načítám data...

Nejlepší auto na světě za cenu Dacie Sandero

09. listopadu 2020, 14:56 29 komentářů yorkin

Moje zkušenosti po 3,5 letech a 120 000 km s Range Roverem L322 TDV8.

zobrazit celou galeriiJan Klusáček: Nejlepší auto na světě za cenu Dacie Sandero

Range Rover třetí generace, obecně známý pod kódem L322, se vyráběl na luxusní auto celkem dlouho: celých deset let od roku 2002 do roku 2012. Byl vyvíjen v době, kdy byl Land Rover vlastněný BMW, úspešně přečkal éru Fordu a konec produkce ho zastihl v době vlády indického koncernu Tata.

Legendární Jeremy Clarkson měl právě tenhle model TDV8 a v listu Sunday Times o něm napsal, že je to nejlepší 4x4 a nejlepší auto na světě vůbec. A já s ním na celé čáře souhlasím.

V roce 2006 Land Rover přišel s faceliftem svého už trochu opticky zastarávajícího top modelu. Nová světla a maska, vevnitř přepracovaná palubka s novým moderním (ehm, ehm) infotainmentem a hlavně nové motory pod kapotou. Můj byl dieslový osmiválec s objemem 3,6 l, který vznikl jako součást rodiny motorů Ford/PSA nazvané Lion. Je zajímavé, že vznikl (zjednodušeně řečeno) přidáním dvou válců k neblaze proslulému šestiválci 2,7, jehož syndrom náhlého úmrtí znamenal cestu na vrakoviště pro nejednu trojkovou Discoveru nebo Range Rover Sport. V osmiválcové podobě, ať už 3.6 nebo 4.4, ale funguje až neuvěřitelně spolehlivě a myslím, že jde o nejlepší motor, s nímž se dá L322 pořídit na běžné ježdění.

Tenhle konkrétní kousek jsem si pořídil v březnu 2017 a po tři dlouhé roky (nejdéle za 18 let, co mám řidičák), to byl můj daily driver, najeli jsme spolu asi 120 000 km a zakončili jsme tuhle fajn dobu neplánovaně výletem do skotského Largsu. takže 4000 km bez jediného problému. Minulý srpen jsme byli v Itálii, 5000 km a Range Rover věrně sloužil i jako obytňák. Samozřejmě, bavíme se o Land Roveru, takže s nějakými servisními výdaji je třeba počítat. Jak se říká, kdo chce opici, musí mít i na banány. 

I po 14 letech od výroby je na Range Roveru vidět, že výrobce jej zamýšlel jako naprostou špičku automobilového provozu. S motorem o výkonu 200 kW  a šestistupňovou automatickou převodovkou není brzdou provozu a ani na německé dálnici nebudete v levém pruhu nijak trpět. Pohodlí na vzduchovém podvozku je nesrovnatelné s běžnou automobilovou konfekcí a vnitřní prostor pro člověka zvyklého na oktávku zavání vznikem agorafobie.

Z exteriéru musím upozornit na dvě drobnosti, které výrazně zvyšují komfort používání: jednak jsou to výkonné světlomety s natáčením do zatáčky. Já vím, že poprvé s tím přišel Citroen už v padesátých letech, ale pořád to ještě není standard ani u nových aut. Ze zadu pak chytrý systém otevírání pátých dveří. Buď můžete otevřít jen horní část a do kufru naházet tašky bez obavy, že se vám vykutálí třeba láhev od vína ven. Anebo otevřete i spodní část a na ní si můžete v pohodě sednout. Poslouží jako podklad pro vařič při kempování nebo si na ni sednete a bez problémů se přezujete třeba při návratu z procházky bahnitým lesem.

Ten pravý gejzír komfortních vychytávek je ale vidět až z místa řidiče. Všechny sedačky jsou vyhřívané, ty přední i ventilované. Vyhřívaný je i volant. Klimatizace je ovšem čtyřzónová. Infotainment nabízí navigaci (já mám nejnovější mapy z roku 2015), sledování co dělá podvozek při jízdě v terénu, DVB-T tuner a také Venture Cam. To je příslušenství, které dnes už u většinu takhle starých Range Roverů nefunguje, většinou umřelo na baterku, která stojí z UK asi 100 liber, a to se většině lidí nevyplatí řešit. Já ji nechal za pár stovek v Praze repasovat a funguje jako za mlada. Venture cam byla zamýšlena jako řešení pro jízdu v těžkém terénu, kdy řidič nevidí přes kapotu, co je přímo před koly. Takže si umístil kameru na hranu kapoty a obraz (ovšem v rozlišení poplatném době) se přenáší na obrazovku infotaimentu. Díky IR přisvěcování všechno funguje i v noci. Přední sedačky jsou samozřejmě elektricky nastavitelné v mnoha směrech, dokonce i opěrka hlavy se posouvá tlačítkem. Nastavení se dá uložit a auto si pamatuje, který klíč patří ke kterému nastavení. Sedačky jsou navíc úžasně pohodlné. 2000 km v kuse a řidič nevystupuje v poloze hrbáče od matky boží.

Jako vyloženě skvělý nápad (ve výrobní ceně nejspíš jednotek euro) a přitom chybějící i v nových autech za skoro dva miliony (ano na tebe, Volvo V90, se mračím!) jsou dvojité sluneční clony. Pokud jede člověk zatáčkovitou silnicí, co chvíli má slunce tu na čelním skle, tu na bočním. Aby jako trotl nemusel clony pořád překlápět, jednoduše si vyklopí obě.

Nezmínil jsme se ještě o přehrávání hudby. Infotainment má připojený changer na 6 cd, na zadní straně loketní opěrky je navíc aux vstup. S kvalitním CD je to prostě požitek, určitě jeden z nejlepší audiostystémů v autě, co jsem kdy slyšel. Škoda, že se to nedá zprostředkovat přes youtube.

Auto si ovšem pořizujeme na ježdění, nikoli obdivování ve stacionární poloze. L322 do faceliftu z roku 2010 má ještě oldschoolové startování klíčkem. Nu, aspoň ho člověk nezapomene v kapse saka pověšeného vzadu na háčku (been there, done that). Nikdy jsem si nemyslel, jak důležitý je zvuk pro celkový zážitek z jízdy autem. Až jsem tři roky jezdil tímhle osmiválcem a pak přesedl do čtyřválce. Sorry, ale to prostě nejde… Osmiválec si i po 320 000 km krásně ševelí, nastartuje bez problémů na první převalení a při akceleraci je zvuk prostě návykový.

O pohodlí vzduchového podvozku už jsem psal. Na úzkých středočeských silničkách je třeba dávat pozor, přeci jen i se zrcátky je Range Rover trochu širší než Fabie a potkat v protisměru kamion s kmeny stromů je trochu adrenalin. Já přišel za tři roky už o dvě zrcátka a třikrát jsem měl řidičovo nedobrovolně sklopené, když jsme se potkali s protijedoucí dodávkou, která se prostě nevešla do svého pruhu.

Zrychlení z nuly na sto je … celkem důstojné. Oproti staršímu šestiválcovému motoru, který sice udělal z BMW 330d raketu a z 530d etalon manažerského sedanu, nicméně v mnohem těžším Range Roveru už to byla docela bída, osmiválec s 200 kW umožní bezpečné zařazení i na frekventovanou hlavní silnici. Komu to nestačí, softwarovým zásahem se dá najít dalších asi 20 kW (na mém bývalém autě tu úpravu dělal Kokesek z LR fóra a nikdy s ní nebyl jediný problém). Maximálku jsem nezkoušel, na německé dálnici jsem viděl rafičku na 200, ale realisticky řečeno je rozumná cestovní rychlost 160-170 km/h na tempomat.

