logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
TopX

7 způsobů, jak udělat silnice bezpečnějšími bez zvyšování pokut

Naše silnice jsou prý nebezpečná džungle a jediné, co tomu může zabránit, je podle ministra dopravy zvýšení pokut. My si myslíme, že tudy cesta nevede. A zkusili jsme najít několik cest alternativních. Třeba se pan ministr inspiruje…

Na Autíčkáři se opravdu neradi pouštíme do politiky. Myšlenka, že naše silnice nejvíc ze všeho potřebují zvýšení pokut a postihů za přestupky, jako je překročení povolené rychlosti, nám však přišla natolik absurdní, že jsme na ni museli reagovat. A přišli jsme se seznamem věcí, které by bezpečnosti na našich silnicích pomohly víc.

7. Přestat dělat paniku

Mezi největší nebezpečí na silnicích patří samozvaní vynucovači pořádku a trestači pirátů. Slušní a spořádaní občané, kteří každý večer ve zprávách a každé ráno v novinách vidí zprávy o silniční džungli plné zlotřilých pirátů. Do automobilu tak nasedají v již přednasrané náladě, připraveni čelit agresorům v černých BMW. Protože však většinou na žádného skutečného piráta nenarazí, začnou svoje odhodlání čelit silničnímu nebezpečí vztahovat na každého, kdo by nebezpečím mohl být. Třeba na kohokoliv, kdo jede rychleji než oni, proti čemuž se srdnatě postaví jízdou v levém pruhu 10 km/h pod limitem. Nebo na spěchající dobytky, kteří se poslušně nezařadí do průběžného pruhu kilometr před zúžením, ale chtěli by provozovat sprosťárnu zvanou pravidlo zipu

Vážně, nechte toho. Na silnicích se nic strašného neděje. Přestaňte strašit lidi a vyvolávat konflikt.

6. Dát dopravnímu značení smysl 

Také máte občas pocit, že se dopravní značky musí množit samy od sebe? Příkazy, zákazy, omezení rychlosti, doporučení rychlosti – v tom všem aby se vepř vyznal. Na rozdíl od vepře domácího se však řidič obecný musí soustředit především na ovládání vozidla a najít smysl v plechové džungli kolem silnic může být nad jeho síly. Nemluvě o tom, že nadbytek přehnaně opatrných značek vede k dalšímu problému – když řidič párkrát zjistí, že se zatáčka označená výhružnou čtyřicítkou dá projet i dvakrát rychleji, příště bude omezení ignorovat i tam, kde opravdu mělo smysl.

5. Opravit silnice

Protože typický český řidič nejezdí ani off-roadem, ani starou amerikou nebo Citroënem na hydropneumatice, musí si dávat velký pozor, aby v měsíční krajině, kterou ŘSD vydává za silnice, nepřišel o kolo či jeho zavěšení. Schválně si vyzkoušejte, jak dlouho vydrží vašemu vozu perfektní geometrie podvozku, než ji zničíte o některou z početných děr. 

A když sledujete díry, zbývá vám méně duševní kapacity na skutečně důležité věci, jako je udržování přehledu o okolním provozu a kontrola nad vaším vozem. Nebylo by přitom třeba stavět všude nové silnice jako třeba ve Španělsku. Bohatě by stačilo, aby se opravy prováděly s trochou pečlivosti a rozmyslu, ne tak, že vydrží jen do příští zimy.

4. Dostavět silnice

Je známá věc, že nejméně nehod se stane na dálnicích a rychlostních silnicích. Naopak klikaté a nepřehledné okresky jsou možná zábavné pro nadšené řidiče, ale rozhodně nejsou bezpečné. A to nemluvíme o obchvatech, které dostanou dopravu z rušného města na přehlednou čtyřproudovou silnici. Dopravní stavby u nás vznikají pomalu a patří k nejdražším v Evropě, což je vzhledem k ceně naší pracovní síly velmi pozoruhodné. A Ministerstvo dopravy je zadavatelem těchto zakázek. Možná by se měl pan ministr soustředit právě sem…

3. Naučit lidi řídit

Co udělá čerstvý absolvent autoškoly, když dostane smyk? S největší pravděpodobností zavře oči a bude čekat na náraz – pokud se tedy sám nepostaral o svoje řidičské vzdělání. Většina řidičů neumí v autě ani správně sedět, natož aby ho dokázali kvalitně ovládat. A protože neznají schopnosti a omezení svoje a svého auta, dostanou se snadno za jejich hranice. Důkladnější výcvik řidčů, ať již v autoškole, nebo později průběžně, by mohl být zásadním pokrokem v bezpečnosti na silnicích. Bohužel mezi ‚dopravními experty‘ uslyšíte i takové absurdity, jako že učit lidi lépe ovládat vozidlo je špatné, protože když to budou dobře umět, budou jezdit rychleji…

