načítám data...

Švédská Vectra

09. května 2019, 11:01 13 komentářů vojtacz

Pár postřehů ze života s Oplem z Trollhättanu

zobrazit celou galeriiVojtěch Bok: Švédská Vectra

Vždycky jsem chtěl Saaba. Respektive kdysi dávno, když mi bylo 13, jsme jeli s rodiči k Baltu a na německé dálnici předjížděli něco velmi hranatého a neskutečně dlouhou kapotou. Saab 900. Ten první. A od té doby jsem prostě chtěl Saaba.

Takže jsem vystřídal Fiata. Forda. Potom druhého Fiata. A loni na podzim ve mě začalo hlodat, jestli chci vážně ještě vozit rodinu v 16 let starém Fiatu, který je sice velký, kočárek se do něj vejde a klimatizaci taky má, ale už se na něm podepisuje zub času a vlastně mě nějak nebaví. A začal jsem hledat. Forda.

Focuse. Pak C-Max. Pak mi došlo, že mozek sice říká "kup si Forda v benzínu, opraví to všude a za málo", ale já jsem vždycky chtěl toho Saaba, ne? 

Požadavky byly celkem jednoduché – 2008+, co nejmíň (ale uveřitelně) najeto, benzín, kombík, ideálně co nejlepší výbava a to celé do 140t kč. Takže 9-3 nebo 9-5. Po domácí poradě s výsledkem "9-5 je do města krapet přerostlá" padla volba na menší 9-3 a začal jsem hledat nějakou hezkou benzínovou 9-3. Psát, že byly na prodej v ČR jednotky kusů je asi zbytečné, přecejen je to jednorožec. Situace v Německu nevypadala o moc lépe, navíc všechny měly najeto hodně přes 200t km a nebo byly už mimo rozpočet.

Co je to zač?

Takže jak to dopadlo? Pořídili jsme 9-3. Kombíka. V benzínu. V podstatě máme mezi jednorožci, protože 1.8i je exotická motorizace i na poměry Saabu. Motor s označením Z18XE totiž pochází z Opelu, od Saabu je na něm tak maximálně logo na krytu. Konstrukčně je to klasická atmosféra bez turba, 90 kW v 6000 otáčkách. K tomu 5 stupňový manuál. Samotná 9-3 je postavena na platformě GM Epsilon, tudíž sdílí poměrně dost dílů s Vectrou C, Fiatem Croma II ale i třeba Chevroletem Malibu nebo Saturnem Aura. Je to tedy ještě Saab?

Nevím. Ačkoliv jsem vždycky Saaba chtěl, nikdy jsem žádného neměl a ani žádným nejel. Pokud to však vezmu z hlediska „představy o Saabu a švédském autě obecně“, tak ji splňuje perfektně. Je to rozumně velké a bezpečné. I na českých silnicích pohodlné. Papírově to splňuje všechno, co jsme při výběru chtěli.

Jak se s tím jezdí?

Vpředu je klasický MacPherson, vzadu pak víceprvek. Posilovač je elektrohydraulický, kola mám 17“. Váží skoro půldruhé tuny a na délku má 465 cm. Srovnávat s Miatou to nemá smysl, ale jako rodinný přepravník se chová čitelně, zadek neuskakuje, a i na českých silnicích je komfortní. Relativní slabinou, s kterou jsem ale trochu počítal, je v tomhle případě motor. Vzhledem k tomu, že máme nejslabší motorizaci a ta je spojena jenom s 5 kvaltem, tak třeba na dálnici při 130 km/h točí cca 3800 otáček a zvuk už celek proniká do jinak dobře odhlučněné kabiny. I tak ale nebyl problém při plně naloženém autě do kopce zrychlovat. Ovšem nijak dramaticky. Dynamika při běžném provozu je pak naprosto dostačující vzhledem k tomu že předchozí auto byla taky atmosféra, tak prostě vím že je nutné motor víc točit. V kombinaci si pak řekne cca 8,5 litru, většinou stejně jezdíme po městě, na dálky jsem se dostal i na 6,5.

