Tak ho tu máme. Po troše komplikací s identitou se Fiat 124 Spider konečně představil. Dvojče Mazdy MX-5 sdílející nejen její platformu, ale snad i celé know how japonských odborníků na radost z jízdy, se totiž mělo původně narodit jako Alfa Romeo. Alfa však nakonec zůstala jen u otevřené verze svého modelu 4C a hierarchicky níže stojící vůz spadl do portfolia Fiatu.
Podobu 124 Spider už naznačovaly různé úniky a špionážní fotografie, výsledný vzhled tak pro mnohé z vás jistě není překvapivý. Nová 124 je designově pojata jako reminiscence té staré. Nejen stylizovaná světla, ale také větší převisy nebo dva naběhlé svaly na kapotě odkazují na staříka 124, jenž dostal svého pokračovatele jako dárek k 50. výročí zrodu. Jestli je 124 hezčí, nebo ošklivější než MX-5, nechám na vás. Podstatný je nárůst délky oproti Miatě o 14 cm, oproti ND 2.0 se také o 47 kg zvýšila hmotnost. Interiér je pak až na několik detailů prakticky totožný s Mazdou a oficiální fotogalerie překvapivě obsahuje variantu s dvouspojkovou převodovkou TCT. Šestistupňový manuál samozřejmě bude v nabídce také.
Fiat 124 Spider byl už od prvních zmínek vnímán jako spása pro všechny jedince, kteří shledali MX-5 s astmatickými motory neduživou a slabou. Fiat se u svých benzínových modelů spoléhá výhradně na přeplňované jednotky Multiair a 124 Spider neměl být výjimkou. A skutečně výjimkou není. Jestli je ovšem 1.4 Multiair pod kapotou 124 Spider skutečně spásou, si netroufám tvrdit. Oficiální hodnoty – 162 koní výkonu a 240 Nm točivého momentu – sice překonávají 160 k a 200 Nm u ND 2.0, vzhledem k nižší hmotě Mazdy a velmi turbomotorovému průběhu jejího atmosférického Sky-activu si však troufám tvrdit, že reálný dynamický rozdíl nebude zas tak dramatický. Můžete samozřejmě namítnout, že Multiair je v nabídce i ve výkonnějších variantách a jeho SW úprava nebude nijak drahá. Sluší se však doplnit, že Sky-activ 2.0 už má také své portfolio úpravců a vyhnání jeho výkonu někam mezi 180-200 koní je nejen reálné, ale dokonce ani nevysaje z peněženky nějakou nesmyslnou cifru. Trumfem Fiatu by mohl být zvuk – kdo někdy slyšel 500 Abarth v akci, ví, o čem mluvím. Čímž se dostávám k samotné verzi Abarth – pokud příjde, a ona by přijít měla, mohla by se výkonovou spásou stát právě tato agresivnější, sportovnější a rychlejší varianta Fiatu 124.
Jak se právě ukázalo z oficiální tiskové zprávy pro Evropu, hodnota výkonu, o které jsme psali dopoledne, bohužel platí pouze pro americkou specifikaci modelu. Multi-air ve verzi pro EU ztratí 22 koní a nabídne jich pouze 140, hodnota maxima točivého momentu se nezmění. Fiat se tak zařadí někam mezi obě varianty MX-5. Nevíme přesně, co za tím stojí – nabízí se menší tabulková hodnota CO2, možností je i intení dohoda Fiatu a Mazdy, že jejich model nebude převyšovat výkon vrcholné MX-5 – každopádně nás to moc netěší. Otázkou tak zůstává i to, jestli se máme těšit na skutečně ostrý Abarth nebo si jako Abarth budeme moci koupit za příplatek pouze to, co dostanou v USA jako základ.
Fiat 124 by se měl na trh dostat v létě příštího roku. Jestli je lepší, nebo horší než MX-5, odpoví až první srovnávací test. Reálně ale stejně rozhodnou především sympatie k té či oné značce a pak také cena – na tu jsme u Fiatu vážně moc zvědaví.
































riprex
18. 11. 2015, 09:44Já se hlavně obávám, že bude časem v nabídce i výkonnější verze s větším motorem ;) Nicméně už jen proto, že má dvojspojku u mě Fiat vyhrává, protože v takovém autě nehodlám kvedlat klackem...
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 10:35Pro kristovy rány - kde jinde už by měl být poctivý manuál, než v ryzím řidičském roadsteru?
Jindřich
18. 11. 2015, 16:09Taky uplně nevím v čem jiném, kdyz uz ne v tomhle...
Leli
18. 11. 2015, 09:56Za mě jasně vede Fiat, svalnatější varianta, která má i svlanatější motor, který se navíc snáze upraví na vyšší výkony, pokud bude třeba.
Předek se hodně povedl, je to trochu Jaguar XK, trochu Chrysler Crossfire, trochu MG, v týhle černý trochu Dodge SRT, ale celkově to sedí, svalnaté blatníky jsou super, líbí se mi to hodně. Z boku je to sice trochu NB Miata, zadek mi evokuje starýho peugeota, ale jen lehce, takže to nevadí, takovej retro prvek. K tomu upravený přifouklý roztočený turbomotor pískající přes Blow-off ventil a evropskej muscle car je na světě. :-)
A navíc mi bude názvem připomínat jednu řadu Mercedesu. :-)
Apache
18. 11. 2015, 10:08Fiat jasně navrch co se týče vzhledu a motoru, škoda že si nepohráli i s interiérem, to už by stčili Mazdu do kapsy snad ve všem. Víc se mi líbí detaily i celkové proporce lodičkovitého profilu (zevšeho nejvíc připomínající NBčko).
Mimochodem, přiznám se, že detaily neznám, ale měl jsem za to, že se jedná o společný vývoj. Tak mě trochu zaráží, že se o tom píše spíš jako že je to prostě práce Mazdy a šmitec a nějaký italové na to jen naplácali pár kilo navíc.
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 10:34Platforma a interiér jsou skutečně pouze práce Mazdy. Italové už jen na hotový polotovar a existující šasi naroubovali svou karoserii a svůj drivetrain. Fiat se na vývoji nepodílel, pouze se s Mazdou nějakým způsobem finančně vyrovnává.
Apache
18. 11. 2015, 10:36Byl by nějaký zdroj? Díky :-).
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 10:50Zdrojů máš plný google. Už od začátku se mluví o tom, že Mazda je dárce a FCA využije již v Hirošimě vyvinutou platformu. Vždyť donedávna ještě vůbec nebylo jasno, zda to bude Fiat, Alfa nebo jestli to vůbec bude - takový společný vývoje by se asi japoncům moc nelíbil :-)
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 10:57Mimochodem, 124 se pro Fiat vyrábí právě v Japonsku.
Apache
18. 11. 2015, 11:11No možná je můj level googlování jen příliš nízký, ale na mě to vyplivne jen moře auto-zpravodajskcýh webů, ale žádné důvěryhodné informace. Že auto postavila více-méně mazda, a nedělalo se jedna náprava v Hiro a druhá v Turíně je mi jasné, ale - stavěla Mazda auto pro sebe a Fiat jí jen ulije peníze za vyrobený kus, nebo Mazda rovnou pracovala s částí rozpočtu zatáhnutou FCA rovnou na autě pro oba (a třeba by bez téhle investice vypadala celá MX5 jinak, "levněji" na vývoj) ?
Mimochodem zrušení projektu podle mě nikdy ve hře nebylo.
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 12:27Jo takhle - tak to upřímně nevím. Pod vývojem jsem si představoval čistě jen projektovou činnost na autě. Jak a kdy dostala/dostane Mazda od Fiatu peníze jsem zatím nezkoumal :-)
Apache
18. 11. 2015, 13:06Ale názor očividně máš :-).
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 15:18Asi nerozumím na co narážíš. V článku jsem nikde nepsal nic o financování. Společný vývoj je pro mě situace, kdy auto vyvíjejí obě zůčastněné strany - třeba GT86/BRZ je dobrým příkladem auta na kterém se podílelo jako Subaru, tak Toyota. Fiat 124 byl od začátku projektován a konstruován v Hirošimě jako Mazda MX-5 ND, která měla duchovně navázat na NA. Toto si do kolonky "společný vývoj" neřadím. Zda-li byl financován FCA už je jiná oblast. Ale už v prvních tiskových zprávách byly jasně formulované informace - Mazda postaví platformu, kterou pak italové využijí pro svůj model.
Apache
18. 11. 2015, 18:07No asi si vážně nerozumíme, ale to je fuk, nemám sílu dál tohle vlákno natahovat :-).
Nedy
18. 11. 2015, 10:32Mé italofilní srdce se opravdu značně rozbušilo. Konečně se po zábavném roadsteru nemusím koukat do Japonska. Zkrátka, kde to mám podepsat?
Psát, že je pro mě neskutečně nádherné zvláště s tím hnědým interierem a nejlépe asi v červné (to snad brzo uvidíme), je asi zbytečné... :-)
bobo23
18. 11. 2015, 10:52Nejspíš budu za exota, ale mě osobně se víc líbí Miata. Navíc chovám jistou náklonost k atmo. motorům, ale je pravda, že to nevypadá vůbec zle.
Sedrik
19. 11. 2015, 11:15Naprostý souhlas - mě se tedy Fiat nelíbí (na fotkách - zatím jsem ani NDčko neviděl naživo, takže finální soud si nechám až je obě uvidím).
A s atmosferou souhlasím - proti turbu nic nemám, ale zvykl jsem si na odměnu ve vysokých otáčkách.
riprex
18. 11. 2015, 11:40Nejsem zaprvé takovej staromilec, abych potřeboval manuál, taky dvojspojka řadí rychleji, zbyde víc času na řízení, nemusím přemýšlet nad meziplyny, zápasit s převodovkou... vidím jen samá pozitiva, žádná negativa. Stejně jako ve 4C kde by manuál jen zdržoval a nepomohl by naprosto ničemu. Je dobré, že je tu i varianta pro staromilce... ale já jí nechci a jsem rád za dvojspojku ;)
Jindřich
18. 11. 2015, 16:16To je ale to, co většinu lidi na tom baví, přemýšlet nad meziplyny a zapasit s převodovkou. Tomu se říká rizeni
riprex
18. 11. 2015, 16:33Řízení není o řazení a zápasech s převodovkou. Kdyby bylo, tak by se nevymýšlely dvojspojky a sekvence a všude při závodech by se používaly manuály... ale není to tak. Manuál je fajn v autě s lankovým plynem, ale v moderním autě ho nechci. Já si to prostě při zápasech s převodovkou neužiju, protože se pak nesoustředím na samotné řízení, stopu, ale řeším co a kdy tam dát... neříkám, že nejsou lidi šikovnější, kteří to umí dělat víc automaticky, ale i tak sebelepší řidič s manuálem bude pomalejší než sekvenčka nebo dvojspojka. Kdybych si chtěl užívat, jak se to dělávalo kdysi v dřevních dobách, koupím si starou 124 nebo AR Spider, nebo i to NA/NB ;) Tohle je nové auto, takže v něm chci dvojspojku, turbomotor, empétrojky, internety... všechno.
Vavris Vavrisovic
18. 11. 2015, 18:13MX-5 a 124 jsou ale taková nová-stará auta. Žádná jiná kategorie nečerpá z minulosti tak, jako řidičský roadster. A nikam jinam se dle mě nehodí archaický klacek na středovém tunelu víc. U roadsterů jsou nějaké vteřiny, časy potřebné k přeřazení, absolutní rychlosti a všechno to pachtění se za efektivní dokonalostí naprosto podružnými veličinami - za stejné peníze koupí člověk hyper hot hatch, který je kdekoliv a kdykoliv smaže. Naopak možnost kopnout je do zatáčky přes spojku a ztrácet čas zbytečností jako je meziplyn je podstatná součást roadsteří existence. Nadto s mazdími převodovkami to nikdy nebyl boj, nýbrž krásná spolupráce. ;)
Jindřich
18. 11. 2015, 19:16S tím se vážně neztotožňím. Pochopím turbomotor, dvojspojku a mptrojky u daily auta.
Ale ne auta čistě pro radost. Tam mě rychlost převodovky nezajímá. Tam jde o feeling, souznění s autem a radost z řízení.
A že by řazení bylo nejaká extra komplikace, se mi taky nepozdává.
Já jezdím autem pro radost starým střepem s fofr klackem bez stabilizace, abs a jiných cypovin a je to přesně to, co od auta pro radost očekávám.
riprex
18. 11. 2015, 19:38Já v tomhle asi uvažuju moc pragmaticky - jsem člověk, kterej má v jeden čas jedno auto, takže tohle bych používal jako jediné auto. Je pro mě ekonomický nesmysl mít víc aut, když mám roční najezd necelých 3000km, takže proto. Jasně, chápu že někdo chce manuál a proto je dobře, že je v nabídce... ale nic pro mě. Já mám co dělat abych zvládal volant a né tak do toho plést další věci :D Navíc... nohy má člověk taky jen dvě a se spojkou jsou pedály tři :D
Jindřich
18. 11. 2015, 21:05V tom případě, a teď to neber špatně, nejsi cílovou skupinou tohoto povozu a většiny tzv. řidičských aut. Pokud to mas i jako daily, chapu ze od toho čekáš neco jiného.
Ale to řazení by jsi mozná mohl potrénovat a treba by te to i chytlo ;-)
Jindřich
18. 11. 2015, 21:05V tom případě, a teď to neber špatně, nejsi cílovou skupinou tohoto povozu a většiny tzv. řidičských aut. Pokud to mas i jako daily, chapu ze od toho čekáš neco jiného.
Ale to řazení by jsi mozná mohl potrénovat a treba by te to i chytlo ;-)
JeepCH88
18. 11. 2015, 21:30Spíš jde o pojem "řízení" a zábava za volantem.
Co to je "řízení"? Pro každého něco jiného, zeptejte se zarytých fanatiků do amerik......Každého baví něco. Mě třeba baví honit Jeepa s 4 litrem a automatem po okrsce a chytat ty chvíle, kdy mám dupnout na plyn, aby mi starý Aisin udělal Kickdown přesně v tu chvíli, kdy chci.......nebo když mám čas, jedu sám a není provoz tak si na mokru místo 4x4 dám zase zadek a dělám takovou parodii na drifty.....podotýkám, že jsem mentálně v pořádku, jen mě baví dělat úchylný věci......nebo když pak vezu drahou polovičku, plně naložený auto, tak si jenom tak v klidu drandim, uživám si, automat, zátah motoru v nízkých otáčkách a jedu stylem na který to auto bylo stavěné. Takhle v něm strávím 99 procent času.....a hele taky mě to baví a ve výsledku nejvíc. A nepřijde mi, že bych u toho neřídil:D Nechci dělat flamewar, jenom prostě pro každýho je řízení něco jinýho a často je to právě nedokonalost a složitost, která dělá řízení zajímavým. Ale zase....někoho může brát právě ta dokonalost moderního auta s dvojspojkama a nevím čím vším ještě.)
riprex
18. 11. 2015, 21:56Jindřich: ono já cílovkou určitě nejsem, taky si to nebudu kupovat nový, ale kdyžtak za čas ojetý. A mám rád zábavu za volantem a zábavná auta... i manuál mám rád u hromady aut. Nicméně tady prostě u toho Multiairu my k tomu tak moc nesedí. Ve výsledku bych si stejně spíš koupil manuální Miatu, protože vypadá líp... a určitě bude i za lepší peníze. Chtěl jsem jen říct, že oproti ní vidím značné plus v možnosti TCTčka, protože pro hromadu lidí bude představovat lepší volbu. Já beztak nejezdím pilu a nebudu honit setinky na okruhu, tak mi to může být jedno, za jak dlouho to řadí. Nic to ale nemění na tom, že jízdní zážitek s dvojspojkou je jinej a v mnohém lepší, protože se oprostím od někdy celkem rozptylující věci, obzvlášť pokud je ta špajzka špatně udělaná. To mě u NDčka dost potěšilo, že proti NB má tu řadičku delší a je jí tak říkajíc "za co chytit". Krátká kluzká řadička v NB mi moc nesedla... stejně jako to, že většina NB má tu špajzku vylágrovanou a ostrouhaný synchrony... takže člověk občas hraje "strč kostičku do díry". I ty lepší mají celkem hrubej chod a bez meziplynů (a ty tam při současné potřebě brzdit nedávám, protože a jelikož moje nohy jsou pro tohle auto moc velké a asi jsou i obě levé) to tam jde tak nějak podivně blbě. Ale možná je to mnou...
Evlo
19. 11. 2015, 13:25Ja doufam, ze cilovkou sem, kupovat to nevy nechci, automat urcite dava pro denni dojizdeni do prace do mesta smysl.
Jan
18. 11. 2015, 11:40Z profilu se mi jako první vybavila paradoxně S2000. Jinak ač milovník všeho italského, se mi mazda líbí víc. Tohle by byla skvělá příležitost naroubovat design Fulvia concept na techniku Miaty (MX-5) a zejména toho interiéru...
LaCosa
18. 11. 2015, 11:47Jako italofil, který obdivuje téměř bezmeznė cokoli italského, můžu zodpovědně prohlásit, že tahle 124 je hnusná. Nesmyslně dlouhé převisy, z boku to vypadá jak jezevčík. Zadek je příliš obrovský, jasná orientace na USA. Ne ne, takhle nevypadá správný italský design. Ale už jsem pochopil, proč má značku Fiat a ne Alfa. Protože prodávat tohle jako Alfu, to by byla ostuda.
Henges
18. 11. 2015, 18:03Vidím to úplně stejně ;)
Evlo
18. 11. 2015, 12:4210CM navic na dylku a neco na sirku je pro me moc, hlavne pokud to bude stat stejne. Mozna jen fiat miri na USA trh, kde to je asi jedno.
Evlo
18. 11. 2015, 12:45Nadruhou nastranu pokud to fiat nabidne jako petikilo v operaku na rok za 6apul mesicne, tak frfnat nebudu.
Malis
18. 11. 2015, 12:47Co se designu týče, pro mě vítězí jednoznačně Mazda. Nějak v tom vidím Dodge, což samozřejmě není špatně. Fiat potřebuje posilovat v USA.
Rozhodovat bude cenová politika...
RomusCZ
18. 11. 2015, 17:30Proč to ku*va nemá znak Alfy Romeo? :o(
Henges
18. 11. 2015, 18:05Ta by něco tak ...... neudělala. Postavit vedle toho něco tak krásného jako 4c, tak by si museli dát facku. Mě se to teda moc nelíbí. Nafouklé blatníky, takové jakési nemastné neslané a ten mega hroznej znak fiat... nejhezčí na tom je interiér z miaty :D
RomusCZ
18. 11. 2015, 20:01Spider stojí 2 mega a kope úplně jinou ligu. Klidně se vsadím že Alfa na tu "prémiovost" dojede...
BobAsh
19. 11. 2015, 00:20Protože se Marchionne nechal slyšet, že Alfy se musí vždycky vyrábět v Itálii, nepřichází v úvahu, aby se montovaly v Japonsku. A kromě toho by to jako Alfa muselo vypadat úplně jinak, tohle je dost jasný retro na 124 Spider, úplně to z něj křičí.
Dave
18. 11. 2015, 18:10Takže design -> americký, dodge, ale to nevadí, vypadá dle mě úžasně a je to novodobé retro, líbí se mi, že když to postaví vedle původního modelu, tak jdou prostě vidět ty kořeny. Paráda.
Turbomotor -> co se týče tuningu super, co se týče turboefektu a fun faktoru, jsem zvědavý. Jen aby to fungovalo, ale když Peugeot vymáčkne z objemu o 0.2 litru většího 270 koní, tak tady s tím půjde taky hýbat.
Podvozek -> otázka jak to bude nalazeno. Může to být jako Miata a může to být klidně nedobré a divné, ale nejspíš snad nebude.
Jsem prostě zase zvědavej, jak to celé dopadne, pecka auto.
Evlo
19. 11. 2015, 13:23Ze by tam davali jiny podvozek nez z miaty moc nedava smysl, asi by na fotkach slo porovnat brzdy alespon
dave
19. 11. 2015, 23:24O tom jsem nenapsal ani slovo. Psal jsem o nastavení podvozku.
Evlo
20. 11. 2015, 10:51Aha, a to udělají jak? (nemyslím to útočně, fakt mě to zajímá)
Dave
22. 11. 2015, 12:20Tlumice,pruziny,silentbloky,geometrie,zdvih,komprese,odskok?
PepaSFI
18. 11. 2015, 19:27ta tlama vpředu mi připadá trochu moc. Fiatí sporťáčky nikdy nevypadaly moc agresivně a nařvaně, vždycky to byly spíš hračky než zbraně. Ale kdo ví, možná to naživo bude vypadat jinak. Ten hnědý interiér se mi líbí, jen obecně moc nemusím ten trčící displej. Ale bez toho to už dnes asi nepůjde.Já bych ho schoval, když nepotřebuju navigaci, ať je to zalezlý. A ta dvouspojka, no italové občas mají divný nápady, v pětistovce Abarth se vyskytuje divná věc co má čudlíky místo páky a taky to jde. Ale taky si myslím že kvedlačka k tradičnímu roadsteru patří.
Raven94
18. 11. 2015, 22:01Že nedává rozum mít ve sportovním otevřeném roadsteru automat a turbomotor? Ale dává... jen třeba já nejsem v tom věku a tak na silnici vyřáděný, že by mě to lákalo... Ale rozvedený Ital s dospělými dětmi, podnikatel co se posledních dvacet let coural od schůzky ke schůzce audinou v automatu, je pět let před důchodem, s čerstvě nabrnknutou sexy pětatřicítkou, kterou se chce chlubit na Sicilských plážích a kterému se bez viagry nepostaví, ale zas není tak se sebevědomím dole aby to kompenzoval vzepjatým hřebcem a exekutorem na rohem... tak tam to dává smysl :D
Leli
18. 11. 2015, 22:07No, nebo kdokoli jinej kdo si to koupi na v podstate maximalni mozny, skoro az kazdodenni jezdeni. A najede s tim 5k mesicne cestou necestou, poskakovanim po meste a tak dale.
Kazdopadne moznost volby pro kazdeho tam je, takze je to nejvic v poradku jak muze byt.
Vavris Vavrisovic
19. 11. 2015, 06:20SLK ale není zrovna typický příklad řidičského roadsteru :-) To je prostě jen roadster... komfortní... ležérní...
Leli
19. 11. 2015, 17:12hlavne o SLK v mem prispevku ani predchozim nebyla vubec rec :-)
Dad
20. 11. 2015, 01:22Miaty se taky delaly s automatem. Ridej je asi holky co chtej mily auticko a nejspis jim to v nich slusi vic nez v malejch pezotech
Padre
21. 11. 2015, 20:59Vzhledove ma kazde neco do sebe,zatim jsem nevidel nazivo ani jedno takze si pockam na osobni kontakt(nejlepe obe najednou),jizdne me vice zajima preplnovany Fiat