načítám data...

AlbaniaTrip: část 1.

Loňský IstanbulTrip i přes nesporné pozitivní chvíle nedopadl úplně podle našich představ, letos to zkoušíme znovu, tentokrát do Albánie.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na začátek, po loňském hodně náročném IstanbulTripu jsme si říkali, že chceme jet něco trochu klidnějšího a pohodovějšího. Už po třetí jsme se rozhodli jet na Balkán, protože nabízí přesně to, co hledáme – pozapomenuté přírodní krásy, relativně málo turistů, pěkné moře, nízké ceny a milé lidi. A v Albanii jsme ještě nebyli, je známá pro krásnou přírodu a obecně příliš nevěříme na takové ty věci „tam vás zastřelí, znásilní a okradou“. Časový rozpočet byl klasicky 14 dnů s tím, že jsme záměrně vyjížděli v pátek, tak abychom měli případně rezervu jednoho víkendu, kdyby nastaly nějaké komplikace podobně jako loni. Na cestu se vydáváme v počtu sedmi dobrodruhů a hlavně poprvé jako sestava 3 aut starých aut, konkrétně Ford Sierra 2.0 DOHC (1990), mrkací Mazda 323F 1.8 GT (1990) a moje Tříca – průměrné stáří krásných 27 let :)

Den první: Odjezd z Rožnova, nabírám holky a opět se utvrzuji v tom, že jet Třícou ve třech lidech na roadtrip je fakt nesmysl. Ještě u sebe nemáme ani všechny věci a Tříca už praská ve svárech :) Je to samozřejmě způsobeno taky tím, že s sebou vezu množství náhradních dílů (včetně diferenciálu, kdyby náhodou – pozn. Fernie), nářadí, olej a podobné věci. Přijíždíme do Nových Zámků, setkání s Sierra teamem a pokračování směrem k bazilice v Maďarském Ostřihomi. Je to třetí největší bazilika v Evropě (po Římu a Londýně), přesto je zde i přes probíhající svatbu docela klid. Připleteme se mezi svatebčany a prohlédneme si i interiér. Mezitím přijíždí Jura s Mazdou a tým je kompletní. Odlehčuju Třícu od věcí a lidí které přesouvám do Mazdy a pokračujeme směrem do Budapešti, kde máme naplánovaný první nocleh. Vjíždíme do města a okamžitě je znát jižanský charakter, doprava rychle plyne, auta se na semaforech rozjíždějí agresivně a mnohdy už na oranžovou, možná i díky tomu také nikde nejsou kolony. Vjíždíme do jednosměrných uliček v centru, kde máme rezervovaný hostel a setkáváme se s prvním problémem – parkování. Nejen že jsou uličky úzké a docela rušné, ale taky je zde parkování zdarma až od 8 hodin večer, musíme teda sehnat zdejší komickou měnu a zaplatit enormní částku asi 10000 Forintů (v přepočtu tak 12 kč :D ) za parkování. Jenže než se nám to povede, už má Michal za stěračem Sierry pokutu a vedle Mrkačky stojí podivný pikolík a vypisuje další. Nejjednodušší obranou bylo stoupnout si před SPZ a pikolík rychle pochopil, že tady už neuspěje. Jdeme se ubytovat na hostel – je to docela punkové místo, které oficiálně ani není ubytovna – kvůli maďarským předpisům, daním a podobně. Majitelem je Pákistánec, pozdě večer, po prohlídce Budapeště si s ním ještě povídáme o politické situaci mezi Indií a Pákistánem, je zajímavé to slyšet zase z druhé strany, byť je to příběh takřka totožný jako by vyprávěli Indové, pouze má obrácené role agresora a obránce. Je pátek večer a venku je pěkně rušno, v okolí hostelu je spousta barů a diskoték, nedělá mi úplně nejlépe parkovat přímo na ulici..

Den druhý: Relativně brzo ráno odjíždíme z Budapešti směrem na Bělehrad. Provoz je malý, dálnice krásně utíká, hraniční přechod do Srbska bez problému. I na srbské straně je krajina podobně nezáživná jako v Maďarsku, kukuřice, paprika, slunečnice, rajčata.. :) Vjíždíme do Bělehradu, doprava je velmi podobná té Budapešťské, svižná, plynulá, jižanská. Hostel máme opět v centru, řešíme stejný problém s parkováním – tentokrát už bez pokuty. Prohlédneme si město, ochutnáme místní pivo a jdeme spát.