Skvěle ale L322 funguje i při vyjetí mimo asfalt. Kruhovým ovladačem se dají volit jízdní režimy pro různé druhy terénu, tlačítky vedle pak výška vzduchového podvozku a redukční převodovka.  Pro sjezdy z prudkých kopců se dá v terénu zapnout Hill Descent Control. Zkrátka a dobře, ať už máte chatu ve střední Evropě kdekoli, je prakticky jisté, že se tam s tímhle Range Roverem pohodlně dostanete bez ohledu na počasí. Jistě, ze starého Defenderu se dá postavit drsnější offroadový stroj, ale tím byste zas určitě nechtěli jezdit každý den do officu. L322 ale nemá smysl nějak výrazněji upravovat do terénu. Oproti Discoverám, o Defenderu ani nemluvě, na něj nejsou originální doplňky (šnorchl, pevnostní nárazníky…), takže se všechno řádně prodraží. Navíc někde na expedici fakt nechcete uvíznout kvůli elektronickému glitchi. Na tohle prostě LR vyrábí jiné modely.

V jednom, tuším tak 15 let starém čísle časopisu Autocar (když ještě vycházel i v češtině), byl test různých aut do městského – myšleno londýnského provozu. A vyhrál právě Range Rover L322 před Smartem. Ano, na parkování potřebujete o něco málo větší místo, ale pohodlí na kočičích hlavách, rozhled v nepřehledných křižovatkách a schopnost najet na obrubník bez poškození plastů za desítky tisíc jsou přednosti, které se v městské džungli počítají.

Zadní sedačky se sklápějí dopředu tak, že na rozdíl od Discovery III/IV se nedá jednoduše vytvořit spaní. Pokud ale zadní sedačky úplně vyndáte, což je práce asi na 20 minut, dva lidé se úplně bez problémů v zadu vyspí, třeba při cestě po alpských šotolinkách. Na rozdíl od plno jiných, ortodoxnějších offroadů, ale nebude trpět při tisícikilometrové cestě z Prahy na šotolinu.

A na závěr asi nejkontroverznější téma. Servis a spolehlivost. Range Rovery od P38 dále se pravidelně umísťují na žebříčcích nejméně spolehlivých aut na světě. Já měl možná jen štěstí, ale až na jeden politováníhodný případ s vybitou baterkou kvůli špatně fungujícímu alternátoru jsem nikdy nezůstal odkázaný na odtahovku nebo pomoc kamarádů. Pravda, jedna cesta z Brna do Prahy s prasklým měchem byla poněkud výživnější, ale dojel jsem. Servis je ovšem dražší než na Fabii. Za 120 000 km jsem ve specializovaném, ale neautorizovaném servise v Letňanech (lr-parts.cz) nechal asi 250 000 Kč s DPH na fakturu. Nejdražší byla výměna výfukových svodů, což je součástka za pár tisíc, kvůli které ale musel motor ven. A faktura na 60 000 Kč byla na světě. Zhruba 2 Kč/km za servis nejsou zanedbatelné, ale za možnost jezdit jako daily špičkou luxusu (to druhé auto se zkratkou RR pomíjím ;-)) z doby před pár lety, to podle mého názoru stojí. Jinak pokles ceny za 3,5 roku a 120 000 km byl asi 1,2 kč/km.  

Pokud byste o koupi L322 (anebo jakéhokoli jiného staršího Land Roveru) uvažovali, tady je pár základních doporučení:

  1. Najděte si dobrý servis. Po celé ČR jsou lidé, kteří LR dělají a ví, co a jak. Autorizák ani Pepa z vedlejší dědiny to většinou nejsou.
  2. Smiřte se s určitou náročností na servis, která odpovídá pořizovací ceně nového. 
  3. Díly kupujte s UK, ale nechte si poradit od zkušenějších, Brit(shit)parts sice stojí jako na Fabii, ale kvalita tristní.
  4. Načtěte si LR forum – http://www.landroverforum.cz
  5. Kupujte dobře servisované kousky, tj. ve většině případů ne z autobazaru.
  6. Nebojte se! Je to taky jenom auto a není důvod, aby vám při dostatečném servisu nedělalo dlouho radost!

