logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Nissan Roox: Tři trumfy každodenního života japonské rodiny

Kei van jako alternativa k Oktávce?! No… ne tak docela. Možná…

 

Do roka a do dne. Tedy ne úplně – do Japonska jsem se vrátil do roka, měsíce a dne. Už předem jsem vědel, že budu určitě potřebovat na tři-čtyři dny půjčit auto a po minulolorční zkušenosti s Toyotou Copen GR jsem opět pokukoval po něčem blyštivějším. Jenže já se měl pohybovat na Kyushu a k dostání nebylo nic moc zajímavého. Century je k půjčení až v prefektuře Chiba, Suzuki Cappuccino a Honda Beat už jsou na půjčovny moc staré… A na původně plánovanou a ve Fukuoce nabízenou Toyotu IQ GRMN Superchager, kterých bylo vyrobeno všeho všudy 100 kusů, mi bylo emailem sděleno „japanese driving license only“.

 

Blížím se tedy parkem poněkud stranou centra Fukuoky k místnímu dealeovi Nissanu, který mi po půl hodince předává klíče od tmavě fialového kei vanu. Seznamte se prosím, Nissan Roox. Hranatá věc, která má tři trumfy, k ideálnímu městskému/okreskovému rodinnému vozu.. tedy vůzku.

 

 

Trumf č. 1: Prostor a velikost. Technické specifikace jsou velmi jednoduché, protože auto spadá do kategorie kei. Chudákovi Rooxovi v této konfiguraci nepřidali ani to turbo, a tak, spřažen zde velmi oblíbenou převodovkou CVT, je zaměřen budget friendly. Hlavní úlohou je pohodlné parkování, kličkování ve městě a maximaliace vnitřního prostoru na platformě 3,40 x 1,47 m. To je nakonec společně s mou zvědavostí na celkovou charakteristiku kei dodávky důvod, proč jsem si jej vypůjil. Do auta jsem musel vměstnat kromě sebe i jeden velký kufr, jeden příruční kufr a batoh. Roox toto spolkl a ještě by šlo přidat. Variabilitu interiéru bych přirovnal k Hondě Jazz, která platí za etalon paktičnosti. A toto auto je neskutečně praktické – kombinací plně posouvatelné zadní lavice a sklopného spolujezdcovo sedadla lze vytvořit téměř rovnou plochu. Auto má také až neuvěřítelně hodně přihrádek a poliček, z nichž mě nejvíce pobavila plytká polička na mince s výrazným nápisem „Max 3 kg“. – to pro případ opravdu obrovské porce drobáků.

 

 

Trumf č. 2: Nálož výbavy. Co Nissánek ztrácí na výkonu, to dohání skvělou výbavou. Aby taky ne! Vždyť stupeň výbavy nese neskromný název Highway Star X Pro Pilot Edition. Měl jsem tak k dispozici 360° kameru, elektrické zpětné zrcátko, adaptivní tempomat a udržování v jízdních pruzích, Android Auto/Apple CarPlay, automatickou klimatizaci, již zmiňovanou CVT převodovku a hlavně elektricky otevírané posuvné dveře na obou stranách auta – ty lze otevřít i klíčkem. Velká paráda. Sklopné stolečky na zadních sedadlech sice nevyužije každý, ale i já na nich jednou posvačil. Ani jsem netušil, že je potřebuju, dokud jsem to neměl před nosem :) A pozor, Roox je s docela obstojnou světlou výškou 210 mm a full-time 4x4 z určitého pohledu (a se zakrytým jedním okem) tak trochu terénní vůz.. tedy spíš chatový.

 

 

Troufnu si říct, že jsem tentokát z japonských silnic snad až na závodní okruh vykoušel všechna prostředí – velké město, malé město, vesnička, okresky, horské touge, dálnice, turistická místa i děsivě úzké uličky kopcovitých rezidenčních oblastí. Začal jsem výletem z města Fukuoka k chrámu Takasumi Jinja. Zamračeno, čilý cestovní ruch kolem a já právě vyjíždím z centra k více zemědělské částí Fukuoky – z rádia NHK 2 mi hraje japonská verze osmdesátkového hitu „I like chopin“ (odkaz pro dokreslení celkové atmosféry). Pro město byl Roox stvořen, ale jak se silnice postupně zvedá, dochází motoru dech. CVT vyje, otáčky letí až k 6000, ale vše zvládne se ctí. Cestou od chrámu k městečku Yufuin si zase připadám jako z týmu „Akagi Red Suns“. V této oblasti je hodně motorkářů, ale horské silničky mají dost nízký rychlostní limit… a tak jsem projednou rychlejší než motorky, které mě pavidelně pouštějí před sebe. V krabicovém autě s objemem 660 ccm.

