reklama
načítám data...

Toyota GT86: číslo osmdesát šest žije!

12. srpna 2017, 22:31 21 komentářů krab

A Ježíšek pravil: Ten kdož má přijet poslední, přijede bokem a s úsměvem na líci. Jeremy, kapitola 86.

zobrazit celou galeriiPan Krab: Toyota GT86: číslo osmdesát šest žije!

Přátelé, děkuji moc za vaše konejšivé komentáře k poslednímu článku. Smutným osudem Sally vás již otravovat nebudu. Určitě to nějak dopadne. Mám pro vás něco lepšího. Včera jsem si vyzvedl konečně svou vlastní, ne vypůjčenou Toyotu GT86 a pršelo. A víte co to znamenalo? Že jinak asi dvacetikilometrová cesta domů ukázala na tachometru při příjezdu sto padesát. Nevím, nějak to asi proměřuje nebo co!

Ve skutečnosti už spolu budeme mít brzy první tisícovku ujetých kilometrů. Mnozí si říkají, cosi ve smyslu, proč ten Krab blbne. Proč si doprčic najednou kupuje o sto koní slabší auto s motorem na špatné straně, totiž vpředu? Vracím se zpátky k základům, proto. Někdy v zimě jsem psal blog o své staré Corolle GT TWINCAM řady AE86 a vy jste pochopili, jak moc velkou nákloností k této lehké dvoudvéřové Toyotě trpím. Jinba ittai – tohle japonské slovní spojení znáte. Jezdec na koni, který se s koněm sehrál a splývají spolu v jednom funkčním celku. Nechci s tím opruzovat, jelikož Mazdy na Autíčkáři jsou něčím, jakým je aféra „Čapí hnízdo“ pro hlavní zpravodajské weby. Zkrátka vděčným tématem, které přitahuje pozornost a způsobuje emoce ať už jsou jakékoli. U Toyoty to funguje trošku jinak. A velmi dobře k ní sedí můj oblíbený název mýtického japonského mývalovitého psíka Tanuki. Tanuki je veselá kopa. Je docela malý, vypadá se svým širokým kloboukem jako vesničan z rýžového políčka, ale má velké koule. Je statečný. A taková byla kdysi v osmdesátých letech Toyota Corolla GT Twincam. Vždyť byla by vlastně nějakou legendou, pokud by si jí nevšiml autor manga seriálu Initial D?  Anebo kdyby jeho hlavní představitel Takumi Fujiwara neměl ty pověstné Tanukiho koule a to čerstvé Tofu na Akina Mountain vozil v klídku a pomalu v nějaké mini dodávce Suzuki Carry?

Tu starou „AE 86“ čili Hachiroku jsem miloval i když jsem před její renovací zbaběle utekl. Renovaci ovšem během pár let zvládnul jeden týpek z Kladna a auto už znovu jezdí a majitel se hrdě může dívat v Sosnové na trať z jejího bočního okénka. A pak je tu nová Hachiroku. Když byla nová, měl jsem unikátní přiležitost si v ní pojezdit a v ten samý den i pojezdit s bílou gejšou, starou Hačiroku někdejšího šéfredaktora AMS Classic Franty Vahaly. Zážitek to byl skvělý a já v ten den stejně přísahal, že ta starší je zábavnější. Pak plynul čas a já jsem tu z ničeho nic psal cosi o tom, zda má Toyobaru dostatek koní. Ne, že bych chtěl nahnat kliky myší všech počítačů a smartphonů světa, ale protože mi to tak připadalo. Je to přesně rok od doby, kdy jsem tyto řádky psal. Neměl bych si sám sobě protiřečit, co myslíte? Napsal jsem tohle: „Přestože jsem tehdy sršel nadšením, byla to v reálu kombinace opravdového nadšení a trochu předstíraného nadšení před sama sebou. A tím zklamáním byl motor. Nepochybně se můžu stavět do fronty mezi ty kteří nedokáží využít potenciál naplno ani u Toyobaru a dokonce ani u MX5tky, kterou jsem vlastnil v různých časech ve dvou exemplářích. A to ta stará NA "mrkačka" 1.6tka byla tedy opravdu líná! Problém s těmi 200 koni motoru FA20 je jinde. Pominu-li fakt, že v různých testech naměřili tomuto boxeru často spíš hodnoty kolem 180koní je to jeho projev, charakter a zvuk to co mě vždy bohužel trochu zklamalo. Ono to vzbudí polemiku a nelibost když to napíšu, ale ten motor nemá tolik šťávy a charakteru kolik by se mi zkrátka líbilo. Vidím určitou paralelu s dvoulitrem MX5 NC se kterou jsem jezdil asi přes dva roky. Ano mezi dvoulitrem v „Ncéčku“ a dvoulitrem FA20 jsou rozdíly. A to celkem velké. FA20 je lepší, točivější, má výkonovou špičku nad 5500 otáček, a vlastně právě ta oblast 5500-7300 otáček je ta jediná vzrušující věc na celém motoru. Dvoulitr MX5 NC nemá bohužel ani to.“

Pak jsem ovšem závěrem napsal cosi o tom, že můj čas na nákup Toyobaru přijde. A už je to tady. Mám jí doma a připadám si, že jsem idiot, protože jsem tehdy psal výše uvedený odstavec o motoru. A to jen na základě jednoho relativně krátkého svezení. Jenže jsem to docela trefil. Já si pořád živě pamatuju na ostrý, krásně reagující agregát 4A-GE, kterému tato moderní atmosférická plochá čtyřválcová jednotka nesahá ani po kotníky. Na plyn reaguje lehounce nepřirozeně a má trošku díru v lineárním průběhu výkonu mezi 3.5 až 4 tisící otáčkami. Jenže když píšu tohle, musím se zároveň hlasitě smát. Protože ten motor je ve skutečnosti boží. Výkon se dobře dávkuje, musím pracovat s převodovkou a ve vysokých otáčkách krásně zní i díky přívodu zvuku sání do kabiny nějakým tím soundaktorem. A ten zvuk je vážně spíš pěkně kovový, mechanický, víc od sání a motoru než od samotného výfuku. Když si na toto zvyknete, přijde vám řešení mnoha dnešních přeplňovaných sporťáků s klapkami ve výfucích a basovým bučením jako divadélko pro debilní puberťáky. Zvuk motoru, byť se sériovým výfukem je krásně mechanický a opravdový. A opravdový je i průběh a dodávka výkonu, který vůbec malý totiž není. Snad jedinou vadou je, že to není 4A-GE. Já myslím, že vás to trápit nemusí. Málokdo z nás totiž původní starou „hatchi“ řídil a tak vám nová reinkarnace tohoto auta přijde celkově jako mana z nebes.

reklama

Jestli existuje oblast ve které nová „Hatchi“ opravdu vyniká nad mými všemi dosavadními auty je to pozice za volantem. V Z3 Coupe sedím trošku výš než bych chtěl a kvalitní kožená „M“ sedadla se zdají být najednou příliš široká. V MGB GT se sedí podobně jako v GT86. Vlastně starší „Seb“ je zrovna auto, které rád uvádím jako etalon jízdní pozice, jenže ten obří volant sedí přímo proti vaší hrudi a když si sednu do nové „hatchi“ tak zkrátka sedím perfektně.

Když prší anebo i když svítí sluníčko, tak oceňuji citlivost řízení a to co cítím v zadku není to kvůli čemu bych si křečovitě stáhnul půlky, ale naopak jezdím různými zaručenými „zkratkami“ vedoucími přes ideálně osamocenější kruhové objezdy. Cit v to, kdy se pobídnutím plynu zadní kola sklouznou skrz samosvor typu Torsen a že se dá smyk snadno chytit volantem se dal zažít vážně jen ve staré dobré Corolle GT AE86. Z3 Coupe má Torsen taky, má i šestiválec, který bych si troufnul tvrdit dávkuje plyn ještě lépe skrze tužší pedál plynu, ale právě ta balance mezi čistou stopou a přechodem do smyku je daleko hůř čitelná. A celé to auto působí daleko těžším a těžkopádnějším dojmem. Možná je to jen tím, jak snadno se v nové „Hachiroku“ i obyčejný průměrný řidič dostane do situace, kdy v zadku krásně cítí jak šasí a auto celé pod ním pracuje a něco dělá. Už jsme si na to se všemi těmi Golfy odvykli. Každý, komu jsem minulý víkend mojí novou hračku půjčil, z ní vylezli vysmátí a veselí. A najednou se z autíčka pro dvacetiletou blondýnu stává jejich neodolatelný objekt zájmu. Dnes ráno jsem jí zase musel projet jen tak. A v jinak nedalekém obchodě, kam jsem po asi třicetikilometrové objížďce dojel jsem koupil jen tolik věcí a potravin, kolik jsme spotřebovali. Jo a zapomněl jsem na prací prášek. Já blbec. No, zítra ráno budu muset vyrazit zase znovu!

Jo, a málem bych zapoměl. Věříte, že se tohle kupé líbí i pár automobilovým pisálkům?

 


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

MGRR
13. srpna 2017, 07:26
0

Nove je nove. V tomto pripade, a pro fajnsmekra nejlepsi vyber a volba.

reagovat
jc
13. srpna 2017, 08:12
1

Diky za clanek. Nejen krabovi, ale taky Toyote + Subaru, bez kterych by nevznikl clanek ani tohle auto.

Docela ti rozumim, ty zajizdky se mi stavaji taky :-) Mokro ted nevybizi k tomu sednout si k televizi, ale sednout si do auta. A tos nezazil zimu na snehu... :-)

Jinak ten propad narustu tociveho momentu ve 4krpm je klidne mozne interpretovat ne jako diru, ale jako dva kopce - jeden je v pasmu normalniho jezdeni (vrchol v 3krpm) a druhy ve vyssich otackach (5krpm+). Schvalne si to porovnej treba s grafem s2k, tam je to videt na prvni pohled.

reagovat
Pan Krab
13. srpna 2017, 12:04
0

Toyotě + Subaru musíme poděkovat fakt všichni :) Ten propad růstu toč. momentu není nic, co by stálo vyloženě za řeč. To jenom tak aby reč nestála... Na brzdě to vidět ale je : https://www.gpperformance.eu/gp-gt86-brz-supercharger-kit/

Na druhou stranu, k motoru perfektně sedí zpřevodování a jdou výborně meziplyny. Ono, není na co si stěžovat, vážně :)

Myslím, že tohle auto se v textu Krabova blogu neobjevilo naposledy, he he....

jc
13. srpna 2017, 22:07
0

Grafu z brzd jsem videl vic, proste jsou tam dve spicky momentu. Podivej se na absolutni cisla. Toyobaru ma ve 2.550ot 195Nm a 70PS. S2000 ma podobny vykon ve 3.000ot a pres 190Nm se dostane az v 6.300ot (porovnavam grafy od Dieselpower - viz google). Proto je motor Toyobaru pro bezne jezdeni prijemnejsi. Ani ja nemam v realu zadny problem s lavorem :-)

Pan Krab
13. srpna 2017, 22:23
0

Máš naprostou pravdu. Úplně evidentní to bylo, když jsem jezdil minulý pátek dohromady s "Raspbym" v jeho MR2 s 1.8 ( ca 140koní) a o něco nížší hmotností a do každého kopce mi hooodně ujel v mé GT86. Ten motor vážně velmi dobře funguje v těch otáčkách okolo 3000 jak píšeš. Pak do těch 4000 je to takové pozvolnější a pak zas v těch vysokých znovu krásně zatáhne. Já to možná poměřuju trošku pořád v relevanci s tím plochým šestiválcem Porsche a i s aktuální Z3 Coupe s řadovým šestiválcem. Tyhle motory zkrátka hodně lineárně zabírají spolu s otáčkami, hlavně řadová šestka u BMW má bohatou a hutnou oblast od 3.500 do 5000 otáček. Jenže pak mu chybí ta výkonová gradace nad 5000, kterou výborně má Subarácký FA20. Porsche se s tím pak už v otáčkách nad 5000 srovnávat nedá vůbec.. to je jasné. Tam Variocam přenastaví časování a auto krásně mechancky vyje a letí kupředu... no jo no...:(

Ale tohle auto není o výkonosti motoru, který mimochodem je skvělý i díky zpřevodování, ale o celkovém ovládání. A tady musím tvrdit zatím, že jde o auto s nejdokonalejšími jízdními vlastnostmi z těch které jsem kdy měl. Ono je taky skoro nové, tak se tak chová.

S Hondou S2000 jsem nikdy nejel. Tam je to ale zas o tom, že její maximální výkon nastane v téměř snad 9000 otáčkách! Takže se od ní zkrátka ve srovnatelných otáčkách s FA20 nedá čekat stejný točivý moment. Bude se s ní muset jezdit jinak a točit jí, bude odhaduj ( po tom co psal tu o ní Vavris) daleko důležitější na celém procesu řízení. Což někoho ( Vavrise určitě) může totálně pohltit a nadchnout :)

beastar
13. srpna 2017, 18:20
1

Tak určitě oceňuji přepis staršího názoru:) Já myslím, že pro běžné řidiče ten výkon asi docela dostačuje a na normální ježdění je to pro většinu asi i moc. Na blbnutí po okreskách to stačí taky takže se to k tomu na co to Krab zjevně využívá hodí, Tak by to mělo být stěhujeme dodávkou, děti vozíme v něčem jako SUV, do města jezdíme krabičkou na kolech a na výlet v .... určitě ne v tom o čem sem napsal:)

reagovat
Franke
13. srpna 2017, 20:18
0

Jak znovu podotykam, v pulce zari nasednu i ja a ty me tady temi clanky dokonale mucis. Asi to tu na mesic prestanu cist!

reagovat
Goldies
13. srpna 2017, 21:00
0

já na svou hvězdu čekal víc jak rok! o to sladší bylo brvní otočení klíčkem a první projetá zatáčka!

Pan Krab
13. srpna 2017, 21:18
0

Víš co bude asi opravdu mučení? Prvních zajížděcích 1600km jak píšou v knížce. Já už tím, že jsem koupil ojetou se to nikdy nedozvím, jak to první majitel zajel, ale instrukce : nevytáčet motor nad 4000 otáček, zní dost chmurně... Jako jo, šlo by to, ale budeš trpět, čekat, trpět :) ... ale zas je to součástí radosti s novým, úplně novým autem... Já vše kupuju ojeté, tak jsem tenhle pocit ani nikdy nezažil.

jc
13. srpna 2017, 22:09
0

Pro mne to zadny muceni nebylo, uzival jsem si to i tak. Tim spis, ze to i v tech nizsich otackach jede lip nez moje predchozi auto. Dobry bylo vypalovani vyfuku :-)

Franke
13. srpna 2017, 22:53
2

Tak holt těch prvních 1600 km budu muset dát obratem. Otočím se jednou za ségrou, k ním to mám 700 km a za víkend je vystaráno :-D

Goldies
13. srpna 2017, 23:14
0

To je aspon rec :-D a tech 200km bude náhodné zabloudění na horskou okresku?

Vr
Vrooom
13. srpna 2017, 21:12
0

Zcela kacirsky (jako majitel atmosfery) si myslim, ze tohle auto potrebuje turbo, pak by bylo perfektni. Ale celkova myslenka s hravosti a ovladatelnosti misto honeni prilnavosti se mi moc libi.

Btw mam rad video kde Tim Schrick velmi auto chvali a nenapada ho co by zmenil, jediny jine auto kde to mel stejne pry byla Carrera GT, to neni spatna spolecnost ;-)

reagovat
Pan Krab
13. srpna 2017, 21:36
0

Vroom: U GT86/BRZ se řeší přeplňování typicky kompresorem. Nejčastější řešení je od firmy HKS. Dostal jsem kontakt na německého úpravce GP performance a ten umí docela zajímavou celkovou úpravu za použí hardwaru od HKS. Prý za cca. 6000 Eur za komplet instalovaný kit se zárukou na motor.

Jenže, tohle má smysl řešit až když se fakt tomu autu dostaneš na limity tak, že ho bravurně zvládáš. To já zdaleka ještě dlouhou chvíli nebudu. Pro zajímavost určitě a byl bych hodně zvědavý jak to auto funguje když má najednou 300 koní a 340N.m v maximu. Pak je to výkonově hodně obdobné jako byla moje 911 (996) Jenže s daleko kratšími převody a hravým šasí.. no bude to asi hodně zajímavá jízda a bude žrát zadní gumy a spojku atd...

Video a zvuk a jízda tady : Moc pěkné!

saage
13. srpna 2017, 23:22
0

Kdyz ty kompresor do Toyobaru tak ja dvoulitr do Roadsporta. :-)

Th
TheKubajs
15. srpna 2017, 13:23
0

To je tak nádherně nepraktický auto. Myslím, že je to budoucí legenda a za takových 30 let to bude velmi perspektivní youngtimer.
A ty 3 auta vedle sebe nemají chybu. Tam je zkrátka na každou náladu něco. Takže pokud ti bude pískat v uších, je to tím, jak ti ty auta závidím :)

reagovat
Pan Krab
15. srpna 2017, 16:16
0

Zajímavá úvaha :) Já doufám, že ne a že podobný auta se stejnou koncepcí jako má GT86/BRZ přežijí a budou se v budoucnu vyrábět. Ale může to být jednou jako další E30 M3 ... to že má taky "jen" 200koní a čtyřválec už nikomu dnes vůbec nevadí...

Každopádně dík a nějaké články s mými auty zase určitě vyjdou ..# autickarclassic :)

beastar
15. srpna 2017, 16:23
0

Nevím no těžko soudit co bude za nějakých 30 let. Taky to nemusí být vůbec nic a bude to jen relikvie u plotu v zaprášeném bazaru jako hodně dalších aut co jsou dnes stará 30 let:) Ne že bych si to přál, ale historie a vývoj kdyby moc nezná. Co je dnes již dávno jisté a bude/je ceněné je ta červená teniska od bavoráku. V tom má herr Krab uloženo opravdu slušnou potencionální investici. Ten rudoch z manžestru je taky fajn, ale v tom se nevyznám určitě se jich ale vyrobilo hodně a z dnešního pohledu se to musí řídit přímo příšerně není liž pravda ? :D

Pan Krab
15. srpna 2017, 16:37
0

Já ti dám z "mažestru" :) .. náhodou s Abingdonu nad Temží .. jako ta naše jiná, ale předválečná kráska. Tu jsem tu taky už představoval někdy v červnu nebo v červenci.

Máš naprosto pravdu. Teniska od bavoráku se jeví z toho "investičního" pohledu pozitivně. Pokud z jiných důvodů ta bublina okolo youngtimerů nesplaskne, tak zkrátka tohle auto klasické bude a už vlastně i je. Toyota GT86 tenhle potenciál nemá. To si koupíš proto, protože máš rád řízení. Možná jednou okolo ní bude opět aura toho co je kolem starých Coroll GT (AE86) a to v době, kdy jich většina buď zrezne a nebo skončí svůj život v nějakým zběsilým driftu. takhle dopadlo hromady starých Coroll. Většina z nich hlavně zrezla teda... Recept na potenciál růstu hodnoty je kombinace značky, sportovního odkazu ( závodní úspěch atd) a hlavně limitovaná výroba. Hlavně to třetí teď dost rozhoduje. Takže pokud si koupíš dneska za 1.3/1.4 mega starší BMW 1M , je tam téměř jistota, že bude dál růst. Což už samo o sobě je nezdravé , protože bude za chvíli stát to co fungl nové a objektivně lepší BMW M2. Ale těch se prodává daleko víc...

beastar
15. srpna 2017, 16:57
0

Když se podíváme na počet vyrobených kupé v zetku tak je nám celkem jasno. Je vtipné že obyčejný roadster se bere dnes v podstatě jako plebs a kupátka jsou nakonec takové terno. Jenže v době výroby to měla být masovka od BMW pro zábavy chtivé řidiče. Kluci se v BMW trochu přepočítali a počet prodaných kusů tomu odpovídá. Respektive v době vzniku to auto spíše odpuzovalo jak vzhledem tak cenou. Dnes je to počínajicí ytimer a dobrá investice. Těch gt86 se světově vyrobí podle mě hodně i když započteme subárka. U toho příkladu s tím 1m a 2m to tak je a hned zmiňujuš hlavní důvod prodává se jich prostě víc. Proč Š120 není ceněný veterán? Občas jsou tam anomálie typu závodní úspěch, slavná osobnost jako teď naposled u té Sierry Cosworth z té edice 500 nakonec se to neznámo proč vydražilo za několikrát víc a to byla černá.

ToMyx
16. srpna 2017, 10:47
0

Radost číst si o radosti (c:
Normálně jsem se zasnil,vyměnit svou fun plechovku za tuhle hračku... Prckové jsou 1,5+3 roky, takže by to zatím šlo a pak už by jezdily jen s mámou v combi.... To bych ale najel na cestě z práce ne o 20km víc, ale o 50 km víc a to by asi paní Tomyxová nenesla s nadšením. Takže zase pěkně zpátky na zem.
Kdokoli píše o zážitcích s toyobaru, píše pro mě opravdu záživné čtení. Klidně dávej dál Krabe, jistě nebudu sám, kdo se na to těší.

reagovat