logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Mercedes-Benz AMG A45 (2020): Nečekaný král hot hatchů

Nečekaný vzestup nejmenšího modelu ze Stuttgartu.

Nejmenší z Mercedesů. Dříve vešel ve známost jako auto pro manželku, na ježdění po městě. V autíčkářské komunitě se také nelichotivě proslavil naprosto katastrofálním výsledkem v losím testu, kde se projevily jeho sklony k převracení. Mimochodem proto také všechna původní Áčka dostala v základu ESP. Jenže to už je bezmála třicet let. Dnes, aby člověk uspokojil ženu, musí jí pořídit nějaké SUV z řady GLx. Zdá se, že původně zamýšlená hlavní klientela se přesenula jinam. I přesto, nebo možná právě proto, Áčko dorostlo do opravdového auta. Ba co víc, dokonce dostalo vlastní ostrou verzi. Přesně na ni se dnes mrkneme. Model A45 je nejmenší a nejlevnější skutečné AMG, které si můžete pořídit. Jen o kousíček výše stojí ještě A45 S, která přidává pár koní navíc, jiné elektronické nastavení pohonu a trochu pouťově působící aero prvky. Náš základ je bez nich tak trochu sleeper. Jistě, stále si na něj lze ukazovat prstem, coby na nejmenší AMG. Jenže, co když “nejmenší AMG” pořád znamená “největší hothatch”? Obrazně, nemám na mysli konkrétní rozměry.

Foto: Tomáš Strach

Silné stránky – Design a zpracování

Zvenčí působí solidně a stále celkem konzervativně. Zmiňovaný nákupně košíkový sleeperový vzhled narušuje jen čtveřice polofalešných koncovek výfuku (má duplex, ale koncovky v nárazníku přímo nenavazují na zbytek výfuku) a znaky AMG na kufru a brzdových třmenech. Prvkem rozdělujícím publikum na Kafe a Kárách jsou pak kola. Někomu se líbí, někomu méně. I přes jistou počáteční odtažitost prozatím zůstávají. Jejich případná obměna je však asi nejméně náročným zákrokem. Myslím, že valná většina z vás potvrdí, že se celkově po stránce designu jedná o pořádný krok lepším – hezčím směrem. Obzvlášť při vzpomínce na původní třídu A , jež mohla soutěžit o místo na designovém výsluní s Opelem Meriva nebo Audi A2 . Díky velkému panoramatickému oknu, jež lze otevřít dokořán, si pak můžete vychutnat i nebe nad hlavou, leč bez větru ve vlasech. Takové demo kabrioletího zážitku.

Přesuneme se dovnitř a zde se dostáváme k jednomu z pilířů dominance nad zbytkem hot hatchového stáda. Třicítka Nko od Hyundaie je samozřejmě naprosto skvělá, skoro úplně ve všem. Nezávisle na sobě mi však několik lidí sdělilo, že z jejího interiéru se jim zvedá žaludek a občas je to dokonce jediný důvod, proč sami Nko nemají. Ač nerad, musím jim dát zapravdu, třicítkový interiér určitě není etalonem. Jedním dechem však také dodávám, že v citelně dražším Focusu ST  jsem nepozoroval valný posun. Mimochodem se jedná o poměrně známý (a častý) problém ostrých verzí napříč mnoha značkami. Ony jsou pak klidně i dvakrát dražší než základ, ze kterého “vychází”, ale zrovna interiér často zůstane beze změn. Zde nechám debatě volný průběh.

Foto: Tomáš Strach

A v tom to právě je. Tady se vychází ze základu Mercedesu. Jistě se objeví zlí jazykové, jež vám budou tvrdit, že ani dříve vyhlášená “Stuttgartská kvalita” už není co bývala. Dokonce i sám majitel připouští, že při osazení nekonfekčně rozměrnými jedinci se občas ozve zavrzání, ale oproti konkurenci je laťka prostě pořád o kus jinde. Rovněž se jedná o poměrně nové auto, takže rozměrnému displeji ani ambientnímu osvětlení se už nevyhnete, odezva i párování je však na výborné úrovni. Stejný infotainment se totiž objevuje napříč několika (vyššími) modely a zrovna Áčko, coby nejmenší z flotily, z tohoto faktu úspěšně těží. Drobnou osobní kritiku mám snad jen k nastavování sedačky nenápadně skryté na dveřích, nikdy ji v MB nemůžu najít, ale to bude spíše o zvyku.

Více silných stránek – Jízdní výkony

Je čas se posunout k dalšímu bodu. Pořádný hothatch by měl disponovat o něco větším a ostřejším motorem. Tady ale A45 tahá další trumf. Turbem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec! Hmmm, cool a jak se to liší od jakékoliv konkurence? Aktuálně nejvýkonnější produkční čtyřválec na světě? Najednou to zní nějak lépe. Dopřát si tak můžete plných 390 koní. Jak je to možné, kde se ten výkon bere? Ručně skládáný motor, dokonce s originálním podpisem stavitele vypadá, že není pouhým reklamním trikem AMG. Dvoukomorové turbodmychadlo ve špičce pracuje s tlakem až 1,9 bar, což je na sériový motor neobvykle vysoká hodnota. (pro N 1,2b / ST 1,5b) Navíc sání využívá ke svému chlazení i klimatizaci, pro vyšší účinnost. K tomu se ještě vrátíme.

