načítám data...

Korejská auta se nikam neposunula

27. prosince 2021, 09:19 18 komentářů XTad

Není to s tím symbolem pokroku trochu jinak?

Václav Havel: Korejská auta se nikam neposunula

“Většina lidí už přestala korejská auta vnímat jako podivně vypadající plechovky pochybné kvality s lacinými, páchnoucími interiéry, které zaujaly akorát nízkou cenou. Naopak se z nich stala vážná konkurence pro zavedené značky” 

Jakkoli může tato myšlenka znít aktuálně, setkáváme se s ní snad od doby, kdy Motokov koncem 80. let na zkoušku dovezl Daewoo Racer. Ale vážně, lze nalézt nějaký přelomový moment, kdy začaly být korejské vozy “plnohodnotné”? 

Nabízí se rok 2006 a uvedení dvojice i30/Ceed, tedy v Německu vyvinutých a u nás (resp. na Slovensku) vyrobených kompaktních hatchbacků, které byly poprvé ušity na míru evropskému zákazníkovi. Novináři tehdy nešetřili superlativy a často se tyto dostupné a dobře vybavené vozy nebáli označit za přemožitele soudobých aster, meganů a třeba i golfa. Jak to vidíme dnes? Tvrdé plasty, nic moc podvozky, asijský design… Zato ta druhá generace, to je konečně ono! A když ne druhá tak třetí. Nebo to bude až čtvrtá, která se má co nevidět představit?

Já myslím, že zádný takový zlom neexistuje. Podobně nadšeně se psalo už o malém Hyundai Getz a i v dobovém testu Daewoo Nubira, tedy ukázkového zástupce těch “starých korejců”, se dočteme o tom, kterak daewoo v posledních letech udělaly pokrok srovnatelný se skokem mezi favoritem a fabií. To byl rok 2000. Co když půjdeme dále do historie? 

Vzpomínám si na Hyundai Lantra druhé generace představený v roce 1995, který měla rodina jednoho spolužáka. Naftový kombík nižší střední třídy, airbagy, klimatizace, všechna okna v elektrice, plasty s hezkou povrchovou úpravou… Opravdu nešlo o auto, za které by se majitel musel vůči o rok mladší octavii stydět víc, než se stydí dnešní řidič i30 ve srovnání se současnou generací. Pořád platí, že u Hyundai dostane více výbavy za méně peněz, pokud překousne trochu rozvernější design, zatímco škodovka působí dospěleji, ale nechá si za to zaplatit.  

Mělo by taky zaznít, že octavia tehdy byla vrchol nabídky, avšak lantra byla spíše ekonomický model, nad kterým čněly šestiválcové sedany. 

Další důležitý fakt, kvůli kterému možná někteří na korejská auta koukali skrz prsty, je, že až do zmíněného roku 2006 se Korejci soustředili hlavně na severoamerický trh. Tam zvolili v podstatě stejnou strategii, se kterou dříve uspěli Japonci, tedy dostupná, úsporná a spolehlivá auta. A vyšlo jim to. Pořád ovšem cílili na amerického zákazníka a jeho hodnoty, proto se tolik nehonili třeba za měkčenými plasty nebo turbodiesely. To ale není chyba, nýbrž marketingový záměr, který lze Korejcům těžko vyčítat. Američtí výrobci až někdy kolem roku 2010 začali zkoumat, zda by interiér nešel udělat i z něčeho jiného než z recyklovaných kartonů od mlíka (vím, tam ho pijí z galonových kanystrů) a pokud se nepletu, tak japonské auto s pořadným naftovým motorem dosud ani nevzniklo (snad kromě pickupů a off-roadů). Stejně tak mohli do getze nacpat dvoulitr, dát větší kola, přitvrdit podvozek a říkat mu N, ale v Americe by neprodali ani běžnou verzi, natož tohle. Nehledě na to, že tehdy hot hatche a časy na Nürburgringu zase tolik nefrčely. 

Často se mluví o značce Genesis, jakožto korejské vstupence do prémiového segmentu. Jenže ta pouze navazuje na stejnojmenné modely Hyundai, přičemž tradice luxusních sedanů sahá až do 80. let, kdy je dělalo třeba i Daewoo. 

To, co o korejských autech platilo dříve o nich platí i dnes a naopak. Kvality, pro které oslovují stále více motoristů, měla už před 20 i 30 lety. Pokrok, který jim máme tendenci přisuzovat, je většinou dán vývojem trhu, potažmo segmentu. Korejská auta jsou ale pořád svá.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jo
José Jiménez
27. prosince 2021, 15:12
1

Tu divnou kulatou Lantru jsem nějaký čas po vojně vlastnil. Když to vezmu kolem a kolem tak to nebylo nejhorší auto. Dvoulitr se hezky vytáčel ,slušně tahal a nežral zase tak moc. Vzadu byl nějaký víceprvek a to okta ještě dlouhé roky neměla ,bohužel to mělo malé přední sedačky a světla byla spíš k smíchu.

reagovat
Mrkef
27. prosince 2021, 23:05
0

Mizerný víceprvek nemusí být lepší, než vyladěná technicky jednodušší zadní náprava :P
Napadá mě Honda ne Okyna ;)

Jo
José Jiménez
28. prosince 2021, 10:14
0

No prvni okta není zrovna dobrý příklad vyladěných jízdních vlastností :D. Vlečená náprava se vlastně kloudně naladit nedá ,je to vždycky nějaký kompromis. Ta lantra ve své třídě opravdu nejezdila úplně nejhůř, bohužel to bylo vždycky levné auto a nikdo se neobtěžoval s údržbou víc než bylo nutno.

Bavoraczech
27. ledna 2022, 10:48
0

Mrkev: Ne, okyna hlavně 1. generace opravdu neměla dobře odladěnou zadní nápravu. Líp jezdila snad i Astra G od popela.

Opelfahrt
27. prosince 2021, 17:35
4

Nevím, co má autor na mysli, že Octavia byla vrchol nabídky. Jaké nabídky. Se silnějšími motory měla nejvyšší výbavu SLX (později ještě L+K), kde už byly nějaké ty komfortní prvky, ale většina aut se prodala v nižších výbavách, kde toho ve srovnání s Lantrou dost chybělo. Nechápu teda ten vrchol nabídky. Sporotvní verzi oktávka neměla, zato ji měl Golf nebo Astra, dokonce Toledo bylo s motorem z golfu GTI, no a kdo chtěl víc výbavy a víc auta, kupoval střední třídu: Mondeo, Passat, Vectra, Xantia, P406, Mazda 626. Šéfové firem pak šli do prémiových aut nebo do vyšší střední třídy běžných značek (dnes se nevyrábí).
Oktávka I byla prostě bomba jako první pořádné české auto, ale pořád jen nižší střední auto s cenovkou max. 600 tis. Kč (L+K přes 700 a to už tehdy bylo směšně moc na tuhle třídu a výkony).
Je pravda, že Lantry se rozpadly na prach a Oktávky ze začátku výroby ještě ne všechny.

reagovat
XT
XTad
27. prosince 2021, 17:43
1

Vrchol nabídky značky. Octavia byla navrhována s tím, že bude muset plnit roli vlajkové lodi. Lantra ne.

Jakub Pospíšil
27. prosince 2021, 19:26
7

Bohužel nemůžu plně souhlasit. Přímé srovnání Kie Sorento fplný fdýzlu za 1,4 mega a Kodiaqa fplný fdýzlu za 1,7 mega nechává bohužel škodnou v prachu jak zpracováním, tak technologiemi a výbavou. Výše jmenované platí ve třídě té Lantry, čili dnes i30/Ceedu a Octavie. Ale ve vyšších kategoriích těží korejci z té zmiňované americké zkušenosti a nechávají srovnatelně drahou konkurenci za sebou.

-
Komentář upraven 27. 12. 2021, 19:27:07

reagovat
XT
XTad
27. prosince 2021, 20:23
2

A bylo tomu někdy jinak? Sorento se dělalo už když evropský mainstream SUV vůbec neznal a prémie se teprve rozkoukávala, santa fe je ještě starší a o sportage ani nemluvě. Kodiaq je sice generačně starší než nové sorento, ale nestačil ani na to minulé.

Mrkef
27. prosince 2021, 21:56
1

Pokrok mezi Lantrou a I30 je za mě větší, než Okyny I a III. Lantra byla ve srovnání s I. Okynou ve zkratce horší ve většině směrů, jako například: zpracování interiéru, jízdních vlastnostech, motorově, zpracování karoserie.
Současná I30 a dejme to O3 FL (4ka je nová a přijde i nová generace I30/Ceed) je celkem vyrovnaná partie, kdy mi přijde Okyna vychytanejsi někde od.vybavy Style+ a motorizace 2.0TSi nebo 2.0TDI 135kw. Jediná výjimka je I30N, které Okyna prostě nemůže konkurovat.

XT
XTad
28. prosince 2021, 08:29
-3

Zase víme, jak vypadala první oktávka vevnitř před faceliftem... Motorově byla nadřazená až s 1.8T a 1.9 TDI, přičemž situace se dodnes nezměnila, jak sám píšeš.

beastar
28. prosince 2021, 08:44
1

Octavia možná nevypadala vábně. Bylo to ale kvalitně slicované. Plast byl na pohled bytelný. Místa vzadu málo, ale obří kufr. Větší sedadla a tak dále. Lantra byla ve všem horší. Včetně jízdních vlastností. Ano základ 1.4 MPI nebo 1.6 z čehož první hned skončil a druhý zase až tak hrozný nebyl. To nebylo skvělý, ale pořád to bylo víc auta.

beastar
28. prosince 2021, 08:48
1

I slepej by to viděl na první pohled

beastar
28. prosince 2021, 08:53
1

Trochu si to připomeneme. I ve srovnání s oktavii je to špatný. Podle mě nestačí ale ani na Polo, Ibizu, nebo třeba Almeru, popřípadě Astru. A to ani designem a technicky už vůbec ne. Prostě to byli krámy Toť vše.

XT
XTad
28. prosince 2021, 10:08
-2

A ted si srovnej současné generace (octávku klidně trojkovou, ať je to fér). Uvidíš to samé.

Jinak tady je hezky vidět struktura těch plastů, o které jsem psal. Fakt to nebylo strašný. Taky si pamatuju zvuk zavírání dveří, takové tlumené ducnutí nebo výstražný tón při jejich otevření se zapnutými světly, který zněl jako klavír, zatímco škodovky dodnes jen monotónně piští. I tohle ovlivňuje vnímanou kvalitu. Kombík měl taky obrovský kufr, ale dalo se sedět i vevnitř, co se motorů týče, octa ještě měla nepovedený 1.8 92 kW a 2.0 MPI, který narozdíl od korejského dvoulitru nebyl ani točivý, ani úsporný.

Určitě ale nechci hodnotit, které auto bylo horší nebo lepší.

Jo
José Jiménez
28. prosince 2021, 10:27
3

No lantra měla většinu palubky u nějakého pokusu o měkčený plast a bylo relativně příjemné na dotek ,okta měla bytelný jako kámen tvrdý plast. Vzhled interiéru hodnotit nebudu ,páč je to otázka vkusu každého soudruha a já osobně německé palubky z té doby fakt nemusím ,evokují mě gestapáckou vyslechovku.Jízdní vlastnosti u lantry jsem subjektivně vnímal lepší než u soudobé okty. Kufr nebyl u sedanu tak obří jako u okty ,ale nadruhou stranu si vzadu člověk sednul za sebe a neměl kolena u brady. Co bylo u lantry opravdu na prd byla přední světla a malé přední sedačky.

beastar
27. prosince 2021, 22:57
1

Hm, hm. S čím souhlasím je určitě to, že v Severní Americe tedy i v Kanadě udělali velké úspěchy. Ono totiž porazit někdy od 80.let americká auta ta menší a levná nebylo těžké. Za mě tedy velký zlom zaznamenal až model Elantra právě v Kanadě. Kde to bylo velmi oblíbené auto dokonce i jako sedan. Stejně tak dokázala být úspěšná Sonata. Obě auta jsou měřítkem Evropanů hnusná a bez smyslu pro detail. Za mě Lantra byla a je špatně. A v Evropě ji pořádně nechtěli ani tehdy velmi chudí Češi. Ona totiž i ta základní oktávka byla prostě lepší auto. První generace samozřejmě. Na co je výbava když je zbytek auta podivný.