Den třetí: Ráno opouštíme Bělehrad a ještě asi 100 km jedeme po srbské dálnici a pak sjíždíme směrem na Kragujevac. Jedeme přes Srbský venkov – malebné kopečky, pěkné vesnice a zároveň ale nic, co bychom ještě neviděli. Chceme si dát oběd z vlastních zásob a tak nacházíme pěkné místo vedle malého kostelíka u cesty. Zatímco vaříme, jde kolem místní Srb a zve nás na prohlídku kostelíku. No co, jdeme. Uvnitř nás čeká rozpracovaná výzdoba, dozvídáme se, že všechny ikony na zdech kreslil on sám, v mobilu nám ukazuje fotky svých rodinných příbuzných a jiných obrazů, co kreslil. Štefan sice neumí skoro nic anglicky, i tak si ale relativně rozumíme ikdyž on mluví srbsky a my česky. Když zmiňujeme, že jsme z České Republiky, prohlásí, že má velmi rád české pivo a tak mu rovnou dám dva Pilsnery. Je nadšený a na oplátku nám dává malou dřevěnou ikonu pro štěstí. Doobědváme a jedeme dál, cílem je Manastir Studenica. Posledních 10 km před klášterem je krásna zakroucená silnice, konečně se trochu povozíme. Auta jsou technicky dost vyrovnané a kluci mají slušné tempo, musím se i trochu snažit, abych držel krok.

Od Studenice pokračujeme dál směrem do Kosova, hraniční kontrola je zdlouhavá i přestože zde existuje pouze Kosovská strana, pro Srby ven ze státu totiž nevyjíždíme. Údajně je lepší na hranicích nepředkládat pasy, ale pouze občanky – to aby nám nemohli dát razítko a neměli jsme potenciální problémy ve státech, které Kosovo neuznaly. Po nás pas chtějí a nechceme si to zbytečně komplikovat a tak pasy předkládáme. Přímo na hranici se musí také zaplatit Kosovské povinné ručení, protože standardní evropské by nemuselo platit. Jedeme dál a vjíždíme do jednoho z nejpochybnějších států Evropy. Pomalu se stmívá a kus za hranicemi začíná padat vypjatá atmosféra. Všude kolem cesty jsou vrakoviště poeticky nadepsané „AUTO ODPAD“. Je jich tady extrémní množství, v některých místech navazuje jedno vrakoviště na druhé, všude jsou polorozebrané auta, karoserie naskládané na sobě a všeobecný bordel. Docela se bojím představy, že bych tady někde měl parkovat přes noc. Podezřelé je také množství aut, které tady jezdí bez SPZ.. říkáme si, že je nám už jasné, kam miznou auta ukradená v západní Evropě. Už za tmy vjíždíme do Prištiny, hlavního města Kosova. Má asi 200 tisíc obyvatel, svým ruchem a provozem však působí, že má klidně o 100 tisíc víc. Nacházíme ubytování v pěkném apartmánu ve vyšším paneláku nedaleko centra, už je dávno tma a tak jen hodnotíme den a jdeme spát.

Den čtvrtý: Ráno zjišťujeme, že máme krásný výhled na Prištinu, dopoledne si ji jdeme trochu projít. Přes den působí docela normálně, je tady sice rušno a asi tak půlka aut je buď obouchaných, hodně kouří nebo vydává nějaký podivný zvuk, kromě toho se nám však jeví jako docela normální balkánské město. Když už mluvím o dopravě, hodně bizarní byl autobus místního MHD, který měl však na světelných tabulích napsanou zastávku „Legoland über Hauptněco“ a seznam skutečných zastávek byl na papíře vedle dveří. Vysvětluji si to tak, že místní dopravní podnik koupil autobus původně jezdící v Německu, ale nikdy nezjistili jak změnit seznam zastávek a tak pořád jezdí podle původního německého jízdního řádu. Inu, proč ne, hlavně že jede. Po obědě opouštíme Prištinu a vydáváme se na jih směrem do Makedonie. Zbytek Kosova působí mnohem poklidnějším dojmem než včerejší začátek. Už zde nejsou všude jen vrakoviště, spíš docela malebný balkánský venkov. Skrz zakroucené silnice se přehoupneme se přes pohoří a bez komplikací vjíždíme do Makedonie. Většinu Makedonie jen svižně projedeme a se stmíváním přijíždíme do Ohridu k stejnojmennému jezeru, bohužel se nám zkazilo počasí a prší.

