načítám data...

Dodge Durango

06. října 2021, 15:54 10 komentářů peca

V komentářích pod jedním z článků jsem zahledl výzvu k sepsání dojmů z Dodge Durango R/T. Pojďme na to.

zobrazit celou galeriiPetr Peca: Dodge Durango

Tohle velké SUV jsem poprvé objevil jako spolujezdec a pozdeji řidič při dlouhém nočním přesunu a byl jsem opravdu rád, že jsme jeli zrovna Durangem. Byl to sice “jen” 3.6 Pentastar kdo pohyboval autem, ale ono to vlastně stačilo. Na takové dlouhé cestě (a kvůli únavě z 40 km dlouhého výšlapu ještě namávější cestě zpět) byly důležité hlavně velké a pohodlné sedačky v první i druhé řadě. Najít si polohu pro řízení nebo pro odpočinek nebyl vůbec problém. Těm předním nechybělo odvětrávání, vyhřívání a elektrický posuv, cestujícím vzadu musel stačit výhřev sedaček. Klimatizace se dá ve všech třech řadách sedaček ovládat nezávisle na předku a s tepelnou pohodou by teda problém být neměl. Kvůli nenechavým rukách spolucestujících se dají funkce na zadních pozicích ovládat a nebo zamknout od řidiče.

Sedačky

Durango se vyrábí ve dvou konfiguracích sedadel – šesti a sedmi místné. V šesti místné jsem nikdy nejel, víc vám proto nepovím, ale o verzi pro sedm pasažérů si něco řekneme. Sedačky se vyklápí z podlahy kufru a je za nimi dokonce nějaké místo na nákup (když jsou sedačky sklopené, je kufr doslova obří). Nic slavného, ale na většinu situací to bude stačit. I tady jde klimatizace nastavovat nezávisle na předních řadách. To přispívá k tomu, že se tady vůbec nejezdí marně. Na středně dlouhé cesty tady klidně mohou cestovat i nadprůměrně rostlí lidé. Dostat se na sedadla v kufru není díky dobrému systému skládání prostředních sedadel a velkému nástupnímu prostoru vůbec žádný problém. Třetí řada sedaček má jednu super vychytávku na trestání rozverných pasažérů (u Dodge to tak asi nezamýšleli, ale co už). Přes infotainment se dají elektricky sklopit opěrky hlavy a tím je možné uštědřit políček do zátylku těch kverulantů vzadu. Říkali jsme tomu tlačítku punishment button a myslím, že to dokonale vysvětluje jeho podstatu.

Palubka

Sice jsem říkal, že na normální cestování stačí bohatě Pentastar, ale tak nějak víme, že V8 HEMI bude důstojnější pohon. S 5.7 l motorem auto získá zajímavou dynamiku a hlavně zvuk. Navíc, když se celé auto zhoupne při probuzení motoru, je to pocit k nezaplacení. Oba motory mají osmistupňový měničový automat, který se nebojí podřadit, ale stejně se snaží držet motor spíš v nižších otáčkách. S Pentastarem logicky řadí častěj, ale rušivé to není. Řadit ručně se dá, ale když se motor dostane do omezovače, převodovka odřadí na vyšší kvalt. Řadit se dá pádly pod volantem nebo samotnou řadičkou, která docela slušně padne do ruky. Motor má hodně síly už v nižších a středních otáčkách a vlastně ani není potřeba ho nějak zásadně a často vytáčet.

S V8 se dá slušně vyblbnout hlavně na rovinkách, to samozdřejmé zrychlení a výkonová rezerva jsou super. Auto skvěle maskuje rychlost, nebýt brumlání osmiválce ve vyšších otáčkách, ani nepostřehnete, že jste jednou nohou bez řidičáku v MHD. V zatáčkách podvozek naštěstí podrží auto v ledasjaké situaci, ale příjemné nebo zábavné to úplně není. Auto se moc nenaklání a když už, je to v rychlostech a situacích, které pro něj ani pro vás nejsou příjemné. Podvozek je naladěný spíš tvrděj a osobně bych ocenil, kdyby byl trochu měkčí a líp tlumil nerovnosti. Jak se chová na limitu nevím, neměl jsem nikdy potřebu to zjišťovat. Nejlíp je autu na dálnici nebo na svižné okresce. V zadokolkové verzi auto umí jít lehce bokem (jak jen otevřený diferenciál dovolí) a při nižší adhezi zvládne donut. Čtyřkolka přidá na jistotě na cestě a podrží až neskutečné manévry v komplikovaném terénu (na poměry SUV). Tady se příbuznost s Grand Cherokeem nezapře. Přepínač režimů 4x4 zvládá takové ty obligátní volby, nikdy jsem to moc nezkoumal protože nenastala situace, kdy by to bylo třeba.

14

Je hezké, že umíme takovou stodolu rozhýbat až se nestačí měnit čísla na digitálním přístrojovém štítu, ale druhá věc je to ubrzdit. To se naštěstí daří. Není to žádný zázrak, ale stačí to. Prostě to brzdí tak, jak je třeba, a tak, že se nebojíte, a to je myslím docela slušný výsledek.

Spotřeba je u amerik vždycky velké téma. Tady to, na poměry velikosti auta a výkonu, ale není tak špatné. Je potřeba počítat s tím, že s Pentastarem budete jezdit tak za 9-10 a s R/T verzi tak za 10-12. Naštěstí se do nádrže vleze skoro 100 litru paliva, chvilku to teda vydrží.