2. Postihovat skutečně nebezpečné chování

Kdy jste naposledy viděli dopravní policisty měřit rychlost v opravdu nebezpečném místě? Kolikrát jste je zahlédli pokutovat nebezpečné předjíždění? Kolikrát jste slyšeli o tom, že by někoho policie pokutovala za neoprávněnou jízdu v levém pruhu nebo za nedodržení pravidla zipu? Jaké riziko asi hrozí řidičům a majitelům přetížených kamionů, když se jim stále vyplatí devastovat silnice kvůli troše úspor? Proč je nejčastější činností, při které můžete dopravní policii vidět, ono pověstné ‚stání za bukem‘ někde u přehledného kusu silnice, na které je (samozřejmě náhodou) padesátka? Možná, že právě tady je prostor pro zlepšení…

1. Nedělat nic

I přes neustálý nárůst počtu aut i počtu ujetých kilometrů se téměř všechny ukazatele bezpečnosti na silnicích dlouhodobě zlepšují. Nová auta jsou bezpečnější, nové silnice přehlednější. Stačilo by sedět se založenýma rukama a soustředit se na rozšiřování a dostavování silniční sítě. Všechno ostatní by šlo samo. Jenomže to není ta správná story, na které chcete postavit politickou kariéru. Pomalá a usilovná práce není sexy a netvoří dobrý příběh pro novináře. Politik potřebuje nepřítele, aby mohl konat rázné kroky a vypadat důležitě. Bohužel často na úkor smysluplnosti svého konání…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
Lempl
27. 10. 2015, 07:34

Když jedu po dálnici, maximálně těch 140 až 150, častěji tak 120, což je zhruba ekonomická jízda, a kolem mne to švihá jeden jezdec za druhým, kličkují a troubí na sebe, většina v drahých západních autech, myslím, že bod 7 je tak trochu mimo realitu. Žádného takového "ochránce" jsem nepotkal. Se zbytkem se dá souhlasit... Více či méně. Zrovna smyk jsem zažil nedávno a kdyby se mi v hlavě nevybavilo to, co děda říkal, a co mne učil, nedostal bych se z toho. Takže ano, lepší výuka, psychotesty, stupně ŘP, elektronické omezení rychlosti (třeba na 150, které ale umižní krátkodobě zrychlit bez limitu a pak začne zapisovat překročení na elektronický ekvivalent tachografu) podle délky vlastnictví ŘP, namátkové kontroly, ne ty směšné parodie atd...

0
riprex
27. 10. 2015, 12:20

S odpuštěním... ale to co jsi napsal je absolutní 3,14159...čovina. Na dálnici jezdím předepsaných 130 - 135 (GPS ne tacho) a že by mě někdo předjížděl zažívám opravdu zřídka. Elektronicky omezovat a sledovat řidiče je neskutečný zásah do soukromí a osobní svobody. Už jenom proto, že to nic neřeší. Naše dálnice jsou široké, širší než v tom Německu, které nám je příkladem. Takže mi vysvětli, pokud je přehledný úsek dálnice, v čem je nebezpečné jet třeba 200? Rychlostní limity by podle mě měly být omezovány jen tam, kde opravdu hrozí reálné nebezpečí. Třeba jako to mají v Černé hoře - když je před zatáčkou 40, tak to je nejvyšší bezpečná rychlost, kterou se dá zatáčka projet. Nebo ve městě v místě přechodu pro chodce atp... Represe, omezování svobody a zásah do soukromí neřeší absolutně nic.

