načítám data...

Profi test nového auta - profi blamáž nebo tomu lze věřit?

15. dubna 2017, 08:54 19 komentářů krab

Jsem hlavně čtenář. Čím déle vám čtenářům o autech i píšu, tím častěji si říkám, jestli náhodou nemelu totální nesmysly a nebohý Autíčkář si podle návodu pana Kraba koupí špatné auto!

zobrazit celou galeriiPetr "Krab" Jeřábek: Profi test nového auta - profi blamáž nebo tomu lze věřit?

A to mě, vážení vůbec nikdo zatím ještě nepozval na velkolepou press konferenci. Takovou na kterou se letí v business třídě a bydlí celý víkend v pětihvězdičkovém hotelu. A k snídani vám uvaří prvotřídní kapučíno z kolumbijské kávy a pěnou ve tvaru vrtule či trojcípé hvězdy.

Jak pak má ten chudák opravdický novinář, zaměstnaný globální společností podnikající v oblasti médií udělat opravdu nezávislou recenzi pro čtenáře. Asi nijak. A nakonec je to profesionál, takže je to práce a asi všichni z nás občas máme den kdy v běžné práci prostě chceme prokrastinovat a víme velmi dobře jak to odfláknout tak, aby to nebylo navenek poznat. Obávám se, že profesionální recenze nového automobilu je přesně ten typ odvedené práce. Šéf po vás chce něco chytrého, uhlazeného a nápaditého. A proboha, hlavně ať to nevypadá jako reklama. A proboha, hlavně ať to nevypadá jako kritika, ještě k tomu podpořená logickými fakty. A kde je pro pana automobilového novináře nějaká motivace to udělat jinak, než znělo zadání? Pravděpodobně nikde, zato když se mu to povede podle zadání, čeká ho sladká odměna. Totiž recenzent, který splní tyto selským rozumem protikladné požadavky co nejvtipněji a nejelegantněji, má rovnou zajištěnou letenku do slunné Itálie. Alfu Romeo Giulii QV si pronajme jako dopravní prostředek z letiště a cílovou destinací bude Maranello. A napíše o něm v předvídatelných superlativech. Pokud se odchýlí od předem připraveného scénáře a půjčí si náhodou k recenzi auto skutečného majitele, které je zcela mimo kontrolu mediálního a PR oddělení vzpínajícího se hřebce, vzpínající hřebec se hluboce urazí. Kecálista Krab se do podobné situace nedostane, ale velmi úspěšný kecálista Harris ano a v jednu dobu těch praktik už měl opravdu plné zuby. Nyní se už s koníkem opět skamarádil. A minulý týden si to ovšem opět pokazil. Dostal velmi složitou otázku a myslím, že na ní neodpověděl zrovna podle připraveného scénáře.

zdroj : Alfa Romeo

Jenže zpátky na zem. Legrační ovšem je, že trošku toho bahna se na vás nakydá i když zkoušíte psát pro pár věrných nadšených čtenářů pro web který je jakoby undergroundový, ovšem undergroundový není. Respektive napíšu to takhle. Musí něco vydělat a je to vlastně absolutně logické a správné. Nějaká ta reklama na nás tím pádem vybafne a nějaká ta recenze nového auta se zdá tak trochu víc sluncem zalitá.

Pan Krab vám tuto sezónu hodlá servírovat dál nějaké ty textíky, jejíchž obsah plní tím, že si buď recenzované auto sám koupí anebo nějakým způsobem vypůjčí a zaplatí potřebné náklady. A také se spoléhá na vás na čtenáře. Sally Porsche se totiž ráda fotí i s ostatními chloubami čtenářského autíčkářského klubu. Taky by si dal toho humra v restauraci s michelinskou hvězdou v Paříži, ale pak by musel napsat cosi vágně pozitivního na zbrusu nový Renault Mégane 1.2 Tce. Navíc model, který dostane na týdenní recenzi ve výbavě, kterou si nikdo neobjedná, protože výsledná cena by odpovídala průměrné Audi A3. A logicky by si franzouský stroj v opravdu „plné“ koupil leda tak ředitel blázince u jezera De Menthon. Nicméně, když by se mi podařila ta skrytá reklama zakomponovat tak mistrně, že běžný čtenář nic nepozná, „voilla“, ve frontě na cestu ke koníkovi se pošoupnu o kus kupředu.

