načítám data...

Otesánek...

20. května 2019, 15:27 12 komentářů PlusOne

...aneb život s plnoletým MPV od Henryho

zobrazit celou galeriiPavel P......: Otesánek...

Po pár renovacích angličáků další duševní “odplivnutí si”….tak to tak berte ;-)

Nástin situace: Bydlíte na vesnici, s manželkou dojíždíte do práce (každý do své) autem (každý svým), a jednoho krásného dne zjistíte, že nebudete v autě potřebovat dvě sedačky, ale tři….čas se krátí, a než se mrně narodí, bude potřeba pořídit něco, kam se bez problémů usadí dva dospělí, tři děti, a věci na prodloužený víkend nebo dovolenou….v rodině sice dvě auta jsou, ale požadavek ani náhodou nesplňují (malé kombi a ještě menší hatchback), a tak se začnete poohlížet po něčem, co by splnilo roli rodinného přepravníku, nebylo to moc drahé, a hodně se do toho vešlo. Při předpokládaném nájezdu pár tisíc ročně palivo neřešíte. Tedy…člověk míní, pámbů (a manželka) mění, a z auta pořízeného původně na pár tisíc ročně se po havárii a odpisu jednoho z menších aut stala plnohodnotná daily. Ale nepředbíhejme….

V lednu 2017 mi manželka ukázala gravitest s dvěma čárkami. Super, budu zase táta. Už potřetí. A to prosím v momentě, kdy jsem si myslel, že už mě nic nepřekvapí…překvapilo. Pocity smíšené – hypotéka na krku, stará práce všelijaká, nová na obzoru…jo, rok 2017 pro mě opravdu byl rok změn. A do toho mrňavec. Neboj, miláčku, nějak to zvládneme…slovo “nějak” nesnáším, potřebuju mít jasné instrukce, improvizace mi nikdy nešla, a že to zvládla spousta lidi před námi, nějak, to mě taky neuklidňuje. Potrat ovšem nepřichází v úvahu, čistě z přesvědčení, takže krom shánění dětského oblečení (všechno jsme darovali), látkových plen (všechny jsme vyhodili) a kočárku (nakonec jsme nepotřebovali) vyvstala i otázka dopravy. Původní plán některé z aut prodat, a koupit větší, nepřicházel moc v úvahu  – náš vozový park neměl kdovíjakou hodnotu, takže auta spíš dojíždíme, než abychom je prodávali. Takže hledáme něco levného, prostorného, ve slušném stavu, za dobrou cenu ( do padesáti….s prostorem pro opravy). Asi ne úplně typický dotaz, který redakce Autíčkáře dostává, řešení je nicméně jednoduché – SAG. Bránil jsem se tomu, po špatné zkušenosti s koncernem jsem domů auto od nich už nechtěl, tedy, ne naftové, kterážto varianta asi jediná u velkoprostorových koncernových vehiklů přicházela do úvahy. Za ty peníze ale byla k dispozici auta vesměs hodně ojetá, a v hodně mizerném stavu. Neříkám jen tak zbůhdarma, že koncern je u nás silně nadhodnocený. Hledal jsem ve vodách japonských, německých, francouzských, až jsem na nejmenovaném autoklubu narazil na inzerát na benzínového Galaxe. Na první pohled zaujal, seděl nízko, hezká barva, 17” kola tomu slušela, tak jsem se s majitelem spojil, a začal “výslech”…. nedostatky přiznal, nic netajil, tak jsem ještě konzultoval spolehlivost s internetem a naším dvorním mechanikem (ne v tomto pořadí), a poté, co inzerent shodil cenu ještě o desítku, jsem rozhodl, že se na něj pojedeme podívat. Auto stálo krásných 240 km od nás, takže výlet na celý den. Jeli jsme Palečkem (třídveřové Clio, děti ho tak pojmenovaly…hádejte, proč asi ;-) ) s manželkou v sedmém měsíci, s tím, že pokud koupíme, zpátky řídí Palečka ona. Vybavený jsem byl od mechanika teoreticky, “hlavně se, prosímtě, podívej pod víčko olejničky, jak tam bude film, tak ruce pryč, no a SAG takhle starý bude mít shnilé prahy, tak se mrkni, jestli jsou patky pro hever za předním kolem OK. Cokoliv dalšího je levně opravitelný” plus pár dalších pokynů na papíře. Nakonec, nekupuju první auto, tak to snad zvládnu. Dojeli jsme na místo, kde nás čekal nablýskaný a vyčištěný kočár, majitel chtěl udělat dobrý dojem, a to se mu povedlo. Auto se mi líbilo, čeklist jsem si prošel, jen na patky nebylo kvůli sníženému podvozku moc dobře vidět, tak jsem je zkusil aspoň nahmatat, dobrý, něco tam je, projedeme se. Jízdně taky celkem OK, tak jsme si plácli, sepsali smlouvu, odevzdali cash, výměnou za něj dostali plnou moc a klíčky, a jelo se domů.

Takže, co to teda vezem? Ford Galaxy 2001, 2.3 16v benzín – 107kW, motor s rozvodem řetězem, výbava holobyt s mlhovkama, nemá ani palubní PC (což je dobře), sesle vepř a palubka kořen zapomeňte, všechno je to základní šedá látka a základní šedý (a černý) plast. Motto – “co tam není, to se nepokazí”. Nájezd přiměřený věku, jestli jsou číslíčka na počitadle reálná neřeším, stav motoru je velice slušný, zbytku auta slušný, karoserie ucházející. Pár orezlinek to mělo (ano, MĚLO!!), nevadily mi. Výbavu doplňuje výhřev předního okna (k nezaplacení), výhřev předních sedaček (nefunkční) a čtyři airbagy (snad nebudou potřeba). Po dovozu domů jsem dostal od mechanika vynadáno za chybějící patky pro hever a spojku před smrtí, a pochvalu za dobrý motor. Nu což, nedá se nic dělat, opravíme….technická končila letos v lednu, a takhle bychom neprošli. První investicí byla oprava klimatizace (majitel přidal jiný chladič, který nakonec nebyl potřeba – problém byly trubky), na auto jsem pořídil celoroční pneu Nexen 4Season 225/45/17 s odpovídajícím nosnostním indexem (na těch pár tisíc ročně….), a těšil se, až zakuká spojka, abych ji mohl vyměnit. Je na autě doteď, asi to s ní není tak zlé. 

V březnu 2018 manželka zrušila Clio, a tím se Galax stal mým téměř každodenním společníkem na cesty do práce (manželčino auto je potřeba na rozvoz dětí do školy, školky, kroužků a podobně, má automat a s Fordem sice jezdit vyloženě neodmítá, ale moc se za volant nehrne…). Najeto máme za ten rok v režimu daily téměř 15.000 km (od března do listopadu jezdím za hezkého počasí do práce na motorce), tak už snad můžem zhodnotit, jak si ten krám vlastně u nás doma stojí….

Papírových skorostopadesát plnokrevníků zní na papíře dobře, přidejte do koktejlu skoro dvě tuny váhy, široká sedmnáctipalcová kola , pětistupňovou převodovku s kvalty do krátka (krom posledního) a aerodynamiku rozkopnuté krabice od mléka, pořádně protřepte, a vyjde vám spotřeba kolem deseti litrů naturalu na sto ujetých kilometrů. Dostal jsem se na devět a půl při delší cestě, a považoval to za zázrak – předpisy totiž mimo město beru jen jako doporučení. Auto disponuje i v nižších otáčkách solidním zátahem (na tu váhu…), po překročení čtyř tisíc se motor ale naplno probere, a začne výrazně živěji zrychlovat, přičemž to celé doprovází celkem slušnou zvukovou kulisou. Berte to všechno v kontextu váhy dvou tun, sprinter to rozhodně není, na to nemá poměr váha/výkon, ale na tak velkou pixlu jede překvapivě slušně. Motor s autem nemá nejmenší problém, je to ale vykoupeno již zmiňovanou spotřebou. Na druhou stranu, rodinný známý má o generaci staršího Sharana fdýzlu, a jezdí s ním za cca sedm/100, otec disponuje Touranem ve verzi 1.6 FSI, a je v tom za osm, takže deset litrů je v kontextu dané váhové kategorie asi ještě celkem OK. U dětí si ale, kvůli mým občasným vtípkům na nenažranou bestii, vysloužil přezdívku z nadpisu. Faktem ale zůstává, že krom vyšší žíznivosti nemám s autem jediný problém. Podlahu jsem nechal vyvařit, prahy opravit, STK jsme letos v lednu prošli bez ztráty kytičky, a jezdíme vesele dál. Auto je opravdu prostorné, v papírech mám 7 míst, v autě jen 5 sedaček, ale kdybych chtěl, můžu dokoupit. Sedačky jsou všechny posuvné, krom přední řady se nechají z auta vytáhnout, můžu si nakombinovat 2+3+2 nebo 2+2+2, nebo nechám některé dítě sedět v kufru za trest samotné, je to na mě. Odstěhoval jsem v něm leccos, po vyjmutí sedaček vznikne v autě luxusní prostor pro spaní, nebo se v jedné ze zmíněných kombinací dá mezi prostřední řadu sedaček postavit malá bečka, prostě dá se všechno možné, auto je hodně variabilní. Sedí se vysoko, i s nadoraz sešroubovaným sportovním podvozkem (jo, nechal jsem ho tam, líbí se mi to tak…) je jízda kupodivu pohodlná, a i v plném obsazení má auto dost síly k předjíždění. Krom oleje a filtrů řeším akorát drobnosti, rozsvěcející se a zhasínající kontrolku airbagu a občas stávkující stahovačku u řidiče, jinak nic. A tím bych vlastně mohl skončit. 

Dík, že jste dočetli až sem. Další už bude určitě zase o autech v měřítku 1:75 ;-)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

milic
20. května 2019, 17:08
0

S Galaxy 1 po fl. 1,9 TDI 96 kW jsem si docela pojezdil. Byl to takový parník (v kontextu jízdních vlastností ostatních Fordů té doby), houpavý podvozek, náklony v zatáčkách a nedotáčivost. Bylo to ale prostorné a celkem spolehlivě to sloužilo a rezlo jen nepatrně :-). Já měl naopak téměř plnou výbavu, líbila se mi dvouzónová klima se zónami předek/zadek, což mi pro rodinné auto příjde lepší než obvyklá levá/pravá. Ať to bez problémů slouží !!! Btw ještě se mi někde válí alu 18'', kdyby byl náhodou zájem :-).

reagovat
PlusOne
20. května 2019, 20:49
0

18" nemám v TP, a i kdyby byly, asi bych zvažoval je na to obout - ty sedmnáctky mi přijdou jako rozumné maximum.
Ale díky ;-)

Ronoath
20. května 2019, 17:55
2

Moc pěkný článek. Zajímavý motor, přece jen, o benzínu v tomhle autě si člověk moc nepočte.

A asi se to tu moc nehodí, ale musím ti to napsat: máš můj obdiv, že nedošlo k potratu.

reagovat
PlusOne
20. května 2019, 20:54
3

Když se řekne 2.3 benzín, většina si představí koncernový pětiválec, ale....není tam. Válce jsou čtyři, ten motor má původ snad někde v Sieře, nebo Fordu RS2000, je to vlastně původně dvoulitr se zvětšeným vrtáním a zdvihem.
Ad potrat - nebylo to čistě JENOM moje rozhodnutí, podstatné slovo měla manželka, vzhledem k tomu, že věděla, do čeho jde, a přesto se rozhodla do toho jít ještě jednou, zvažovali jsme dlouho, a zjistili, že nakonec není vlastně o čem přemýšlet - a malý nám to vrací, je úžasně hodnej, bystrej, zajímá se živě o auta i motorky, prostě dítě za odměnu :-) Bylo to správné rozhodnutí.

bkralik
20. května 2019, 22:35
0

Měl jsem na cca měsíc a půl půjčeného poface Galaxe (mk1.5) s 2.8 VR6 v plynu. Sice to auto mělo -jak říkáš- jízdní vlastnosti parníku (a pak ještě spoustu dalších chyb), ale ten zvuk a zatáh motoru, když ho člověk rozvášnil třeba při nájezdu na dálnici, to fakt nemělo chybu...

reagovat
ToMyx
21. května 2019, 11:13
0

Ve 2013 jsem jsem při výběru rodinného benzínového přibližovadla také chvíli pokukoval po Smaxu nebo Galaxy, ale pak jsem si uvědomil, že tolik místa nad hlavou není pro čtyřčlennou rodinku třeba a koupil jsem kombajna. S Smaxem se mi jelo ještě celkem pěkně, Galaxy už byl hodně parníkoidní. Jsou to pořád solidní kočáry a těch pár litrů benzínu navíc ať vezme čert. Na těch 17" díky sníženému podvozku, to vypadá pěkně a pokud komfort vyhovuje, proč ne.
Ať se daří nejen na silnici!

reagovat
Co
Core
21. května 2019, 22:41
0

Jestli je to neprimovstrik tak bych to zkusil dat do plynu at vas to nesezere,ale rozhodujici je najezd a celkovy stav vozu aby se to jeste vyplatilo....koupil jsem grand voyager s plynem na zkouzku a mam ho uz 2roky,stalo to 45 tis a v 6ti lidech choorvatsko,italie,bosna.....furt to jezdi a nechce zhebnout...myslel jsem ze vydrzi tak pulroku,kupoval jsem to fakt jen ze zvedavosti a ted je to nejoblibenejsi auto deti hned po lexusu(kvuli sedackam).Nejuzasnejsi je ze nic neresis,nemejes,neuklizis....

ToMyx
22. května 2019, 10:45
0

Je pravda, že u grand voyageru je plyn opravdu nutnost. Párkrát jsem ho využil a s klidnou ten šestivál žral cca13-15L, pokud jsem jel jakkoli jinak než jako důchodce, bylo tam 18 základ :-) Ale na druhou stranu to byl tank, převezlo to nesmysl a bylo to pohodlné.

Náhodný Kolemjdoucí
23. května 2019, 13:50
0

Nikdy jsem s 2.3 nejel, takze me ber s rezervou, ale nejak nevidim duvod pro tuhle jednotku. Proc ne radeji VR6, dynamika bude urcite lepsi a spotrebu jsem mel podobnou a to ten kram byl 4x4 s automatem. Jinak to byl nejhorsi krap, ktery jsem vlastnil. Castecne za to jiste mohl stav, byla to stara vrana, ale dal jsem nove tlumice, gumy, cepy, brzdy, spoustu veci, no proste doufam, ze takovehle jizdni vlastnosti uz nebudu muset nikdy zazit...

reagovat
PlusOne
23. května 2019, 15:29
0

Já jsem cíleně po téhle motorizaci nešel, věděl jsem, že chci MPV s benzínovým motorem. Tenhle mě zaujal, jel jsem se na něj podívat, líbil se mi, koupil jsem.

beastar
23. května 2019, 16:15
0

No. Tak jsem se k tomu dostal. A dočetl jsem do konce celkem bez problému. Hlavně ten popis okolností ze začátku připomněl asi nejen mě. O čem to vlastně ty auta primárně jsou. Prostě takový je život a rodina bývá často nejlepší motivace. Tenhle motor je v tom docela exot. Celý auto dokazuje, že vlastně tahle generace aut byla stejně skvělá, že to dodneška umí jezdit jako daily. Sportovní podvozek? Nechal bych ho tam taky! ,)

reagovat
sumy
24. května 2019, 08:40
0

Se 4 dětmi jsem to taky řešil. I na tyhle "sharanoidy" jsem koukal. I na Espace a ostatní MPV. Nakonec to vyhrál Space wagon. 2.4, 110kW. Jelo to tak akorat se spotřebou 7-13(extremy) běžně okolo 8.5 6samostatnych kresilek, kde oproti sharanu jsou i v prostřední řadě důstojné velikosti. To auto jsem měl doopravdy rád a jezdilo skvěle.

reagovat