě baví, jak rozdílná a přesto podobná auta se na tomhle “spotřebním” základě daří tomuto koncernu vysochat. Vedle sebe tu stojí outdoorový Jeep Avenger, ryze “rozumný” Citroën C4, vykulený Fiat 600 a teď nově i Alfa, u které nelze než očekávat trochu toho “cuore sportivo”.
Jenže je zrovna základ malého městského crossoveru ideálním stavebním kamenem Alfy Romeo? Malé Alfy jsme tu už v historii měli – 145, 147, parádní a pohledné hatchbacky s radostným jízdním projevem. A taky MiTo, které sice dostalo trochu kartáč za společný základ s Opelem Corsa, ale jezdilo taky docela příjemně a hlavně vypadalo jako správná Alfa.
Nový Junior je, zdá se mi, z vysoké stavby karoserie trochu nešťastný. Je tu spousta hezkých detailů, které se ale v tom obrovském pontonu trochu ztrácí. Zadní světla vypadají skvěle, ale pod nimi je velká prázná masa plechu. Přední maska je originální a propracovaná, ale pozornost na sebe zbytečně strhává spíše velká mříž v nárazníku, která se měřítkem k subtilním linkám nahoře moc nehodí. Z boku zaujme skrytá klika zadních dveří, pěkný odkaz na Alfu 156, která je ale kvůli SUV stylizaci velice vysoko a chystáte-li se vzadu vozit děti, počítejte s tím, že jim budete muset až do puberty dělat dveřníka, protože na ni nedosáhnou.
Testovaná výbava Intensa je vyzdobená zlatými doplňky, které na černé karoserii hezky vyniknou a vůz ozvláštní, na druhou stranu se ale v tmavém lakování některé křivky trochu ztrácí. Nemůžu se ale zbavit dojmu, že by celé auto vypadalo o pořádný kus lépe, kdyby mu v dolní polovině nějakých patnáct čísel na výšku ubylo.
Interiér sice v některých detailech neskryje příbuznost s ostatními vozy koncernu, jde ale rozhodně o to nejprémiovější, co se na této platformě vyrábí. A to nejen materiály, ale i zpracováním. Kombinace rovné horní linky palubní desky a dvou tubusů přístrojovky vypadá skvěle, líbí se mi i alcantrové doplňky a originální výdechy se svítícími hady. Trochu nešťastné se mi zdá umístění obrazovky infotainmentu, která sice nikde netrčí, ale je na můj vkus až moc dole a přeostřovat na ní za jízdy není úplně jednoduché. Trochu to připomíná rádia s navigací ve starších Volkswagenech, kde byl také displej dole nad popelníkem. Tady je ale kromě navigace a rádia i spousta důležitých funkcí, ovládání asistentů, ventilace a dalších nezbytností, takže se pohledu tímto směrem za jízdy nevyhnete.
Jinak je ale ergonomie celkem slušná. Středový panýlek se startovacím tlačítkem, voličem převodovky a jízdních režimů je sice přiznaně koncernový a ve vyšperkovaném interiéru působí lacině, je ale po ruce a přehledný. Ovládání ventilace na samostantném panýlku pod displejem je praktické, ale z nějakého důvodu se na něj nedostalo nastavení směru foukání, což je trochu škoda.
Prostor na zadních sedadlech je poněkud kompromisní. Dokonce si troufnu říci, že z vozů na této platformě tu Alfa nabídne nejméně místa. To v praxi znamená, že usadíte-li sem dítě v sedačce, dozajista vám okope opěradlo. Navíc tu vzhledem ke stoupající lince oken nic moc neuvidí. Na druhou stranu – ne každé auto musí být nutně rodinné a na občasné převezení kamarádů na kratší vzdálenost, nebo odložení saka a tašky zadní sedadla Juniora klidně postačí.
U Alfy je ale odjakživa nejdůležitější, jak jezdí. Stran Junioru jsem v tomto směru poněkud rozpolcený. Na jednu stranu je tu poměrně přesné řízení s krátkým převodem, víceprvkové zadní zavěšení, pohon všech kol a slušných 145 hybridních koní na 1,5 tunové auto. To zní velice dobře a do jisté míry to i funguje. Volant stačí skutečně korigovat jen konečky prstů, není třeba s ním kormidlovat, čtyřkolka a elektromotory pomáhají, obzvláště ve sportovním režimu, svižným rozjezdům, kola vzorně kopírují povrch silnice a Alfa příjemně drží a nenaklání se.
Celé to je ale trochu neosobní, odtažité a zastřené. Je to jistě důsledkem výchozí platformy, která pro sportování nikdy nesloužila. Auto je tak ve finále pořád hlavně nezáludné, předvídavé, striktně nedotáčivé a jízdně poněkud plytké. A příliš nepomáhá ani občas trochu zmatená šestistupňová dvouspojka. Bezpochyby je to nejsportovněji jezdící auto na tomto základě, zároveň je to ale zdaleka nejméně zábavná Alfa Romeo. Trochu jsem doufal, že se do vozu povede nějakým zázrakem přenést trochu té nenucené hravosti malých hatchbacků, základ univerzálního spotřebního crossoveru ale zdá se nelze upozadit tak, abychom mohli Junior vnímat jako primárně zábavné auto.
Je ale překvapivě pohodlný. Díky pneumatikám s vysokou bočnicí, sofistikovanému zavěšení, tuhé kastli a překvapivě měkkým tlumičům pěkně filtruje nerovnosti, nedrncá, nepřenáší nárazy a nevrže.
