načítám data...

Koupě mrtvoly v Polsku

07. ledna 2019, 20:01 21 komentářů Martinn

Je koupě kompresorovaného nepojízdného Mini v Polsku dobrý nápad? To se dozvíte v mém blogu! :)

zobrazit celou galeriiMartin Hrůza: Koupě mrtvoly v Polsku

Po více jak dvouletém vlastnictví mého prvního auta (Bmw 323ci e46), jsem si řekl, že je čas na změnu. Jak čas plynul, začalo pro mě být moc komfortní, 'měkké' a hlavně ho začínala pohlcovat kovomorka.

Od nového auta jsem očekával, aby bylo zábavnější, mělo sportovněji naladěný podvozek a nějaký 'charakterní' motor.

To vše splňovalo Mini S R53. Takže jsem začal sjíždět inzertní weby (zejména v Říši, bydlím kousek od hranic).

Jenže v Německu byly zajímavé kousky dražší a ty levnější většinou v tuctových barvách. Hledal jsem zejména červenou (chilli red). Ale co čert nechtěl, našel jsem jeden kousek na inzertním webu typu bazoš v Polsku. Z popisu jsem se dozvěděl, že má vadný motor, což mi nevadilo – cenovka byla pěkná. S majitelkou jsme si vyměnili pár emailů. Vydal jsem se tedy do Polska.

Po přejezdu hranic, kde 70% silnic byl vyloženě tankodrom, 46ka dostala pěkně zabrat. GPS mě zavedla na domluvenou ulici, bylo to kdesi v lesích u města Žary, ve vesnici kde bylo pár domů a majitelka nezvedala telefon. Pátral jsem tedy po červeném Mini, nebylo ale nikde. Viděl jsem pána na kole (imho bydlel vedle toho domu), ptám se ho, kde se nachází dům 53 popřípadě rodina XX. Zamyslel se a vypadlo z něho ''Kurwa .. zamyslel se .. niewiem,, – ok, zkusím to jinde. Naštěstí další paní, kterou jsem oslovil, věděla. Zazvonil jsem tedy a otevřela majitelka :''Auto je jinde, pojedte za mnou,, … no 'super' – řekl jsem si. Po pár kilometrech jsme přijeli ke skladu v centru Žaganu. Otevřela vrata, a byl tam. Když jsem k němu přišel blíž, v hlavě mi zvonilo pěkně polské 'oh kurwa'

Auto bylo rozebrané, což jsem nevěděl. Nárazník, hlava, chladiče – prostě celý předek byl naházený v kufru. Prohlídl jsem si to, řekl si, že víc jak průměrný český plat jí za to nedám. Po chvíli smlouvání se to podařilo – koupil jsem nejlevnější Mini S v Evropě. Za týden jsem tedy přijel s přívěsem a auto si odvezl.

Postupně jsem začal hledat motor. Za další průměrný český plat jsem koupil motor s malým nájezdem + originální tříramínko od pána z miniklubu. Po příjezdu jsem postupně vyndal všechny díly z auta, tady jsem vycítil další problém.

Začínal jsem tušit, že tu něco chybí nebo to je to poškozené. Zaprvé – karoserie – lak na přední kapotě byl nic moc, nárazník „oparkovaný“ – poslal jsem je tedy na lakování.

Chladičovka byla popraskaná a polsky 'opravovaná' – koupil jsem novou. Co se týče motoru, první problém – expanzka – Poláci tam prostě nabastlili expanzku z nějakého Volkswagenu. No nic koupil jsem novou expanzku. Z intercooleru jsem musel vyfoukat špony, to samé z kompresoru (ten jsem radši rozebral) a vyměnil v něm olej, stejně tak v převodovce. Na podvozku jsem měnil všechny čepy, uložení ramen, stabilizátory. Myslel jsem si, že to je vše. Nebylo. Nadešel den D, po více než dvou měsících šlo auto na dílnu. Jelikož je můj táta automechanik co dokáže opravit všechno od Fazola až po Gulii QV, doufal jsem, že se Mini po 1-2 dnech rozjede. Nerozjel. Na autě měla být uplně nová spojka. Jenže nebyla (nová tedy určitě ne), a ten Polák, co jí tam dával ji musel montovat snad kladivem (závity byly úplně ožvejkaný) – tzn., že bylo nutné ještě koupit a namontovat novou spojku, dvouhomota naštestí byla v pořádku. Po dnu laborování co kam patří, kudy vedou kabely atd. bylo vše složeno. Nadešel den D… Nenadešel – po dolití chladicí kapaliny, mi všechna vylítala ven, Mini se doslova pomočilo … a doprčic :D. Měl jsem chuť to auto zapálit. Vodní pumpa byla doslova K.O, teklo to přes nějaký 'ventil'. No nic, objednal jsem novou pumpu. Po dolití a odvzdušnění celého systému nadešel čas Mini nastartovat.

