Při pohledu na úvodní obrázek si nejspíš většina z vás řekne, že jsem se nejspíš na pár hodin zavřel do nějaké místnosti s kanystrem ředidla, protože na obrázku je zjevně Lancia Delta. Ale není důvod k obavám (zatím) je to Saab, ikdyž vlastně není. Důvod vzniku tohoto povozu musíme hledat během 70. let minulého století, kdy jako černý mor, řádila ropná krize a do světa expandovali hlavně malé úsporné vozy, které zejména produkovali Japonci. Saab si tedy řekl, že by bylo dobré se do této kategorie přibližovadel taky vměstnat a navíc zde byla potřeba nahradit dosavadní kompaktní model 96, který již nestačil na konkurenční Volvo 300. Ale kde na vývoj nového automobilu vzít a nekrást?
Odpověď je rychlá: “U Italů.” V roce 1975 vzniklo spojení mezi koncernem Saab-Scania a Fiat. V tomto ohledu se dohodly, že budou spolupracovat na vývoji čtyřdveřového hatchbacku, který vycházel z Fiatu Ritmo. Jak moc do hloubky se švédové zapojily při vývoji se dá s těží určit. O co se však postarali bezpečně byly úpravy, které měly auto připravit na provoz v severských podmínkách, včetně zvýšení odolnosti vůči obávané korozi. Tyto úpravy však byly použity pouze na Saabu 600, Italové totiž evidentně měli pocit, že to není potřeba a díky tomu pak mohli hrdí majitelé Delty každý den po hromádkách odmetat z chodníku své auto.
Roku 1979 byl světu představen čtyřdveřový hatchback z pera Giorgetta Giugiara.O rok později začal prodej. Saabácká “Šestistovka” se však prodávala pouze ve Švédsku, Norsku a Finsku. Auto se začalo dodávat na trh ve dvou výbavových verzí, a to jako GLS a více exkluzivní GLE, která byla ale záhy z nabídky stažena díky malému počtu prodaných vozů. To vše bylo doplňováno širokou paletou motorů, což bylo od čtyřválce o obsahu 1.5 litru s 85-ti koňmi a pětistupňovým manuálem až po nic, protože víc jich Saab nenabízel. Vůz se od své sestry Delty nějak moc nelišil, drobné změny zaznamenala maska a pár detailů, dokonce i zůstaly všude, včetně propagačních materiálů, odznáčky Lancia.
Produkce modelu Saab-Lancia 600 neměla dlouhé trvání. Rozpory mezi Saabem a Fiatem byly intenzivnější, čemuž nejvíce pomohl projekt Typo 4 a roku 1982 byla ukončena produkce švédského hatchbacku. Doprodeje trvali do roku 1987 a tímto pak Saab úplně ukončil dovoz vozů Lancia do Švédska (za nedlouho se pak samotný Fiat postaral o obnovení importu).
I když se inženýři z Trollhätanu snažili, aby Saab 600 byl provozu schopný i v drsnějších švédských podmínkách, tak se vozy potýkali s řadou problémů. Tím asi nejčastějším bylo poškození palivové nádrže. To vše značně zredukovalo celkově vyrobených 6419 kusů na skromných 159, z čehož pouhopouhých 12 zůstalo v provozu, což je údaj starý už víc jak půl dekády, takže těžko odhadovat, kolik jich je dnes.
22. dubna 2018, 06:45
3
tak o tomhle jsem neměl nejmenší ponětí, děkuji za článek
22. dubna 2018, 08:44
1
Dík za osvětu, také jsem o tomhle saabu nikdy neslyšel.
22. dubna 2018, 09:23
0
Kde jsi to vyhrabal? znám Saab 750, 850, MFI, Quantum, Catherinu, Sonett - to byly všechno typy bez označení 9, ale o tomhle tedy slyším poprve :-D dík
22. dubna 2018, 09:44
0
Teď už nevím přesně, ale tuším, že jsem na to narazil při prolézání internetu, když jsem hledal modely aut, respektive Saabu, takže jsem se začal více pídit. :-) Jinak nenesou náhodou všechny ty modely, krom Quantumu, i tak označení s "devítkou"? Mám nějak tušení, že 750 by měla být GT verze 93, 850 rally verze 96-tky, Sonett si nesl ještě označení 94 pro prvního a 97 pro druhou a třetí generaci, MFI-13 a Catherina koncepty pro druhého Sonetta, což vyhrál MFI.
22. dubna 2018, 11:21
0
Jo, ve výsledku máš pravdu:-D
Mám takový utkvělý pocit, že jsem někde zahlédl něco o jakýchsi přích, něco ve stylu Peugeot -0- x Porsche 901, ale už nevím, s kým a proč. Nicméně všechny saaby mají " devítku " kdesi v označení. Mimochodem, Saab 1 - 8 byly letadla :-D
22. dubna 2018, 09:28
1
Když víš, co hledat, tak pak už je to snadné :-D To zas bude keců, že trávím noci u krabice, ale večer v kisně nic není :-D
22. dubna 2018, 10:54
0
A sakra.. moje 9-5 má až takhle bohatý rodokmen? Je příbuzná i s kamarádovo Deltou?! Jako by nestačilo stydět se za Opel! :-D
22. dubna 2018, 13:07
0
Paráda, děkuji za nové info!
12. května 2018, 11:14
0
Článek bezesporu zajímavý, netušil jsem o takovém spojení, ale.. vozy expandovaly, švédové se zapojili... doprodeje trvaly... trhá to uši (oči) :))
12. května 2018, 11:32
0
Hmm, a v monografii od Procházky
https://www.databazeknih.cz/knihy/saab-341701
o něm není snad ani slovo.
Škoda, čekal bych, že když už si dá někdo práci s tím, aby to hodil na papír a vydal, tak že právě takovéto špeky tam chybět nebudou...