načítám data...

Volvo V90 Cross Country B5: Tohle je ideál

01. listopadu 2021, 10:52 9 komentářů Luki.xy

Před půjčením auta jsem si říkal, jak budu přísný a poctivě popíšu i chyby auta, aby to snad nevypadalo jako nějaká pozitivní reklama. Byl jsem velmi odhodlaný. Nyní musím uznat, že to bude opravdu těžké, protože tohle auto jednoduše skoro žádné chyby nemá.

zobrazit celou galeriiLukáš Naske: Volvo V90 Cross Country B5: Tohle je ideál

Přímo tohle konkrétní auto už na Autíčkář.cz bylo koncem minulého roku, kdy k němu své zkušenosti napsal Honza Křeček – odkaz. Chci vyzdvihnout také vynikající fotky. Mě bylo auto nabídnuté k testu po zveřejnění servisních potíží u mého Volva V60 plug in hybrid. Je hezké vidět, že se zastoupení značky stará i o majitele ojetých aut. Vážím si toho.

Pro mě je V90 Cross Country asi nejlepším autem ze současné nabídky této značky. Celosvětově je prodejně jasně nejúspěšnějším typ XC90. Stačí se rozhlédnout po našich silnicích a nestačím se divit, kolik jich jezdí. Typ S/V90 je pak těsně třetí za modelem XC60. Z řady S/V90 prodejně dominuje s 50% právě verze Cross Country. Základní V90 má pak něco přes 30% a zbylých necelých 20% připadá na sedan S90. Po více než 800 kilometrech jasně chápu, proč je Cross Country nejprodávanější. Díky zvýšenému podvozku (pěkných 21 centimetrů, což je víc než většina crossouverů i některá SUV) auto oproti nižším sourozencům dostalo více komfortu, který celému autu dominuje.

Je to fešák

Začnu exteriérem. Přední část s LED denním svícením ve tvaru Thorova kladiva je tu s námi už hezkých pár let, ale stále to funguje a vypadá svěže. Přední maska s výrazným znakem a prohnutými lamelami je kolmá a zajišťuje ten správný sebevědomý výraz, který ale není přehnaně agresivní. Skoro pětimetrová délka (bez šesti centimetrů) pak znamená, že i přes dlouhou kapotu je v interiéru dostatek místa všemi směry. V kufru možná dokonce až nadbytek nebo jsem prostě zvyklý dosáhnout i na předměty zapadlé až k zadním sedadlům – tady si pro ně musím do toho kufru doslova vlézt. Tohle však v případě menšího množství zavazadel elegantně řeší přepážka, která se dá v půlce kufru otevřít. Výborný vynález. Zadní partie pak mají další typický znak Volva – vertikální svítilny, jejichž spodní části zde ale zasahuji i do víka kufru. Celý design je pak hezky čistý bez zbytečně rušících křivek a prolisů. Nejvýraznějším prvkem je tady ale přidání ochranných plastů kolem celého auta a zvýšení podvozku o 60 mm. Opticky to už tak velké auto ještě o kousek zvětšuje.

Uklidňující interiér

V interiéru pak čistý styl pokračuje. Dřevo na dveřích, přístrojové desce i středové konzole má krásnou strukturu. Tohle rozhodně není žádná plastová náhražka. Kůže je šedivá s lehce modrým nádechem a je všude. Úplně všude. Prostornost je výborná na všech místech. Vzadu ani dvouleté dítě v autosedačce nedosáhne nohama na spolujezdcovo opěradlo. Co mě trochu mrzí je nemožnost jakkoli konfigurovat displej pod volantem. Po pár hodinách jízdy jsem ale stejně zjistil, že nakonec používám hlavně head up displej, na kterém je hezky vidět i aktivace Pilot assist. To je vysoce návyková funkce, především na dálnicích. I my autíčkáři musíme kromě zábavných horských silniček občas absolvovat i nudný přesun po dálnici a tady se pomoc hodí. Pilot assist je vlastně kombinace systémů jízdy v pruzích s adaptivním tempomatem a aktivním řízením. Laicky řečeno – auto prostě jede v pruhu a udržuje si nastavený odstup. Každých asi 15-20 vteřin auto vyžaduje jemnou korekci volantem, aby bylo jasné, že řidič nespí a věnuje se řízení. Sám jsem byl překvapený, jak dobře sytém funguje.