0
PepaSFI
27. 10. 2015, 18:31

tak popořadě, já na dálnici nejezdím, nepotřebuju to ale zrovna nedávno jsme jeli pracovně na Slovensko, Oktávií, benzinovou a ještě k tomu červenou, povolenou rychlostí páč šéf nemá rád když mu chodí zlý lejstra z dopravky a nějak jsem tydlety pyráty v černým zápaďáckým bavoráku neviděl. Jo, jistě, občas nás někdo předjížděl, možná i 150, no ale vadí to něčemu? Toho ochránce a trestače jsem naštěstí taky neviděl. Možná to bude tím že většina z nich se projevuje jen teoreticky, vymýšlením bezva nápadů v internetových diskusích.
Pokud jsi zažil smyk a vybavilo se ti co děda říkal, tak to nebyl smyk, protože takhle to fakt nefunguje.
A ten zbytek, nějak nevím jestli to vůbec komentovat ale zkusím to.
Lepší výuka, ano ale jak toho dosáhnout? Psychotesty, no nějak si nejsem jistý co se tím dá vůbec zjistit. Policajti je dělají a je to slušná sbírka podivností. Stupně ŘP, co to je? Já mám pocit že už je těch kategorií dost, já sám jich mám 5 a to jsem je dělal v době kdy se to ještě tolik neškatulkovalo. Omezení rychlosti na 150? S udavačem a ještě podle délky vlastnictví řidičáku? Nic ve zlým ale to je jak z televize. Podle tebe je děda co ročně najezdí 2 tisíce kilometrů do vedlejší vesnice na nákup a do kostela lepší řidič jen proto že má řidičák 50 let?

0 reagovat
Woyta
27. 10. 2015, 07:55

Co se tyce znacek, tak vylozena prasarna je opustena stavba a snizeni rychlosti. A to i kdyz se pracuje treba jen v prikopu. V zahranici je zvykem po skonceni prace znacky znacky otocit ci vymenit. A samozrejme u techto nesmyslnych znacek casto stoji radar. Jinak co se tyce rychlosti tak ani ta nadlimitni me v provozu moc neohrozuje. To co me ohrozuje je predjizdeni kdy clovek nevi zda se ten vedle nepodiva pod kamion pred nama. Ale pokutuje se jen to co se snadno zmeri a prokaze.

0 reagovat
Apache
27. 10. 2015, 08:04

Za mě zbytečný článek, tohle je přece jasný každýmu, kdo nezaujímá k IAD negativní postoj. Abych citoval:

Vavris předevčírem v 20:30
Upřímně, u těchhle článku jsem si vždycky říkal "už zase?". Přijde mi to jako taková vata, která už byla 1000x recyklovaná :-)

0
M P
27. 10. 2015, 10:37

To je ale ukázkový příklad vytržení citace z kontextu:) Vavris se takto vyjadřoval ke článkům o přípravách auta a řidiče na zimu, a tam měl dle mého pravdu.
O tomhle se mluví málo, respektive ukrajování salámu práv řidiče se děje potají za tiché akceptace, nebo hůře souhlasného kývaní řidičské veřejnosti.
Takový článek zbytečný určitě není.

0
Apache
27. 10. 2015, 10:43

Ano, na anoDnes, webu auto*matu a podobně se o tom možná mluví málo. Na všemožných autofórech, klubech, v krajním případě na d-fensovi, se o tom píše dost. Myslím, že čtenářstvo Autíčkáře bude mít větší průnik s tou druhou skupinou.

0
Jay
28. 10. 2015, 13:42

Nemysli, čti.

0 reagovat
Trinom
27. 10. 2015, 08:20

Ad lempl: Krom lepsiho vycviku zahrnujiciho reseni krizovek s tebou opravdu nejde souhlasit.
Psychotesty absolutne nic nevyresi a jen by to zbytecne prodrazovaly. Vetsi odstupnovani skupin by taky vedlo jen ke zbytecnym nakladum, navic to by muselo projit pres EP, vzhledem k tomu, ze cela Evropa ma uz skupiny RP shodne. Navic lidi, kteri by ihned po autoskole dostali silne auto opravdu moc neni. Co se tyce tachografu bonzaku, tak to je asi nejvetsi hloupost, co jsi mohl vymyslet. To bys pak s autem nemohl ani na okruh, letiste, nikam mimo provoz. A hlidani jen zacatecniku je mozny leda tak, ze bys z nich udelal P-platery. Ony vubec namatkove kontroly jsou naprosty prezitek doby minule.

0 reagovat
Honza Hamster Křeček
27. 10. 2015, 08:34

S dostavováním a opravou silnic má pan ministr velké zkušenosti, jen nevím, jestli se mu bude chtít narušovat systém cinknutých veřejných zakázek a nekvalitní práce věčně vyžadující další opravy již opraveného, který ostatně před lety coby šéf společnosti SKANSKA sám pomáhal budovat. Stačí si najít pár informací o dostavbě R7 a prazvláštních transakcí s firmou Geosan Group a nemůže být pochyb, že v tomto směru asi od pana Ťoka nemůžeme očekávat příliš revoluční protikorupční přístup.... :-)

0 reagovat
Sasakr
27. 10. 2015, 09:49

8) Vypnout semafory! LIberec je v tomhle extrémní a semafory jedou i o víkendu v 8 večer, ve všední dny jsem je zažil i o půlnoci. A co uděláte, když stojíte jak tydýt na prázdný křižovatce, nadáváte a kroutíte hlavou? No máte pak tendenci jet rychleji. Semafory bych nejradši úplně zrušil.

