načítám data...

Příběh o tom jak se nám polámalo turbo

16. března 2021, 13:09 17 komentářů FidoBlack

Není to úplně doslovně jak praví titulek, ale prostě turbo to v Alfonsovi už taky mělo za sebou.

zobrazit celou galeriiFilip Černý: Příběh o tom jak se nám  polámalo turbo

Ciao,

No co si budeme povídat, zas si tu vyslechnu jak je to nespolehlivý a ať to radši prodám a tak. Pro začátek dodám, stát se to může u takto starého vozu komukoliv bez ohledu na značku vozu. A ještě dodám, prosím nesmějte se mi, je to pořádně moje první turbodieselové auto v životě.. 
 

Jedu si takhle jednoho už celkem hezkého jarního odpoledne domů z práce. Nebo jedu, klasický rituálek, vyjdu z práce, zahodím respík do kapsy, rychlá kouřová před odjezdem, nasedám, startuji, vyjíždím. Jenže tentokrát po nastartování začal jít z výfuku takový divně šedivý kouř s pachutí nafty a oleje a všeho možného. Nějak jsem neřešil (bylo venku asi 2°C) a říkal jsem si že je to studený že to přestane. První křižovatka, přidám a za mnou oblak jako kráva. Tak už se mi to nepozdávalo a začal jsem to sledovat jestli to je konstatní nebo jestli jen takhle při rozjedu, zrychlení a tak. Vždy jen při rozjezdu a po dosažení cca 50km/h v hodině kouř zmizel. 

No co, to mi v hlavě běželo docela dlouho (3dny) než jsem opět jel z práce a od turba začal vycházet zvuk jak kdyby to auto chtělo nasát i kus silnice. Tady by to všem normálním už došlo, jenom mě ne samozřejmě.. :D 
Přijedu domů, zvuk se zhoršil tak volám mechanikovy že jestli to mohu dovézt, samozřejmě že to nešlo, tak jsme se dohodli na videozáznamu a že to nějak vymyslíme. Natočil jsem mu hučení, kouř při rozjezdech až mi bylo vysvětleno že turbo k.o. 

Po rozebrání auta mi bylo posláno odstračující video jak střed turba je uplně mimo osu a bylo tak za 5 minut dvanáct k pohromě. 

A jak se to asi mohlo stát? Mám následující 2 teorie…

Nad clonítkem na mě čouhá jakási věc co má diodu a na klíči k tomu mám protikus asi na aktivaci? Nevím, každopádně to byl asi nějaký služebák nebo tak něco a prostě se k tomu někdo nechoval dost zodpovědně s čímž souvisí teorie číslo 2 že majitelka byla mladší paní a auto používala na krátké trasy, nenechala to ohřát, dávala tomu plnej knedlík, nenechala to dochlazovat atd… známe to všichni.

Nakonec je vše vyměněno, auto jsem včera vyzvedl u Martina (jestli to čteš, tak díky moc za parádní servis a ochotu) a pokud některé zajímá cenovka, tak repase turba včetně montážního materiálu, litru oleje co to spapalo za to co jsem si toho nevšiml a práce 11 250 korun. Ano mohl bych si to udělat sám a vyšlo by mě to o mnoho levněji, ale zatím se na to necítím, je to navíc nafta, kterou jsem nikdy pořádně nedělal.

Teď tedy turbo zajíždím aby si vše pořádně sedlo a já mohl vesele brouzdat kilometry v Alfonsovi.

A co vy, máte taky nějakou takovouhle zkušenost z neznalosti s turbem nebo čímkoliv co s ním souvisí? 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
16. března 2021, 21:08
2

Důležitý, že žije... náhodou repase turba do 12 tisíc, to máš hodnýho mechanika. Čekal bych to podstatně horší. Když vidím celej ten rozdělanej předek...

Ono je to s těma dieselama staršího data prostě těžký, holt každý musí počítat, že už to má své odjeto, i když tomu stylově na tacho svítí od 120-250 tis km , což je taková obvyklá cifra u aut v inzerci, ale přitom až na výjimky je asi jasný, že 10-15 let starej diesel toho bude mít na hrbu aspoň dvojnásobek. Ale turbo bude teď cajk, snad ti nic z toho ložiska turba nebo lopatek neproletělo sáním až do spalovacího prostoru a budeš teď snad už jezdit. Držím palce

reagovat
Vojta
16. března 2021, 21:33
2

Ono mezi motorem a turbem je ještě intercooler, takže ty pevné složky turba většinou zůstanou tam :D Horší to je, když se postupně hobluje turbína o stěny a tím se tvoří malé piliny nebo pokud se skrz turbo hromadí v tom intercooleru olej a motor ho pak cucne. U automatu je to pak výměna motoru, u manuálu to musí řidič pohotově zadusit přes kvalt a brzdy.

FidoBlack
16. března 2021, 21:45
0

Kéž by sem šlo dát video tak vám sem hodím jak to ty lopatky fungovali. Turbo jsem před repasem viděl a lopatky byly fakt jen mimo osu.. naštěstí se to podchytilo a je to v pohodě :)

eLzyx
16. března 2021, 21:53
0

kolik to má natočeno?

reagovat
FidoBlack
16. března 2021, 22:06
0

Cca 190 ale jak jsem psal, bud to ma natočeno 190x2 nebo to byl sluzebak, od horního okraje čelního skla je taková malá krabička a na klíči mam protikus, tudíž mi dává nejvíc smysl že to byl sluzebak ke kterému se moc hezky nechovalo

beastar
17. března 2021, 12:13
0

Služební AR? Odkud to peklo původně dojelo? Ve 190 turbo? Podle mě je to stočený a z půjčovny.. nemá to někde kolem řidiče dodelany kolibkovy přepínač?

FidoBlack
17. března 2021, 12:54
0

Nene právě že není, odpoledne to vyfotím a dám to sem.

FidoBlack
17. března 2021, 14:38
0

Tohle je ono

Sa
Sato
16. března 2021, 23:08
0

A ze turbo je velky strasak, ved to bolo lacnejsie ako jedna sada lepsich pneu. Gratulace

reagovat
Bavoraczech
17. března 2021, 11:16
2

No, můžu ti říct, že jsi měl z pr... kliku. Načaté turbo hází více či méně olej do mezichladiče a do výfuku, takže v prvním případě když by nacuclo ještě trochu oleje, jak píše Vojta, motor by olej nasál a začal by nekontrolovatelně zvyšovat otáčky až by se upekl. Nevím jestli už jsi to někde viděl, ale to jsou ti nešťastníci co stojí u krajnice vedle hustě kouřící káry z výfuku i zpodkapoty.
No a v druhém případě ti ten olej zamaže a zacpe DPF a to je pak na vyhození. Ty už ho tam nejspíš naštěstí nemáš, ale mělo tě to trknout hned jak to začalo hulit...
U JTDm je naštěstí turbo celkem dobře přístupné zepředu. Horší je když se zalomí šteft.

reagovat
FidoBlack
17. března 2021, 12:56
0

No i Michal (mechanik) říkal že to bylo za 5 minut 12, možná ani to ne..A viděl jsem to, dokonce jsem u toho i se snažil pomoct, jen starší děda v oktávce si nedal říct a zapekl to.
DPF nemám, takže to je o problém méně, každopádně jak to začlo pohulovat tak jsem to sledoval jen jsem sám nedokázal diagnostikovat závadu.. Aspoň mám poučení pro příště

BubaaCZek
17. března 2021, 14:42
1

U takto starych aut, kdyz se neco odejde a jsi podbliz domova, je to OK. Jeste si vzdycky reknes, to je parada, ze dalsi kousek je vymenen a zase neco vydrzi. Horsi, kdyby to odeslo nekde v Chorvatsku, nebo tak.

reagovat
eLzyx
17. března 2021, 16:26
0

u moderní aut máš proto starým autům akorát jedinou jistotu - že tomu autu budou aspoň trošku rozumět i v zahraničním autorizáku, půjdou na to objednat díly, a pokud to máš v záruce, tak tam nenecháš prachy na druhou dovolenou. U starýho verglu se může stát, že díl dostupný nebude ...
Ale jinak, nové vs. udržované jeté je, co do poruch, prašť jako uhoď.

Vojta
17. března 2021, 23:44
0

Když ono to je o tom, že turbo a jiné věci prostě neodejdou ze dne na den. Já už tu 159 znám tak dobře, že bych si i na té dovolené opravil skoro cokoliv. Nicméně už s věkem člověk leniví, nic se mu už nechce a tak pro mě rozbité auto je spíš nepříjemnost a ne dobrodružství. Aspoň to jedno proto musím udržovat ve stavu, kdy bych do něj mohl kdykoliv sednout a jet klidně přes celou Evropu s vědomím, že dojedu kam mám. I tak radši základní nářadí vozím :D

FidoBlack
18. března 2021, 07:06
0

S věkem leniví, no mě je 23 a v novejších autech se třeba nerad hrabu. :D
Ale s tím dobrodružstvím, kamarád který je o hodně starší než já třeba má tohle rád, i když se mu po cestě něco pokazí, posledně když se ještě mohlo cestovat přes hranice tak za malucha zahákl karavan, vzal 4 letého syna a jeli na dovolenou do chorvatska. Cestou zpátky mu klekl motor, na parkovišti ho vyměnil a frčel dál. :D

Vojta
18. března 2021, 10:41
2

Tak u starých aut byla nespolehlivost normální :D Tam to patřilo tak nějak ke koloritu, zejména u těch komunistických krámů, že se to muselo spravovat každý den. Taky většina lidí si na tom uměla udělat skoro všechno. Nicméně u těch moderních aut se většina závad nestane z ničeho nic, ale už dopředu to má své projevy. Například dvouhmota. Ta mi zrovna na 159 padla někde v Maďarsku, když jsme pak ještě mířili do Rumunska na dovolenou. Dávala o sobě vědět už dlouho předtím, ale furt jsem to tak nějak odkládal, až jsem to úplně vytěsnil. Nicméně nerozpadla se a vydržela s klidem nějakých 8000km než se dočkala doma výměny :D Věřím, že spousta lidí by ale trochu divné zvuky po startu ignorovala a prostě by jezdili, dokud se to neposere. Teď právě na to dojel jeden známý s Mondeem. Pět roků mu tam cvrlikalo něco a neřešil to, v poslední době se to zhoršovalo, před půl rokem co jsem jeho auto viděl naposledy to byl po startu fakt příšerný kravál. No konečně finálně nebohá kladka upadla a oprava je tedy nutná :D

BubaaCZek
19. března 2021, 13:49
0

Me se v tom ST150 ozyva diferak vpredu. Kdyz to taham ven z hodne ostre zatacky, tak tu chvilku zni jako kdyz couva stara skodovka. Co dál budu řešit až se to rozpadne.