Elantra XD defakto přímý nástupce Lantry je uplně jiná. Tady se dalo mluvit o konkurenci pro oktavie, golfy. Jenže opět. Lehce divná ergonomie, neevropský design, nic moc diesel s vyšší spotřebou a šílenou hlučností. Když už zas Němci ale i Francouzi začali vymýšlet tišší a lepší věci. Ano, také dražší. O tom to celé je. A že dělali nějakou Sportage dřív než některé Evropské značky. To je sice pravda ale opět otázka cílových trhů. Ono v Evropě to prostě zatím nikdo nechtěl. Takže umí vyrobit v jisté době auto, které se prodává. A ne špatně. To je celý. Tohle umí i můj jediný oblíbený korejský výrobce Ssangyong. Actyon je super, suv coupe na rámu. Kam se hrabe nějaká x6 od BMW. Jenže chyba lávky v Evropě to zase nikdo nechtěl.

Takže suma sumárum bojují léta na našich trzích zejména cenou a jde říct užitnou hodnotou. Nebo si snad opravdu někdo myslí, že tahle parta je nějakým nositelem inovací a technologií? Platí to dodnes. A určitě je viditelný pokrok na cestě od Lantry po dnešní i30. A od Nubiry po i40. Asi je to podobné jako u konkurence včetně prémie. Jen každý měl jinou startovní pozici. Udělat lepší auto, než OC2 je těžší, než stvořit Elantru HD vyrábět ji v nějaký prdeli v Číně a prodávat v Egyptě. Jasně no pro Tipo a možná věci jako Fluence to je konkurent.

Ve vyšších patrech Sonata nebyla zlá a nabízela dost. Akorát nápad a něco navíc tomu chybělo. To je možná to. Oni dlouho neuměli udělat nic osobitého s přidanou hodnotou. To se možná změnilo až dnes právě s tím N. A N line a trochu veselými laky a interiérem stejně nekvalitním a lesklým jako dělá konkurence z celého světa. Genesis je taková Lexus, Infiniti patálie která je a byla v Evropě odsouzena někam na okraj zájmu. Jinde to je vcelku úspěch. A opět v US to funguje. Vychvalovat případně zatracovat korejská auta jde snadno. Jsou jako trika z tržnice. Svou práci odvedou, opravit se to moc nedá ale zase si jich za daný časový úsek koupíš víc. Asi ti to nikdo nepochválí ale kvůli tomu si to nekupuješ. To umí posledních 20 let. Předtím reálně v Evropě neměli šanci. A i jako ojetiny to byli neprodejné střepy pro pár dobrodruhů, bez vkusu a pudu sebezáchovy. Ono to totiž není o elektrických oknech a airbagu. Je to o kvalitě materiálu, svárech, složitosti řešení, pasavní bezpečnosti, ekonomii provozu, technických řešeních, ergonomii, možnostech priplatkove výbavy, motorové paletě atd. A to se korejec stále v mainstream segmentech učí. A snad se posledních pár let zlepšuje a dotahuje. Pravit však něco o tom jak už před 30 lety dosahovali kvalit v Evropě úspěšných značek :)) To je jen zbožné přání.

reagovat
XT
XTad
28. prosince 2021, 08:59
0

V roce 1990 vyjela první lantra/elantra, tedy před více než 30 lety. To se pořád vyráběly stodvacítky. Srovnáváme ji s auty jako Ford Orion, Renault Chamade, Toyota Carina. Ani vento ještě nebylo na světě. Opravdu byla v tebou zmiňovaných disciplínách vůči konkurenci o tolik horší, než by dneska byl třeba nějaký tucson?

A k těm SUVčkům - u nás to nikdo nevyráběl ani nekupoval (napadá mě jenom Opel Frontera), ale ve světě uspěly. Díky tomu taky přežily dodnes. Opět se můžeme podívat, jak tehdy vypadaly japonské nebo americké teréňáky...

Jenda_K
08. ledna 2022, 00:07
0

Terénní auta od Kie a Hyundai tady nikdo nekupoval? Ale kupoval, byly to velice oblíbené vozidla. Ve svém segmentu pracovních aut jich i u nás jezdila hromada, ty užitné vlastnosti, které první Sorenta a SantaFé postavené na rámech s redukčníma převodovkama a uzávěrkama tady moc výrobců za tak rozumné peníze nenabízelo. Tyhle auta totiž nebyly SUV a jejich chování v terénu i na silnici bylo velice slušné. Byla to pohodlná výborně odhlučněná auta s velice kultivovanými benzínovými motory, které byly i úsporné. S benzínovým 3,3 l šestiválcem s 248k se dalo bez problémů jezdit pod dvanáct litrů benzínu na sto a to nebyl vrchol nabídky.