Den pátý: Ráno je počasí stejné jako večer, myšlenka poprvé se vykoupat tak vzala za své. Jdeme si prohlédnout historické uličky a hrad, zhora je krásný výhled na jezero s čistou vodou. Nedivíme se, že je Ohrid jedno z mála Makedonských turistických letovisek a trochu litujeme počasí. Po obědě opouštíme Ohrid a jedeme směrem na jih, silnice se trochu klikatí v přilehlých horách a když musím chytat první závan přetáčivosti, zjišťuji, že místní mokrý asfalt nabízí zcela bez nadsázky stejné množství přilnavosti jako lehce uježděný sníh. Toho pak v následujících vracečkách náležitě využívám :) No, konec srandy, přijíždíme na Albánskou státní hranici. Přechod bez problémů a je to tady, jsme v Albánii. 


Pokračování příště

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

spajda77
22. listopadu 2016, 09:11
0

Díky za článek. :-) Balkán a hlavně Kosovo máme s partou rovněž v plánu. Vaše zkušenosti se nám budou hodit. Letos nám to nevyšlo, a tak jsme udělali nouzový plán a to okruh po Polsku (trasa přibližně: Stříbro-Ústí nad Labem-Štětín-Mezivodí-Leba-Gdaňsk- trojmezí PL-RF-LT, pak Bialystok, Waršava, Krakow a domů...). Chtěli jsme vzít i Rigu, ale to už jsme časově nedávali, tak někdy příště. :-)

https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=21.4337068&y=51.1188230&z=6&rc=9d.Q5xWB-Z93NojxW1ay9e2EMxXDcD9fm4sx1-iC9h5gVxpIJ39jGaNxorbf97.6extctp9r6RVxrPzn9ve2fxo0TBu0A0xxqsLxu0rUVxrNhbuAswVxliT299l4sxXz.79mV2xxWBgS9dyfVflk&rs=muni&rs=muni&rs=muni&rs=coor&rs=osms&rs=osmm&rs=coor&rs=coor&rs=osmm&rs=coor&rs=osms&rs=osmm&rs=coor&rs=muni&rs=muni&ri=1588&ri=1453&ri=1454&ri=&ri=92941967&ri=15763&ri=&ri=&ri=13060&ri=&ri=39904283&ri=17388&ri=&ri=2820&ri=1588&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&mrp=%7B%22c%22%3A1%2C%22tt%22%3A1%7D&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=

reagovat
spajda77
22. listopadu 2016, 09:12
0

Odkaz nějak nefunguje, tak ten print

Sa
Saari
22. listopadu 2016, 09:45
0

Tak to jsem tohle léto jel dost podobně s Peugeotem 309 v dieslu s epesrádes spotřebou 4.1/100km,akorát v Německu jsme si to protáhli s mladou až na Proru a v Polsku jsme už z Gdaňsku akorát kouknout na Marlbork a mazali najih do Krakowa s Auschwitzem a domů. Příští rok buď taky Balkán jak tady kluci nebo Pobaltí.

spajda77
22. listopadu 2016, 20:39
0

To jsem rád, že tyto destinace navštěvují i jiní blázni. :D Do Pobaltí autem je docela dálka, ale určitě to za to stojí. Stejně tak Balkán. Když jsme projížděli Polsko, tak jsme sice věděli, že silniční síť je méně hustá, ale že jsme 300 km jeli 6 hodin, to na nás bylo moc. :D O setkání s mědvědem v ruském pohraničí nemluvě. :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. listopadu 2016, 11:06
0

Tyhle cesty jsou absolutně nejlepší. Já to mám strašně rád. Letos jsme takhle s partou projeli Švýcarsko, Itálii, Francii, Monako, Německo a Rakousko. Tyhle věci mám mnohem radši, než blbnutí na okruhu. V létě se chystám na Floridu. To bude taky super zážitek. Letenky už máme nakoupené, tak už jen naplánovat cestu. :-)

reagovat
Wanix
22. listopadu 2016, 11:49
0

Floridu jsem projezdil s půjčeným 2015 Challengerem, doporučuju cestu přes Florida Keys až na Key West, to je jak z pohádky - nekonečné mosty a moře všude okolo :)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. listopadu 2016, 12:22
0

Key West je určitě jedno z míst, kam se chci podívat. Podle fotek a videí na netu to bude nádhera. :-) Kde jsi půjčoval toho Challengera? Já zvažoval Camaro nebo Mustanga v cabriu. Kupodivu to není tak drahý.