9) Všudypřítomné kruháče - aneb jak vás zbrzdit, i když jedete rovně.

10) Přednost chodců na přechodu - proč nezastavit tunu a půl železa kvůli člověku, který by mohl 3 vteřiny počkat...

Takže suma sumárum hlavní by bylo odstranit všechna tahle zbytečná buzerující nasrávadla řidičů. Byli by klidnější.

0
PepaSFI
27. 10. 2015, 18:54

trošku to s dovolením poopravím. Semafory správně nastavit! Protože na spoustě míst jsou bohužel nutné. Dovedu si dost dobře představit jak v trošku jiné diskusi nadáváš na situaci kdys stál na vedlejší a nemohl z místa protože na hlavní byl hustý provoz a nebyl tam semafor. Dnes už je spousta křižovatek kde je robot který sleduje hustotu provozu a podle toho ladí světla. V noci se to samo vypne nebo hodí zelenou na hlavní a přepíná podle toho jestli na vedlejší někdo přijel. Všechno jde udělat. Pokud víš o místě kde to je blbě nastavené, stěžuj si. Když si lidi nestěžujou, znamená to že je to správně.
Kruháče to samý. Můžu ti ukázat několik míst kde kruháč vyřešil nekonečné čekání na přednosti, kde zjednodušil blbou křižovatku s neřešitelnou předností, s komplikovaným odbočováním. Ale taky znám nesmysly, blbě udělaný, zbytečný co by šly řešit jinak.
Na přednost chodců mám osvědčený recept, kejvám na ně z dálky rukou. Oni vidí že můžou v klidu jít a já vím že mi nebudou zmateně skákat před autem a většinou nemusím ani zpomalit.
Takže suma sumárum, pokud chceš odstranit tahle "zbytečná buzerující nasrávadla" tak smůla, nejsi na silnici sám a ten co jede z druhý strany (třeba ty, až pojedeš zpátky) může mít na věc úplně opačný názor

0
Sasakr
28. 10. 2015, 18:32

Semafor má smysl jen v jedné jediné situaci. Kdy na hlavní je tak trvalý a neutuchající proud aut, že z vedlejší by nebyla šance se tam dostat. A teď ruku na srdce, kdy a kde tohle nastává? V Liberci nikdy a nikde a na 99% jiných míst taky ne. Nicméně díky tomu, že semafor vás nutí stát i tehdy, když nemusíte, kumulace těchto ztrát způsobí, že se auta hromadí a provoz houstne. A tak namísto toho, aby všichni projeli inkriminovaným místem a hlavní nápor polevil, každý je zbržděn, auta se hromadí a celé se to stává na prd.

To samý kulaťák, ten má smysl jen tehdy, když jsou 3 a víc silnic se stejným provozem. Bohužel dnes je běžné, že u rovné hlavní silnice, ze které vede 1 bezvýznamná odbočka, se udělá kulaťák. A tak každý, kdo by byl býval jel rovně, musí výrazně zpomalit a provoz se zpomalý a auta se hromadí.

0
PepaSFI
28. 10. 2015, 19:38

teď budu jízlivej a cynickej ale jinak to obávám se, nejde. Až budeš skutečně řídit a pohybovat se v provozu, ozvi se.

0
Sasakr
28. 10. 2015, 23:23

Jasně, až si udělám řidičák a koupím si vůz, ozvu se. Do tý doby budu nadávat na věci, se kterými se denně nesetkávám a vůbec mi nelezou krkem :-)

0
PepaSFI
29. 10. 2015, 17:42

tvoje názory na dopravu jsou poněkud cyklistické neboli:"Tady jedu já, Big Boss, Temný Světa Pán, tady je to všecko moje, všichni mi jděte z cesty protože proto a že by někdo jiný taky chtel jet mě vůbec ale vůbec nezajímá". A protože jsem přející člověk, přeju ti abys jednou musel jezdit těma ulicema který považuješ za zbytečný a nedůležitý a denně na každý křižovatce bez semaforu a kruháku vytuhnul aspoň deset minut. Protože ikdyž to asi netušíš, takový místa jsou a vůbec jich není málo. Spíš je jich kurva moc.

0 reagovat
Michal88
27. 10. 2015, 09:58

Kvokám, Ťuk si zas honí triko... Kam se na něj hrabe Šimonovský, Řebíček a podobní pitomci, kteří dělali na silnicích akorát bordel... :/

Jinak, co se týče řidičského zdokonalování, tohle je docela těžké téma... Na jednu stranu by se autoškoly měly více věnovat hlavně zvládnutí techniky jízdy, než značkám a buzerování za rychlost, ale holt to je tím, že výstupní zkoušky zajišťují úřady a těm jde především o to, aby ovečky (ne)dodržovaly pravidla. A zas na druhou stranu, autoškoly nikdy nemohou obsáhnout veškerou problematiku, respektive kdyby chtěly, byla by autoškola neúměrně drahá a dlouhá nebo by to studentům nahustily do hlavy takovou rychlostí, že to stejně nepobere... Vzpomeňme si na naše řidičské začátky, že i když se člověk div nenarodil s volantem v ruce, tak nejdřív si musel osahat ovládání auta a trochu se popasovat s vnějšími vlivy, než si mohl dovolit něco víc, trvalo pár týdnů intenzivního ježdění (ne dvakrát za týden skočit do autoškoláckého auta na hodinku a půl). A kor u lidí, co pro řízení nebyli úplně "stvořeni" to trvá déle... Za sebe by mělo být především na vlastním zvážení, aby se člověk zdokonaloval v ovládání vozidla, protože NIKDO se nechce zrakvit. Není zodpovědnost státu učit lidi jezdit, to je zodpovědnost především těch lidí a tak by k tomu měli přistupovat. A když se někdo díky své lehkomyslnosti zrakví, je to jeho věc. Velký problém ale je, když vezme s sebou člověka, který za nic nemůže. To ale není důvod, proč by se do toho měl montovat stát, neboť zatím do téměř všeho, do čeho se zamontoval, to spíš posral, protože jak si lidi zvyknou, že stát zařídí, vypnou mozek a přestanou používat rozum... A ten nezapnou tím, jak se říká v článku, že se budou zvyšovat pokuty, to si akorát každý v danou chvíli řekne, že "jeho se to netýká", byť s největší pravděpodobností dotkne... Největší vliv na bezpečnost by mělo omezit tu tunu pravidel, ve které se nevyznají pomalu ani právníci, aby lidi začali používat rozum. Ale to se zas nehodí do krámu pitomcům jako Bohuš, Bureš, Ťuk apod. Neměli by dost peněz na rozkradení...

0 reagovat
JeepCH88
27. 10. 2015, 10:31

Bod 6 - skoro stejnou situaci jsem nedávno potkal, nejvíc nebezpečný mi to přišlo protože jsem se snažil to za jízdy vyfotit:D
Bod 2 - v Brně - Ivanovicích když se jede do kopce k České tak je ve směru Z Brna 70 ale ve směru DO Brna 50......na stejném úseku. Hádejte, kdo tam jednou za čas když je hezky sedí v křoví.....
Co mě osobně na těhle věcech štve je, že policie pak strašně ztrácí kredit. Přitom oni taky nemůžou za to, jaké mají rozkazy z vrchu. Měšťáci se mi už 2x omlouvali, že prostě ví že to je pičovina, ale že bohužel musí.....tak kde to jsme když tomu ani oni nevěří...

0 reagovat
D
27. 10. 2015, 11:29

proc by to delali co je v clanku napsany ikdyz je to logicky, zvysit pokuty je nejjednodusi a nic to stat nestoji jako vzdy a obycejnej clovek to zase odsral

0 reagovat
Irwinek
27. 10. 2015, 12:58

Někdy mám pocit, že poslední změna při rozmisťování značek s omezenou rychlostí přišla v době pragovky baby :-D od té doby se nikdo nad ničím nezamyslel, a i nadále bude 40 tam, kde už dávno není potřeba - silnice se malinko narovnala, rozšířila a semtam má i lepší povrch, některá auta mají lepší brzdy, tlumiče,.... a dokonce se do některých se prý montují i blinkry :-D

0 reagovat
Josef
31. 10. 2015, 18:37

Autor opět výtečně popsal situaci a formuloval logické řešení. Otázkou však budiž, zda se některým, nejlépe většinou, jeho doporučení bude někdo na patřičných místech zabývat, či ještě lépe řídit. Tak mě napadá, zda se na citovaných místech nedávají pokuty za příliš rychlou práci? Ledacos by to vysvětlovalo...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte