načítám data...

První sezóna s Kočičkou

21. prosince 2021, 21:22 19 komentářů liška

Nedávno tomu byl rok, co jsem si z Holandska přivezl svůj vysněný Jaguar XKR. Jaká byla první sezóna našeho soužití? Posralo se, co mohlo, jak je u britských aut zvykem, nebo dostály poslední ročníky XKček své pověstné vychytanosti? A kolik to všechno stálo?

zobrazit celou galeriiJ L: První sezóna s Kočičkou

Jaký je Jaguar XK8(R) generace X100 po jízdní či vzhledové stránce jste si již na Autíčkáři mohli několikrát přečíst. Tady nemá cenu nosit příliš dříví do lesa. Kdo zapátrá, nalezne dostatek informací zde, zde a ostatně i já jsem chvíli po koupi něco málo sesmolil. Notoricky známého (nejen) kočičího chovatele Skippera a jeho mnohdy strašidelné historky s provozováním letité britské produkce tady zná asi každý, já přesto přispěji něčím podobným. Naše XKRka totiž dělí jeden facelift a znalci už jistě tuší, že máme tím pádem i jiné motory a převodovky, proto snad nebude tohle psaní úplně repetitivní.

Můj poslední blog končil zmínkou o svítící kontrolce suspension fault, což mě v té době stejně příliš netrápilo. Byla hluboká zima, auto odstavené v garáži a z mého checklistu křičela na prvním místě prověšená stropnice, následovaná spoustou dalších drobností, vyžadujících mimo jiné odpojení baterky, takže jsem tajně doufal, že po jejím opětovném připojení se na displeji žádná chyba nerozsvítí. Stropnici jsem po krátkém vybírání zakoupil od jednoho ze dvou výrobců v Anglii a pomalu se pustil do práce. Dostat tenhle kompozitem vyztužený kus látky do auta nebyla úplná sranda, nicméně jsem rád, že bylo možné se vyhnout vyřezávání předního okna, jak mi kdesi kdosi radil. Se stropnicí přišla i stejná látka na A sloupky, které to měly také za sebou, a tak jsem si vyzkoušel roli čalouníka. Při této příležitosti byly samozřejmě venku obě přední sedačky a pár dalších částí interiéru, což byl ideální čas na pořádné vypucování vnitřku. Elektronicky seřiditelné opěrky hlavy trápila další notorická porucha, kterou se mi z počátku vůbec nechtělo řešit (jejich "zaseknutá" poloha mi vyhovovala), nakonec jsem se však odhodlal a opravdu to nebylo takové peklo, jak se mi zpočátku z tohoto videa zdálo. Co tu máme dál? Oprava zaseklého CD changeru byla otázkou pár minut, leč třikrát do roka se vrací zpět, jak je mechanika už starší a příliš se nepoužívá. Volant se po vytažení klíčků ze zapalování sice zatáhne, ale málokdy odjede nahoru. Další poměrně snadný půlhodinový fix, spočívající ve výměně jednoho motorku, který se v použitém stavu prodává kolem 15 liber. Následuje výměna několika pomuchlaných nebo chybějících drobností. V posledních letech výroby začali kluci v Coventry údajně rozpočtově dost škrtat, a tak modelové roky 2004 a dál například nemají v motorovém prostoru plastové krytky tlumičů a jejich šroubků. Napraveno za asi pět stovek, přičemž by mě zajímalo, jakou brutální úsporu to na 3 milionovém autě přineslo onehdy ve výrobě. To už jsme někde v únoru a počasí dovoluje první lehké vyjížďky. Zapojuji baterku a kontrolka podvozku je zpět. Grr! Prostříknutí konektorů na předních tlumičích a hlavní jednotce na chvíli zabírá, kontrolka se však i nadále nahodile rozsvěcuje. A proč mě to tolik trápí? Při její aktivaci se totiž auto defaultně nastaví do nejtvrdšího módu, což u jinak plavného gétéčka na dvacítkách kolech opravdu nechcete. Tak začneme pomalu diagnostikovat. Modrozubej modul z Alíka za 5 dolarů se zdá být řešením. Od chvíle kdy se objevil doma dala totiž ona kontrolka pokoj :)

Pojďme nyní k podvozku a motoru. Zatímco interiér byl poměrně snadno a intuitivně rozebíratelný (kdo měl někdy nějakého Itala, tak ví, jaké peklo to může být), motorový prostor už taková sranda není. Částečnou vinu samozřejmě nese osmiválcové fest napasované srdce a na něj ještě naroubovaný kompresor, případně moje nezkušené ruce, přece jen hlavní obživou je pro mě IT obor. Takže takovýto "mámo, jdu na půl hodiny do garáže, vyměním Kočičce olej v kompresoru" se s přestávkami protahuje na pomalu celý den. A další den se z toho dostáváte, jelikož to celé probíhá v dost nepřirozené poloze. Motorový olej je tak nějak asi triviální u všech aut, zato diferenciál s chybějícím výpustným šroubem je oříšek větší. Kdo má navíc XK f kábru a tím pádem v cestě nějakou tu výztuhu, ten musí vrtat dírku v prostoru kufru, případně celý diferák sundat. Tady se úplně nepřemýšlelo. Já jsem stejně plánoval i výměnu oleje v automatu, takže lámu specialistu na ZF převodovky a tyto dvě náplně se nakonec dělají tam. To je až doposud poslední návštěva mého Jaguaru v servise. Mimochodem, jak náplň v kompresoru, tak i v diferáku jsou prý tzv. sealed for life a mám pocit, že Jaguar to samé tvrdil i o náplni v automatické převodovce, leč manuály přímo od ZF hovoří jinak. Ostatně, pokud výrobce plánoval onen "autolajf" třeba na 100tkm nebo jen pro prvního majitele, tak proč ne. Ze všech otvorů ale vytekly nepěkné věci. To by bylo k oné ponákupní péči asi tak vše. Podvozek jsem se pro začátek rozhodl neřešit a naslouchat mu až v průběhu roku.

Sezóna je v plném proudu a Kočička ukrajuje každý měsíc stovky kilometrů bez sebemenšího zaškobrtnutí. Tady mě možná trošku mrzí, že úplně není prostor na takové ty sunday morning výlety a vesměs každá cesta byla za nějakým dalším účelem. Ale možná jsem holt takový a vždy se snažím danou věc provozovat po většinu roku jako daily, než abych auto celý rok leštil v garáži a o víkendu najel bezúčelně 5 kilometrů. Zima je v tomto případě samozřejmě výjimkou ať už kvůli nerentabilnosti nákupu zimních pneumatik či celkově slabší protikorozní ochraně. Další věc je možná onen zmiňovaný fun factor, kdy opravdu ta automatická převodovka (i přes možnost manuálního řazení) a celkové naladění auta do GT stylu prostě nesvádí k tomu "hele, pojďme si zaprasit někam na klikatou okresku". Chtěl jsem koncem léta alespoň dodělat odcházející pneumatiky na Masarykově okruhu a zároveň bezpečně vyzkoušet, kde má auto limity, ale termíny se bohužel rychle zaplnily, tudíž nezbylo než gumy zapálit na kousku nepoužívané silnice. Asi stárnu, ale ani tohle není aktivita, která by mě kdo ví jak uspokojovala. Můžu si ještě říkat autíčkář či pitralónhed?

A co se tedy během těch asi 6 tisíc ujetých kilometrů objevilo za problémy? Veskrze očekávané věci, jakože tu a tam něco klepne na podvozku či občasné pomočování v podobě úniku provozních kapalin. Uložení zadního stabilizátoru včetně tyček jsem vyměnil již během léta, stejně jako čepy řízení, protože mi přišlo, že občas cítím drobné chvění volantu. K tomu mi nyní leží v garáži nachystaná kompletní sada na repasi přední nápravy, leč na horní ramena dodávané polyuretany mě v kombinaci s těmi velkými koly kapku straší, takže uvidím, kolik toho ve finále povyměňuji. Vlastně vesměs vše kromě stabilizátoru bylo děláno před 40tkm, tehdy ještě v holandském autorizáku a z origo Jaguar dílů, tak by to mohlo něco vydržet. Přední stabík mám čerstvě udělaný (tyčky i uložení) a čekám na příhodnější počasí, abych zjistil, kolik onoho klepání ubylo. Tekoucí řízení zkusím v první řadě poladit nějakým aditivem a pak se uvidí, co dál. Nechvalně známá octopus hose a únik chladící kapaliny přes Norma konektor je opět hlavně záležitost přístupu do motoru a tady nevím, jestli na to ještě budu mít náladu, nebo to někam odvezu. Ostatně na přední stabilizátor jsem musel jít z vrchu a s nástrčákem, prodlouženým na nějakých 70 centimetrů. Nejsem sice mechanik, ale tak nějak mi to přišlo dost nestandardní, a ještě jsem asi podobný přístup v případě podvozkových komponentů neviděl. Ale kolik já toho vlastně viděl, že :)

Z výše popsaného je jasné, že provoz 15letého Jagu se skoro 240tkm na hrbu není (alespoň v tomto případě) žádný velký průser a možná o to víc pak člověka trpícího obsedantně kompulzivní poruchou trápí drobné detaily. Takové interiérové podsvětlení, to je kapitola sama pro sebe. Vše začalo z půlky slepým displejem klimatizace. Sehnat v ČR klasickou žárovku typu T4.2 (čili ne diodu, aby intenzita osvětlení odpovídala okolí) je skoro nadlidský úkon. Originál je prý kolem dvou stovek, což je sice hrozná částka, ale asi bych ji byl ochoten zkousnout, kdyby na mé požadavky alespoň jedno z oslovených dealerství Jaguaru v ČR reagovalo. Tady opět posloužil Alík, kdy balík 5 kusů byl za 3 dolary i s poštou. Jenže strejda Wong se při výrobě o pár milimetrů sekl a žárovky jsem tam díky jejich délce nebyl schopen vměstnat. Nakonec posloužil kolega z Jaguar klubu, jen aby se ona žárovka do dvou měsíců odporoučela znovu. Mezitím už jsem samozřejmě dumal, jestli by nemělo být podsvícené i ovládání oken jak u řidiče, tak spolujezdce, paměťové tlačítko, tlačítko střežící prostor před autem, dvojtlačítko pro kufr a nádrž, sport button, omezovač, celá J-gate konzola a vlastně i dvě tlačítka pro regulaci teploty. Chvíle gůglení potvrdila, že podsvětlené má být opravdu všechno vyjmenované. Něco se řeší výměnou, jiné pájením, někde je typ T4.2, jinde T3, do toho mají všechny žárovky rozpadající se barevné silikonové návleky, které už s nástupem diod z obchodů vymizely, no zkrátka tohle je zatím největší najtmér! Aktuálně mám naštěstí skoro dobojováno, kdy jednou z posledních misí bude rozebrání J-gatu. Další věc, co se nejspíš odebírá do věčných lovišť je sedadlový modul, který řídí paměť sedadel, volantu a zrcátek. Zatímco nastavit zrcátka, volant a podélný posuv sedadel zvládá tenhle modul na jedničku, úhly sklápění opěradla občas vymýšlí dosti divoké. V autě jezdím sám a vlastně jsem to krom vyzkoušení nikdy nepotřeboval ale holt jsem debil a potřebuji to mít nejspíš v cajku. Finálně, pokud se pustím do opravy tohohle, a tedy opětovného rozčalounění sedačky, tak už budu opravdu na kulku. Pravděpodobně špatný díl jsem si už ale sehnal :D

Jak je vidno, práce na autě možná nějaká byla i když to vlastně byly věci, které dalšímu provozu nebránily. Finančně to zase tak nebolelo a Kočička za sezónu zbaštila necelých 35 tisíc čistě za servis a ostatních asi 20 tisíc za věci, které si vedu v kolonce šlechtění :) Tam mimochodem spadá i druhá sada originálních 19“ palcových Atlasů za desítku. Další rok bude nicméně náročnější. Zmíněná sada na repas předku vyšla na 8 tisíc, kdy minimálně ještě něco budu platit za přelisování, a to ještě v případě, že se mi podaří veškerá ramena z auta vypreparovat a nebudu muset dojet někam do servisu. Zvažuji i výměnu horního uložení předních tlumičů, což bude dalších asi 5 tisíc. Dvojdílná BBSka jsem dal na kompletní renovaci (15t?) a na další sezónu budou i 4 nové pryže. A pokud se bude Kočičák chovat ušlechtile, přemýšlím po konci další sezóny nad vícekrokovým rozleštěním laku s keramickou ochranou. Nějaký 80 tisíc tam tedy zahučí jak nic, a samozřejmě u starého auta může kdykoliv nastat nějaká nečekaná fatalita. Jenže jak tak pozoruji vzrůstající ceny a ubývající počty XKček, tak jsou to zatím investice v relativně rozumných mezích.

Koho by zajímala dostupnost dílů, tak až na nějaké speciality je toho především za La Manchem vesměs dostatek, leč některé ceny jsou opravdu strašidelné, jiné zase levnější, než byste čekali a dobře zde fungují i různá vrakoviště jako například Autoreserve. Zde jenom drobná vsuvka – s postupujícím brexitem se doba čekání na balíčky, proclení a zdanění (pod taktovkou ČP) v průběhu roku až neúměrně prodlužovala a moje poslední várka drobností odeslaná koncem října a doručená v prosinci již skončila stížností k poštovnímu ombudsmanovi. Jenže co si na té sebrance státních úředníčků a deklarantů vezmete, že? Bohužel, ne každý prodejce v UK nabízí možnost odeslání přes soukromé balíkové služby, kde všechno běhá jako na drátkách a příkladem může být onen zmíněný podvozkový set, jenž jsem koupil a zaplatil v pátek po 17 hodině, přičemž doručení (včetně celní byrokracie) proběhlo další týden ve středu!

Závěrem bych ještě rád zmínil, že po vlastnictví Thesise jsem opravdu koukal, kolik je obecně k Jagům na internetu dostupných všemožných zdrojů, diskusních fór, youtube videí apod. Tyhle auta možná v našich krajích můžou působit exoticky a kde kdo od nich dává raději ruce pryč, ale kdo nemá problém s angličtinou, tomu se na internetu otevírá svět, ve kterém v podstatě každý problém již někdo před Vámi řešil, tudíž téměř na nic nejdete po slepu. XKčko na mě místy působí skoro jako taková britská Ofce, kterou tam po ostrovech jezdí kde jakej hejhula. Komunita je opravdu velká a nápomocná, na druhou stranu z toho pak pramení občas i úsměvné zážitky. Třeba když se někdo po x letech vlastnictví ptá, proč má zadní gumy širší, než ty přední a zda to není špatně. Nebo se na FB grupě objeví fotka palubky z novějšího modelu X150 a dotyčný majitel zjišťuje, proč má jinej interiér než všichni ostatní ve skupině.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Martin Mlčoch
22. prosince 2021, 10:50
1

líbí se mi ta kombinace pragmatického/analytického uvažování u takhle emotivního auta. Tak to celé vypadá na dobré cestě. Ať Ti slouží :)

reagovat
liška
22. prosince 2021, 12:06
1

Tak zase abych nebyl za studenýho čumáka, samozřejmě z těch tvarů seru maggi v kostkách a vytí kompresoru je silně návykové a způsobuje mi husinu :)