Zkrátka a dobře: Range Rover L322 je skvělé auto. Před deseti lety byl nejlepším autem na světě, pokud se bavíme v kategoriích pohodlí a univerzálnosti. Dneska se k tomu navíc přidal i neuvěřitelný poměr cena výkon. Zachovalý kousek s dieslovým osmiválcem dnes můžete mít za cenu nové Dacie Sandero v základní výbavě. A upřímně řečeno, rozdíl je tam asi takový jako mezi tímhle Range Roverem a vrtulníkem.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
09. listopadu 2020, 23:25
2

I Harry Metcalfe z Harry's garage ho má, L322 osmiválec naftu... No mám pocit, že máš s tím autem víc štěstí než je asi ten průměr a dost možná jsi si vybral skutečně dobře a pečlivě. Jak tam píšeš... v bazaru jsem neviděl takřka nikdy Disco 3, 4 nebo Range aby fakt za něco stál a člověk k tomu měl důvěru a bylo to v nákupu někde okolo 300 tisíc nebo pod.. Vlastně dvakrát jsem měl půjčený Disco, nejdřív trojku a pak čtyřku. Obě fungovaly dobře. Ta trojka tehdy tak nějak lehce do 300 byla, ale bylo vidět, že už tu radostnější část života má za sebou a byla to 2.7čka. A to jak jsem se pak dovzdělal je risk. Jak se to přidře na těch hlavních ložiscích, tak je to prakticky neřešitelný, neopravitelný. Ty osmiválce prý taky a i třílitrová nafta TDV6, jen je ta četnost a pravděpodobnost nižší. LR Disco 4 - to který jsem si tenkrát půjčil, to ovšem v pěkným stavu bylo. A to se mi líbilo natolik, až jsem si říkal " na co range rover" :-D

Jinak ta přímá úměra s tím Sanderem pochopitelně vtipně platí na tu pořizovačku, ale jak asi všichni víme, ty lidi co berou Sandera prostě nemají 200, 300 tisíc na to aby je utratili na údržbu auta během tří let. A to je ještě situace, kdy je víc štěstí než smůly. Proto zkrátka většina lidí Range Roverem nejezdí... každýmu by se líbil. Mě ale nejvíc benzinovej 4.2 Supercharded, když už tak už...

reagovat
yorkin
10. listopadu 2020, 06:06
1

Jasný, srovnání s Dacií byla trochu nadsázka :-D. Jen jsem chtěl říct, že provozovat se to dá, ale musí se vybírat opatrně, nekoupit první navoněnou zdechlinu v bazaru a jezdit do servisu, kde znají a umějí. Ale ono je to podobný u všech aut mimo Felicie... Na mrtvé 2.7 a 3.0 T/SDV6 je na Landroverforu vlákno, které má desítky stran. U těch osmiválců je to vyloženě rarita. Nový šestiválec je za 200, což znamená pro auta s pořizovačkou 300 konečnou. Blbý je, že se tomu nedá předejít údržbou ani nějakou servisní magií, prostě je to o smůle.
Jinak RRS 4.2 SC jsem měl pár měsíců, svezení to bylo krásný, ale 1) je to dokonalá ukázka, jak chytří inženýři umí navrhnout auto, který je z venku velký a zevnitř malý 2) tenhle motor mě na to nutil furt šlapat, což bylo jednak o řidičák a jednak, když se na to šlape, ta spotřeba hravě přeleze 20, což jsem teda na daily vyhodnotil jako moc :-D

