načítám data...

Saab 9-5 Aero - severský křižník

21. března 2020, 14:13 8 komentářů Perníček

Aneb jaké to je vlastnit téměř 20 let staré auto značky, která už před nějakou dobou zanikla.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Saab 9-5 Aero - severský křižník

Původně jsem chtěl udělat komplexnější článek o Saabech 9-5, co mi kdy prošli pod rukama, jenomže pak jsem si uvědomil, že sepsat něco o zhruba 12-ti autech, by byla dost sebevražedná cesta a ve výsledku by to nikoho ani nebavilo číst. Rozhodl jsem se tedy že vypíchnu jeden vůz, možná časem i přidám pár dalších zajímavějších.

Jenom na úvod, Saab 9-5 přišel na trh v roce 1997, jako nástupce tehdejšího velice oblíbeného modelu 9000 (nejlépe prodávaný Saab vůbec). Nová modelová řada vyšší střední třídy byla už v plné režii koncernu General Motors. Model 9-5 stál na platformě GM2900 a v úvodu nabízel přeplňované čtyřválce o obsahu 2.0 a 2.3, doplněné o benzínovou oturbenou 3.0 V6. Postupem času proběhli dva facelifty, které sebou přinesli i novou motorovou nabídku. O tomhle všem jsem se trochu rozepsal v jednom ze svých blogů, takže pokud to někoho zajímá více, může si počíst. My však dnes zůstaneme u verze před faceliftem, která si vysloužila díky skleněným světlometům místní přezdívku "Skleník". Jdeme na to.

Tak tu tedy stojím a koukám na tu tzv. starou popelnici, nebo jak jsou schopní někteří lidé dnes nazvat 20 let staré auto továrny, která byla prej tak "skvěla", že to raději před asi 8-mi lety zabalila. No, nebudeme si nic nalhávat. Auto má svůj věk a je dobouchaný a odřený ze všech stran, sám jsem tomu taky jedním škrábancem přispěl, ale o tom někdy jindy, nebo raději vůbec. Ale pořád je to 4,8 metru a 1,6 tuny poctivé švédské oceli a to bez nějaké nadsázky. Věřte mi, vyřezával jsem z podobné bestie levý zadní lem a že by to byla činnost, kterou bych chtěl dělat každý den, se říct nedá. Jestli si dobře vzpomínám, tak jsem pak na šupleře (pro postižené profesory "na posuvném měřítku") naměřil 1,3 mm. Z takového materiálu bych postavil dvě oktávky a ještě by mi zbylo na zimní sadu těch top designových plecháčů.

Ale to jsem tak odbočil… Možná až moc. Nevím proč, ale to auto má něco, čemu se u nás, autíčkářů, říká duše. Při pohledu na vůz v něm vidím prostě kamaráda. Kamaráda, který si toho už dost zažil, už má sešroubovaný kotník, 2 umělý zuby a občas mu nepříjemně křupe v kolení, přitom ale pořád vypadá slušně a upraveně. Na pohled klidný a pohodový, ale stále je to ten člověk, který s vámi chodil házet petardy v parku nebo lezl k sousedům přes plot pro hrušky, a klidně by šel zas. Když budu teďka konkrétnější a převedu to na design, tak mi přijde, že díky času začíná víc a víc zrát, každý detail mi na něm sedí. Poctivé skleněné hlavní světlomety doplněné stěrači, černý vršek zadních světel skvěle splývá s černou barvou karosérie a ta odrazová červená plocha při nasvícení ve tmě je naprosto boží. Celkově má podle mě auto krásné čisté linie, o to líp pak vypadá s Aero paketem a originál Double 3-spoke koly (ty ale údajně patří v originále pouze na 9-3 og Aero).

Jdu k řidičovým dveřím a mačkám pravé horní tlačítko na klíči a ozývá se dost hlasitý mechanický zvuk zámků, což je na dnešní dobu až snad skandální, ale ono to prostě k tomu patří. Už začínám mít opět usměv na tváři a usedám dovnitř. Teď asi naštvu všechny majitele 9-5-tek, co mají uvnitř sedačky s elektrickým posuvem, ale mně se v tom nesedí nejlíp, alespoň ve srovnání se stejnými sedačkami, které ale mají plebejské manuální nastavování. Ještě tu nejsou vyhlášení ušáci, kteří vás dokážou takřka dokonale obejmout, ale je tu výhřev a hlavně odvětrání, přičemž obojí funguje skvěle. Celkově je v interiéru velmi příjemně, i když prvotní dojem, díky hliníkového dekoru a výdechům klimatizace, takový být nemusí.

Jak už bylo x-krát zmíněno v jiných recenzích, všechny ovládací prvky jsou dobře nasměrované k řidiči a všechno je rozloženo tak nějak intuitivně, takže člověk skoro všechno rychle najde. Jenom škoda několika tlačítek, které jsou trochu nešikovně schovány za volantem, ale to se dá prominout. Volant jako takový je skvělý. Dobře padne do ruky a plusové body získáva i ovládání rádia na něm. Sice by mohli někteří namítat, že by mohl být v průměru menší, ale tohle není okruhové ani okreskové náčiní. Tohle je prostě křižník na dlouhé cesty, ze kterého nebudete po delší cestě rozlámaní.

Strkám klíč do zapalování a motor se s lehkým náznakem neochoty probírá k životu. Zvuk motoru není nikterak kulervoucí (což je podle mě dobře), i když pod kapotou je to nejvýkonnější, co jste tehdy, na přelomu milénia, mohli mít, a to 2.3 Turbo se 169-ti kW, který si nese označení B235R. Řadím jedničku, šaltrpáka leze do dráhy s mírným gumovým odporem, ale na to se dá časem zvyknout, jedeme…
Teď jsou tu dvě možnosti, jak se rozjet. Buď pomaličku v klidu, jako kultivovaný člověk a nebo (při plně zahřátém motoru) sešlápnete plynový pedál až na podlahu přičemž rozjezd probíhá za intenzivního hrabání přední nápravy a blikání ikony TCS na budících, jak se systém snaží marně chytnout trakci. Za dva, znovu plnej a v tento moment přicházejí opět dvě možnosti – buď auto znovu začne hrabat nebo se kola chytnou, ale musíte dost korigovat volantem směr, jak vám vůz začne táhnout silně do strany.  Za tři a opět si auto hrábne… Tohle je fakt šílený! Velká hromada plechu a ono to táhne dravě vpřed jak psí spřežení. Dávám čtyřku, hrabání se sice už nekoná, ale člověk zůstává v úžasu jak pořád auto konstantně zrychluje, což je i na pětku to stejný a je jedno, jestli jedete po rovince, nebo do kopce. Člověk by se měl cítit provinile, vždyť je to vůz vyšší střední třídy, Saab, tzv. auto pro starce už lehce znuděné životem a člověk s tím dělá takovýhle výtržnosti. Avšak místo toho s rohlíkem na tváři si užívám jak auto letí a jak za každým odfouknutím turba záhy přichází další zamáčknuti do sedačky.

Ano, je to moc hezký, že auto umí na rovince rozdupat kde jakého "streetracera", tedy pokud včas přestanou hrabat kola, ale umí to i zatáčet? Možná jste to někteří už někde četli, ale dost často je 9-5tce vytýkáno, že to auto je naprosto tragické do zatáček. Abych to uvedl na pravou míru, tak o tragičnosti se tady nedá vůbec mluvit a to aji když se bavíme o obyčejné 9-5. Navíc Aerovka má krapet jiný podvozek, který je tvrdší a navíc je díky tomu vůz o nějaké to číslo blíž k zemi. Sice s tím neprolítnete zatáčku tak, aby vám šlo jedno ze zadních kol do luftu a ta hmotnost tu cítit je, ale auto docela sedí a nemusíte vyloženě nutit, aby zatáčelo, jak někteří tvrdí. Ale i kdyby se to tak přeci někomu jenom zdálo, tak znovu upozorňuji, že tohle je vůz vyšší střední třídy, manažerská limuzína, v tomhle případě kombík, který vás má především rychle, komfortně a bezpečně dopravit z bodu A do bodu B. Což myslím, že auto ve své době splňovalo, a vlastně stále splňuje i dnes, velmi dobře.

Saab má prostě svoje kouzlo a pokud ještě zůstaneme u komfortu, tak u něj si dali návrháři zjevně hodně záležet. Přední sedačky už jsem zmiňoval, zadní sice nejsou tak úžasné a skvělé, ale i přesto dokážou poskytnout dostatek pohodlí a to i na delší cestování. Přičtěte k nim výhřev a výklopnou loketní opěrku z 5. sedačky s držákem na pití a budete se cítit jak hraběcí děcko. I přes tvrdší nastavení podvozku se dostává člověku pohodlí i na nerovnostech a co víc, krom aerodynamického hluku ve vyšších rychlostech vás nemá co rušit, snad jenom řachtání TDi-čka, které právě předjíždíte. Samotné audio hraje obstojně, tedy pokud je v pořádku. Bohužel v tomhle konkrétním kousku už nějaké dva, tři ze 7-mi reproduktorů dosluhují a subwoofer už je téměř mrtev.

Co se týče uživatelských informací, jako oblíbená spotřeba, tak ta se pohybuje zhruba v rozmezí od 7,5 až po nějakých 14 litrů na 100. Což není zrovna něco, po čem by srdce Grety zaplesalo, ale na auto, co má 227 koní a 350 Nm je to slušné, ne? Další oblíbený autosalonový údaj je kufr, který disponuje 415-ti litry, po složení sedaček 1490 litrů, z vlastní zkušenosti se do toho vejde vážně dost.

Na co si dát při koupi, krom obligátních věcí, pozor? Asi nejznámější slabinou, nebo spíš "slabinou" je motor. Vznikají články se žebříčky o nejnespolehlivějších motorech, kde mezi jinými bývá právě saabácký blok B2X4, respektive B2X5. Ano, svoje vrtochy má, kdy se může ucpat sací koš v olejové vaně a zákonitě se motor zadře na klice, v krajním případě se i zkřiví samotný blok. Pokud se ale člověk nechová k autu jako dobytek a pravidelně mění olej s filtry, případně i čas od času sundá vanu a celou ji vyčistí, tak motor ho tímto dokáže odměnit nájezdem přes 300, 400,… tisíc kilometrů, o čemž si můžou někteří nechat jenom zdát. Jinak tento konkrétní kousek před nedávnem překonal hranici 350 000 km. Další věcí, co ráda odchází, je zapalovací kazeta (Saab Direct Ignition), která vyhodí check engine Jezdit se s ní dá, ale výměnu se moc nevyplatí oddalovat. Teď bacha, bude úplné wau. Staří poctivý Švédi z plechu tak tlustého, že zastaví i gama záření, reznou! Když to vztáhneme na Saab 9-5, tak typickým místem je spodek víka kufru, zadní lemy a rožky kapoty u A sloupků. Stojí za to i mrknout na zadní nápravu, ta může být již unavená a díky tomu jdou kola do A, přičemž se sjíždějí vnitřky pneumatik. V interiéru je pak potřeba se podívat, zda-li nejsou vysypané displaye palubního počítače (SID) a ovládání topení.

Závěr bych snad jenom řekl, že se Saabem 9-5 Aero máte bytelný, bezpečný, komfortní vůz, s velkým vnitřním prostorem a výkonem nejenom na předjíždění. Seč se auto umí chovat šíleně, tak se nejedna o úskočnou bestii, která čeká, kdy uděláte chybu, aby mohla společně s vámi probádat nejbližší příkop nebo přilehlý les. Naopak při klidné jízdě člověk nalézá za volantem klid. Kdo po 9-5tce touží, musí ale počítat s tím, že si bude muset pro ní najít speciálního doktora. Seč se nejedná o kdovíjak složité auto, tak spousta servisů od toho dává raději ruce pryč jenom z toho důvodu, že to neznají.

Technická specifikace:

Motor: B235R – přeplňovaný řadový čtyřválec o obsahu 2290 ccm
Výkon: 169 kW (227 koní)
Točivý moment: 350 Nm 
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 240 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 7,1 s 
Provozní hmotnost: 1565 kg 
Tabulková spotřeba: 13,9 / 7,2 / 9,8 (město/ mimo/ kombinovaná) l/km
Reálná spotřeba: 14 / 7,3 / 10,5 (město/ mimo/ kombinovaná) l/km
Pořizovací cena v roce 2000: 1 263 600 Kč
Cena v současnosti: v rozmezí 45 000 až 80 000 Kč v závislosti na stavu a nájezdu


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
21. března 2020, 19:15
0

Jo, tak tahle si představuju " představení mého auta " :-D
velké díky

reagovat
Raspby
22. března 2020, 10:56
0

Zde jsem psal o sedanu už před nějakým časem...s jednotkou Maptune Performance :) https://www.autickar.cz/blog/clanek/saab-9-5-aero-seversky-expres/221/ jinak hezký :)

reagovat
Perníček
22. března 2020, 12:01
0

Četl jsem, pěkně sepsáno. Ti Švédi mají prostě svoje kouzlo. :)

Jo
José Jiménez
22. března 2020, 16:02
0

Mám doma pár týdnů 9-5 Vector ,takže má poněkud měkčí podvozek než Aero ,ale nemám pocit že bych ho nějak musel nutit do zatáček. Možná je to tím jak na mě má uklidňující vliv a jezdím klidněji,v 900 mám pořád chuť jezdit poněkud svižnějším tempem.

reagovat
vojtacz
22. března 2020, 20:17
0

Jako majitel 9-3 dávám palec nahoru za hezkou recenzi. Jinak by to nešlo :-)

reagovat
JanSevera
24. března 2020, 10:59
0

super recenze/článek !

reagovat
th
theone
24. března 2020, 16:16
1

jeden podobny provozuju uz skoro 20 let (modra 9-5 kombi, svetla kuze, Maptun Stage 4). Naklady jsou silene - posledni oprava cca. 5ti nasobne prekrocila cenu auta, ale proste nepujde z domu a ne a ne. A ke 30tinam dostane novy lak a veteranske znacky...

reagovat
esmo
25. března 2020, 08:17
0

Ach Saab 9-5 Aero.
Jak já si matně pamatuji když si to děda dovezl v roce 2003 domů jako funglovku. Parádní, charizmatické auto, za ty léta vůbec nezestárlo...akorát ty vyspaný displeje mě vždycky štvaly :)
A kdybych byl před pár lety co k čemu, tak jej od něj koupím a jezdil bych s ním do dnes...

reagovat