BigBen
22. prosince 2021, 12:14
1

Tomu kompresoru rozumím :-)

krab
22. prosince 2021, 12:19
1

Nádherný auto a přeju ti aby ti i další sezona vyšla podle představ. Na fotkách, který jsou moc povedený vypadá fakt skvěle! Náklady zatím znějí v pohodě, uvidíš jakmile se víc hrábne na tu mechaniku, cats tlumiče, motor atd... ale je hezký, že nešetříš na údržbě, to je nutnost u těchto aut. A určitě se dá říct, že je to trošku i investice, protože XKR X100 mívá už dneska i v Británii docela zajímavou hodnotu. V jeden čas to bylo hodně na dně a pravostranný auto v nevalným stavu skoro "zdarma" to už fakt dávno neplatí

reagovat
liška
22. prosince 2021, 18:51
0

Souhlas s tema cenama v UK, nicmene porad mi prijde, ze srovnatelny auto (rocnik, stav) s volantem na spravny strane byva o nejakych 5-6t GBP drazsi. Ale v te Anglii aspon vis, ze technickej stav bude docela ok, pac ty jejich kazdorocni MOT byvaji hodne prisny. A zaroven i drobne tukance tam byvaji z hlediska pojistovny write off, az nad tim obcas kroutim hlavou.

jiris
22. prosince 2021, 16:30
0

Ahoj, no to je paráda.... :-) a to já přesně vidím ty rozdíly v těch 2 skupinách čtenářů co tu jsou. Jedna skupina jsi ty, zarytý daily autař a možná i nadšený opravář a pak si myslím že tu jsou lidi jako já, který se snaží koupit něco jen tak na projížďku doufajíce, že se to bude co nejméně sypat. Já když vybíral svoji kočku tak jsem naopak šel po co nejjednodušším kousku, držící se hesla co tam není se nevysere a tak jsem nechtěl R kvůli cats a snažil se najít něco co nejlépe udržovaného. Zní to jako klišé ale přivezl jsem si ho od doktora v důchodu z německa, který si pořídil x150. Každopádně co tak různě čtu na webech tak mi přijde, že u tich x100 a jiných starších jagů je cítit občas takový ten syndrom "výroby v pátek odpoledne", že občas člověku stojí rozum nad tím, jak rozebereš půl auta a najdeš uhnilý úchytky z focusu :-) je to sranda. Přeji ať se daří a kocour pěkně přede.

reagovat
liška
22. prosince 2021, 21:31
0

Diky, jinak samozrejme kazdej podle svy chuti. V mym okoli prilis autickaru neni a v parte provozujeme spis sporty. Samotnyho me to moc nebavi, proto vic to daily. Jinak podle tvyho obrazku a ne tak casto vidany barvy, neni tvoje XK pravostrany a nebylo nejakej patek zpet na prodej? Strakonice nebo nekde JC kraj?

jiris
22. prosince 2021, 22:06
0

nene...to je nějaká mejlka.... doufám že vydrží tak dlouho, že tím kocourem povezu svoje holky na svatbu (zatím chodí do školky :-) )
a čoveče pravostraný jsem řídil spitfire a bylo mi z toho blbě, takže ne, to bych si nepořídil, to bych řídit neuměl.

Skipper
22. prosince 2021, 21:02
0

Zdravím kolegu! Je to opravdu krásný kousek a jak jsem nebyl příznivcem faceliftu bez ,,tygřích zubů,, v tlamě kočičky, tak jsem asi trochu uzrál a opravdu se mi to líbí. Taky ty čisté boky bez lišt a odstín laku. Akorát jak to tak čtu, tak jsem rád za své sedačky s integrovanými opěrkami. Já plánuji celolak (až se k tomu rozhoupu) a uvidím, jestli neshodím právě boční lišty. Ale vzhledem k novému projektu se asi operace celolak na XKR asi o další rok odloží :D
Každopádně krásný kousek a přeji ať nezlobí!

reagovat
liška
23. prosince 2021, 10:58
0

Díkes. S tím celolakem jsem docela překvapenej, myslím jsi onehdá dával někde fotky po rozleštění a ten rozdíl byl brutální a přišlo mi to jak nové. Odstín zůstane? Ty lišty jak říkáš, je to drobnost, ale udělá dost. Ani vlastně nevím, jestli jsou nalepovací nebo by se muselo pak vařit a kitovat?