Wanix
22. listopadu 2016, 12:28
0

původně jsem ho měl půjčovat u Dollaru, ale měl jsem problém s kartou (chyba na mé straně) takže nakonec u Alama...cenově v tom nebyl velký rozdíl, jenom si pohlídej abys měl i krabičku na mýtné ať pak nemusíš nic řešit :) od Key Westu jsem čekal něco trochu jiného než jsem viděl, ale cesta samotná to mnohonásobně vynahradila

beastar
22. listopadu 2016, 13:39
0

Miami, Miami Beach a Everglades ale tady asi airboat místo toho Challangera. Kamarád tam měl kdysi dům než tak trochu schudnul a musel to prodat. Super dovolená akorát je blbý si o tom psát teď v zimě to mám chuť vyrazit někam hned.

Wanix
22. listopadu 2016, 14:22
0

Airboat v Everglades byly taky bomba - big block s otevřeným výfukem za zády a všechny zatáčky "dveřma" napřed...ideální stav! :D

M P
22. listopadu 2016, 14:44
0

Ty mosty na Key West, to není jak z pohádky, to je jako z filmu Pravdivé Lži :D

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. listopadu 2016, 15:37
0

Mám v plánu takovou tu klasiku. Miami, Key West, Orlando, miss Canaveral, Everglades, atd. Jak a kolik se tam platí mýtné na těch dálnicích? Vím, že auta z půjčovny mají krabičku, ale pokud ne?
Na ty problémy s přijímáním kreditek jsem narazil na diskuzích. Se svojí kartou platím po netu v USA normálně, ale prý je to občas problém u některých půjčoven aut nebo na benzínkách, ale i v nákupáku, že jí nenačtou.

Wanix
22. listopadu 2016, 16:00
0

Já právěže měl vždy krabičku na mýtné, když nemáš tak jen jedeš na bránách do jinýho pruhu a tam se myslím platí normálně mincema. S běžnou českou debitkou jsem problém vůbec neměl, šlo o to že jsem měl víc karet a na nich rozmístěný peníze, ale nedošlo mi že si autopůjčovna zablokuje předem víc peněz pro případ problému. Takže jsem neměl dostatek peněz na kartě a jakmile ti ji zamítnou při transakci tak ji u nich můžeš znova zkusit použít až za 24 hodin...do tý doby ji maj v systému zablokovanou.

peca
22. listopadu 2016, 16:08
0

Stava se mi tak v jednom z deseti pripadu, ze kartu nevemou. Nekdy staci na terminalu kliknout, ze je to debit a projde to. U kreditky totiz nekdy chcou Post Code a to tam muzes klikat co chces a neprojde to. Na pumpe staci zajit dovnitr a benzin si predplatit. S tim jsem problem nemel nikdy.

Na Challengera zkus National nebo Alamo. Maji jich tam spoustu vcetne osmivalcovych. Maji i Camara nebo Mustangy, ale ty myslim jen se ctyrvalcem nebo sestivalcem. Ale i tak dobry :-)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. listopadu 2016, 16:45
0

Diky za info. Challenger je fajn, ale ja bych chtel spis cabrio, proto preferuju Stanga nebo Camaro.

beastar
22. listopadu 2016, 20:13
0

Je to tam nádherný ale mě tam nejvíc vadily ty samotný Američani a jejich nátura a taky místy větší koncentrace těch Američanů jejichž barva pleti je pro větší část Evropy nepřirozená ( samozřejmě tedy hlavně na místech kde to pro turisty asi není úplně zajímavé ) nic proti exhibicionismu, patriotismu a tak ale nalezl sem tady místy stejné důvody proč nemít rád Američany stejně jako u Francouzů ale v USA je pěkně a věřím že pravý Američané jsou super jen je těžké je někde potkat :) (Třeba se to změnilo byl sem tak před 7 lety)