Pólin
10. listopadu 2020, 08:48
0

Tohle auto ani za mák nepotřebuju, ale strašně se mi líbí a to až tak, že bych ho už dávno koupil, nebýt těch hororových skazek o spolehlivosti... pořád jsem to měl tak trochu za legendy a říkal si, že tak špatné to být nemůže...pak jsem ale viděl viedo od Douga Demuro, který to koupil s nějakou toální zárukou na závady a za 2 roky mu tam provedli opravy snad za 20k dolarů... a teď čtu tvůj blog, ze kterého mi v hlavě zůstalo to, že to vlastně není taková hrůza a že se to skoro vyplatí...:D Zase jsem v tom...:D

reagovat
krab
10. listopadu 2020, 09:45
0

Pravda je, že co se týče SUV, tak platí "nothing drives like a Range Rover" ... Možná bychom se o tom tady mohli hádat a přít, ale to je (řečí klasika) asi tak to jediné co proti tomu můžeme dělat. Můj střízlivý odhad je ten, že abys byl spokojenej majitel Range Roveru, potřebuješ mít peníze, dostatek peněz. A nesmí ti jich být příliš líto dát do servisu na tu obludu.

Alternativa je koupit si velký starší Land Cruiser v provedení od Lexusu jako má Jindra Topol ( Martin Vaculík tomu autu dělal recenzi). A to je fakt kára... je drahá je jich na trhu minimum, ale neplatíš tolik za servis. A je to s těmi Rangi komfortně srovnatelný, fanoušci Lexusu řeknou, že vlastně lepší.

Jinak nic není... možná Mercedes Benz GL 500 je zajímavá alternativa a rozhodně servisně míň náročná, i když motor M273 taky teda není úplně blbuvzdorná jednotka, naopak, třeba ty rozvody si tam musíš hlídat a další věci. Zkrátka jsou to opice co žerou banány...

Pólin
10. listopadu 2020, 10:23
0

hmm, ten landcruiser, nebo lexus jsou sice fajn auta, ale kdo chce RangeRover moc dobře ví proč ho chce a obávám se, že ani jedno z těch japonských aut tuhle potřebu neuspokojí... objektivně vzato to budou ve všem lepší auta, ale prostě to není RR:)

yorkin
10. listopadu 2020, 12:30
0

Druhý díl mého blogu bude o autě, co nakonec (až na intermezzo) nahradilo L322 v roli daily drivera. A to Land Cruiser 200, takže bude i dost srovnávání. Lexus LX je u nás téměř nesehnatelný jako ojetina. Jinak Póline, Dougem se nenech odradit, když má člověk záruku na všechno a chce udělat trochu show, samozřejmě v US autorizáku natočí klidně 20k, až se skoro divím, že se nerozšoupl víc. Když se jezdí k českým specialistům, kteří ví co a jak, jen slepě nemění půlku auta při hledání problému atp., tak jsou náklady zas jinde. Neříkám, že je to levné, ale provozovat to jde. TOC, vč. amortizace, servisu, paliva je asi taková jako bych si koupil novou Octavii RS a najel s ní to samé. A to je ten Range Rover fakt úplně jinde. Velký SUV od MB a BMW jsem nechtěl, má to blbou image, neznám servisáky, navíc myslím, že to stejně nebude servisně o nic moc levnější.

Skipper
10. listopadu 2020, 18:19
0

Srovnání s LC mě docela zajímá, na ty jsem se taky díval, ale LC 100. Bohužel v pořizovací ceně našeho RR byly všechny Toyoty už dle fotek shnilé. U nás byl původní plán Multivan, ale tak nějak jsem rád, že se mi povedlo přítelkyni podsunout myšlenku na RR a ona je zatím moc ráda taky.

yorkin
10. listopadu 2020, 19:43
0

Příští týden třeba něco stihnu napsat. Sháněl jsem poslední fl L322 s 4.4 TDV8 tak dlouho, až jsem nad tím zlomil hůl (chtěl jsem top výbavu, stav a byl jsem připravený za to zaplatit, ale i v D bída) a koupil první LC200, na kterou se byl podívat. Zatím (po 2 měsících a 8000 km) v pohodě, podvozek je o trochu víc offroadový (nicméně nesrovnatelný s LC 120/150), výhodou je víc prostoru uvnitř, konečně kufr, který skoro nemůžu zaplnit ;-). Spotřeba cca +10-15%.

Dooby
11. listopadu 2020, 11:30
0

No, kolega měl podobný požadavek-před asi 3 lety koupil z D velmi pěknou s 4.4 TDV8 (motor by měl být od Fordu) od dealera, nájezd okolo 80tis, cena okolo 30 tis.E. Po asi 2 měsících prasklý píst. Oprava se protáhla a bylo to drahé (tuším okolo 250 tis.). No ale od té doby je spokojen a když mě vezl, tak to kouzlo RR tam prostě je.

yorkin
11. listopadu 2020, 12:07
0

A sakra, to zabolí. Nu, snad už teď bude jezdit v pohodě. Já pěkný málo jetý kousek zhruba za tuhle cenu prostě nemohl sehnat. Teda jeden jsem našel, ale na Sicílii, odkud se mi nepodařilo vymyslet rozumnou dopravu.

Skipper
10. listopadu 2020, 09:41
0

Ahoj, moc hezky napsáno, já se zrovna chystám napsat takový menší RR seriál na pokračování. Přítelkyni jsme pořídili L322 TDV8, 2008 a to auto mé naprosto dostalo. Narovinu, asi s ním jezdím nejraději z celého vozového parku. Dynamiku to má za mně výbornou a to jsem zvyklý na lehčí a výkonnější auta a spotřeba se pohybuje mezi 10-11l, co je pro mě neuvěřitelné. Dokonce mě to nadchlo tak, že na konci listopadu si jedu pro P38 a nejraději bych ještě i Classika, ale ten mi prozatím nebyl povolen... :D
Jinak co se týče spolehlivosti, tak se nám jednoho dne rozsvítilo Engine system failure a DPF full, trochu jsem se obával nejhoršího, ale ukázalo se, že za vším stojí děravá hadice do turba a vadné čidlo DPF, které zjevné dodrbala firma, která v minulosti DPF čistila. Vcelku nakonec oprava za hubičku a vesele jezdíme dál.
Měl bych jen dotaz, jaký je nejlepší zdroj dílů? Pro Jaguary mám sngbarratt, existuje něco podobného i pro LR?

reagovat
Skipper
10. listopadu 2020, 09:47
3

A s pracovní Discovery

yorkin
10. listopadu 2020, 12:23
0

Tak to jsem měl skoro stejnýho, pěknej páreček :-). Vidíš, spotřebu jsem zapomněl napsat, můžu potvrdit, že reálně to v náročném provozu, kde jsem jezdil z domu do Prahy (za den cca 100 km, z toho 20 okresky, 40 dálnice a 40 město), to bylo těch 11l/100km. UK webů s díly na LR je plno, paddockspares, johncraddockltd, lrparts, ale leccos se za rozumné ceny dá koupit i u nás, obvykle ty shopy provozují lidi, co mají i servis lr-parts.cz, elliot.in, litep4x4. Osvědčené vrakoviště má Karel Sláma v Mníšku pod Brdy. P38 je docela odvážná volba, elektronické glitche se už dají celkem vychytat a auto udržet v provozu, horší je to s motorem, určitě bych doporučoval koupit nějaký slušný kousek s mrtvým 4.6 a nechat převložkovat, Elliot s tím má dost zkušeností. Classic bude podstatně levnější na provoz.

Skipper
10. listopadu 2020, 14:13
0

Super, díky za rady stran dílů. Máme v okolí několik Land Rover servisů, potřebuji jen prkotiny - auto jsme koupili s odřeným předním nárazníkem, chybí mi mřížka a kryt tažného oka.
P 38 - to byla tak trochu haluz a láska na první pohled. Bohužel to není 4,6, ale 2,5 DSE, s nově udělanou hlavou (jak jinak), vyřešeným chlazením, a novými měchy. Auto nikdy nejelo v zimě, je tedy zcela zdravé, moc hezký zachovalý interiér. Majitele znám, původně si ho pořídil na tahání závoďáku, nakonec tuto roli ale převzala dodávka a RR stojí několik let ve stodole mezi různými skvosty. Když jsem ho tam uviděl, tak bylo jasno...

yorkin
10. listopadu 2020, 14:21
0

Tyhle drobnosti určitě bude mít Karel Sláma. Když má DSE udělanou hlavu a má automat, tak bych se toho nebál jako víkendovky ;-).