 

Podvozkově to samozřejmě výhra není, přeci jen jsem zvyklý na Lexus GS, ale na váhu 870 kg se snaží až obdivuhodně. Zmíněný Copen GR byl opravdu sportovní – auto drncalo, kola tvrdě odskakovala od výtluků a to se tady neděje. Podvozek je nastavený plavně a v zatáčkách se dost naklání, ale pořád musíme mít na mysli účel vozu. Jakožto přepravník pro malou japonskou rodinu splní každý předpoklad do puntíku.

 

 

S dovolením přeskočím na poslední den zapůjčení, kdy jsem se po dálnici přepravoval do města Kitakyushuu a kdy se ropršelo… hodně rozpršelo… mega-brutálně moc. V jeden moment na všech stanicích rádia vyhlásili ve čtyřech jazycích evakuaci části Oita a hádejte, kdo jí zrovna projížděl? Velkou část cesty nešlo jet více, než 80 km/h a i kdyby to počasí dovolilo, Roox ne. Je až s podivem, jaký rozdíl je v charakteru Copenu GR a Rooxu při stejném objemu motoru. Zatím co sportovní Copen krásně zrychloval mezi 50-80 km/h a velmi důstojně to dotáhl na 120, Roox má celý tento interval posunutý dolů. Vysledoval jsem jednoduché dálninčí schéma:

 

  • Stoupání: 60-80 km/h
  • Rovinka: cca 90 km/h
  • Mírné klesání: 100 km/h
  • Výrazné klesání: kam až to kuráž dovolí…

 

Při jednom ne dobře odhadnutém předjíždění jsem to vytáhl na tachometových 115 – v ostře řezané krabici, za tajfunového deště a se smrtí v očích. No… příjezdem do Kitakushuu jsem si vyzkoušel již zmiňované kopcovité rezidenční oblasti, kde je celková šířka vozovky pavidelně max 2 metry mezi zdmi domů a odbočování je pokaždé v přesně 90° úhlu. Při podobném odbočování si pravidelně vyzkoušíte i křížení náprav – jedna silnice ve stoupání 30° a druhá v pravém úhlu vodorovně, kdy přechod, mezi těmito úseky je cca 30cm. V tento moment jsem si uvědomil, jak naprosto v háji bych byl s pětimetrovou Toyotou Century. Díky bohu!

 

 

Poslední velký benefit ukázal Nissan na čerpací stanici, kdy jsem při nájezdu cca 550 km zaplatil za benzín všeho všudy 400 Kč. Spotřeba se ustálila na 3,7 litrů a věřím, že v čistě městském režimu by šla stáhnout někam ke 3l/100km. Toto je třetí trumf, po kterém začne Kei Van dávat smysl.

 

 

Verdikt:

Chtěl bych jej? Ano, to teda chtěl. Ne, jako jediné auto, ale jakožto praktickou složku vozového parku k mému GS. Umím si víc než jen představit, že bych pak častěji do práce vyrážel malou dodávkou. Jen bych možná preferoval verzi s turbem a pohonem 4x4, za které lze v rámci dostupného ceníku připlatit – cena by stoupla z nějakých 310 000 Kč na 330 000 Kč. Potom by šlo o ultimátní odpověď na praktický kufr oktávky (já vím, jsem na tekném ledě), spotřebu priusu a manévrovatelnost smartu. S Rooxem se otočíte na pětníku (poloměr otáčení 4.5 metru), provoz nestojí skoro nic, vzhledem k nízké váze a 4x4 vyjedete nečekané a převezete víc, než byste mysleli. A dále… to je všechno.

 

A přesně o to mu jde.

 


Specifikace:

Výrobce:                           Nissan

Model:                              Roox (5AA-B47A)

Rok:                                  2024

Nájezd:                             5400 km

Výbava:                            Highway Star X Pro Pilot Edition

Motor:                               659 ccm (BR06-SM21)

Výkon:                              52ps (38kW) při 6400rpm

Náhon:                             Full-time 4x4

Velikost kol:                     155/65R14

Spotřeba (test):                3.7 l/100 km

Cena nového vozu:          2.200.000 ¥ (cca 310 000 Kč,-)

 

Disclaimer: Autor s pokorou přiznává lehce clickbaitový ráz nadpisu…Protože kei cars jsou ve svém uzavřeném intervalu hodnot domácího prostředí geniální.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

5 reagovat
bkralik
13. 8. 2025, 08:18

Mooooc pěkná recenze! Co mě teda překvapilo - nepřijdou ti auta v Japonsku nějaká moc levná? Taková nová MX-5ka tam má ceníkovou cenu asi 3.5 milionu jenů (tzn asi půl milionu korun) včetně daně a tady za ní dealeři chtějí šílený milion...

4
Zargothrax86
13. 8. 2025, 09:04

Mockrát díky!

Ohledně Tvého dotazu: Jak se to vezme, protože ceníková cena není všechno. Z běžného auta (mimo kei kategorii) musí odvést speciální daň, dále mají povinné pojištění, každoroční emisní daň a nutnost mít parkovací místo pro každé vlastněné auto - místa jsou obecně dost drahá, protože ve městech je málo prostoru. Pořizovací cena aute je tedy jen začátek :)

0
bkralik
13. 8. 2025, 10:13

No to je právě věc, co jsem zkoušel hledat a kterou si nejsem jistý - pokud vím, tak auta speciální daň nemají, jenom DPH 10%. Ano, emisní daň a daň za váhu sice mají, ale to jsou "rozumné věci" jako 5000 kč ročně (takže i když se to nasčítá třeba na 20 tisíc korun ročně, tak to rozhodně z půl milionu neudělá milion).

0
Zargothrax86
13. 8. 2025, 10:49

Popravdě, tak podrobně jsem to nezjišťoval. Jednoho místního z Tokya jsem se ptal a v rušných čtvrtích, jako je Shinjuku, Shibuya, nebo Ginza, může být parkovací místo nezanedbatelná položka.

Kdysi jsem zjišťoval import ojetého auta z Japonska a samotný kontejner na lodi byl v řádu nižších desítek tisíc korun. Následně clo/daň v EU z ceny+dopravy (tuším 21%??), poplatek přístavu a nutná dezinfekce každého kontejneru po dovozu. K tomu pojištění a marže automobilky. Už je to ale cca 10 let, takže si to nepamatuji přesně.

Zjednodušený vzoreček byl ale: (cena+doprava+pojištění)*1,21*1,1+dezinfekce. Z půl milionu se tak bez marže automobilky stane částka nad 720 tisíc

0
rock
13. 8. 2025, 15:03

Podle japonského webu Mazdy je doporučená maloobchodní cena MX-5 od 2,9 mio jenů. Včetně DPH, takže na úvod odečíst 10 % japonského DPH a jsme na 2,64 mio jenů, což je cca 375 t Kč. Doprava by se mohla točit okolo 50 t + nějaké drobné poplatky + přeprava z přístavu do ČR + clo + DPH. Čistě hypoteticky bychom tedy bez vnitřních nákladů automobilky a jejího předpokládaného zisku pořád mohli být někde okolo 600 t. Automobilka u nás začíná na 885 t.

1
Habakukk
14. 8. 2025, 09:33

Dobře máš doma tedy Japonské auto za 600t Kč, ale toto auto musíš ještě dostat na značky a každý úplně nechce jezdit s autem které má volant na druhé straně.

0
bkralik
14. 8. 2025, 14:48

Habakukk: Ale já se samozřejmě nebavím o dovozu pravostranky :) Moje původní otázka byla "sakra práce, když to auto v japonsku stojí nové půl míče, proč se tady prodává za megos"...

-1
Habakukk
15. 8. 2025, 07:39

No rozumím kam míříš, ale potom je to čistá fabulace z říše snů. To je jak slintat nad cenami US aut na domácím trhu a cenami tady v ČR.

0
bkralik
15. 8. 2025, 10:29

Furt si to nepochopil - já neslintám, já chci pochopit z čeho ten rozdíl vychází. Zatím mi z toho vychází, že jde jenom o gigantikou marži automobilky/importéra. A to mi přijde zvláštní, proto se na to ptám.

3 reagovat
rivka
13. 8. 2025, 17:29

Volant doleva a hrňte to sem pod tlakem! Pokud to teda plní ty 4 mil. EU norem, předpisů, požadavků a vyhlášek... Což nejspíš ne :-(

0
čapíno
14. 8. 2025, 07:35

Volant vlevo není třeba, u atmo předjíždět nebudeš, u turba se vykloníš a jinak je to spíš plus.

1 reagovat
ransom
13. 8. 2025, 18:26

Ta fotka zboku nejspíš dost klame, ale... Opravdu to má světlost 210mm?

2
Zargothrax86
13. 8. 2025, 19:50

Ajaj.. tady přiznávám svou chybu - při vyhledávání tohoto údaje (snažil jsem se najít pramen v japonštině) mi omylem vyskočila světlá výška předchozí generace Rooxu. Tato generace má dle provedení (a dle velmi nepřehledné stránky Nissanu .jp) světlou výšku 150-185mm..

A tři centimetry můžou občas být velký rozdíl :D

0
ransom
14. 8. 2025, 18:12

Přiznám že jsem nevěděl, jestli mě neklame odhad. Protože má tohle autíčko pro moje neuvyklé oko naprosto exotické proporce.
Jak se do toho asi vleze člověk jako já, který je zvyklý se rozvalovat doširoka? Kolik vlastně z té vnější šířky zůstane uvnitř? Výška mi přijde sympatická a tipoval bych na celkem pohodlné nastupování. Jinak jsem našel na YT crash testy, a zdá se že to nebyla žádná ostuda.

0
Zargothrax86
14. 8. 2025, 20:37

Já se svými 184cm a ne úplně fit postavou jsem měl u Rooxu místa víc než dost. Nastupovalo se skvěle - lépe, než například do nového Clia. A prostoru je uvnitř vážně dost. Proto má taky tak hranatý tvar: z těch specifikací kdo čáru chtějí vymačkat co nejvíce. Posaz prostě jako v dodávce, jen jde dosáhnout na druhou stranu rukou :S

Oproti tomu v Copenu to bylo zapeklitější. Sedadla s bočním vedením trochu kazila snadnost nastupování a kolena jsem měl v lehkém kontaktu s palubkou i se sedadlem úplně vzadu. Ale sporťák vs dodávka asi nejde porovnávat

0
Zargothrax86
14. 8. 2025, 20:38

*kei caru (zatracená autokorekce) :D

5 reagovat
čapíno
14. 8. 2025, 07:41

Jezdím Kei vanem už rok a nemá to chybu. Ten úžasnej prostor jsem zatím naplno využil snad jen dvakrát. Jen ten turbo motor nemá tak pěknou spotřebu po městě, protože tady se jezdí bohužel víc dynamicky než v Japonsku. Ale furt je to lepší než s pětimetrovou limuzínou (Honda Legend) :)

0
Zargothrax86
14. 8. 2025, 12:12

Super, trochu i závidím. Tenhle model je tuším bez sloupku mezi řidičem a zadními dveřmi, že?

A jak moc se liší spotřeba s turbem?

-1
čapíno
14. 8. 2025, 21:10

Ano, vlevo nemá B sloupek, je to pecka! Jinak spotřeba, já mám po městě běžně 17-20km/l, atmo umí přes 25km/l. Ale s turbem to točí do 3500ot/min a atmo jde klidně do 7000. Jinak teda musím říct, že jsem to naložil 400kg (limit je 350) a s vypnutým ECO režimem to nebylo na dynamice znát, takže já radši turbo :D

0
čapíno
14. 8. 2025, 21:12

Jinak teda N-VAN se dá pořídit i ve 4x4 s manuálem, ale bohužel jen s atmosférou..

0
František Čáslavský
18. 8. 2025, 13:08

Ježišikriste, to je boží! To bych potřeboval :)

0 reagovat
tomaass2
25. 10. 2025, 13:12

Tohle je pro mne taková japonská Panda. A v tý fialový je to krásný :)
Kdybych byl městský člověk a žil pouze v Praze (proti japonským megapolím prcek) jako mnozí moji kolegové, tak bych o tomhle asi vážně uvažoval, protože je to naprosto bomba varianta osobní mobility pro městský/příměstský provoz ... :) A navíc za cenu olítaný naftový ovce. :D

-1 reagovat
chrisdocs
4. 11. 2025, 02:38

Buy UK and German Driving License, Passports, SSN,ID Cards, Up TO $100,000=Buy 100% undetectable Counterfeit USD Bills, CAD Bills, EURO Bills, GBP Bill  ATM cloned card, Cloned Cards, 
Apply and Get a Registered Passport, WHATSAPP.+1818-691-5919 https://www.easydocumentsonline.com/
chrisandersondoc@gmail.com
https://www.easydocumentsonline.com/
https://www.easydocumentsonline.com/
Contact
WhatsApp:...…..+1818-691-5919
Email......................chrisandersondoc@gmail.com
                           info@easydocumentsonline.com

https://www.easydocumentsonline.com/

Easy Documents
Buy Real And Fake Documents Online
https://www.easydocumentsonline.com/
Welcome to Easy Documents, we are a team of experts that deliver high quality novelty documents using the latest printing technology.
Whether it be Bank statements, P60, Utility bills or Pay slips, Our aim is to achieve the same quality as the original documents,
that is delivered to you on time.
We provide 100% authentic documents, ensuring you have reliable and legal identification. From European driver’s licenses to North
American passports, our selection covers a wide range of countries, Our top priority is customer satisfaction 
So we offer secure transactions and fast delivery.

Buy Passports Online Get Registered & Unregistered Passports
 https://www.easydocumentsonline.com/buy-passports-online

You can apply for your passport at our website and  collect your passport  or have it delivered ,From the comfort of your home you 
can apply and have your passport ready within 3 to 5 working days. https://www.easydocumentsonline.com/buy-passports-online/

Real Driver's License With Easy Documents
https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/

https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Officially, you can’t get a license until you accumulate sufficient knowledge and acquire driving skills to be assessed during nerve-racking 
exams Off the record, you can obtain one without those hoops to jump through ,Simply buy a registered driver’s license online through
Easy Documents and get behind the wheel with zero chaos.https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/

COUNTERFIET NOTES AND CLONED CARDS
https://www.easydocumentsonline.com/buy-counterfeit-money-and-clone
                           
Looking to learn about undetectable counterfeit money online? Our counterfeit bills are expertly crafted to replicate real currency
with exceptional precision. We offer a wide selection of fake money in various currencies, including USD, British Pounds, Euros, 
Canadian Dollars (CAD), and Australian Dollars (AUD)etc.
BUY Clone Card (Approx. 2K),Buy Clone Cards Online (Approx. 10K),Buy Clone Cards (Approx. 5K)$5,$10,$20,$50,$100 usd Bills
$1000Min- $50000Max,$5,$10,$20,$50,$100 usd Bills-€20, €50, €100, €200 EURO BILLLS-$5,$10,$20,$50,$100 CAD Bills-€10, €20, €50, €100, €200 EURO BILLLS
https://www.easydocumentsonline.com/buy-counterfeit-money-and-clone


We also offer services in :
https://www.easydocumentsonline.com/

Passports, Citizenship, Driver's license, Diplomas, Degrees, Certificates service available, Buy High Quality Real Passports, USA Green Cards,
Citizenship EU/USA/UK/CANADIAN, Visas, Buy IELTS/TOELF IDP, GMAT, ESOL,NEBOSH, DIPLOMAS ,Clone Cards - Buy Clone Cards Online, 
Buy Cloned Credit Cards Online, lone Credit Card For Sale In UK, Buy Premium Cloned Credit, Clone cards, The Best Places to Buy Clone Cards Online,
Buy cloned credit cards,Buy Real And Fake Documents Online https://www.easydocumentsonline.com/

Contact
WhatsApp:...…..+1818-691-5919
Email......................chrisandersondoc@gmail.com
                           info@easydocumentsonline.com
https://www.easydocumentsonline.com/

https://www.easydocumentsonline.com/
https://www.easydocumentsonline.com/buy-us-passport/
https://www.easydocumentsonline.com/buy-canadian-passport/
https://www.easydocumentsonline.com/buy-passports-online/
https://www.easydocumentsonline.com/buy-uk-passport-online/
https://www.easydocumentsonline.com/citizenship-real-estate/
https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
https://www.easydocumentsonline.com/deutschen-reisepass-online-kaufen/
https://www.easydocumentsonline.com/buy-counterfeit-money-and-cloned-cards-online/
https://www.easydocumentsonline.com/all-documents-buy-real-and-fake-documents/
Buy genuine driving license, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy drivers license online USA, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy UK drivers license, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy driving license, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy a driver's license, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Michigan drivers license, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/ 
Michigan driver's license online, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy drivers license online no test, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy drivers license online without testing, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutscher Führerschein zu erkaufen, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Führerschein kaufen, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutscher Führerschein, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Buy Real And Fake Documents Online, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutschen Führerschein erhalten, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutscher Führerschein für Ausländer, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Führerscheinvoraussetzungen in Deutschland, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Führerschein in Deutschland erhalten, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutscher Führerschein, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutscher Führerschein, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
Deutscher Führerschein ohne Prüfung Deutscher Führerschein zu erkaufen  
Drivers License , https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online/
ID cards, https://www.easydocumentsonline.com/buy-driver-license-online

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte