načítám data...

V autoškole po dvaceti letech - druhý pokus

29. května 2019, 00:53 12 komentářů BubaaCZek

Po neúspěšném pokusu v česku testuju autoškolu polskou. Jak to probíhá u severních sousedů? Co když zkoušku zpestří dvě krizovky?

zobrazit celou galeriiJakub Cotipotym: V autoškole po dvaceti letech - druhý pokus

Po kulturním šoku z autoškoly po dvaceti letech jsem se jal vyzkoušet vydobýt B+E v Polsku. Je to i proto, že v PL žiju a můžu si tam pohodlně odjezdit hodiny. Připomenu, že autoškola v česku se nesla v napjaté atmosféře. Komisař nebyl zrovna nadšen, když se sem tam projevily nesprávné “šedé” návyky z běžného provozu.

Polsko příjemně překvapilo už z administrativní stránky. Po jedné patnáctiminutové návštěvě úřadu s řidičákem, pasem, kartou trvalého pobytu, fotkou a lékařským potvrzením odcházím s PKK. “Profil Kandydata Kierowcy” je elektronický záznam s identifikačním číslem, který nahlásíte autoškole. Během dne Vás zaregistrují a domlouváte si první termín jízd. Teoretická příprava zde netřeba. Máte-li skupinu B, tak rozšíření B+E vyžaduje pouze praktickou zkoušku. Do autoškoly vlasně ani nemusíte a můžete se na zkoušku napsat hned, jak si vyřídíte PKK. Byl jsem ale varován, že bez pár hodin jízd je to marná snaha.

Standartní balíček autoškoly je 15 hodin jízd. Ty si vyjíždíte v dvouhodinovkách. První jízdy jsem strávil pouze na cvičišti trénovaním tří úkonů, které testují vždy na začátku zkoušky.
1) Projetí zatáčky, zastavení do metru od konce úseku, a pak zpět vycouvání zatáčky a zastavení do metru od konce úseku.
2) Vjezd do “garáže” pod úhlem 45° a vycouvání z “garáže” ven.
3) Zacouvání do garáže do pravého úhlu

Zvlášť to trefení do jednoho metru při couvání bylo pro netrénované oko výživné. V zrcátku to vypadá to, že už jste natěsno. V realitě zbývají dva metry. Můžete ale jednou vysednout, prohlédnout a popojet. Jinak pro Vás zkouška končí, když přejedete čáru, nebo v rámci pěti minut nedokážete zatáčku vycouvat. U garáží můžete jednou popojet dopředu a srovnat se.

Jízdy ve městě se nesly ve velmi příjemném duchu. Na případné chyby instruktor bez nejakých výstřelků či emocí upozornil a vysvětlil, proč to jet tak a ne jinak. Měl jsem jen jeden případ, kdy jsem se dohadoval ohledně křižovatky. Stočil jsem auto, abych projel stejné místo ještě jednou. Instruktor měl samozřejmě pravdu. Vypadá to jako kruháč s tramvají, tváří se to jako kruháč s tramvají, ale támhleta značka z toho dělá normální křižovatku. Normální vklidu domluva.

Na autech sesterské autoškoly hlásají nálepky “Prawo Jazdy Bez Stresu” a ta sestra se jmenuje “Luz”. To se dá přelozit jako “klid” nebo “pohoda” a vlastně to přesně vystihuje celý průběh. Dost kontrast se zážitkem v česku. Instruktoři mě ohodnotili jako “dynamicznie i elegancko” a po osmi hodinách mě vykopli, že mám jít na zkoušku.

MORD. Malopolsky Oszrodek Ruchu Drogowego (malopolské centrum cestovní dopravy). Tu zkratku si zapamatujete hned :) Na zkoušku fasuju krásný,  tak rok starý, benzínový S-Max s manuálem a jasnou instrukcí, ať jim to při zapínání vozíku neodřu. Na cvičáku úkony bez potíží a vyjíždíme do města. V klidném tempu 48km/h brázdíme město. V Polsku i když uvidíte ceduli 70km/h, tak s vozíkem můžete max. 50! Tuhle vyjímku ve městě má v Evropě jen Rakousko a Polsko. Dávám si bacha, ať za každou křižovatkou či kruháčem vjedu čistě do pravého pruhu. Ale není možná, aby nepřišla nějaké krizová situace. Hádáte dobře. Co by to mohlo být jiného než chodci!

Hlavní odbočuje doleva a pak přes přechod a oba jdeme naplno na brzdy. Deep look backcheck fake step. Borka jde, čumí do mobilu a na úrovni přechodu se ohlédne za sebe a naznačí vkročení do vozovky. Tak nějak jsem to tušil, takže jsem byl na brzdách o kus dříve než zkoušející. Bod pro mně. Necháme borku přejít, společně si prohlížíme její pozadí a instruktor to uzavře: “W porządku”.

Hned asi o sto metrů dál odbočujeme doprava na čtyřproudovku s tramvajema uprostřed. Hned po zelené zastavujeme na přechodě. V pruhu nalevo zavazí dodávka, takže za ni nevidím. Chodci z obou stran přešli, tak se oba rozjíždíme. V tom proletí zbylou půlkou přechodu cyklista. Jet bez vozíku tak ho mám ve dveřích. Tento nový trik bych nazval Blitzhaube nebo tak něco. Nicméně jsme si společně zanadávali a jedeme dál.

Zbytek jízdy bez potíží. Ani jsem se nenadál a už jsme byli zpátky. Ohodnotil to jakože pozitiv a dal mi papír. Nic s ním nemusím dělat. Zaklikne mi to v systému a za deset dní si mám jít vyzvednout řidičák. Dělat řidičák v Polsku je pohoda jazz.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ha
Hansoff
29. května 2019, 07:55
0

Tak jak to popisuješ se mi to velice líbí. Já jsem u B96 nacouval s vlekem všehovšudy 10 až 12m a to jenom při jízdách. Přitom couvání je podle mně důležitější než vymetání štěrku u pravé krajnice. Zkouška se zaměřovala především na pravidla provozu a vleku se týkalo v podstatě jenom připojení a odpojení.

reagovat
BubaaCZek
29. května 2019, 09:25
1

Jo, na tom cvičaku to bylo dobre. Ty čáry jsou tak akorát daleko, aby to nebyla brnkačka, ale ani natěsno. Prvni 2h jen cvičak, a pak vzdycky alespon pul hodiny, nez se jelo do mesta. Kazdopadne odchazim s vedomim, ze jsem si neco odtrenoval a naucil se.

Ha
Hansoff
29. května 2019, 09:53
5

Tohle je obecně asi nejlepší pocit, jaký člověk může na konci mít. A nejde jenom o autoškolu, ale o všechny školy, školení, kurzy. Zkrátka ten pocit, že to nebyla jenom ztráta času/nutné zlo.

ToMyx
29. května 2019, 14:56
0

Svatá pravda, důležitý je přínos, přínos předsedo! ;-)

beastar
30. května 2019, 17:45
0

Gratulace!

a "Deep look backcheck fake step" > RESPECT Polska dziewczyna, dziesięć na dziesięć. Zatwierdzony.

reagovat
BubaaCZek
30. května 2019, 20:03
0

zaibiśće! :)

Skipper
30. května 2019, 18:16
0

Přečteno jedním dechem. Gratulace!

reagovat
BubaaCZek
30. května 2019, 20:06
1

Dík. Velky zivotni milnik :P
Muzu si vezt cento sam a zena mi k nemu urcite pribali i deti...

Fa
Fandatik
02. června 2019, 18:46
0

To zní dobře, bohužel celkem přitvrdili v možnosti získat ŘO v jiné zemi.

Jinak škoda, že se nepovedlo trefit toho pumpičkáře

reagovat
PepaSFI
02. června 2019, 19:27
0

né, trefit né! To nedělá dobře autu i řidiči. Mozek na skle, krev všude, představ si kam všude ten sajrajt zateče. Rozbitý světlo, kapota, nárazník, pojištění nemají, když bude tuhej, nic z něj nevyrazíš, když chromej, taky ne. A ještě ti přišijou spoluvinu protože jako řidič máš předvídat že cyklist je kretén a udělá ti prasárnu. Vyděsit, proplašit až za ním zůstane hnědá brázda. Klakson ne, ten oni berou jako útok na svou svatost, chce to něco mocnějšího, tak kulomet kdyby byl, teda imitace samozřejmě. Celkem na ně platí hlásná trouba. Mám v autě CB vysílačku s funkcí amplionu. A stačí málo, suchý dotaz "co si myslíš že děláš?" vyvolal bleskovou kličku ke krajnici. Taky mě napad zvonek z bicyklu, to by mohlo bejt hezký ale nějak doma žádnej nemám.

BubaaCZek
02. června 2019, 20:05
0

Spoluvinu bt zrovna v te autoskole schytal instruktor (komisar asi ne?).

Jednu dobu jsem moc chtel do auta namontovat zvonec ze šaliny. Dokonce jsem ho i sehnal. Dokonce by se pod kapotu i vešel. Ztroskotalo to na tom, ze na 12V to jaksi nebylo one. Potrebuje 24V, at to ma ten spravny riz. A pak jsem vyrostl... V garazi, ale porad je :)

Fa
Fandatik
03. června 2019, 20:04
0

Nikdy jsem to neřešil, ale pokud trefím na přechodu cyklistu, tak snad jeho vina (nemá přednost), zapnu stěrače a jedu dál. Fakt mě totálně vytáčí, jak jsou oprásklý a ještě hejtujou.

Jinak před loni jsem řešil Bčko na Slovensku, jelikož tam nemám trvalý bydliště, tak se řešila varianta založení slovenského s.r.o., a pak by to bylo pro jednatele průchozí.
Naštěstí to ve správním řešení dopadlo dobře. Ale stále jsou důvody proč být majitelem ŘO v jiném členském státu.