Vnitřní prostor je „řidič friendly“. Přístrojovka natočená je natočená k řidiči, ovládací prvky jsou tudíž pěkně po ruce. A má to nightpanel. Jestli existuje nějaká „wow feature“, tak je to tohle. V noci je to prudce návykové (i když manželka říká, že je radši když s ní auto víc „mluví“, tudíž ho nepoužívá) a celý ten efekt „všechno zhasne a ručičky padnou“ je prostě moc pěkně provedený. Auto máme komplet v kůži, jeden z předchozích majitelů si dal tu práci a přehodil celý interiér z Aera, takže je tam taková ta „lepší“ kůže. Sedadla topí, ale jsou bez ventilace, tak uvidíme v létě. Zbytek je takový standard, takže je i zbytečné to vyjmenovávat.

Startování ve středovém tunelu je o zvyku, často po přesednutí z jiného auta chvíli hledám na špatném místě a naopak. Místa vzadu není úplně na rozdávání, dětská sedačka se ale vejde v pohodě a cestu v 5 jsme už taky zvládnuli bez toho, aniž by si někdo zvlášť stěžoval. Kufr má 419 litrů, což je na kombi relativně málo.

Z hlediska bezpečnost je to asi typický Saab. Působí bytelně a bytelný i bude. Jak moc ale zkoušet nechci.

Provozní náklady

Zatím vlastně nevím. Když pominu spotřebu cca 8,5 l tak zatím jsem kupoval jenom nové letní gumy a brzo mě čeká výměna předních ramen, protože jedno z nich se už začíná ozývat. Ceny náhradních dílů pak nejsou o moc větší než na běžnou konfekci a dostupnost je (alespoň co jsem hledal) dobrá.

Jsem spokojený?

Po třech měsících provozu (a to je sakra krátká doba) bych ho stejně koupil znova. A nejspíš by mi nevadila ta samá motorizace, která není vůbec Saabovitá a nefouká. Na to, že je to ročník 2008 stále vypadá mladší, než ve skutečnosti je. A taky je to jednorožec. A ti by se prý měly chránit nebo tak něco.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
09. května 2019, 14:10
1

Pěkný, dej víc fotek. Než mi manželka zařízla kombíka na úkor SUV, tak jsem mimo jiné koukal i po 9-3 a 9-5. Je fakt, že žádný mě příliš nezaujal, protože co vypadalo hezky a dobře vybaveně, tak bylo 1.9 tid, což do města nedává smysl.

reagovat
vojtacz
09. května 2019, 19:37
0

Díky, zkusím toho víc nafotit aby to nějak vypadalo :)

Bavoraczech
10. května 2019, 07:45
0

JTDčko je jeden z mála dieselů. který bez problémů zvládá i krátký trasy a město... ale chápu.

Perníček
09. května 2019, 16:19
0

Gratulace k nákupu :) Jenom mě trochu mrzí, že jsi zvolil zrovna tu nejlavší motorizaci 1,8i, prostě k Saabům patří turbo, ale chápu. :) Ty ramena jsou asi nejspíš typická bolístka, která je taky opodstatněná časem, nedávno jsem na svém taky měnil (9-3 před faceliftem SportSedan Aero), asi už bych měl taky něco sepsat o tom mém...
Snad se někdy uvidíme na srazech. ;) Teď je nejbližší 18.5. v Ústí nad Orlicí, nebo pokud jsi z okolí Brna, tak co první středa v měsící Přehrada nebo Vojkovice.

reagovat
vojtacz
09. května 2019, 19:34
0

Ona vlastně ani na prodej v tý době žádná pořádná 9-3 nebyla - jedna u Haldy a pak nějaká černá na Moravě. Jenže obě přes rozpočet a najeto bambilion. A zbytek byl v naftě.
Sraz byl minulou sobotu v Roudnici (jsem z Ústí nad Labem), ale čas nebyl. Tak snad příští rok :)

Perníček
09. května 2019, 20:11
0

Bohužel jsem taky Roudnici nestihl, povinnosti jsou povinnosti... :/
Vysoký nájezd u Saabu je trochu zavádějící. Doma chováme kousky, které mají nalétáno přes 300 tisíc a šlapou jako hodinky. Moje 9-3 nedávno překonala dokonce hranici 370 000 km. Ty motory vydržej hodně, pokuď jim člověk tu údržbu dopřeje a sem tam (hlavně pro první 9-5 a motory B205/235) vyčistí koš v sacím potrubí v olejové vaně. Zase na druhou stranu chapu.. pokud člověk kupuje ojeté auto, tak nikdy neví, jestli bylo řádně servisované. Papír snese všechno a servisní knížka není výjimkou.
Hlavně ať slouží. :) ;)

Opelfahrt
10. května 2019, 13:48
0

9-3 je fajn auto. Na takové to běžné ježdění mám Vectru C s tímto motorem. Taky myslím, že se s tím hraničním výkonem docela dá jezdit. V případě potřeby se na dálnici do těch 170 km/h dá normálně držet v provozu, jen to teda už pak žere trochu oleje. Dobrou zkušenost mám s benzínem Verva 100 a k tomu aditivum VIF super benzin. Ožila reakce na plyn a zlepšila se pružnost někde mezi 2000–2500 ot./min, což se hodí při běžných jízdách. Když člověk nemá zrovna podřazeno, protože je tam jaksi dlouhá dvojka, tak se motor bez problémů sbírá i od 1750 otáček, ale cíleně to nedělám.
Řešil jsem totálně mrtvý zámek zadních dveří (dveře se neotvíraly), tak jsem usoudil, že to budou umět v Saabu, a bylo to tak – ve Vojkovicích u Brna to sfoukli záměnou za díl z vrakoviště, že je to prý často. Jen jsem teda nepochopil, jestli je to úplně stejný díl jako na Saaby. Taky odešel regulátor ventilátoru (dvouzónová automatická klima) – tam je to se Saabem společné, větrák běžel pořád i po vypnutí motoru (položka asi za 2000).
Tak ať slouží.

vojtacz
10. května 2019, 15:01
0

Vím že není X stovek tisíc zas takový problém, ale když jsem kupoval tak jsem trochu řešil i to, že měnit 16 let starýho Fiata co má najeto skoro 250 tisíc za něco co má jen o pár desítek míň je trochu nesmysl.

Jinak jo, většina je tam toho z Vectry C, dneska se mi servisák smál, že jednu C má na dvoře, jestli z toho něco nepotřebuju. Dokonce se stejnou motorizací.

beastar
09. května 2019, 16:29
0

Co to je za barvu? Bílá, nebo taková ta deutsche taxi? Jinak a to jako nemyslím nijak posměšně.... Fakt to jako jede obstojně s tímhle pod kapotou takhle relativně těžké auto s atmo 1.8 a 90kw až nahoře?

reagovat
vojtacz
09. května 2019, 19:30
0

V Saabu jí říkali Polar White, ačkoliv bílá moc není. V podstatě je to světlejší taxík. V reálu vypadá docela dobře, i když taky si občas říkám..taxík. Pro představu nějak takhle - https://www.paintscratch.com/touch_up_paint/Saab/2006-Saab-9-3-Polar-White-283.html

Nebudu lhát, obyč Octávka tomu ujede vždycky a cokoliv novějšího s turbem taky. Na běžný cestování to je ale v pohodě, teď jsme absolvovali dovolenou ve Špindlu a stoupání do zatáček od Vrchlabí bylo i celkem zábavný. Na to že je to jeden a půl tunový kombi. Ale trhač asfaltu to prostě není. Ve městě bez problémů . Kdybych jezdil dálky, asi bych vybíral spíš naftu, ale vzhledem k tomu provozu převážně ve městě a blízkým okolí mě ani ta absence turba nevadí. A na blbnutí si vždycky můžu vzít Miatu.

Nimrod
09. května 2019, 19:10
0

jeden z týhle generace (nepoznám od sebe 9-3 a 9-5 v těchto letech) jezdí po písku, také v bílé... je fakt, že se prostě nevidí. ale osobně bych dal přednost tý 900 I :-)

reagovat
Boris
10. května 2019, 15:47
0

To s tím startováním chápu. Je to nezvyk pak sednout do auta, co má "spínačku" pod volantem. Za mě ovšem největší nezvyk do dnes je Porsche. Tak nějak mám od autoškoly zakořeněné, že klíček držím v pravé ruce když nastoupím, takže u Porsche se s tím dost peru. :-)

reagovat
Ronoath
11. května 2019, 18:20
0

Pěkně sepsaný článek o pěkném autě. Taky bych se přimluvil za další fotky, a zejména interiéru - tuhle generaci neznám.

reagovat