Foto: Tomáš Strach

Nechybí ani funkce launch control, takže na stovce se ocitnete již za čtyři sekundy. Dynamika je vážně dostačující. Sice občas můžete narazit na turbodíru, při zadupnutí plynu na konci vesnice (záleží také jaký máte režim). Jenže jakmile si jednou uvědomíte, že skutečně chcete tropit nepřístojnosti, tak je prostě tropíte. A pak už jejich příval neustává. Žádné další rozmýšlení nebo čekání. Prostě zátah. Pořád dokola. Čísilka na displeji naskakují do závratných hodnot. V ostrém (sport, track) módu se pak dostavuje i rámus, mírně dobarvený reproduktory. A také střelba při podřazení, ta je opravdová. Řazení probíhá pádly, pokud chcete. Musím však uznat, že jsem se jedná o automatickou převodovku, kterou jsou si po delší době opět užil.

Výkon putuje na všechna kola s preferencí přední nápravy. Dozadu umí poslat až 50% a z toho vše klidně jen na jedno kolo. Taková forma samosvorného diferenciálu s krokem navíc. Efektivita je dle očekávání impozantní. Výjezdy ze zatáček jsou ukrutně rychlé a dokonce ani k nedotáčivosti se téměř nedostanete. Impuls od zadních kol vám dopomůže s rotací do ideální stopy. Nikoliv však přes. Na suchu se nesklouznete, na mokru občas, při správném popíchnutí, ve sněhu pak čeká brána do jiného světa.

Foto: Tomáš Strach

Přitom denní použitelnost, mimochodem primární úmysl majitele, je stále skvělá. Na cestu městem stačí výfukové klapky zavřít, režim přepnout na comfort. K dispozici jsou sice pouze konvenční tlumiče bez jakýchkoliv fíglů, ale rozumná osmnáctipalcová kola zachovají solidní kompromis a komfort. Jistě, ostřejší model, tužší podvozek, a tak dále, s tím však počítáme.

Slabší stránky – Problémy a soužití

Jelikož mám tohle auto ve svém bližším okolí, můžu vám přinést také několik zákulisních informací, které by se jindy v běžném testu neobjevily. Majitel se zúčastnil našeho trackdaye ve Vysokém Mýtě. Pro nepřízeň počasí, se velmi dlouho držel na prvním místě v žebříčku časomíry nejlepšího kola. Marek nakonec musel počkat až naprší a uschne, aby tomu s Caterhamem mohl učinit přítrž. Což znamená, že A45 je vážně schopné i na malé technické trati, kde nemůže tolik těžit z přebytku výkonu.

V jedné chvíli se však ozval z Mercedesu podivné klepnutí. Později se ukázalo, že praskl klimakompresor. Přesná přičina asi zůstane záhadou. Bylo potřeba jej vyměnit. Banálně znějící problém se však poněkud prohloubil. Pamatujete na sání chlazené klimatizací?  Moderní auto znamena moderní (=dražší, 5kč/gram) chladivo R1234yf. Ukázalo se, že v malém Mercedesu je ho až nebývale hodně. Konkrétně 1000 gramů. Takže s prací a pár díly okolo ve finále tahle sranda přišla na pár desítek tisíc. Příhodně jen několik měsíců po záruce. Menší achilova pata. Holt daň za možnost nárokovat si “nejvýkonější motor světa” ve své třídě.

Foto: Tomáš Strach

Dále přišla řeč na brzdy. Série nebyla vyloženě špatná, ale v kombinaci občasného okruhového nasazení a… budu se opakovat, ale … nejvýkonějšího motoru na světě, rozumím nutkání mít v brzdném účinku více prostoru. Prvním krokem tak byly destičky EBC Bluestuff, které se osvědčily při okreskování a v Mýtě. Jenže po výletu na brněnsým okruh nějak opadla jejich razance, a momentálně jsou v plánu nové kotouče, opletené hadice a opět nové destičky. Zdá se, že zase modré EBC, mému lobování za něco ostřejšího navzdory.

Verdikt

Může být nejmenší AMG zároveň největším hot hatchem? Asi budu trochu parafrázovat z předchozího testu Céčkového AMG. A45 je prostě skvělý hot hatch, z jehož interiéru vám nebude nevolno. Mě přijde, že už tohle by v jistém ohledu stačilo na úspěch, ale Mercedes přihazuje nejnadupanější motor a čtyřkolku. Vše finišuje stále snesitelná každodenní použitelnost. Boduje hned v několika disciplínách a v součtu mi vychází zatraceně dobře. Ovšem, je potřeba to zaplatit. Záleží na každém, jestli to má smysl. I kdyby náhodu nemělo, jako by to nějakého Autíčkáře někdy odradilo. Jak byste se tvářili, kdybych vám v roce 1997 tvrdil, že za třicet let vás bude bavit řada A?

Foto: Tomáš Strach

Technické údaje

Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec 1991 cm3
Nejvyšší výkon: 285 kW (390k) při 6000 ot/min
Nejvyšší točivý moment: 480 Nm při 2250 – 5000 ot/min
Převodovka: automatická osmistupňová
Provozní hmotnost: 1620 kg 
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,0 s 
Průměrná spotřeba majitele: 11 l/100 km (dálnice 9 l/100 km)
Průměrná spotřeba na okruhu: ke 30  l/100 km stejně jako u ostatních HH 
Cena testovaného kusu cca: 1 000 000 Kč
Základní cena nového kusu: 1 291 000 Kč (A35 4MATIC)
​Základní cena nového kusu: 1 657 000 Kč (A45 S 4MATIC+)

Za krásné fotky děkuji Tomáši Strachovi! Jeho tvorbu najdete na instagramovém profilu @_mr.fear44_

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

Buďte první, napište komentář!
Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte