načítám data...

Změna jízdních vlastností - doplňkové výztuhy

25. dubna 2022, 12:24 8 komentářů StreetPro

Krátké zamyšlení nad přínosem dodatečných výztuh kastle, nápravnic a horního uložení...

zobrazit celou galeriiJan Beck: Změna jízdních vlastností - doplňkové výztuhy

Vyztužit karosérii můžeme sami doma (ve vývojovém diagramu šipka Jsem zručný, vím co dělám) nebo si něco postě objednat (Jsem bohatý, vím co dělám).

Pro ostatní platí -> Pokračuji ve čtení :-)

Asi každý někdy viděl populární “rozpěrku” mezi horním uložení předních tlumičů… někde je rovná, jinde prohnutá, prohnutá a zahnutá, jednodílná nebo x-dílná šroubovaná, hliník, ocel, carbon…

Její přínos závisí na výchozí tuhosti kastle, umístění motoru a spodní nápravnici/uložení ramen/pomocnému rámu motoru. Pokud je motor uložen před horním uložením, auto má pofiderní spodní pomocný rám a celkově měkkou kastli, lze očekávat alespoň snížení pazvuků, otěrů kapoty nebo klepání světel v noci. V případě motoru za horním uložením, masivní nápravnicí nebo prostorovým rámem okolo chladiče, přínos bude diskutabilní. Stejně tak samotná konstrukce/design – rovná, jednodílná, adekvátně silná bude zcela jinde než 3 dílná prohnutá a ještě zahnutá, kterou ohnete od pohledu vlastní silou – na foto v Beetlu (samo pokud po ní toužíte, nebudu vás odrazovat od 2 bludišťáků a 7 jednotek streetcreditu extra). Moje zkušenost z Bmw řady 36 a 46 je taková, že její přínos bych hodnotil v jednotkách procent, pokud vůbec. Naproti tomu u e92, která již z výroby má 2 táhla spojující motorovou přepážku s horním uložením, výměna za M3 (zjednodušeně – masivnější, ale stejná geometrie) přinesla citelné zlepšení/zpřesnění při nájezdu do zatáčky.

Ta možná zpevní prorezlé kloubouky McPersonů, ale to je tak vše. Naproti tomu pevná může zpřesnit odezvu řízení, zlepšit přesnost a cit ve volantu. Zadní rozpěrka si troufám tvrdit neudělá vůbec nic, pokud se nebavíme o karoserii typu úplné bláto. Většinou (marně přemýšlím, kde je to jinak) tam působí pouze vertikální síly/reakce od tlumičů, což má vliv možná na pazvuky, ale definitivně ne na vedení kola vůči asfaltu. Větší parádu udělá silnější zadní stabilizátor (zde pozor na přehnaný průměr, který může kolidovat se stávajícími rameny a hlavně sníží mechanický grip zadní nápravy, v extrému zvedlé zadní kolo při průjezdu zatáčkou – vypadá to efektně na fotkách, ale reálně sníží rychlost).

Proto pouhé propojení horního uložení zadních tlumičů nepřinese zásadní zvýšení tuhosti, na to je potřeba propojit ještě min. spodní či horní část podlahy/zadního plata do formy 3-4úhelníku – na foto funkční zvýšení tuhosti zadní části kastle hatchbacku, bohužel za cenu praktičnosti.

Zásadní přínos lze očekávat na spodní části kastle, konkrétně zajistit fixní pozici přední a zadní nápravy. Zní to jako samozřejmost, ale mnohdy má k pravdě daleko. Vpředu jde o zajištění rigidního spojení “kastle-nápravnice-řízení”, což sice může přinést nárůst přenosu hluku (valivý, od motoru, mechanický) do kabiny, ale jednoznačně zpřesní reakce a vedení kol – na foto X-brace, která udělá na standardním Bmw e36 asi takový rozdíl, jako když přezujete z R16 na R18. Jako bonus se montoval v zadní části pryžový doraz, který eliminoval extrémní náklon motoru pod zatížením (prostě se hrana vany opřela o kus gumy a zabránila motoru v dalším náklonu – vliv na stabilitu zadní nápravy, hledejte wheelhoping). Silnější přední stabilizátor eliminuje náklony, zlepší odezvu řízení, negativem je zvýšená reakce na nerovnosti (přenos sil z jedné strany na druhou, typicky na rozbité silnici se jeví auto neklidně, na hladkém asfaltu v přímém směru změnu nepoznáte) a v extrému vyšší nedotáčivost (opět ztráta mechanické přilnavosti).

Vzadu lze leckdy úspěšně sáhnout po bedně ze stejného cabria – na fotce z Bmw e93, které oproti coupe přidává propojení s kastlí před/za diferenciálem a celkové provedené je robustnější.

Na webu jsem našel zajímavé srovnání Volva s60 s a bez úprav, protože šlo o doktorandskou práci, lze tomu i věřit. Na foto zamýšlené komplexní úpravy, které řešitelský tým jednak matematicky analyzoval na modelu, ale hlavně je i v praxi vyzkoušel.

A výsledky zde:

Některé úpravy nemají reálný dopad nebo se dokonce v kombinaci vzájemně eliminují – pro více info doporučuji projít celou práci v odkaze. V případě studované s60 se potvrdilo, že zvýšení tuhosti přední části vede k větší nedotáčivosti, což lze přeložit i tak, jak to znají majitelé RWD, kdy silnější zadní stabilizátor vede k větší přetáčivosti (auto ztrácí mechanický grip). Pro celý text https://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/219391/219391.pdf

Protože tenhle článek si nebere za cíl vyčerpávající výčet, můžete samozřejmě v komentářích dát další příklady nebo nápady řešení, které jste vyzkoušeli a fungují.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Radim Nemec
26. dubna 2022, 10:22
0

Zajimavy clanek, diky.
Disclaimer - nejsem zadny setup guru, ale musim se zeptat k tomu zaveru "Některé úpravy nemají reálný dopad nebo se dokonce v kombinaci vzájemně eliminují." ... "se potvrdilo, že zvýšení tuhosti přední části vede k větší nedotáčivosti," ...
nevidis to spis tak, ze zvyseni tuhosti karoserie je dobre skoro vzdy, jenom pak bojujes se setup-em zbytku podvozku aby ten realny efekt byl pozitivni (tedy vyztuzime karoserii, ale se standard tlumici, roll-bar, etc tim odhalime, ze kastle tam dodava[la] svou [puvodni] poddajnosti mechanicky grip, kvuli kteremu bychom museli odebrat na tuhosti pruzin a/nebo stabilizatoru abychom ji s vyztuzenou karoserii zase dosahli)? Predpokladam, ze nosna myslenka je "nemontujte na auta vyztuhy bez rozmyslu a nebudte prekvapeni, kdyz neco vyztuzite a ono se to nebude chovat lip bez dalsich uprav, ktere by na to byly (nebo mely byt) navazane", nebo se pletu?
-
Komentář upraven 26. 4. 2022, 10:26:55

reagovat
StreetPro
26. dubna 2022, 10:29
0

jj, take nejsem zadny profi jezdec nebo ladic podvozku, nicmene i pri pouziti zkusenosti a rozumu se nekdy stane, ze vysledek je vsechno nez nase ocekavani. Takze jak pises, vyztuzit, vyzkouset... nicmene nezkouset zjevne kraviny (viz rozperka tlumicu).

martin_100
02. května 2022, 09:26
0

Tak zrovna rozpěra v kufru 1302 resp 1303S asi smysl má. Hrnce jsou celkem vysoký a mezi nima nic pevnýho neni. Přední napoleon je moc nízko a vzadu takže vzajemnej pohyb hrnců moc netlumí. Tam by asi rozpora smysl měla. Jen bych přidal nějaký pevný ramena kotvený dozadu za nádrž.
Moje drahá polovicka má 1302 leta a je fakt že proti standart brouku na tozzkách je cejtit jak je předek měkkej.
Na druhou stranu s tim po okrwskách moc nezlobíme talže je to asi zbytečný řešit.

Jakub Pospíšil
26. dubna 2022, 11:00
1

Vzpomínám si, že jsem si montoval do Favorita vzpěru mezi tlumiče z Felicie GLXi. Sedla tam bez ůprav, protože to jsou jak známo prakticky stejná auta. Pán, co mi na vrakovišti vzpěru za 50 korun prodal mi ale řekl, že to nedělám dobře, že takhle, když nabourám pravý přední roh, hne se mi kvůli vzpěře celé auto, zato bez ní by stačilo jen vyměnit blatník a půl brejlí. No, nenaboural jsem, ale že bych u mladoboleslavského hatchbacku pozoroval vlivem vzpěry nějaké pozitivní změny, to nemohu říci.

Pak jsme měli vzpěry mezi tlumiči, přední i zadní, v plechcupových mazdách 323F. Ta přední byla fajnovka od Zenderu, zadní byla samo domo. Bez zadní vzpěry sedělo auto zadní nápravou v zatáčkách na zemi oběma pneumatikami, se zadní vzpěrou začalo zvedat odlehčené zadní kolo. Nevadilo mi to, aspoň šlo líp do smyku. Ale z hlediska rychlosti to bylo spíš nevýhodné, přirozený krut karoserie paradoxně pomáhal přilnavosti.

reagovat
Trinom
05. května 2022, 15:55
0

V případě Felicie (DTTO, co Favorit) tam byl docela podstatný posun. Zejména u 1,6, která už měla přední stabík.

af
afro-r1
27. dubna 2022, 08:47
0

Ta X-brace na E36 nejspis smysl ma, vzhledem k tomu, ze na tom samem miste ma E46 docela masivni plechovy svarenec.

reagovat
Woyta
04. května 2022, 08:21
0

Karoserie se dělají tužší a tužší. Pár roků nazpět byla tuhost na zkrut okolo 50kN na 1 stupeň. Stejně tak stoupá rezonanční frekvence. Taková kastle už se méně projevuje na vlastnostech odpružení a je možné použít tužší podvozek. Co se týče rozpěr tak zrovna přední rozpěra tlumičů má velký význam. Ideálně když je trojbodová. Horní uložení tlumičů nepatří k nejtužším místům na autě. Podélníky jsou tuhé dost (oba musí vydržet alespoň 40kN než se začnou deformovat) ale nahoře pozici drží jen tvar relativně měkkého plechu. Při propružení má tak tendenci se deformovat. Rozpěra slouží k přenesení této síly do jiné části vozu a snížení této deformace. U tužších vozů nemusí být přínos tak výrazní ale zrovna u měkké E36 byl vliv cítit poměrně dost. Když se přidali PUR lízátka tak auto zatáčelo moc hezky. Samozřejmě při ostřejší jízdě a hlavně na okruhu. Při normální jízdě nejsou síly na kastli tak výrazné a vliv výztuhy je tak zanedbatelný. Zadní rozpěra má přínos podle typu karoserie. U sedanu je zbytečná. Ten ji má v základu. Hatchback a hlavně kombi se vzadu hodně kroutí.

reagovat
Jo
Josephus
14. května 2022, 08:07
0

Opět skvělé počteníčko, díky Ti.

reagovat