Otočil jsem klíčkem a chytlo okamžitě – dokonce se nerozsvítily kontrolky motoru. Pocity stresu a únavy byly rázem pryč, a zaplavil mě pocit štěstí (každý kdo má podobnou zkušenost ví, o čem mluvím :)). Miník se odvezl na STK a po absolvovaní prohlídky jsem se vydal za hustého deště domů (a že to byla jízda!). Ten den jsem vyjel celou nádrž, nemohl jsem se nabažit zvuku kompresoru, lehké váhy a perfektního naladění.

Vyplatilo se tedy tohle celé martýrium? Odpověď je složitější. Ano i ne. Začnu s pozitivy:

1. Vrátil jsem život jednomu nepojízdnému Miníkovi :)

2. Spoustu jsem se toho naučil, jsem schopný si na Mini toho spoustu udělat sám, protože se tam dělalo v podstatě všechno

3. Celý 'projekt' stál více peněz, než jsem očekával, auto jsem ale prodal více méně za peníze, které jsem do toho nainvestoval (vč. kupní ceny), takže z tohoto pohledu to dopadlo vcelku dobře.

Negativa:

1. Spolknulo to spoustu času a nervů.

 

Šel bych do toho znovu?  Určitě ne, radši bych si připlatil za pěkný kousek. Měl bych auto, které by mi dělalo radost hned.

A čím jsem Miniho nahradil? To se dozvíte v příštím blogu! :)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

peca
07. ledna 2019, 21:58
0

To smekam, ja bych urcite nemel koule na to koupit auto v krabicce a pak ho cele smontovat.

reagovat
Martinn
08. ledna 2019, 00:00
0

Díky!

jendaaa
07. ledna 2019, 22:34
0

je krásnej, proč si ho zase prodal? :)

reagovat
Martinn
07. ledna 2019, 22:44
0

Víc mě baví zadohraby a chtěl jsem si splnit další sen - léto s kábrem :)

ma
martinw
07. ledna 2019, 23:25
0

A kolik clovehohodin ti to zabralo ty opravy a shaneni dilu ? Take smekam za odvahu :)

reagovat
Martinn
07. ledna 2019, 23:47
1

Samotný složení auta netrvalo dlouho. Spíš na to nebyl čas, proto se to protáhlo na 2 mesíce. Sháněl jsem jenom motor (to jsem měl předběžně domluvený), ostatní veci jsem bral nový. Skládalo se to cca 24h, v garáži stálo 4 dny, s tim že se na tom nedělalo celej den (lakování nepočítám, to se dělalo než šlo auto na dílnu). Nejhorší byla ta překvapení typu špatná spojka, pak ještě uložení ramen a vodní pumpa - to nás zrdželo nejvíc, musel jsem na ty díly vždycky den čekat (a zrovna u mini bych to znovu rozebírat nechtěl, měnit uložení ramen a spojku je oser) . Nebýt těhle překvapení tak bych řekl že by bylo reálný to poskládat za den :)

Pólin
08. ledna 2019, 08:01
0

Mazec...tohle fakt obdivuju. Z takového vraku poskládat funkční MINI... Tady pak člověk vidí, že nájezd na budíkách je jenom číslo a o skutečném stavu auta nemusí vypovídat nic. Pokud ta vaše generálka byla udělaná tiptop, tak je to v podstatě nové auto...:) Za kolik jsi to pustil, jestli to není tajné?

reagovat
Martinn
08. ledna 2019, 13:00
0

Po mechanické stránce ano, bohužel lak měl kosmetické vady, stejně tak interier. Auto jezdí dodnes cca 50 kilometrů denně, a funguje bez problému. Prodal sem ho cca rok zpátky. Šlo +/- za kilo :)

Pólin
08. ledna 2019, 13:09
0

Tak to je fajn... Jinak jsi schopný říct něco o obecné kvalitě těch aut? Kolega měl tu obyč atmo verzi, řekl bych moc pěknou, ale pořád tam bylo něco vysypaného. Ale takové věci, které se normálně nekazí- např. prasklé svody, v jednom kuse rozházená geometrie atd... bouračka to nebyla. Měl to tehdy ještě ve Zlíně v MINI a tam mu dali štempl, jako že fakt kvalitní ojeté mini...

Martinn
08. ledna 2019, 16:45
0

Obyč minicoopera bych si nekoupil. Měl to kamarád (facelift), a přijde mi to prostě líný. Obyč verze trpí na převodovky midlands. Od jistého roku nebo modelu, přesně nevím kdy se začli dávat getragy. Ty jsou obecně spolehlivější. Do Ska se myslím dával pouze getrag. Dále pak trpí na 'propadání' klobouků (jak S, tak obyč verze). To se řeší plackami pod klobouky. K té geometrii - abys vyměnil na sku uložení ramen, musí celá nápravnice dolů. Pak je dobré vyměnit všechno čepy ramene i uložení (díly na to drahý nejsou, je lepší to udelat všechno, než to nekolikrát rozebírat). Motory trápí spotřeba oleje (obyč i S). Sko má navíc kompresor, u kterého je dobré měnit pravidelně olej jinak se vydřou ozubená kola uvnitř. Z bouračky stojí novej 8-15 tis podle toho jak seženeš. Když ti odejde motor je to průser, je jich málo, a jsou drahý. Mě stál z angličana, nájezdem 120tkm 30tisíc. Miniky taky trápí koroze, to se mého netýkalo - bylo totiž původem z itálie a nikde nebyl ani náznak koroze. Jinak je to takové trochu lego, pokud jsi manualné zručnej a máš misto a nářadí, spoustu věcí si na tom uděláš sám. Určitě bych šel po málo jetým kousku. V Německu je aktuálně celkem pěkný výběr, za relativně málo dostaneš spoustu muziky. Další výhoda ska je že se dá slušně upravovat. (co se týče výkonu a řízení) za relativně malý peníze.

M P
08. ledna 2019, 08:34
0

Ježišmarja miník, R53, láska! Tenhle Cooper S bych opravdu chtěl, do teď se tluču do hlavy, že jsem debil někoupil obyčejnou R50 s malým nájezdem v úplně mint stavu, když jsem řešil náhradu Fiatu 500. Tak jsem strávil rok za volantem Toyoty Yaris no. Ona i ta klasická 120k verze je prostě úplně boží, a za mě tahle generace je nejlepší nové mini. Řídí se to fantasticky, podvozek Cooperu a základních Cooperů S je dost pohodlný i do města a to ovládání je vychytaný. Navíc je interiér ještě snesitelný, ne jako druhá generace, tam je to hnus. Leč také jsem objevil kouzlo zadokolek a horko těžko se budu k FWD vracet.

Mimochodem, léto s kabriem a RWD, co to asi bude?

reagovat
BigBen
08. ledna 2019, 09:53
0

Přesně! Je to láska...

Pólin
08. ledna 2019, 13:06
0

fotka autora navádí k 350Z roadster...že by?;)

Martinn
08. ledna 2019, 13:16
0

Byla Z4 3,0 (koment se mi nějak posunul), ta je taky pryč. 350z je aktuálně, ale oranžová. Červenou na obrázku jsem prodal cca měsíc zpět. :)

Martinn
08. ledna 2019, 13:22
0

PS: 350Z jako kábro né, ten zadek je hnus. Měl jsem ho jako coupe :) .

BigBen
08. ledna 2019, 09:52
0

Krásný ! Je mi úplně jasný co to bylo za práci :-)

reagovat
krab
08. ledna 2019, 10:17
0

Moc pěkný - zajímavý čtení a o autě, který se mi taky hodně líbí. Kompresorové New Mini R53. Tohle kdybych měl dělat já tak nějak ponejvíc sám, tak to budu dávat dohromady rok. :)

reagovat
Martinn
08. ledna 2019, 13:13
0

Cabrio už bylo :D. Taky je už prodané. Z4 3,0.

reagovat
Kuře
08. ledna 2019, 17:10
0

Tiše ti jí závidím:)

Pe
Pepre
07. června 2019, 01:01
0

Pokud byl spodek motoru v cajku proč se radši neudělal motor ? Nevyšlo by to lépe ?

reagovat
Martinn
02. září 2019, 21:00
0

Jelikož ventil vlítnul do válce, udělal tam pěknou paseku. Opravovat to by vyšlo jak finančně tak časově hůř. Z tohoto důvodu jsem radši koupil funkční motor s nízkým nájezdem :)