načítám data...

Trochu jiný pohled na The8

17. listopadu 2019, 01:17 14 komentářů naviculare

Osmička u BMW obvykle znamená výjimečnost. Tak proč mi sakra nová osma připadá tak moc obyčejná?

zobrazit celou galeriiDaniel Borský: Trochu jiný pohled na The8

Před pár hodinami vám kolega Jeník přinesl recenzi nové osmičky od BMW. Pokud jste ji ještě nečetli, pak neváhejte, je vskutku povedená. Vždycky, když se v redakci objeví nezvyklé auto, strhne se boj o to, kdo si vyslouží to privilegium užívat jej celý týden. Tentokrát řada vyšla na Jeníka a byla to dobrá volba, protože jemu se nová osmička trefila do vkusu skvěle. Já jsem se však nenechal odradit a na několik hodin a pár desítek kilometrů jsem zabavil klíče a vetřel se za volant. Přestože to svezení nebylo dostatečně dlouhé na to, abych mohl vynášet své rozumy o schopnostech nové osmy v hlavní recenzi, stihnul jsem si utvořit vlastní názor na tohle velké GT. A protože ten názor byl maličko jiný, než názor páně Machače (rozumějte, zhádali jsme se o tom jak malí kluci :) ), rozhodl jsem si vylejt srdíčko tady na blogu. Nečekejte tentokrát žádnou recenzi v pravém slova smyslu. To, co vás čeká na následujících řádcích je čistá dojmologie jednoho hnidopišského pisálka, která vlastně asi ani nemusí dávat smysl. Možná to radši ani nečtěte, sám nevím na kolik to dává smysl. Nicméně pokud vás to ještě neodradilo, pak se dozvíte proč mě #the8 příliš nenadchla… 

V první řadě bych měl říct, že co se jízdních schopností a měřitelných parametrů týče, není M850i prakticky co vyčítat. Dvakrát přeplňovaný osmiválec o výkonu 530 koní je klenot, který prakticky nemá slabých stránek. Akcelerace tohoto velkého a těžkého kupé je naprosto drtivá, a to v každé rychlosti. Sem tam, párkrát za rok se mi poštěstí usednout za volant auta co má 500 a víc koní, takže mám představu, jak se takové stádečko projevuje. Někde je to pocitově tak akorát, jinde je to strhující představení. Osmička je ten druhý případ a kdybych se nekouknul do technických údajů, tipoval bych, že se její výkon blíží k hranici šesti stovek koní. Stejně nepochopitelná, jako jízdní dynamika, je i provozní efektivita tohoto agregátu, protože při lehčí noze není problém jezdit i za jedenáct litrů, což je skoro na potlesk s takovým výkonovým potenciálem. Mnichovským se podařilo odladit i podvozek, takže osmička neobtěžuje svou posádku diskomfortem a zároveň je skvěle připravený i pro ostrou jízdu. Velmi slušné kompromisní nastavení, skoro by se chtělo říct ideál pro cestovní GT. Jak říkám, osmička je zcela objektivně skvělé auto. A to je právě ten problém. M850i se totiž pohybuje v kategorii aut, kde nestačí být “jen” skvělý. Tady musíte nabídnout výjimečnost. A právě ta novému GT z Mnichova trochu chybí. 

Abych mohl lepé vysvětlit svou myšlenku nastíněnou v předchozí větě, musím udělat takový malý výlet do historie. Pokaždé, když v Mnichově nalepili na svoje auto číslovku 8, jednalo se o extraordinární vůz. Ať už se bavíme o E31, která působila jako zjevení z daleké budoucnosti, když přišla na trh. Design, jaký tu doposud nebyl a technika, která byla konkurenceschopná ještě o deset let později, kdy E31 končila svou životní pouť. První osmička se stala synonymem pro nadčasový automobil. Po ní přišel spektakulární roadster, který před číslo 8 dosadil písmeno Z. Ne, Z8 nemůžeme považovat za nástupce E31, ale jako důkaz, že BMW s osmičkou v názvu jsou výjimečné stroje to postačí bohatě. Z8 také vypadala úplně jinak než všechno ostatní, co se mohlo tou dobou pohybovat po běžných silnicích. A ani technikou nezklamala. O pohon povedeného retro roadsteru se staral epický osmiválec z M5 E39. I tahle “osmička” byla něčím speciální. A totéž můžeme říct i o dosud poslední osmě (byť se mnou ortodoxní petrolheadi nebudou souhlasit), která před číslo 8 dala písmenko i. Ať se nám to líbí nebo ne, i8 je taktéž fascinující ukázka moderních technologií a designově naprosto originální kousek, který poznáte na kilometry daleko. Když vedle sebe postavíte E31, Z8, i8 a novou G15, určitě pochopíte, kam tím mířím. 

Když jsem si M850i vyzvednul od Jeníka, ujel jsem několik kilometrů a pak zastavil, vylezl ven a jen tak pár minut obcházel šedivé kupé kolem dokola jak mlsný kocour. Ano, ta silueta je super, proporce jsou perfektní. Jenže něco bylo špatně. Stálo přede mnou pětisetkoňové super GT a se mnou to vůbec nic nedělalo. Žádný zvýšený tep, žádný adrenalin z toho, že mě čeká nezapomenutelný zážitek. Když se postavím před E31, tak se mi ještě dnes podlamují kolena. Když vidím Z8, snažím se otisknout do své paměti každičký centimetr karoserie tohoto uměleckého díla. Kdyby to nevypadalo úchylně, snad bych ho i pohadil. Když mám před sebou i8, přemýšlím, jestli to vymýšlel blázen či génius. Ale rozhodně to ve mně vyvolává emoce. Když stojím před G15 hlavou se mi honí akorát: “Hmm, bavorák… a je šedivej”. Stejný pocit přetrvává i v interiéru, který je prostě moc obyčejný. Plastová tlačítka okolo klimatizace vypadají, jak ze základní 320d. Celková architektura vnitřku vám říká, že sedíte v BMW. Ale jestli to je trojka, pětka, nebo sedmička? Těžko říct. Ani červená kůže nedokáže situaci zachránit. Jasně infotainment je boží, jízdní asistenti perfektní, pozice za volantem taky bez připomínek. Ale za téměř 4,5 milionu bych čekal větší wow efekt. 

Ještě víc tenhle problém vyčnívá, když se podíváme na přímou konkurenci. BMW tvrdí, že při vývoji nové osmičky bylo cílem zkombinovat noblesu Mercedesu S Coupé a sportovní nadání Porsche 911. Po jízdní stránce se jim to dost možná i povedlo. Jenže jízda není vždycky všechno. Mercedes je jako luxusní jachta, která se omylem dostala na silnici. A nejspíš právě proto člověk získá pocit, že řídí něco speciálního. O tom, jak se řidič cítí, když usedne za volant Porsche netřeba sáhodlouze mluvit. Na první dobrou víte, že tohle není jen tak ledajaké auto. Stejně tak působí dechberoucí Lexus LC500. Bentley Continental, který také můžeme do jisté míry považovat za soupeře osmičky, pak hraje úplně jinou ligu, co ligu, to je skoro jiný sport. Pocit výjimečnosti nová #the8 prostě navodit neumí. A v tom je kámen úrazu. 

Z objektivního hlediska je BMW M850i prakticky dokonalé auto. Perfektní motor, neméně schopný podvozek, to vše vytváří iluze bezchybného GT. Jenže v této kategorii je potřeba k úspěchu ještě něco navíc. Něco, co není hmatatelné nebo měřitelné. U takového auta já osobně očekávám onen pověstný faktor X. Je mi to líto, ten nová osmička nemá. Kdybych si měl dneska vybírat mezi velkými gétéčky, asi bych skončil buď u výrazně levnějšího LC500 s frenetickým atmo osmiválcem, nebo u výrazně dražšího aristokratického Bentley Continental GT. Na novou osmičku bych si dost možná ani nevzpomněl, což je trochu smutné. Dost možná je G15 nejlepší aktuální BMW. To je samo o sobě super výsledek. Jen se obávám, že v této automobilové kategorii to nestačí. 

Mno nic, tak jsem se vyplakal a teď zase směle do práce. Musím napsat recenzi jednoho žlutého hatchbacku, který stojí zlomek ceny téhle osmičky, a přesto mě bavil víc než celá M850i. Svět je plný paradoxů, že? A sorry za tenhle zbytečný canc, který vám sebral pět minut života. Nějak jsem se jen potřeboval vyventilovat. :) 


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Co
Core
17. listopadu 2019, 07:11
0

Dobrej clanek,tohle auto by melo mit neco navic...za 4milose by se mi museli podlomit u auta kolena abych ho chtel,zajimalo by me prime jizdni srovnani s lexusem.

reagovat
Daniel Borský
17. listopadu 2019, 08:54
0

Jo to by mě zajímalo také, jen to není úplně jednoduché zařídit :) Lexus jsem řídil asi před rokem a ujel jsem v něm ještě míň kilometrů než v tomhle BMW. Takže na exaktní srovnání si vážně netroufam. Můžu jen říct, že Lexus má lepší interiér, díky pohonu pouze zadních kol působí trochu agilněji a rozhodně má lepší zvuk. Atmosférický osmiválec předvádí dokonale mechanický koncert, který máme na atmosférách tak rádi, zvuk BMW tvoří hlavně kouzla s výfukem, motor sám o sobě nezní prakticky nijak. Na druhou stranu M850i bude bez debat o hodně rychlejší a to úplně kdekoliv a bude i o něco pohodlnější než Lexus.
Líbilo se mi hodnocení jednoho kolegy z konkurenční redakce, který napsal, že Lexus LC 500 se v budoucnu stane legendou, kdežto M850i čeká nejspíš osud velkého GT, kterému s přibývajícími léty přitažlivost klesá. Mám podobný dojem...

krab
17. listopadu 2019, 09:26
0

Chvilku jsem tápal nad tím, kdo je tím novým bloggerem :) Tohle doplnění a článek mi přišlo velmi realistický a zpět na zemi.
Ten problém efektu "abych nad podobným autem spadl ze židle" je asi trochu komplikovanější. BMW má obrovskou konkurenci a přesně auta jako je Lexus LC500 nabízí něco hodně zajímavého navíc, co konkurence nemá.

Když jsem si někdy v srpnu půjčoval na pár dní 750i Xdrive (prakticky shodná technika s osmou), tak jsem nabyl dojmu, že to kouzlo je ukryté v konfiguraci jakou zákazník u BMW zvolí. Zastoupení vybavilo konkrétní vůz fakt vkusně. Stříbrná Silverstone, individual M paket, hnědé, trochu skořicové prošívané čalounění sedadel, panoramatické okno, černá stropnice, benzínový osmiválcový motor (ne hybrid, ne diesel). To auto jsem vyloženě pochválil, ale napsal, že hodnocení v jiné konfiguraci by mohlo být i dost odlišné. Mně sednul charakter BMW víc než charakter S klasse, ač na vzduchovým podvozku, tak to auto byla docela i radost řídit. Nebylo to bez chyb, přes nerovnosti se mercedesům i lexusům nevyrovná, ale zas se mi s ním docela dobře zatáčelo. Ono se tam vůbec dal nastavit různý charakter podvozku, trochu odezvy řízení atd... To v tý 8er bude taky, ale tu jsem si zatím nepůjčil, teoreticky třeba se s ní někdy příležitostně taky svezu a uvidím. Já bych si nejspíš taky vybral Lexus LC500. Nepůsobí jako "skládanka" z nejlepších dílů mainstreamového výrobce, ale hodně pečlivě navržené auto z prvotřídních materiálů. A bylo tam hodně práce s vyvážením podvozku. Třeba rozložení hmotnosti je přesně 50/50 a hráli si s tím.

Ale pak jsem do toho článku o BMW 7er napsal, že je asi tak trochu jedno jestli kritizuju anebo chválím, velká BMW mají svoji tradiční klientelu. Možná už to tolik neplatí, ale ale tak trochu si to myslím. Že ten člověk vyloženě chce 7er nebo 8er coupe a zas až tak důkladně nekouká po konkurenci: Mercedes mu přijde moc usedlý a Audi příliš korporátní... třeba. Ale možná se taky pletu...

A poslední věc: cena. Jestli BMW umí zajímavý slevy na levnější modely, řekl bych, že na 850i teoreticky není potřeba vysolit ceníkové 4M s příplatkovou výbavou, ale budou s tím umět něco vykouzlit.

reagovat
ro
rock
17. listopadu 2019, 16:49
0

Vidím to podobně. S cenovkou 4M+ se už nebezpečně blíží teritoriu Aston Martin DB11 (V8 twin turbo od 4.7 M) a to už by mi nasadilo velkýho brouka do hlavy. Asi bych měl být rád, že se v těchto číslech nepohybuju :-/

reagovat
BigBen
18. listopadu 2019, 12:17
2

“Hmm, bavorák… a je šedivej”. A za slovo bavorák si můžete dneska dosadit jakoukoliv značku. V barevným odstínu ve stylu "vyblitá 100x jinak" mě fakt neosloví žádný auto ikdyž bude vyjímečný. Dejte tomu červenou, žlutou, jasně zelenou, oranžovou... cokoliv co zapříčíní wov efekt. V této barvě si ho na silnici ani ve zpětným zrcátku nevšimnu...

reagovat
Ja
Jacob13
18. listopadu 2019, 14:49
2

U tohohle auta by mi asi nevadila ani ta šedivá :)

Pochtli
19. listopadu 2019, 21:34
0

BigBen: Jo, tohle taky nechápu - tak drahý auto a majitel nevymyslí nic zoufale nudnějšího než šedá metla..
Jacob13: Ne a ne, prostě šedá, bohužel.

Daniel Borský
19. listopadu 2019, 23:04
0

Na drahé auto, drahá barva :)

BigBen
20. listopadu 2019, 08:42
2

Néé, tak za ty prachy šedou vážně ne :-)

beastar
20. listopadu 2019, 10:29
0

Já bych to bral v bílé ne. Klasická ledničková, co sem měl Ghibli. To je supr barva. Stačí wapka a máš umyto. Tyhle cool barvy. Teď ta modrá mě fakt sere. Furt to je špinavý. Tahle šedá to bude to stejný.

BigBen
21. listopadu 2019, 09:03
1

Dobrý den, vezmu si jednu "osmičku" a šedivou za 65 tisíc nechci, dejte mi tam oranžovou barvu ta stojí jen 31 tisíc... jo, a tady mám kýbl, sem mi odlejte oranžovou za 34 tisíc ať mám na opravu drobných oděrek...

Pochtli
21. listopadu 2019, 13:53
0

Auto se šedou barvou si kupují jen lidi bez fantazie, lidi líní mýt auto nebo zbabělci, co se bojí reakce (čti závisti) okolí. V tomhle případě je ještě navrch cvok, pokud dobrovolně zaplatí za šedou metlu 65 tisíc.

krab
03. prosince 2019, 17:35
0

Kluci, ta barva jen pro info je : Grigio Telesto pearl. Je z programu BMW Individual, na specifikaci stojí 162.750 kč. Je to rána!
Teď to auto mám doma a možná fakt ty Danovi pocity můžou i s tou barvou souviset. Působí tak trochu jako pastelová šedá. Je to módní barva, já bych asi volil trošku jinou, barevnější.

Jinak si ale myslím, že to auto si určitej wow faktor zaslouží. Ono to chce se v tom interiéru chvilku zabydlet a rozkoukat se. A ono je to opravdu krásné v detailech. A audio Bowers&Wilkins hraje přímo úžasně.

Největší konkurent bude fakt asi Lexus LC500. V tom jsem jenom seděl. Je krásný. Kamarád v něm několikrát jel, protože ho fotili, já jsem zrovna v tý době kdy byl jeden novinářský k dispozici možnost vyzkoušení neměl, ono jsou to už asi 2 roky, kdy to byla novinka.

Každopádně se mi zdá ten bavorák víc sporťák, než plavný gétéčko, akorát je hodně širokej. Ideálním bavorákem pro mě nejspíš bude M2, kdybych vybíral z téhle značky. Ale M850i takhle naživo a doma a když máš čas si ho pořádně prohlídnout a užít si to, tak to kouzlo má. Tohle se špatně popisuje a srovnává, zájemce si musí vyzkoušet.

PeterLuk
21. listopadu 2019, 18:25
0

Presne tak.

reagovat



naviculare

Díky svému korporátnímu zaměstnání už byl Dan u nákupu více aut, než někteří kolegové řídili. Proto nejlépe z nás ví, co od auta chtějí opravdoví lidé.

Zobrazit autorovy blogy