načítám data...

Renovace tak trochu jinak...

14. ledna 2019, 09:18 22 komentářů PlusOne

To jsem se takhle jednoho dne rozhodl, že budu renovovat káry. A ne jen tak ledajaké. Bodem mého zájmu jsou auťáky Lesney z let 1966-68. Že jste o téhle značce nikdy neslyšeli?

zobrazit celou galeriiPavel P......: Renovace tak trochu jinak...

A co Matchbox? Už?

Nejdřív něco málo k historii (pro ty, co jsou líní hledat na Netu..) – Firma byla založena někdy ve čtyřicátých letech minulého století dvěma kamarády a bývalými spolužáky (o příbuzné údajně nešlo, i když v tomhle bodě se informace na Netu různí…), Lesliem a Rodneym Smithovými. Kombinace počátku jednoho a konce druhého křestního jména tak vznikl název firmy, která se zabývala průmyslovým slévárenstvím.  V roce 1947 Rodney přivedl do firmy Jacka Odella, který se později stal spolumajitelem, a v témže roce dostala zakázku na první odlévané díly pro hračky, šlo o součástky dětských pušek. O rok později firma vyrobila první odlévané modely aut, založené prakticky na modelech firmy Dinky Toys, která v té době byla jedničkou na trhu. Nijak extra se jim nedařilo, proto v roce 1951 firmu opustil Rodney Smith, pravděpodobně právě z důvodů nepříliš velkých úspěchů a ztráty důvery v budoucnost celého podniku (hlavní podíl zakázek tvořily mimochodem ještě stále věci mimo hračkářství). Velkým zlomem byl rok 1953, kdy při příležitosti korunovace britské královny Alžběty II. firma vytvořila malý model královského kočáru.

Prodeje dosáhly milionu kusů, a byly základem pro pozdější další produkci hraček. Konečným krokem byl malý model parního válce, který Jack Odell vytvořil pro svou dceru – děti měly povolené nosit si do školy hračky pouze takové, které se svou velikostí vešly do krabičky od zápalek. Základní kámen produkce tzv. “Matchbox series” tak byl položen, parní válec doplnil ještě nakladač a domíchávač, největších úspěchů ale firma dosáhla právě v šedesátých letech, kdy ve velkém produkovala modely řady “1-75”, tzv. “Regular wheels”, pro které jsou typická obyčejná černá plastová kolečka na jedné ose, z každé strany rozlisované. Verze s kolečky s lakovanými stříbrnými linkami, paprsky, atd. přišly až v letech sedmdesátých, ve verzi tzv. “Superfasts”. Firma pokračovala úspěšně v produkci až do počátku osmdesátých let, kdy bohužel kvůli ekonomické situaci v zemi byla nucena vyhlásit bankrot. Značka “Matchbox” ale neumřela, byla založena firma “Matchbox International Ltd” se sídlem v Macau (pamatujete si ty nápisy na spodku vašich Matchboxů – Made in Macau? Tak proto…), a od roku 1996 je jejím vlastníkem firma Mattel. Není bez zajímavosti, že původní formy a nástroje byly používané pro výrobu modelů ještě dlouho po roce 2000….

Já  jsem se k nim dostal vlastně náhodou, jako ke všemu. Jako malý kluk jsem miloval angličáky. Měl jsem jich plnou krabici od bot, kterou jsem žárlivě střežil před mladším bratrem, a rodičům nikdy nezapomenu, že ji poté, co jsem vyrostl a odstěhoval se, komusi darovali….moje chyba, měl jsem si je vzít sebou. Základ lásky ke čtyřem kolům byl už tehdy nicméně položen, i když jsem později pořizoval a provozoval hlavně auta v měřítku 1:1. Jednoho krásného podzimního dne loňského roku mi na Youtube padlo do oka video, kde pán ve středních letech jménem Marty renovuje minimodel starého Studebakeru.

Youtube je plné videí předělávek a renovací starých angličáků, až mě to překvapilo, nicméně tyhle staré Lesneye mají něco do sebe…jsou festovně postavené, takže ani po padesáti letech provozu, spoustě najetých kilometrů, a zanedbané péči předchozích majitelů nemusejí jevit velké známky opotřebení. I rozhodl jsem se, že to taky zkusím. Přes eBay se autíčka dají koupit celkem bez problémů, vydražit se dají doslova za pár korun, většinou z ostrovů, takže poštovné kolikrát překračuje cenu autíček i několikanásobně. Ideální je proto sdružovat zásilky, nebo dražit rovnou celé pakety pěti, šesti, dvaceti autíček, jednak se to cenově vyplatí víc, druhak je o náhradní díly postaráno…takže v první fázi proběhl frenetický prosincový nákup asi čtyřiceti kousků – přece si nenechám ty, co jsou za dobrou cenu, utéct mezi prsty, no ne? – a ve druhé fázi ukecávání Ježíška, aby donesl ten tolik potřebný airbrush set….což se i stalo. Zbývalo nakoupit další “potřebné” vybavení, celý proces spočívá v rozborce, očištění, obroušení, lakování, a složení, a já doma v podstatě nic neměl. Nechal jsem se inspirovat právě Martym (i jinými), a nakoupil jsem ruční brusku s příslušenstvím, malé svorky, tzv. “třetí ruku”, malé šroubky, závitník a podobně. A budu vyrábět lakovací box. Barvy hodlám použít od Tamiye, uvidím, jestli se osvědčí. Lakovat spreji jsem nechtěl, i proto ten airbrush. Musím se s ním naučit zacházet, složitě to sice nevypadá, ale realita bývá, jak už to tak je, diametrálně odlišná, takže mi držte palce….první auto už mám v podstatě rozpracované, podvozek je kompletně zpracovaný, zbavený starého bordela, zaleštěný, kolečka jsou očištěná, dostala nové osy, interiér umytý, skla přeleštěná, takže zbývá očistit kastli, vyřezat do ní závity, nalakovat, a můžeme montovat. Pokud bude zájem, věnuju mu samostatný blog (a pokud bude zájem i pak, můžu dělat přehled každé další renovace). Mým cílem je nasbírat je všechny (Gotta catch´em all!!), modely se právě v řadě “1-75” několikrát obměnily, některé zůstaly, jen dostaly novou paletu barev, já se zatím spokojím s tím, že budu mít od každého jeden kus.

Držte mi palec a stay tuned! 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
14. ledna 2019, 12:05
0

Az ti to zacne jit, tak ti rad poslu na renovaci nejaky muj kus :)

reagovat
PlusOne
14. ledna 2019, 12:23
0

Tady u těch Lesneyů je celkem velká výhoda, že byť jsou to padesát let staré věci, tak se na to v replice ještě dělají náhradní díly - skla, obtisky apod. ... netušil jsem vůbec, jak je ta komunita "renovátorů" velká, dokud jsem se o to nezačal trošku víc zajímat.
O "práci" mám teď docela postaráno, ta fotka skupiny autíček je jen asi třetina toho, co mi postupně napřicházelo, takže na cizí projekty nebude prostor. Ale jestli máš Lesneye, tak je od Tebe odkoupím ;-)

Fo
Fordak
15. srpna 2019, 18:08
0

zdravim,chtel bych poradit,kde sezenu nahradni kola,pasy,sklicka a hlavne vzornik barev na prestrikani ,diky

custom1
14. ledna 2019, 13:00
0

Super článek!
Tohle téma mě hodně zajímá, protože mám v plánu se pustit do renovací několika modelů a zatím sháním informace, jak na to. Mohl bys mi, prosím, prozradit, jaký "vercajk" sis pořídil (a kde) a jak řešíš nové osy kol? To je pro mě nejzásadnější, se zbytkem si už asi poradím.

reagovat
PlusOne
14. ledna 2019, 15:26
0

Ahoj,
moje prvotina bude ten Lincoln z posledních dvou fotek, na něm si ověřím zatím jen promýšlené postupy, nicméně, co jsem doteď použil:
- vrták průměr 2,5mm pro odvrtání "čepičky", která drží podvozek na "stopce"
- vrták 1,5mm pro navrtání stopky
- závitník M2 s vratidlem, stačí malej, mám ten nejmenší, co se dá najít
- šroubky M2 s podložkami, objednával jsem sadu z eBay, jsou tam všelijaké možné hlavy plus podložky, bral jsem tyto: https://www.ebay.com/itm/600pcs-M2-304-Stainless-Steel-Screws-Bolt-With-Hex-Nuts-Washers-Assortment-Kit/332033852584?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&var=541068292783&_trksid=p2057872.m2749.l2648 - má na výběr Flat head a Button head, vzal jsem sadu od každého, čekám, až mi přijdou
- leštící pasta (co nejjemnější) pro leštění kovů - na podvozek a "skla"
- na osy kol jsem zkusil kolářské hřebíky průměr 14mm, mají malou hlavičku, a krásně pasují (viz. obrázek), JENŽE - jsou dost tvrdé, a rozklepnutí tak, aby na druhé straně podržely kolo, není vůbec jednoduché. Ještě je zkusím zahřát, jestli to půjde líp (mám udělanou improvizovanou kovadlinku), ale pořád hledám vhodnější materiál. Někde jsem viděl, že se dají použít trhací nýty, resp. ty stopky z nich, zatím jsem je ale nezkoušel. Marty má vlastní přípravek do stojanové vrtačky, což u mě ale nepřichází v úvahu (nemám stojanovou vrtačku...)
Zatím to vypadá, že bych mohl udělat blog alespoň k tomu, co už mám hotovo, tak tam se víc rozepíšu...

custom1
14. ledna 2019, 15:43
0

Díky za tipy na vrtáky, závitníky a šrouby. S těmi jsem si nebyl jistý a nechtěl jsem to řešit metodou pokus-omyl, protože při mém rozsahu renovací by bylo zbytečné mít několik různých velikostí. Ještě mi, prosím, řekni, kde jsi sehnal svorky a "třetí ruku", vůbec nevím, kde a pod čím to hledat.
A ještě by mě zajímalo, jakou máš vrtačku, zda klasickou velkou, či malou modelářskou.
Zpočátku zřejmě použiju původní kola i s osama, ale už jsem se díval na komplety kol i s osami, které se dají přizpůsobit a jejich zajištění je velmi snadné. Osa je trubka a zajištění je něco na způsob hřebíku. Spoj drží pomocí lepidla, ale kola se samozřejmě otáčí.
Odkaz zde: https://shop.mycustomhotwheels.com/product/164-wheel-axles/

PlusOne
14. ledna 2019, 15:44
0

Jinak jsem teda ty šrouby nechal malinko delší, opatrně je ruční bruskou naříznul kolmo na průměr, a pak lehce roztemoval. Není to ideální, a určitě bude lepší způsob, nebo minimálně lepší materiál :-)

PlusOne
14. ledna 2019, 15:55
0

Vrtačku mám klasickou, s trochou opatrnosti to jde :-) Ta třetí ruka, to je tohle: https://www.vercajk-pardubice.cz/drzak-treti-ruka-s-lupou-prumer-lupy-60mm-EXTOL-CRAFT-d19618.htm?tab=description , prostě stojan s krokodýlkama a lupou, použiju jako držák při lakování kastle, plus na drobné detaily - nejsem nejmladší, a ruce se mi občas třesou :-D Svorka je klasická plastová klapačka s kolíbkama, prodávají třeba v Hornbachu, jde jen o to ten model chytit ke stolu, anžto nemám svěrák...
Ty osy vypadají ovšem velice dobře, a přiznám se, ani mě nenapadlo je shánět zvlášť, nicméně poohlédnu se, jestli nebudou třeba na eBay dostupné, hodně by mi to pomohlo.

custom1
14. ledna 2019, 16:05
0

Klasickou vrtačku nemám, musel bych si ji buď pořídit nebo půjčit. Uvažoval jsem o pořízení modelářské vrtačky, ale mám obavu, aby měla dostatečný výkon, ať jeden nýt neodvrtávám dva dny. Stojanová by byla nejlepší, ale jak jsem už psal, pro rozsah mých renovací je takové nářadí zbytečné. A modelářská vrtačka se dá koupit za pár stovek.
Díky za odkaz, ta "třetí ruka" je super, tu si budu muset pořídit. Bude mi stačit i bez lupy, zkusím pohledat.
Ty osy na eBay určitě budou. Koukal jsem i na celé komplety s koly, ale nejdříve se budu muset rozmyslet, které auto začnu dělat jako první a jestli nechám původní kola, nebo jestli budu shánět úplně jiná.

Nimrod
14. ledna 2019, 17:23
0

na ten m2 závitník je podle mě lepší sklíčidlo z vrtačky než vratidlo. pokud máš maticovej závitník, tak to není tak horký, neb má relativně pružnou topku, ale sadový jsou tuhý a praskaj jen se na ně člověk špatně podívá

PepaSFI
19. ledna 2019, 11:00
1

hledej pod názvem "ruční kleština" nebo svorka, třeba tady je výběr https://advantage-fl.cz/eshop/rucni-naradi/svorky a na fajnové vrtání existuje https://advantage-fl.cz/eshop/rucni-naradi/ruzne/rucni-mini-vrtacka-svidrik

custom1
19. ledna 2019, 12:51
0

PepaSFI: Kouknu, díky!

Vt
Vtec
16. ledna 2019, 08:32
0

Na osičky kol bych doporučil mosazný drát. Dá se lehce koupit v železářství, snadno se rozklepne po instalaci koleček a pevnost pro modely je dostatečná.

reagovat
PlusOne
17. ledna 2019, 10:28
0

Díky za tip, dá se koupit ve svářečských potřebách (elektroda), jedny mám za rohem, tak to určitě zkusím...mosaz by mohla být bez problému. S auty jezdit nehodlám, budou někde ve vitríně, než jim zařídím něco lepšího :-)

Irwinek
17. ledna 2019, 08:24
0

Pár těhle autíček je na prodej v " zastavárna NEKÁZANKA " v Jeruzalémské ulici kousek od pražského hlavního nádraží. Většina i s krabičkou. Pár jich má i v autíčkárně v Benediktinské.

reagovat
PlusOne
17. ledna 2019, 10:27
0

Já je nechci s krabičkou, paradoxně jdu po co nejhorším stavu ;-)

Irwinek
18. ledna 2019, 07:46
0

Pochopil jsem, ale třeba je tu někdo, kdo po nich pase v origo stavu :-D
já mám už odvrtanou a připravenou na lak karoserii Peugeot 505 v 1:43, protože všichni vyráběj jen bílé a já chci červenou. Vrak jsem vyměnil s kloučkem od sousedů za fiata 500 od bburaga - nejlepší kup jeho života, jak se vyjádřil :-D

krab
17. ledna 2019, 09:53
0

Parádní. Držím palce s renovacemi. Hezkej koníček. Mě zbylo pár matchboxů co jsem nestihnul rozbít nebo vyměnit za kdoví co .. ale opravovat na nich ty odřeniny, to by mě nenapadlo :)
Nejradši jsem měl Peugeot 405 MI16 "Ari Vatanen" Pikes peak, to bylo myslim Bburago 1:24, ale ten jsem jako dítě teda kompletně rozbil...

reagovat
PlusOne
17. ledna 2019, 10:27
1

To se teda styď, když Ari ten svůj dovezl v pořádku do cíle :-D

Fo
Fordak
15. srpna 2019, 13:45
0

Chtěl bych poradit, kde seženu na staré angličaky, pásy,kola,sklicka, díky za info,budu rad

reagovat
PlusOne
17. srpna 2019, 16:19
0

Ahoj, vše řeším přes eBay.

pt
ptc
23. srpna 2019, 13:46
0

Copak airbush, ale práškové lakování. Opískovat, naprášit záklaďák, vypálit, zbrousit, naprášit finální lak a zase vypálit - perfektní povrch jako u skutečného auta. Čínská pistole pro práškové lakování - 3000 Kč, jednoúčelová elektrická trouba s termostatem 1000 Kč, barvy v prášku pár stovek za 500g každého odstínu. Vypaluje se 10 minut při 200 stupních.

Povrch je podstatně odolnější než jakákoliv barva nanášená štětci nebo spreji.

reagovat