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. listopadu 2016, 21:30
0

No je fakt, ze americka natura je hodne jina oproti ty nasi. Ja uz tam taky pred lety byl a musim rict, ze jsem tim byl taky dost zaskocenej. A to nemluvim o tom, ze kdyz jsem nekam jel mestskym autobusem, tak jsem v nem sedel ja a dvacet cernochu. Nebyl to moc prijemnej pocit. :-D

beastar
22. listopadu 2016, 13:35
0

Jezdím Balkán jako dovolenou posledních 15 let s tím že v Albánii sem ještě nebyl. Takže úplně nesmekám před tím že "tam" jedete ale ČÍM to jedete, paráda :)) Člověk ale hezky zapadne mezi místní.

reagovat
Fr
Franta
22. listopadu 2016, 15:10
0

Určitě jde o super výlet a věřím že účastníci si jej užili, já sám jsem v Albánii byl sice jen jednou ale velmi se mi líbila. Bohužel úroveň článku nedosahuje ani průměrné hodnoty, jenom takové to nudné "tenhle den jsme byli tady a další den zase tam" a tak pořád dokola... Takovýhle cestopisů je všude plno, Autíčkář má na víc:) Nešlo by doplnit třeba nějaké podrobnější zkušenosti s auty, třeba jaké se osvědčilo na dálnici, jaké na okresce, podrobnosti o vozovém parku v jednotlivých státech atd.? Věřím že dojmů bylo spousta, tak se o ně prosím podělte:)

reagovat
Wanix
22. listopadu 2016, 16:12
0

Věřím že si to Vojta vezme k srdci a do dalšího dílu vnese víc takových zajímavostí :) K vozovému parku: naprosto mě uchvátilo jak jsou pro některý státy zcela typický některý vozy. Tak třeba v Albáni, to je Mercedes na každém kroku, W201/124 úplně všude. Trochu teké starší BMW, hlavně 5er a 7er ale také i nějaké třícy. V Bosně je zase snad 90% aut dvojkový Golf, nějaké jedničkové a taky spousta T3. Kouzelný návrat v čase do začátku devadesátek u nás. Cesty jsou snad všude lepší než u nás, případně už cesta není vůbec nebo prakticky není, ale žádné kontinuálně rozdrbané cesty jak v ČR

martin_100
22. listopadu 2016, 15:27
2

S tim autobusem tio to lehce vysvětlim. Nákup ojetin na západě je naprosto běžnej. Nejen na balkáně ale i v čechách ... ikdyž tady je to následný uvedení do provozu poněkud civilizovanější.
Ten autobus jak jsem pochopil má už světelný transparenty. Jenže ty jsou tzv terčíkovýho provedení - u diodovýho by s to nestalo. Tim pádem co se tam nastaví to tam je i po odpojední od elektriky dokud to někdo zas nezapojí a nenastaví jinak. Jenže ty transparenty sou ovládaný palubním počítačem. Nu a zpravidla se vozidla prodávají právě s vyndaným počítačem - dopravce si jej nechává pro svá nová/jiná vozidla. Jenže transparenty nemá cenu vyndavat páč ty většina nově dodaných vozů má od výrobce.
Tím pádem na východě castoi jezdí autobusy/trojebusy/tramvaje s linkovou orientací ze svýho západního působiště.
Třeba ukrajinský město mykolajiv nakoupilo několik ojetých tramvají od nás z plzně. Po vyřazení z provozu u nás tam dílenský před demontáží palubáku nastavili na orientace plzeňský evidenční číslo vozu a nápis kovošrot. Teď postupně lidi z dopravního podniku mykolajiv montujou do vozů nějakej jejich palubní systém takže už transparenty fungujou jak mají ale cca rok se tam po kolejích proháněly tramvaje s nápisem například 248 KOVOSROT :-)

A ke kluzkýmu namoklýmu asfaltu na balká jen tolik: Tamní hory podloží je vesvěs vápencovýho složení. Jelikož se do balený směsi přidává místní štěrk kterej obsahuje vápenec tak to pak klouže když to namokne. Vápenec narozdíl třeba od našeho čediče klouže jak svině když se namočí ;-)
Proto taky třeba v jugoslávii jezdí většina aut v v létě se zimníma kolama byť je tam hic a sníh skoro neznají. Prej na to mokrym asfaltu zimáky jíp drží. Tak mi to vysvětlovali místní.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem