načítám data...

Volkswagen Transporter T5 2.5 TDI – Příběh o pětihrnku a Urquattru

17. srpna 2018, 22:25 22 komentářů Autíčkový Jelen

Dneska to nebude tabulka o přesných číslech, spotřeby, výkonu, točivého momentu atd. Ekologie a spolehlivost půjdou pro jednou taky stranou. Tohle je jiný příběh.

Adam  Jelínek: Volkswagen Transporter T5 2.5 TDI – Příběh o pětihrnku a Urquattru

Nedávná zkušenost mě totiž donutila se zamyslet nad úplně novým pohledem na mnohá srdce bijících v našich milovaných autech.

Byl začátek studentských prázdnin, slunce pražilo v Brně teplotou okolo 3 000 000 stupňů a nastala typická prázdninová nuda, kterou nedokázal porazit ani štos časopisů o autech. Když se tedy jeden den najednou naskytla možnost sednout za volant cizího auta (v rámci výpomoci) a vyzkoušet si řídit něco pro mě nového, tak jsem samozřejmě neváhal a po klíčích se vrhl jako hladový pes. Jelikož jsem řidič začátečník a řízení všeho druhu ještě stále strašně zbožňuji, nebylo vůbec žádnou překážkou, že oním povozem, ve kterém se mi bude potit zadek následujících 9 hodin jest Volkswagen Transporter T5 2.5 TDI s nalítanými 320t kilometry. Za volantem jsem byl v rámci nanosekund a hrubý zvuk pětiválce se odrazil od stěn okolních domů ihned v zápětí.

Mimochodem, ono to „potit“ fakt nebylo jen tak do větru, měl jsem na mysli FAKT POTIT, jelikož následovalo tohle: „No ták, kde je ta vločka nebo svatá písmena AC?!“ Ikdyž toho vím o autech docela dost, klimatizaci v Transporteru asi najít nedokážu. „ Vzdávám to, máš tady vůbec klimu?“

Můj kopilot zrovna těžce stahujíc kličkou své okno na to galantně dodal: „Jasně že mám, už na tom pracuji.“

V ten moment jsem děkoval, že nesedím v černém autě a s vidinou upečení sebe samotného ve vlastní šťávě jsem se rozhodl vyrazit. Nepohl jsem se však ještě ani o centimetr a už se mi pořádně orosilo čelo. Mým prvním úkolem je totiž vycouvat z parkovacího místa v hrozném kopci, a aby to mělo tu správnou šťávu, stojí 15 cm podemnou druhé auto majitele tohoto Transporteru. Spojka pěkně do záběru, pětiválec začal vydávat ještě hrubší zvuky a tak byl konečně čas pustit brzdu…“Ale proč to nejede?! Ručka!“ Po udělání „skvělého“ prvního dojmu bylo na čase si auto trochu osahat…jak jinak než jízdou v centru města. Naštěstí jsem zvyklej jezdit s ještě větším Traficem, takže rozměry nejsou takovým problémem jak by se mohlo zdát. První dojmy jsou…motor je trochu hrubší, řízení lehce nakřivo, volant ošahaný, vše v pohodě…teda, až  na jedno, řazení potřebuje zvyk. Spojka zabírá krásně dole, ale po 320t kilometrech se pozice některých převodů trochu pospřeházeli…“Haló! Je to 3 nebo neutrál k sakru?!“ Pocitově nebyl mezi neutrálem a onou „trojkou“ moc rozdíl, jednička si také našla domov někde trochu jinde než by ji člověk čekal. Ale jakmile si ruka zvykla, tak mě řazení sedlo a dokonce i docela dost bavilo.

Nájezd na dálnici konečně otevírá moji oblíbenou kapitolu…je na čase pořádně vyzkoušet motor. Plyn až na podlahu! Kolem dvou tisíc se probudí turbo a za typického zvuku svištění vzduchu zatahuje až do tří tisíc, dále už ho nemá moc cenu točit, jako u většiny „nafťáků“ divadlo je už u konce. Nebo že by ne? Vyzkoušíme to ještě vejš! Další nájezd mi dává možnost na to znovu šlápnout…pedál na podlahu…nic nic…2 tisíce- zátah!…do 3 tisíc táhá!…a pak zátah stejně jako svist turba utichá…ALE! Objevuje se něco ještě lepšího! „Dojíždí mě snad Audi Quattro nebo co?!“…už se blížíme 4 tisícům!..spojka…“fuuušš“ odfoukne turbo. Vysoko je sice hlavní místo zátahu už dávno pryč, ale nahrazuje ho úžasný zvuk pětiválce a úsměv od ucha k uchu na mé tváři při představě toho jak krotím slavné Urquattro na finské rally za doprovodu onoho zvuku („kéž by tady zrovna bylo takové počasí!“). Připadám si úplně jako Walter Röhrl .Z pohledů ostatních spolujezdců je mi ale jasné, že mé nadšení vůbec nikdo nechápe. No mně je ale za to jasné, že neví o co přichází! (dodával jsem, že tento Transportér je taky čtyřkolka?)

A tak zatímco co se snažím na benzince trochu usušit propocené oblečení, hlavou mi stále probíhají myšlenky na ten zajímavý motor, co klape tady této červené krabici pod „haubnou“. Po dojetí domů a přesednutí do Trafica se mi jen utvrzuje moje myšlenka ze zbytku cesty, jak moc je vlastně vzácný v dnešní době mít v autě nějaký charakterní a celkově vlastně zajímavý a odlišný motor. I přestože jel náš Trafic svižněji a tišeji, nebylo nějak moc co objevovat a byla nuda. Určitě to byla zajímavá zkušenost s Transportérem, a jsem zvědavej co za další zajímavý motory ještě vyzkouším. Nějaké tipy?

P.S. Ještě to s pořádnou dávkou představivost trochu zní jak poloviční Viper :D

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

KS
18. srpna 2018, 18:24
0

Pětiválce jsou skvělý, obecně. V T5 je určitě onen 2,5TDI PD - hodně se divým, že motor s takovou pověstí natočil přes 300tkm... Zrovna jsem před pár dny okukoval sanitku s odstrojeným předkem a sundanou hlavou - a nevím proč jsem si do té doby myslel, že má 4 ventily na válec. :-D Když R5 TDI, tak jedině původní s rotačním čerpadlem (v T4), ale ty už jsou tak dolítané, že je fakt těžký sehnat slušný kus.
V nových autech je nabízí jen Audi a štve mě, že v RS3 není s manuálem, jen starší TT ho mohla mít.

Čas od času k nám zajede chlapík se starou T4, a to VW je ohromně tichý. Tak jsem se minule zeptal, jestli je to benzín. A čuměl jsem, prý že je to nafta! No jo, 5 válců, nepřímý vstřikování v kombinaci s nízkými tlaky z rotačky a byl jsem úplně nahranej. :-D Pětiválcům a řízení všemožných vehiklů zdar!

reagovat
Autíčkový Jelen
18. srpna 2018, 23:02
0

Taky jsem byl překvapen vzhledem k pověsti těchto motorů, která o nich mluví jako o naprosté servisní katastrofě. Nicméně jsem se o tom bavil s majitelem, a říkal, že kromě toho, že si zkrátil intervaly výměny oleje neměl prakticky na práci nic jiného než normální údržbu, takže možná ty zvěsti jsou trochu přehnané. Zase na druhou stranu je obrovský rozdíl pokud je ta dodávka "rodinná" (tento případ), nebo jako pracovní "work horse", kde to bude prostě jen spotřební zboží.
Jo, přesně jak říkáš, jde o ten 2,5TDI PD, tenhle byl v té slabší verzi asi se 130 koňmi plus do toho ještě ten 4Motion.
Hm...no pětiválec z RS3 a manuál dohromady, to by byla BOMBA :D Co se jiných pětiválců týče, tak vím akorát že se dávali atmosféry ještě třeba do Pasatu, a pak o dieselu od Mercedesu, to je tak vše, ještě teda kromě Volva.
Nevím teda jestli T4 je tichá, ale ta T5 se mi zvláště nějak tichá nezdála :)

Berzelius
19. srpna 2018, 14:21
0

Též Lancia Kappa byla osazena pětiválci jak benzín tak nafta..osobně sem se pár-krát svezl dvoulitrama na plyn (používá je tu taxikářská firma) a hned bylo poznat že je to něco jinýho než čtyřválec..snad se mi i zdálo že to má v serii hezčí zvuk než moje V6 v galantu.

Nimrod
19. srpna 2018, 16:36
0

v t4 bylo tdi, čili přímý vstřikování (turbo direct injection). ten motor byl první tdi od němců

KS
19. srpna 2018, 16:53
0

Dyť to tak píšu, v T4 rotačky původem z audi, představené v r. 1988. Ze začátku byly v T4 i nepřímovstřikové diesely. 2,5 PDčka byly potom v T5. https://cs.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Transporter

Nimrod
19. srpna 2018, 16:59
0

takže ten chlapík má 2,4? pak už bych to chápal :-)

KS
19. srpna 2018, 17:11
0

Jo, určitě je to 2.4D, tišší dodávku jsem neslyšel ;-)

Autíčkový Jelen
19. srpna 2018, 17:11
0

Kterej "chlapík"? :D Pokud je myšleno auto v článku tak je řeč o Transportéru 2.5TDI v generaci T5.

Nimrod
19. srpna 2018, 17:30
1

ks: jasný, však tam píšeš o nízkotlakém čerpadle... stačilo by si poposednout a nemusel bych tu křičet nesmysly do světa :-)
autíčkový jelen: mínil jsem toho, o kterém se zmiňuje ks. ten tvůj mi je snad jasný, tam je pd :-)

Breakthru
19. srpna 2018, 21:30
0

v T4 byl 2.4 D , blbeček bez turba s nepřímým vstřikem a 2.5 TDI s turbem a přímým vstřikem.Oboje to dělá podobnej bordel, akorát to TDI jede a vydrží víc než to Déčko....

Bavoraczech
21. srpna 2018, 13:39
0

Když jsme u těch pětiválců, musím jako italofil připomenout v benzinu Fiat Coupe, Fiat Stilo Abarth, Lancia Lybra, Lancia Thesis a v naftě ještě navíc Fiat Marea, Alfa Romeo 156, 166, 159, Fiat Croma...

VK
VK
18. srpna 2018, 20:41
-3

Přesně tohle je ten naftový pětihrnek, který montovalo Volvo, dokud nepřišlo se svým 2,4litrem. Ještě do V70/S80 první generace.

reagovat
Autíčkový Jelen
18. srpna 2018, 23:21
0

Fakt? Tak to jsem vůbec nevědel. Jak se tam vůbec dostal, v rámci nějaké joint venture?

KS
19. srpna 2018, 07:22
1

Ještě předtím Volvo odebíralo od VW řadový vznětový šestiválec 2,4 - což byl asi začátek spolupráce.

Autíčkový Jelen
19. srpna 2018, 11:25
0

Tak to jsem nevěděl, člověk se fakt naučí každej den něco novýho, díky! :D

Nimrod
19. srpna 2018, 16:34
2

volvo mělo původní r5 tdi s rotačkou, ne pd

Breakthru
19. srpna 2018, 21:26
0

a hovno leda.Tady se zas pletou pojmy s dojmy, ty vole....tohle PD se ani za hranice koncernu nedostalo...

Breakthru
19. srpna 2018, 22:34
0

zkus starej pětihrnek třeba v C4 nebo VR5 v GIV....nebo FoFo II ST....

reagovat
Ma
MatS
20. srpna 2018, 11:49
0

Pětiválec v T5 nemá (kromě počtu válců) nic společného s petiválci v T4 a už vůbec nic s pětiválci ve Volvu. Ten motor mám právě v T5, ale v nejsilnější verzi s předním náhonem. T4 mi rozhodně něpřipadá tišší než T5, ale spíš už bude dnes záležet na kusu. Lidi se k autům obecně chovají čím dál hůř a to je podle mě původ intenetových zkazek o hrozném R5 TDI AXE. Nesmí se věřit všemu. S T5 to jede moc pěkně a vůbec není třeba ho vytáčet.

reagovat
Autíčkový Jelen
20. srpna 2018, 16:54
0

Potřeba vytáčet ho rozhodně není, nad 3000 už se tomu moc nechce, za ten zvuk to ale stojí :D :D Upřímně mi rozhodně T5 moc tichá nepřišla, ale na dodávky myslím naprosto v pohodě (kámošova X3 je snad i hlasitější :D ). Já si myslím, že většina motorů, pokud se o ně člověk stará, tak vydrží hodně dlouho. Což byl zrovna tady tento případ. Myslím, že internetové historky jsou vždycky trochu přehnané.

nixx
23. srpna 2018, 15:55
0

Tak ono je to i tím, že většina obyčejných lidí píše na internet a nebo se baví o svém autě až v případě že je nějaký problém ... z vlastní zkušenosti s kolegy, ktěří autům moc neholdují, tak pokud z nich nepáčím čím to vlastně jezdí tak to skoro nikdo neřeší, jede to, tankuju ... ale když je nějaký problém tak o tom hned ví všichni :-D

PB
12. září 2018, 13:39
1

Teda kdyz koukam na ty komentare o povesti servisni katastrofy... :)) Mam T5 4motion s tim (samozrejme) nejhorsim motorem (BNZ 96Kw... ale to, ze je nejhorsi se rika i o kazdym ostatnim) a musim rict, ze vetsina povesti pochazi od lidi, co si koupili o pul mega stocenou sanitku (takze na tachaci tak 300 tisic), kupujou nahradni dily ze Strachlajnu a lejou tam nahodnej olej poctive kazdejch 40 tisic. To co ty auta dokazou v rukach svych druhych az patych majitelu prezit je neuveritelny....
Jako zajimavy na projeti bych doporucil v tomhle segmentu T4 s 2.4 benzinem. Mel jsem, a bylo to vyborne.

reagovat