Skipper
23. prosince 2021, 11:04
0

Na blatnících jsou určitě nalepovací. Co se laku týče, tak skoro na každém díle je nějaká vada, takže celolak bude asi nejlepší cesta. A odstín zůstane :)

beastar
22. prosince 2021, 22:13
0

Je to pěkný auto. Obdivuju že se v tom hraješ vcelku úspěšně doma. Mě by z toho hráblo. Jinak tyhle auta jsou všechny podobný. Hodně nekonečné práce. Já teda s tou současnou italskou krabicí jezdím daily úplně. Taky moje náklady na sezónu byli asi x4. S tím jagem by se dalo též, ale chápu proč to neděláš. Jinak s najezdem někam k 250k nepočítal snad nikdo z téhle bandy výrobců... A přece. Jezdí to.

reagovat
liška
23. prosince 2021, 09:08
0

Hele, to tak bude do poslední větší opravy. Dokud stačí stojky z kauflandu, větší gola sada a pár stahováků čepů tak se to dá. Jenže chce to především najít někoho spolehlivýho a kdo tě nepošle do prdele už jen skrz to, že uvidí značku jinou než koncern. Teď jsem si vlastně vzpomněl, že po výměně čepů jsem si zajel na geošku někam do Bestdrivu. Za dva dny jsem to byl reklamovat, páč volant mi dali ještě víc šikmo, než předtím. Pokud je takováhle triviálnost problém, tak kam chceš jezdit na složitější věci. Nemluvě o tom, že vevnitř sem pak po obou návštěvách pucoval šmouhy od špinavejch ruk.

beastar
23. prosince 2021, 09:46
0

Jasně no. Tyhle problémy řešíme všichni. Všude. Jenom chci podotknout, že to není jen v ČR. Těch lidí co tomu fakt rozumí je málo a ubývají. Jaguar v ČR to sem kdysi řešil a ty historky na fórech byli dost drsný. Ti dobrý mají pak zase narváno.

Zase věřím že najdeš. V Praze je třeba Drivelab. Neříkám že je to nějaká balada. XE i kdysi F- Type tam uměli. V Brně RES motors, ty by si s tím teoreticky poradily. Pak je tu řešení někoho to naučit. Prostě to dávat alespoň slušnýmu mechanikovy furt dokola...

liška
23. prosince 2021, 10:25
0

Díky za tip, v Brně bejvám pravidelně, takže třeba někdy vyzkouším.

Re
RedX
27. prosince 2021, 09:53
0

Moc hezký. Asi jsem neviděl jiné auto, na kterém by ta britská závodní zelená vypadala tak sexy, XJ220 nevyjímaje (tam mám nejraději tu tmavou fialovou). Staráš se o něj hezky, věřím, že vydrží.

reagovat
liška
27. prosince 2021, 12:38
0

Díky. Ta barva je právě trochu jiná - jedná se o jaguar racing green. Je taková živější a spíš metalická než brg, která má blíže k pastelovýmu laku. Ty fotky výše jsem dělal v létě, kdy pomalu zapadalo slunko a do toho se navíc občas honily mraky a já se nestačil divit, jaké všechny možné odstíny je schopná vytvořit.

on
ondon35
15. února 2022, 13:13
0

Ahoj, v zimě jsem si splnil klukovský sen a pořídil si XK8. Řeším stejný problém, který zmiňuješ v článku - zaseknutý CD changer. Mohl by ses prosím podělit o zkušenost, jak tento zádrhel řešíš? Děkuju předem.

reagovat
liška
15. února 2022, 16:51
0

Ahoj, těch důvodů zaseknutí může být více. Já měl na display err1 nebo tak nějak. Stačilo jemně páčit šroubovákem mezi kartridgí s CDčkama a tím prostorem, ve kterém je a zároveň při tom mačkat tlačítko pro eject. Většinou do minuty mám hotovo, už jsem to dělal tak 3x :)