Skipper
10. listopadu 2020, 14:59
0

Manuál ;)

Skipper
10. listopadu 2020, 21:59
0

No, s ohledem na to, že jako auto na denní ježdění používám V12 Jaguar a XKR, asi trochu tuším, do čeho jdu. Tohle bude auto na zimní dojíždění, samosebou po úpravě antikorozní ochrany - s problémami počítám, jsem si vědom faktu, že jde o anglána z přelomu tisíciletí nacpaného ne zrovna spolehlivou elektronikou. Nějakou dynamiku od toho nečekám, v zimě stejně jezdím na důchodce a se specifikami TDs a správným zacházením jsem obeznámen. Naštěstí na něm nebudu závislý, máme záložní Octávku. Chtěl jsem tedy vzít ještě jeden jako dárce orgánů, ale zatim mi to nebylo schváleno...
Problémem LC je prostě to, že za tuto cenu seženu leda shnilý vrak na díly. A nejde primárně o cenu, prostě tady rozhodl stav, který asi jinde nenajdu.

sc
screepy
10. listopadu 2020, 12:53
0

Já prostě nerozumím jedné věci, a to, jak funguje testování u automobilek, dokud nevypustím ten produkt na trh. Vždyť ten testovací cyklus musí slabší místa odhalit nebo ne? Nebo se na to sere, vypustí se motor a pak se uvidí, já chápu, že automobilky musí žít i ze servisu, ale vocamcad pocamcad :) Možná kdyby na to někdo věci znalý sepsal nějaké čtení, rád bych si to přečetl. Nepřijde mi v pořádku, že někdo vypustí věc, která mi za tři roky způsobí fatální závadu, takže celý auto můžu poslat ze skály.

reagovat
yorkin
10. listopadu 2020, 14:19
1

Automobilky imho řeší primárně první majitele, ti auto většinou kolem 100-150kkm prodají a případná smrt TDV6 už je nemusí trápit. Ostatně LR není rozhodně jediná automobilka, která vypustila do světa motor, co je s ním kříž. Skoro mám naopak pocit, že není žádná (ne, ani Toyota), které by se to někdy v posledních 20 letech nepovedlo...

Vojta
12. listopadu 2020, 11:15
2

V minulosti se to testovalo dost intenzivně, protože byla snaha o to, aby to vydrželo co nejdéle. Například miliony testovacích kilometrů s AR164 se odměnily tím, že to je nejspolehlivější Alfa kdy vyrobená a s motorem 2.0TS svou bezúdržbovostí a nesmrtelností vytře zrak všem rotačkám TDI. Nicméně taky to tu automobilku stálo krk, protože náklady nesmírné a zákazníci to neocenili.
Automobilky moc dobře ví kdo a na jaké použití si jejich auta kupuje. U dieselové prémie to bývají maximálně tak ty tři roky a zhruba 80tkm ročně. To, že se to pak začne sypat (většinou se to i o dost stočí, aby to šlo prodat) je už netrápí.
Pak tu jsou auta jako Fóbie, Srandero atp. kde si to naopak častokrát koupí soukromník na deset let. Jenže tam zase je nízký nájezd a i když se to po záruce sypat začne, vždycky se to nějak uválčí a ty náklady při té masovosti a jednoduchosti nebývají likvidační. Typickým případem je HTP. Ten motor je prostě průser, ale dodnes jich spokojeně spousta jezdí. Protože mají málo najeto a protože při tom množství aut funguje business repasovaných motorů za 15kkč při vrácení starého, rozbitého protiúčtem. No a dát 15k za opravu nějaké fóbie... to ve výsledku zatáhne prakticky každej důchodce a při svém nájezdu má zas na minimálně pět roků pokoj.
Dneska v éře plánování a počítání všeho mají ti výrobci věci moc dobře promyšlené a vědí, co se jim vyplatí a co ne. O těch závadách se ví, ale kolikrát je spočítáno, že se to prostě nevyplatí vůbec řešit.
Pro ukázku, jak se dříve testovalo:

sc
screepy
12. listopadu 2020, 12:30
0

Díky za info!

Náhodný Kolemjdoucí
10. listopadu 2020, 13:48
0

Hezké čtení o pěkném autě, díky za něj. Nedámi to se nezeptat, ty náklady jsou kompletní, tj. včetně pneu, olejů, atp.? Pokud ano, tak gratuluji, cena 2kč/km je super, jsem na tom trochu hůř a zdaleka nemám takovou káru...

reagovat
yorkin
10. listopadu 2020, 14:16
0

2 Kč/km jsou náklady spočítané podle faktur v mailu ze servisu, kam jsem výhradně jezdil. Nejsou tam pneu, to tam nedělají a musel bych ty faktury dohledávat v papírové podobě, nicméně dostal jsem dvě sady skoro nových pneu, takže jsem dokupoval mám pocit už jenom jednu sadu letních a zimní jsem po poslední výměně vyhodil. Takže možná by to byl nějaký desetník nahoru, ale to je fakt detail. Samozřejmě, kdyby se třeba musely repasovat turba, byla by to rázem jiná pálka. Nicméně turba naštěstí dělal majitel přede mnou, takže tohle jsem řešit nemusel.

Náhodný Kolemjdoucí
10. listopadu 2020, 16:44
1

Díky za upřesnění, ať Vám auto dál dělá radost.

Zo
Zonti
12. listopadu 2020, 11:48
0

Moc pěkný článek, díky za něj. O L322 uvažuji už hodně dlouho, protože je to podle mě nejhezčí auto, co kdy kdo vyrobil. Mým snem je facelift 2010. Trochu mě ale zarazily ty náklady na údržbu. Celkem by mě zajímalo, co vše se na autě dělalo s takovým nájezdem za rok. Já to, co Vy najedete za rok, najedu spíš tak za 2,5 roku. Takže mi jde o to, kromě té velké opravy za 60k, co je tak drahé na údržbě? :-) Olej každý rok jsem zvyklý měnit samozřejmě u svého auta tak jako tak. Pneu neřeším, to nejsou náklady na údržbu, ale na provoz. Jde mi prostě o tu údržbu. Předem děkuji za odpověď.

P.S.: Je mi jasný, že když odejde měch(y), turba apod., tak jsou to rakety.

reagovat
yorkin
12. listopadu 2020, 15:44
0

Právě že skoro nic zásadního. Jeden měch, alternátor, prasklá hadice od chladiče, prasklý plast v sání, kvůli kterému se přisával vzduch a auto padalo do nouzáku. Celkem často brzdy (prostě je to těžké auto), jinak jen olej (taky ale v převodovce a diferenciálech) a filtry. Olej je tam ovšem dražší než ve Fabii a je ho tam dvakrát tolik. Jezdil jsem na výměnu co 12-15kkm. Ono se to nastřádá.

Zo
Zonti
12. listopadu 2020, 18:36
0

Je mi jasné, že údržba vozu, které nové stálo přes 2M, nebude levná, zvlášť ne u starého kousku. Ale i tak mě ta suma překvapila. Máme v rodině RRS 2010 (nově koupený) a toho čtvrt milionu se do něj dalo tak za těch 10 let. Pravda, měli jsme asi štěstí, protože se tam nepodělalo vůbec nic. Ale já ho nemám a mým snem je právě RR L322, ne L405, ne P38. Prostě L322, pro mě nejvíc auto. Ideální bv 4.4 TDV8. Tak snad se brzy objeví v garáži ????