načítám data...

Panoz GTR-1

29. srpna 2018, 18:33 11 komentářů Nimrod

Legendární auto z doby před 20 lety

zobrazit celou galeriiJan Rektorys: Panoz GTR-1

Když mi bylo 8 let, koukal jsem s tátou dost často na automobilové závody. Sledovali jsme souboje Schumachera s Häkkinenem, počínání Schlessera na africkém kontinentu, ale nejraději jsem měl 24 hodin v Le Mans. Nejlepší byla brzká rána, kdy jsem vstával podstatně dřív jak naši, zapnul televizi, naladil Eurosport, a sledoval závodní auta řítící se neskutečnou rychlostí, žhnoucí kotouče svítící do noci… jo, tohle mám rád dodnes. V té době byla vrcholná třída GT1 a Mercedes CLK-GTR či Porsche 911 GT1 jsou pro mě nezapomenutelná auta. Ale učarovalo mi jiné auto, takové, které se zcela svým designem vymykalo. Panoz GTR-1.

Dan Panoz založil svou firmu roku 1989, 3 roky poté přišel se svým prvním modelem, Panoz Roadster. Danův otec, Don, přišel s tím, že by bylo dobré propagovat značku také na závodní dráze, a to je počátek GTR-1.

Panoz GTR-1 (někdy se přidává název „Esperante“), začal závodní sezónu roku 1997, kdy FIA vypsala nový šampionát vozů GT.  Vývoj pochopitelně započal už dřív a to o rok, kdy se Reynard Motorsport dohodl s Panozem, že zkonstruuje a vyrobí GTR-1. Don trval na jistém tradičním americkém stylu a tak bylo nutné mít motor vpředu za přední nápravou, což dostalo kabinu značně dozadu. Byl to po mnoha letech takto koncipovaný závodní vůz (nepočítám-li Lister Storm, ale toho řadím spíše do kategorie GT, v které se mu i lépe vedlo). Motor je notně upravený původně 4,8 l V8 od Fordu, který u firmy Roush Racing přišel k objemu 6 litrů a výkonu přes 600 koní. Šestistupňová převodovka ZF byla uložená u zadního nápravy, takže transaxle. Don vzpomíná, že auta k nim do Georgie z Anglie dorazila asi 2 týdny před závodem v Sebringu roku 1997. Jedním z testovacích jezdců byl i Paul Newman. Jediná viditelná změna přišla pro závodní sezónu 1998, kdy dostal čumák spoiler a nepatrně se prodloužil zadní převis.

Co se výsledků týče, byl úspěšnější v amerických závodech než v evropských. Na našem kontinentu se mu příliš nedařilo porážet Mercedes, s Porsche byl jakž takž rovnocenný. Druhá a poslední sezóna byla pro Panoz lepší, dokonce se mu povedlo získat 2x třetí místo, ale i tak se povedlo získat pouhých 17 bodů (pro srovnání, Mercedes, který drtivě vyhrál, jich měl 146, druhé Porsche 49), což znamenalo 5. místo v poháru konstruktérů. V Americe si vedl o poznání lépe, dokonce v roce 1998 vyhrál tři z pěti závodů, ale celkově skončil druhý za Porsche. Následující rok byl již nahrazen Panozem LMP-1, který stále vycházel z GTR-1.

Musím se také zmínit o GTR-1 Q9. Šlo o hybrid, který vznikl navíc za přispění firmy Zytek. Auto se testovalo po celou sezónu 1998, ale bylo pomalejší než klasické GTR-1, proto byl projekt na konci sezóny ukončen. Na vině byla pravděpodobně přílišná hmotnost auta díky akumulátorům. Vůz se dal snadno poznat díky fialové barvě a s žlutými pruhy a bleskem vpředu na kapotě.

To nejlepší na Panozu GTR-1, jak je i z fotek patrné, je ale to, že vznikly dva homologační kusy pro silniční provoz.  Nedokázal jsem dohledat proč, ale do dnešních dnů přežil pouze jeden z nich. Motor je stále šestilitrový osmiválec, výkon by měl dosahovat 600 koní a točivého momentu 677 Nm. Hmotnost je pouhých 898 kg, přičemž interiér je čalouněn převážně alcantarou, je jiná přístrojová deska a budíky a měl by být zabudován i klimakompresor. Třešnička na závěr? Panoz nemá problém vyrobit další kusy, individualizaci se nebrání a cena začíná na 890 000 USD.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
29. srpna 2018, 19:48
0

Zupa

reagovat
Perníček
29. srpna 2018, 19:59
3

Pochvala, krásně sepsané. :) Sám si pamatuju, jak jsem jako malý kluk s tímhle rád drtil okruhy v PC hře Total Imersion Racing.

reagovat
Irwinek
30. srpna 2018, 10:05
0

Koupíš ho místo volva?

reagovat
Nimrod
30. srpna 2018, 14:52
0

špatně by se mi v něm spalo :-)

Irwinek
31. srpna 2018, 09:34
0

Výmluvy :-D
Faktem je, že mě by se víc líbil tenhle červený, ale finančně to vypadá spíš na ten, co je na posledním obrázku :-D

Nimrod
31. srpna 2018, 14:37
0

tak to já ne, jejich normální produkce mi neoslovuje. ale gtr-1 je pro mě designový skvost, to je prostě absolutně nádherný auto, stejně jako třeba clk-gtr/clr či 911 gt1

Irwinek
31. srpna 2018, 21:52
0

No jo, když já jsem spíš na ty koráby :-D

sp
spooon
30. srpna 2018, 10:32
0

já ho zas znám z Gran Turisma, nádherný auto. O existenci hybridu sem neměl ani tucha. A je zajímavý, že se o hybridizaci snažili tak brzo, já myslel, že to je móda posledních několika let.

reagovat
Raspby
30. srpna 2018, 11:37
0

Moje oblíbené auto z Gran Turisma 3, hned to Toyota GT-ONE :) O tom hybridu jsem taky neměl tušení.

reagovat
Ronoath
01. září 2018, 12:00
0

A ještě si ho matně pamatuji z Midtown Madness. Když tedy řešíme výskyt ve hrách:-)

reagovat
ToMyx
02. září 2018, 09:27
0

Super článek!! Přesně na nedělní dopo.

reagovat