Pohodová jízda

Motor tohoto konkrétního auto nese označení B5. Z toho ale dnes překvapivě nejde poznat, jestli se jedná o naftový nebo benzínový motor. Takže tady je benzínový dvoulitrový čtyřválec se dvěma turby a výkonem 250 koní. Původně jsem chtěl psát něco o tom, že šestiválec by se do takového auta hodil víc, ale ve skutečnosti tomuto motoru není moc co vytknout. Při normální jízdě není vůbec slyšet, start-stop ani nejde poznat, síly má dostatek a osmistupňový automat trefuje ten správný převod i při kickdownu. Jo, s tímhle bych rozhodně dokázal fungovat. Spotřebu jsem měl rovných 8 litrů. Je ale pravda, že jsem vlastně všechny kilometry najel s rodinou a tempo bylo klidnější. Asi zde pomohl i mild hybridní systém, který jsem ale při jízdě vlastně nezaznamenal. Věřím, že by se dlouhodobě dalo jezdit kolem 8,5 litru a to mi na pětimetrové, dvoutunové auto přijde jako skvělá hodnota.

A to nejlepší nakonec. Podvozek má jiné naladění než klasické kombi V90 – samozřejmě vyšší zdvihy tlumičů i vyšší profil pneumatik. Je prostě o malinko měkčí a komfortu pomáhá i vzduchové odpružení na zadní nápravě. Za celou dobu jízdy jsem neobjevil díru, která by způsobila ránu nebo nějaký nepříjemný zvuk do kabiny. I přes svoje rozměry, hmotnost i světlou výšku se ale auto zatáček nebojí. Náklony v zatáčce prakticky nezná a nedotáčivost přichází mnohem později, než bych čekal. Snad jen posilovač řízení je účinný trochu více, než by mi bylo milé, ale ke komfortnímu stylu auta to asi patří.

A negativa

A přijdou tedy nějaká negativa? Ano, ale jsou to vlastně spíš jen takové subjektivní drobnosti. Uměl bych si představit, že by mě sedadlo řidiče mohlo těsněji obepnout kolem boků (a to nejsem hubeňour). Ani nejtěsnější nastavení se zdaleka nerovná sevření, které umí V60. Volič jízdních režimů je na středovém panelu posunutý dost dozadu a k volbě jiného režimu je vždy potřeba minimálně dvou nebo tří kroků a je nutné soustředit se při tom na obrazovku. V tomhle mi 3 tlačítka před řadicí pákou u minulé V60 přijdou o dost pohodlnější. Dost jsem bojoval s otevřením kufru kopnutím pod nárazník. Úspěšný jsem byl vždy tak na třetí pokus. Ale kdybych byl majitel, asi bych se naučil ten správný pohyb.

Závěr

Volvo V90 je společně s XC90 vrcholem toho, co dnes umí Volvo nabídnout a je to znát. Ještě aby ne, při ceně začínající na cca 1.6 milionech Kč. Jestli očekáváte perfektní materiály, pohodlí, výborně fungující asistenty a nejmodernější technologie, tak jste na správně adrese. Ve verzi Cross Country je pak toho pohodlí ještě o něco více, přitom auto nepřišlo o výborné jízdní vlastnosti. Benzínový dvoulitr označený B5 pak za zbytkem auta rozhodně nezaostává a na výběr je ještě výkonnější verze B6. Nejvíce si mě ale mimo podvozku získal interiér auta, který umí navodit příjemnou, klidnou atmosféru. Snad se ještě dostanu k XC90, abych mohl posoudit jestli je možné, že je o tolik lepší, kolik napovídají prodeje (tomu ale moc nevěřím) nebo je prodávanější jen díky současné SUV módě.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bavoraczech
02. listopadu 2021, 09:33
0

Njn, klasické Vulvo v moderním pojetí. Asi není co dodávat :-). Snad jen že znak tak úplně nekoreluje se jménem značky...

reagovat
eLzyx
02. listopadu 2021, 14:25
-1

z mého pohledu to má několik "chyb".
1. vadí mi design, kdy se Volvo po snad 50 letech odklonilo od klasiky - nejvyšší řada kombi je pořádný stěhovák, má tedy téměř rovné víko kufru. (tím neříkám, že to není hezké, ale patří to jiné kategorii auta - sportovněji střižený kombík, tedy V60).
2. výkon vs. hmotnost. Pohotovostní hmotnost je 2 tuny a má to 250 koní. Dvě tuny má Tesla model S, která je větší. I kufr mám v té Tesle větší. Volvo má 560L, Tesla 750L. Po sklopení sedaček to je 1526L vs 1645. Plus ještě 150L frunk. Kde sakra promrhali tu hmotnost?
3. nelíbí se mi servisní náklady
4. vadí mi omezení Vmax

reagovat
Lukáš Naske
03. listopadu 2021, 08:06
0

S tím designem – probírá se to hodně a je pravda, že tradičním zákazníkům Volva se to skloněné zadní okno nelíbí. Na druhou stranu to zas může přilákat nové zákazníky, kterým by třeba starý design vyhovovat nemusel.

Kufr je za mě obrovský a rovné zadní víko myslím není potřeba. Nevím jistě, jestli zákazníci, kteří dají za auto kolem 2 milionů budou věčně něco stěhovat. Jedině snad třeba kola (jako jízdní), ale na ty stejně musí složit zadní sedačky a tak vysoko v kufru nesahají …

eLzyx
03. listopadu 2021, 14:02
0

no, asi chtějí nalákat jiné zákazníky, když o ty staré přicházejí. Jedním z nich jsem i já. Chtěl jsem novou V60 ve vyšší motorové specifikaci, pravděpodobně hybridní, ale kdo ví jaký servis v ČR, nesmyslné ceny náhradních dílů, celkový marketing a směřování Volva ... čas na změnu.

HeavySmoker
02. listopadu 2021, 16:11
0

Príliš nezdieľam ten optimizmus z V90tky. Je to pekné auto, ale diesel znel ako z traktora a benzím mi v tom žral 11tku (ešte to nebol hybrid). V nižších výbavách to má dosť škaredý interiér (keď sa to zakryje kožou a drevom je to ok) a od náprav šli počuť rany z výmolov a celkovo akustický komfort by potreboval vylepšiť. Taktiež som v žiadnom inom aute nezažil toľko planých poplachov od prednárazového systému. Verím že v porovnaní s postaršou V60tkou to bolo odvezenie ako za odmenu, ale v rámci segmentu by som čakal viac.

reagovat
Ch
Chochin
03. listopadu 2021, 07:29
0

Ten traktorovy zvuk je asi vlastnost toho diesla, co tam davaju. Nedavno okolo mna preslo taketo Volvo s dieslom a bol som prekvapeny z toho zvuku, lebo kym sa to priblizilo ku mne, tak som myslel ze okolo mna prejde jednotkova octavia TDI

Lukáš Naske
03. listopadu 2021, 07:55
0

HeavySmorek: Zkoušené auto má asi tu správnou specifikaci – není to diesel a benzín je odhlučněný dobře, spotřebu sem psal. Ve vysoké výbavě se mi to líbilo (kůže fakt všude), jak vypadá nižší jsem neviděl. Mlácení nebo jakékoli zvuky od nápravy jsem nepociťoval vůbec – zkoušel jsi také cross country? Jestli to byla obyč V90 (nízký kombík), tak možná tady by mohl být ten rozdíl. Planý poplachy jsem zažil asi jen 2 a přišlo mi to naprosto v pohodě. Minulý týden jsem měl nový Tuscon a tam to bylo fakt utrpení – poplach přílišného přiblížená při snad každém předjíždění, hlídání v pruzích jsem nakonec vypínal při nastarování.

Ano, jsem zvyklý na minulou generaci V60 a posun je obrovský, ale snažil jsem se to vzít objektivně. Až se svezu MB E All-Terrain a A6 Allroad, tak to bude lepší :)

VK
VK
09. listopadu 2021, 16:29
0

Shodou okolností jsem rovněž dostal na nějakou dobu - po čas opravy manželčiny staré V60 - zapůjčenu aktuální V60. V naftě, celkem nízké edice, s látkovými manuálně nastavitelným židlemi, bez HUDu a tak; musím říct, že to bylo velmi příjemné poježdění. Pocitově, jakkoli to trapně zní, srovnatelné se Stingerem, jímž normálně jezdím, toho mám tedy rovněž v naftě. Co jsem ocenil, bylo dobře vyladěné udržování v pruhu, hlásilo se pouze brněním do volantu, netahalo za řízení, neměl jsem jej, na rozdíl od svého, potřebu vypínat.

reagovat
Marek Brunner
24. listopadu 2021, 10:30
0

Nechápu, jak může být V90 o tolik lepší než V60. Máme ve firmě V60 B5 Cross Country, a to auto je prostě tragický. Nebudu řešit, že vevnitř si přijdu stísněně a prd z toho vidím, to je u V90 určitě lepší, ani malý kufr na poměry velikosti exteriéru. Motor je užraný, převodovka jak kdyby nevěděla co řadit a kope hůř jak DSG, podvozek je uskákaný (aspoň, že se to nepřenáší do kastle tolik). Sice to slušně jede, ale jezdit za 12 l po Praze mi u moderního mild hybrid dvoulitru přijde jako šílenství. Hromada ergonomických přešlapů - řadit D a R dvěma kliky si člověk zvykne teda po chvilce, ale stejně by mě to štvalo z dlouhodobého hlediska. Nemluvě ani o nemožnosti Carplay přes celou obrazovku, písmo na obrazovce je malé, 360 kamera je jedna z nejhorších, které jsem kdy viděl, sedačky (základní kůže, ale stejně) mi přijdou nepohodlné..
akustický komfort děs, při 130 jsem si připadal jak v laciném neodhlučněném autě, zlatá stará XC60. Jediné, co je dobré, že aspoň neslyším mlácení na nerovnostech tolik, jako v koncernových vozech.

reagovat