5

Celkově jsem s různými exempláři a verzemi Duranga jezdil několik měsícu a najel slušnou porci kilometrů a nikdy mne nic nenaštvalo tak moc, že bych psal naštvané dopisy do Dodge. Naopak jsem vždy ocenil jak je to velkoryse postavené auto. Všude spousta místa, kvalitní interier (fakt!), příjemný volant s vyhříváním a multifunkcí, slušný posez a poměrně svižný infotainment hodně pomáhají komfortu cestování. Durango je prostě pohodlný služebník na výlety (po sklopení sedaček se tam pohodlně vyspí dva lidi) a na běžný den s charakterním motorem, který umí svým zvukem a zátahem vykouzlit úsměv na tváři.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
07. října 2021, 14:18
0

Díky za recenzi, hádám starší nebo tam žiješ? Já jen že díky covidu mají v US zavřeno. Připomělo mi to naše toulky po westcoastu, tenkrát ještě na studentským budgetu takže max full size sedany :)

reagovat
peca
07. října 2021, 15:25
0

Naposledy jsem tam byl v cervnu 2019. Takze uz je to jen po pameti :-( Full size sedany jsou super, mam je rad, ale na cestovani po kempech a za dobrodruzstvim je SUV lepsi.

El Gringo
08. října 2021, 05:31
0

Durango je naprosto boží a vyčnívá mezi všemi SUV. Zpracování interiéru a exteriéru je perfektní. Také ceny náhradních dílů jsou srandovní na El “muscle” americano en una SUV v porovnání s podobnými SUV.

Málem jsem jedno R/T koupil. Bohužel se zde prodává jen s pohonem 4x2 a moc si nedovedu představit jízdu v EU zimě. Nemám žádnou zkušenost s SUVčkem s 370 koňmi a náhonem na zadek. Může to být sranda, ale to asi tak všechno :-)

Mám už dlouho rozepsaný blog o mém novém autě s HEMI a souhlasím, že to není žádný žrout. Minulá jízda do Pachuca de Soto mě vyšla pod 8l/100Km při 120-130kmph - a to jsem se musel prokousat z Mexico City... Ve městě je to horší :-)

Kdyby to červené Durango bylo 4x4, tak už je moje...

reagovat
peca
08. října 2021, 09:12
0

Myslim, ze i zadokolka bude v pohode. Jel jsem s tim jednou ve snehu a mockrat po sotoline a bylo to na pohodu. Akorat to chce byt opatrny na plyn.

Pochtli
08. října 2021, 14:37
0

Jedno z SUV, které bych si doma dovedl představit. Jen je otázkou, jaká bude servisovatelnost (a finanční náročnost) u nás v ČR.

reagovat
peca
08. října 2021, 15:52
0

Zkus to a dej vedet, taky mne to zajima :-D

krab
10. října 2021, 12:01
0

Taky se přidám do fronty těch, co je to zajímá ... Ale vzhledem k tomu co mi poměrně detailně vyprávěl jeden majitel zážitkový půjčovny Amerik jsem pochopil, že základem úspěchu je fakt "Mopar" a konkrétně R/T a 5,7 Hemi je motor, který skutečně prý vydrží i náročný podmínky půjčovny se ctí. Zrovna tak diferenciály i převodovky. Pokud je to u Duranga stejný jako u Challengeru/Chargeru tak od modelovýho roku 2015 nebo 2016 tuším už tam jsou ZF 8spd automaty dokonce. To řadí krásně, rychle a je to spolehlivý, když se tomu někdy vymění i olej. Osobně bych se pár let starýho ojetýho Duranga nebál

El Gringo
10. října 2021, 20:24
0

Do Duranga dávají od roku 2014 převodovku 8HP70 od ZF. Do Chargeru/Challengeru/300C od roku 2015. Olej se doporučuje měnit co 100k Km. Ta převodovka fakt dobře řadí. V kombinaci s HEMI to je radost.

Lidi si Durango nekupují, protože mají strach, jestli ho utáhnou. Ale u bratra Jeepa Grand Cherokeeho nad tím tolik nepřemýšli :-) Logika :-)

Pochtli
11. října 2021, 10:01
0

El Gringo: Náhradních dílů na jeepa a lidí, co to servisuje tu bude k dispozici výrazně víc než na durango.

riderhenry
13. října 2021, 22:09
1

Díky moc za článek! Možná jsem to já (nebo jeden z více), co ho poptával. Za mě je to auto při osobním setkání daleko zajímavější, než na fotkách. Prostorově je to nad X5/XC90, možná současná Q7 by mohla být lepším rodinným autem (má víc Isofixů a taky něco jako kufr i za třetí řadou...). Ale ten motor... Taky mě dost dostala kvalita interiéru - na těch fotkách člověk hádá spíš tvrdé plasty a kdo ví co, ale když jsem si do toho sedl, cítil jsem se paradoxně líp, než v oslavované XC90. Ale zase brzdy byly komicky malé, to jsem se pobavil. Na jedno dvě zabrzdění asi dobrý, ale dát domu trochu čoud, to asi nebude úplně sranda... Nedávno byl v AAA Auto jeden hodně pěkný kus za fajn cenu. Byl jsem i docela rád, že se prodal do týdne, protože už jsem zvažoval různé šílené scénáře. Za mě ale zatím asi nejzajímavější varianta na trochu jiné, ale přitom stále velice plnohodnotné rodinné vozidlo.

reagovat