Nakonec nezbývá, než se otočit čelem ke slonu v místnosti. Testované auto stojí 993 tisíc korun. S trochou snahy tak není nemožné přelézt milion. To není málo peněz, z Alfy to dělá zdaleka nejdražší kousek na tomto základě. Je-li zároveň nejvýjimečnějším z nich si nejsem úplně jistý, obzvláště zvážím-li neméně svébytný Avenger. Alfa tentokrát není “sporťák”, ale spíše luxusní stylovka. Jenže o to se snaží i Peugeot. A to nemluvím o tom, že se na nás chystá ještě příbuzná Lancia. Najde si tento nezvyklý mix své zákazníky? O tom si netroufnu polemizovat.
Verdikt:
Pokud hledáte auto, které nabídne oproti běžným crossoverům něco navíc, chcete nadstandardní výbavu a rádi se lišíte, není Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 Intensa špatná volba. Mějte však na paměti, že to není hot-hatch, warm hatch, sporťák, ani nic podobného. Je to spíš elegantní kompromis: styl, technologie, originalita a trošku italské drzosti. Není to auto pro masy, je ale rozhodně originální a svébytné. A to je vlastně, vzhledem k výchozí platformě, velice slušný výkon.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný zážehový tříválec 1 199 cm³ + hybridní trakční elektromotory (eAWD Q4)
Celkový výkon soustavy: 107 kW (≈145 k) a 230 Nm
Převodovka: eDCT 6 (dvouspojková, 6 stupňů), pohon všech kol
Maximální rychlost: 200km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 9,1s
Spotřeba (WLTP): 5,2 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,6 l/100 km
Pohotovostní hmotnost: 1500 kg
Max. hmotnost brzděného přívěsu: 1 700 kg
Cena testovaného vozu: 993 000 Kč











































HeavySmoker
25. 9. 2025, 22:01Tonale je tak veľký predajný trhák, že si museli vo fabrike dať na dva týždne neplatenú dovolenku aby sa z tej horlivej výroby zamestnanci neprepracovali. Nejak tuším že Junior dopadne podobne. Je to smutný pohľad na automobilku ktorá svojho času zatienila Ferrari prestížou aj technikou.
afro-r1
26. 9. 2025, 08:27To vse neni vysledek nejakeho spatneho odhadu, vnejsiho zasahu nebo prirodni katastrofy, To je vysledek vedomeho a chteneho rozhodnuti vedeni automobilky. Nemam s nimi soucit.
Habakukk
26. 9. 2025, 10:54To je výsledek otřesné cenové politiky kterou razí AR posledních 25let. Třiválec s mizerným výkonem za mega si koupí opravdu jen blázen.
rock
26. 9. 2025, 12:08Tonale coby ještě loni nejprodávanějšímu modelu Alfy už druhým rokem klesají prodeje a to v současnosti tak, že očekávám, kdy je budou přibalovat k prestižnějším časopisům jako dřív vzorky kosmetiky.
I přesto Alfě celkové prodeje stoupají, a to celosvětově o 20% a v Evropě o třetinu. To proto, že Juniorů se přinejmenším v Evropě prodá asi víc než všech ostatních Alf dohromady.
Nevím, jaký vývar má firma na svém nejmenším a nejlevnějším modelu, ale teď to vypadá tak, že Junior je jediné, co drží Alfu pohromadě.
HeavySmoker
26. 9. 2025, 16:32rock: Predaje stúpajú, ale z veľmi nízkeho základu a uvedením vstupného modelu s nižšiu maržou. Posledné roky sa držia niekde okolo 60 - 90 tisíc áut ročne, v US expanzia kompletne pohorela (menej než 10 tisíc áut). Alfa chcela byť italské BMW, to ale predáva viac než 2 milióny kusov ročne.
Z čisto obchodného pohľadu nedáva udržovanie značky pri živote zmysel. Aby si mohla dovoliť vlastné platformy, musela by predávať aspoň 400 kusov ročne. Ale dnešné objemy zarobia tak akurát na badge engineering z Opelu Mokka a aj to len tak, že pri prvom hlbšom prepade ekonomiky v Európe bude musieť Stellantis vziať Alfu na prechádzku do lesa s lopatou a brokovnicou. Tak ako GM musel svojho času zabiť Saab, Pontiac alebo Saturn.
rock
26. 9. 2025, 17:26Souhlasím.
Ono taky z těch procent, co jsem napsal, nutně vyplývá, že prodeje ostatních modelů jdou dolů. A přežívat na nejlevnějším modelu je pro značku sázející na prestiž postupná cesta do zapomění a následně do pekel. Ostatně není třeba hledat daleko, stačí kouknout na Lanciu.
afro-r1
26. 9. 2025, 11:36Ekvivalent 1,5TSI, 2,0TSI nebo 2,0TDI i po mnoha letech s nezajmem zakazniku stale nevivinut a ani naznak nejake vule? Jejich svobodne rozhodnuti.
Schvalne, jak by se darilo Skodovce, prodavat Kodiaq, Superb, Octavia, Karoq... byla-li by jedina volitelna motorizace 1,2 R3
greg
26. 9. 2025, 12:20Tá spotreba je tiež úžasný výkon malého hybridu. Za 6,6 viem jazdiť civicom s benzínom a manuálom a 182k bez nejakého obmedzovania.
Jakub Pospíšil
26. 9. 2025, 14:06Jako jo, ale tohle je automat ve čtyřkolce s větší čelní plochou a pravděpodobně i těžší a také jsem se v něm nijak neomezoval, naopak většina cest jsou dálnice. Ta spotřeba není uplně blbá.
-
Komentář upraven 26. 9. 2025, 14:07:07
StreetPro
1. 10. 2025, 14:46Tak nějak... a kdyby to mělo alespoň 190 poníků, řeknu si ok, ale při 0-100 za 9,1s bude remcat i moje máti, že to nejede...