Dobře, taky se snažím být pozitivní. Dokonce až moc pozitivní. Pravděpodobně se budete moct tuto sezonu dočíst v mém blogu o různých starších autech a pravděpodobně se nedočtete, že jsou to naprosté krámy. Jenže já si budu vybírat. Vybírat to, co je opravdu pro mě osobně zajímavé jako nová zkušenost a vybírat to, co považuji za natolik kontroverzní, že můj nějaký upřímný názor bude vlastně to, co zajímá mě samotného. A cenové rozpětí začíná rozhodně někde u plechcupových hrdinů minulosti. Na druhou stranu nemám odvahu Franze Kafky si půjčit Chrysler Crossfire. Také po redakčních glorifikacích sedanů od Mazdy se poněkud bojím usednout za volant jakékoliv z nich, protože mám tušení, že se mi bude moc líbit. A dělat čtvrtou zcela nezávislou recenzi auta, která vypadá jako reklama na něj a snažit se po čtvrté vysvětlit čtenářům, že to reklama není, mi přijde jako nadlidský úkol.  No, jo, ale co když to dobré auto opravdu není? Neměl bych to tedy sehnat a vyzkoušet?

Moje zkušenost je jednoduchá. Neřešte internet, neřešte co kdo komentuje na facebooku, vstaňte ze židle a jeďte se projet. Dealeři většiny značek nám zákazníkům vyjdou vstříc a u mnoha vozů jde poměrně snadno vyjednat delší zkušební jízda. Takže jestli se tu letos náhodou objeví cosi oslavného od pana Kraba na to jak jezdí Fiat 124  (chtěl jsem napsat MX5 ND), neobjednávejte to hned, běžte si to radši vyzkoušet sami. Nakonec nezapomeňte na to, že jsem blázen co miluje moderní Mini Cooper S s šíleně nepraktickým podvozkem John Cooper Works a současně opravdu nemám rád objektivně skvělý sporťák Nissan 370Z. A za vlastní peníze jsem si koupil nemilované Porsche 911 typu 996 o kterém si začínám myslet cosi nezdravě nekritického. Víceméně v duchu toho, jak nepokrytě vášnivě jsem se zakoukal kdysi do Mazdy MX5 první generace a jak inspirativně na mě působila jednodenní zápůjčka Toyoty GT86. A tu jsem si ještě nekoupil vlastně z nějakého zvláštního důvodu. I když ten důvod je docela jasný. Dřív tím důvodem byly finance. Dnes to byl ten hazard s nákupem toho staršího plochého šestiválce. A do toho stále trvá můj nostalgií propletený vztah s klaunovou botou. A to k tomu možná přijde ještě tuto sezonu i kouzelník (překvapení).

Zajímavou inspirací pro dnešní téma je vlog australského automobilového novináře Johna Cadogana:

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
15. dubna 2017, 13:05
1

Piš jako dosud a zbytek neřeš :-D
Od Tebe jsem i tu oktávku dočetl až do konce :-D

reagovat
Polar Bear
15. dubna 2017, 13:56
0

+1. Bez výhrady souhlas :)

krab
15. dubna 2017, 20:16
0

Dík pánové za podporu. V plánu mám spíš míň nových aut a víc těch "zvláštních". Něco už vím že klapne, je naplánované a něco pokud to shodou okolností půjde.

Irwinku: pamatuju si, že si navrhoval udělat blog / článek o velkém RC modelu co máš jako hobby. Jestli nabídka platí napiš mi soukromou zprávu a dohodněme se to udělat. Mě to přijde jak skvělý nápad. :)

Kr
Krocan
15. dubna 2017, 21:27
0

To je opravdu, ale opravdu hrozná věta "pojďme se dohodnout". Já mám vsugerováno, že to používají nadřízení bez dispozic k vyvolání přirozené autority, čerstvě absolvující manažerský kurz, vůči svými prokrastinujícím podřízeným, jako skrytou:-D formu nucení k činnosti, většinu od samého nadřízeného (překombinovávájícího teoretika) nedomyšlenou.
To Tě nesnižuju, jen se vyhrazuju vůči této větě. Takže se Ti vlastně trochu omlouvám.

krab
15. dubna 2017, 21:42
0

Krocan, to se teda směju, víš že to mě vůbec nenapadlo? Já jsem to myslel úplně jinak. On mi Irwinek psal už před časem, že má hodně zajímavej RC model a nikdy jsme jeho plan vůbec nezrealizovali. No a tak teď jsem si na to akorát vzpoměl :)

Kr
Krocan
15. dubna 2017, 21:49
0

To jsem pochopil, jak je to myšleno, jen jsem okomentoval můj vztah k této ukrutné větě:-D

M P
15. dubna 2017, 23:12
0

Jo, na "pojďme [doplň činnost]" jsem taky značně vysazený :D pokuď to teda není "pojďme se ožrat", tam nejsem alergický, ale stejně to většinou nedopadne, protože jsem líné prase :)

Franz Kafka
16. dubna 2017, 01:25
0

:D To je náhodou perfektní věta. Pojďme se dohodnout pánové, že tady vykopete příkop hloubka zhruba metr a půjde to takhle do obdélníku. Pojďme se na to podívat. Chápete to? A tady v těch místech nekopejte tady bude vjezd a brána. Chápete to? Jasně šéfe. O pár hodin později je tam obdélník bez mezery pro bránu a brázda hluboká sotva 40 čísel. Tolik k účinnosti téhle věty v praxi. Toliko k tomu jak účinné je to v pracovním procesu.

Franz Kafka
15. dubna 2017, 17:09
0

Ještě že jsem to o tom Crossfire nerozváděl:)) Jasně je to špatné auto ve srovnání s tím co bylo v nabídce přímo proti němu. Není to však lepší volba pro nadšeného řidiče než Golf v naftě s čipem ?

Jinak sebral si mi filozofické téma, ale stejně je asi lepší že si to napsal ty si oblíbenější a přečte si to víc lidí ,) Samozřejmě s obsahem souhlasím a jen bych dodal, že takhle je to s recenzemi všeho nejen aut. A musím uznat že mnohdy dobré recenze znamenají skutečně dobrý produkt. Kupoval jsem mobil pročetl 40 sluncem zalitých a pozitivních recenzí jak profi tak od majitelů a výsledek. Skutečně skvělý stroj na který nedám dopustit a nejde o nic tak vyblitě běžného jako největší pádlo Sam
sung nebo iphone. Takže ano .... zkoušejte, půjčujte, jezděte a dělejte si naźor o tom to je.

reagovat
krab
15. dubna 2017, 20:12
0

Ten Crossfire jsem tam Franzi použil jako vtip a odkaz je vice méně jako "thumbs up" za ten blog, který se ti literárně povedl.

Filozofické téma jsem sebral, mě to totiž vrtalo hlavou, u těch Mazd si měl pravdu, ale bylo to takový zbytečně vyhrocený, tak jsem si říkal, zkus na to zareagovat obecně v blogu.

ALe jak píšeš s tím mobilem. To stejný bude případ těch Mazd. Oni budou ve skutečnosti dobré, jenom prostě to tak vyznělo, že to způsobilo tu debatu.

Jak říkáš, zájemce o nové auto si vždycky musí udělat čas a zkoušet. Nepodléhat obecným klišé co se dozví v hospodě nebo nebo na internetu :)

BobAsh
15. dubna 2017, 18:55
0

Já se, krabe, obávám, že si tu novinářskou práci maluješ trošku na růžovo. Ony fotky z pětihvězdičkových hotelů a vyprávění o jídle v drahých restauracích vypadají dobře na Facebooku a Instagramu, a je to dobrý způsob, jak nasírat FB friendíčky, což člověku udělá vždycky radost.

Ale už po pár akcích si dokážu živě představit, jak to může člověka začít štvát. Když člověk vstává v pět ráno, aby stihnul letadlo s přestupem v nějaký kyselý prdeli a poté, co stráví 7 hodin na cestách, si na pět hodin projel nový auto, nažral se, přespal a odletěl zase domů, tak už pět hvězdiček a krevety k večeři trochu ztrácejí lesk.

A auta zapůjčená na testy zase člověku za chvíli začnou připadat jako standard a ne něco, za komu by měl být někomu něco vděčný hezkou recenzí. Naopak občas automobilku proklíná za to, jakou příšerností to zase musí jezdit.

Jenomže potom si všichni přečtou jen testy Škodovky a Mazdy a začnou nás přesvědčovat, že jsme uplacení. Že naprosto stejné podmínky máme u spousty ostatních automobilek, které se rozhodně takové chvály nedočkají, už je každému jedno...

Každopádně díky za inspiraci k editorialu na příští týden ;)

reagovat
krab
15. dubna 2017, 20:06
0

Dík Vojto za komentář. Já doufám, že si to nepochopil zle. Mě zaujalo tento týden to téma. Viděl jsem tu debatu o tom proč je Mazda hodnocená tak dobře, vidím tu miliardu komentářů u Octavie RS a prakticky chabou reakci na zdařilý článek o Silvii. A všichni si tu říkáme "petrolheadi". A emocionálně podobně laděný testík praktického X trailu nekomentoval už vůbec nikdo...

Účel toho blogu nebyl vás jako redakci, zejména její profesionální cast kritizovat, spíš porozebrat, to jak se testy aut v reálu dělají. Ten Australský Vlog nebyla jediná věc co jsme viděl a nebo přečetl. Nějaký domácí úkol jsem předtím udělal.

Smysl toho je, napsat čtenářům něco, co mě připadá, že aktuálně rádi na autíčkáři přečtou a nezastírám, že chci dál vidět nějakou zpětnou vazbu na to, jestli se čtenářům dál bude líbit přinášet sem ojetá auta, zajímavá I totálně laciná auta čtenářů a psát o nich. To je tak trochu moje zájmové téma.

btw. na editorial se budu moc těšit!

Raspby
15. dubna 2017, 20:20
0

Ono co se týká těch novinářů, tak si myslím, že také hodně záleží o jakého novináře se jedná, čímž nemám na mysli kvalitu práce jako takovou, ale spíše přístup k autům a hodnocení toho, co je pro toho kterého důležité. Harrisovi záleží v autě asi na jiných věcech, než třeba ,,Expertu Pepovi" :-D . A i tak to brát s rezervou, co vadí zmíněnému novináři, nemusí vadit mě. Takže pokud vím, že to píše novinář, kterého dobře znám a vadí mu to a to, tak si z toho dokážu udělat docela dobrý obrázek, jaké by to auto bylo pro mě, protože vím jakým způsobem to hodnotí a jaká jsou jeho hlavní kritéria atd...takže naprosto souhlasím, nejlépe se s autem projet osobně a až pak hodnotit. Ale v případě některých nejmenovaných novinářů si můžu udělat obrázek o autě i když jsem s ním nejel...ale pokud čtu od někoho poprvé, nelze na to spoléhat :)

reagovat
Ad
Adalin456
25. dubna 2017, 16:54
0

V dnešní době je podle mě taky velmi přínosná možnost porovnat více testů od různých novinářů. A to nejenom například v časopisech, ale i na internetu. Člověk pak dostane z těch všech článků takový základní, nejobjektivnější názor na dané auto, který lze získat. Pokud tedy samozřejmě nepočítáme zkušební jízdu, atd. :D

bobo23
16. dubna 2017, 08:18
0

Jako vždy skvělý článek. Budu se těšit na další testy. Je pravda, že některé auto média můžou mít jistou náklonnost k některé z automobilek (Autosalon, AutoTip), což potom dalším novinářům ztěžuje práci, protože když to potom pochválí taky, tak prostě jen napsali PR článek a dostali "mylión".

reagovat
Boris
17. dubna 2017, 11:20
0

S každým dalším článkem od Tebe mám nutkání poznat pana Kraba osobně. Tvé blogy jsou super i přístup k autům obecně. Opět jsi mě skvěle pobavil. Třeba se někdy potkáme...

reagovat
krab
17. dubna 2017, 18:54
1

Ahoj Borisi. Co není, může být. To už jsi dokonce druhý s podobným komentářem v letošním roce a tak si snad ve své počínající ješitnosti budu muset zařídit vlastní automobilovou show :-D Jay Leno a Jeremy Clarkson se ještě budou divit :-D

V reálu bychom se mohli ale potkat na pražských Kafé a káry , pokud máš navíc v ČR Cadillaca vzbudíš mnoho milého rozruchu :) Viděl jsem pozvánku od kluků místní redakce na 30.4. ( bylo to na facebooku, asi by to měli dát i na stránky)

Franz Kafka
17. dubna 2017, 19:16
1

S Krabem si chce každý hrát. Krab to je náš kamarád ,)

Boris
18. dubna 2017, 09:03
0

Jay Leno je frajer. Doporučuji navštívit jeho ranč a prohlédnout si tu obří sbírku aut v podzemí. Opravdu to stojí za to. A co víš, třeba od pana Kraba budeme časem číst recenze v renomovaných časopisech a každý výrobce si jej bude předcházet. :-D
Kafe a káry jsem na stránkách nezaznamenal a sociální sítě bohužel nepoužívám. Facebook je tajemné místo pro Borise. :-D Každopádně datumově bych to mohl zvládnout a poprvé se podívat na akci pořádanou autíčkářem. Jen budu muset sehnat řidiče z Moravy, proháním teď totiž invalidní kolečka.