reklama
načítám data...

Cesta k mému prvnímu autu 6 - Technická ?

23. května 2018, 21:49 19 komentářů Bigg.I

Snad se mi podaří nabídnout náhled, co vše se odehrálo s mým autem během posledních měsíců. Zda jsem se s autem vůbec projel nebo snad i prošel STK?!

zobrazit celou galeriiJiří Petera: Cesta k mému prvnímu autu 6 - Technická ?

Když jsem naposledy psal, motor běžel a já se chystal vyřešit další problémy, které jsou na autě, hlavně úniky všemožných kapalin. Díky pracovnímu vytížení mám čas na Sierru pouze o víkendech, proto píšu až po takové delší odmlce. Navíc téměř měsíc naši garáž okupovala dědova Corolla, kterou si komplet vyvařil a Sierra mrzla venku a já na ní nemohl udělat nic.

Dlouhou chvíli jsem si krátil návštěvami ebaye a dalších aukčních serverů, kde jsem sháněl díly na auto. Jedneho večera jsem však narazil na model červené Sierry. Neodolal jsem a kontaktoval kamaráda v Anglii, aby mi model koupil a při cestě do ČR mi jej předal. Nebudu komentovat hříšné peníze, které jsem za ni dal…


Dále se mi podařilo koupit kompletní sadu Recaro sedadel ze Sierry Cosworth, včetně zadních. Jsou v použitelném stavu, nicméně já je nechám přečalounit, až je budu montovat do auta.

Zpět k autu, takže co všecko vlastně teče? No, krom benzínu téměř vše.
Zadní diferenciál, servo na hřebenu řízení, převodovka, chladič.
Jako bonus se ještě rozbilo čidlo na ukazování teploty pro přístroje na palubovce, takže mi to ukazuje teplotu nějak mimo.
    
Začneme asi tím nejnáročnějším, a to je převodovka. Autu stačí, když stojí na místě 10 minut a už dělá loužičky. Teď otázka, půjdeme na to zespodu nebo seshora?

Seshora by znamenalo rozebrat předek auta a vyndat motor.
Zespoda by znamenalo sundat výfuk, kardan, převodovku a spojku.
Ani do jednoho se mi v domácích podmínkách nechtělo, nakonec jsme se rozhodli pro spodní variantu.

Výfuk šel dolů lehce (ikdyž je zrezlej), s kardanem jsme lehce bojovali, ale nakonec se podařilo i to. Dále bylo potřeba odmontovat nějaké plechy, které byly upevněny na komplet zrezlých šroubech. Aby mohla převodovka dolů, musí se rozebrat i část interiéru – kvůli řadící páce. Během tohoto procesu odstrojování jsem zjistil, které plastové části neodolaly zubu času. Že toho ale je: popelník, rámeček kolem řadící páky, řadící páka, madlo ruční brzdy. Vše je nějak prasklé nebo nějak poškozené. Je to jen kosmetika a na funkci to nemá vliv, snad se časem dostanu k sehnání nezničených dílů. Teď už k samotné řadící páce. Dle instrukcí od kluků ze Sierra klubu by měla jít řadící páka „jen“ silou nahoru, ale prý může solidně držet, za 27 let existence.


 Rukama jsem s tím ani nehnul, sikovkama to prý má jít, ale já s tím nepohnul ani o milimetr, nepomohl ani hasák a kladivo. Děda vyrobil speciální uchycovací nástroj, s kterým se ta řadící páka podařila nakonec sundat. Nevěřil bych, že nad takovou banalitou strávíme několik hodin.

Čas jít zase pod auto a sundat tu převodovku. Podložit zespod, všecky šrouby ven, a nakonec s ní cuknout lehce dozadu, takto zněly odborné instrukce. No, ve 3 lidech se podařilo. Mně čekalo několika hodinové čištění převodovky benzinem, protože tam byl několika milimetrový nános. Dále spojka. Nevěřil bych, že ten setrvák může být tak těžkej, musel mít snad 20 kg (nadsázka). Mezitím jsem objednal správné gufero a jel si k jednomu členovi klubu pro nějaké další díly, on si aspoň změřil průměr setrváku, který potřebuje na svůj projekt.
 
Gufero vyměněno za asistence mého strýce a vše muselo jít zase zpět. Lamela očištěná, stejně tak jako setrvák. Ten jsem stejně nakonec použil z druhého motoru, který mi leží v garáži. Nandávání převodovky zpět probíhalo opět ve 3 lidech, ale i to se nakonec podařilo. Kardan byl nainstalován zpět dědou, protože já byl v práci. Vše to vypadá velice jednoduše takhle napsané, ale vše se dělá v domácích podmínkách a trvá to vždy několik víkendů. Dokonce už i přišlo čidlo na teplotu vody, takže i to bylo vyměněno (jedná z mála prací, co zabrala jen pár minut, uf). 
  
Když jsme měli sundaný výfuk, tak u té příležitosti se rozhodlo, že se vyřeší katalyzátory, abych prošel na emisích. Sierru jsem koupil s jedním kompletně chybějícím a druhým vymláceným (už je jasný, proč má Sierra takový zvuk). Zkuste si shánět katalyzátor na skoro 30 let starý auto. Nový od nějaké slušné značky byl dostupný jen jeden, a to za cenovku skoro 8000 kč. Pak se nabízely nějaké univerzály, které bych si musel svařit dohromady, protože sierra má dvojitý kat.
   
Situaci opět zachránil Sierra klub, kde jsem koupil sice jetý, ale zachovalý origo Ford katalyzátor.
Při zkušební montáži jsme zjistili, že střední a zadní tlumiče výfuku musí být neorigo nebo snad i z jiného auta, protože ten origo kat prostě nenavazuje ve všech směrech. Než vytvářet nějaké nesmyslné kombinace, radši jsem objednal komplet střední a zadní tlumič úplně nový. Tohle vše za nádhernou cenu 1200 kč a nečekaně z Polska, kvalita Polmostrow. Tohle neřeším, stejně se tento výfuk neohřeje na autě dlouho, ale to předbíhám…
Nějakému svařování jsme se nevyhnuli a strýc mi svařil vše dohromady. Instalace a následné dotvarování kladivem už bylo otázkou pár minut. Výfuk a katalyzátory jsou vyřešené, o starost méně. Já potom ještě složil dohromady interiér. Mezitím se mi podařilo sehnat pár origo BOSCH světel, s elektrickým naklápěním. Konečně by auto mohlo normálně svítit a taky ovladač v interiéru na naklápění nezůstane nevyužitý. Bohužel jedno ze světel mělo rozlámaný mechanismus, co ovládá to naklápění, takže jsem ještě dodatečně po všech čertech (sierra klub) sháněl jen tento mechanismus. Nakonec sehnáno a světla byla komplet rozložena, vyčištěna a zase složena zpět. Se světlama jsem pořídil zároveň takový černý plast, co patří mezi zadní světla po SPZ. Ten co je na autě je celý popraskaný, tak zasloužil vyměnit.
 
 

Opět jsem se na nějakou dobu nedostal domů, ale strýc se činil. Tekoucí chladič utěsnil nějakou sračkou na chladiče a ten už neteče. Při příležitosti tekoucího serva jsme vyměnili ještě silentbloky v ramenech přední nápravy. Do serva bylo potřeba speciální gufero, na které jsme museli čekat, než přijde. Tohle bylo nakonec vyměněno a auto vypadalo, že je nachystané na STK.

Na STK byl největší problém vymontovaný plyn, který byl stále napsaný v polském TP, ale v autě nebyl přítomen (kdo z vás by chtěl 10 let projitou bombu v autě?). Nestačil ani certifikát, že plyn byl odborně vymontovaný. STK jsem dostal na 30 dní, s tím, že buď se plyn vrátí nebo mi teda potvrdí, že je to vyndané. Když jsem jel na opakovačku, stal se z teho adrenalinový zážitek. Auto jsem chtěl po cestě trošku protáhnout, ale nepříjemně se hřálo, tak z toho nic nebylo. Taky servo začalo znovu lehce téct a auto při jízdě nepříjemně škubalo = jako by nechtělo jet. Servo jsem utřel, auto nechal zchladnout a dolil více benzínu. To, že auto občas pár minut nechce jet, přisuzuju tomu, že jezdilo několik let jen na plyn a na benzín se temu občas nechce jet, protože to není uplně čistý.

Při STK hlavně starší generace techniků sierru uznale obdivovala, jaký to je stroj a že jim tam takové už nejezdí. STK jsem naštěstí prošel (nostalgie funguje?) a mám Sierru legálně v provozu, téměř po 7 měsících od koupě (takový scénář jsem fakt nečekal).P o příjezdu domů jsem pro jistotu ještě vyměnil cívku za úplně novou. Bohužel se to projevuje stále stejně, auto třeba během hodinové jízdy nechce 3 minuty jet, zbytek jízdy OK. Zkusím přidávat nějaký aditivum na pročištění a najet pár tisíc kilometrů, zda se to nezlepší. Nějaké kilometry jsem za 2 víkendy se Sierrou najezdil ve stavu, v jakém je. To znamená že všechno vrže, auto není umytý, všude prach, a ještě je spousta práce, ale já si toto nemohl odpustit.

Jelikož na STK byli hodní a nechali mě projít, tak mi i napsali seznam všeho, co je už tak nějak na hraně a co bych měl vyřešit co nejdřív. Při jízdě jsem byl schopný identifikovat ještě další závady. Přední světla svítí, ale je to nic moc (BOSCHe zatím nebyl čas namontovat). Brzdy jsou dost slabé, navíc kopou do volantu. Ručka by měla taky fungovat líp. Zadní tlumiče jsou vytečené, zralé na výměnu. Brzdové hadičky na předku jsou odřené a popraskané. Z interiéru se ozývá spoustu pazvuků při jízdě. Nefungují sahary, takže auto se za chvíli zahřeje téměr k červenému poli.
 
Tady to pro tentokrát ukončím. V další kapitole se budu zabývat opravou všeho, co je zmíněno výše. Mimochodem, taky vám přijde, že když vyřeším 1 věc, objeví se další 2 rozbitý? Doufám, že se vše podaří opravit a vměstnat to do 10 částí. Už to je pomalu jak série Fast and Furious.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Beny
24. května 2018, 08:47
0

Když to tak čtu ty problémy, neuvažoval jsi tam třeba rovnou hodit 16V palici ze Scorpia? Dílnu máš, jen to káblování potom...

reagovat
Bigg.I
24. května 2018, 20:13
0

Nechcu si pridavat problemy, uz tak je prace a vylepseni v planu az az.

Breakthru
25. května 2018, 18:48
0

není to jen tak, byť spodek je stejnej, ale nemožný to není....

Beny
26. května 2018, 10:51
0

Plug and play to zrovna není, ale když má jeden motor venku tak je ideální čas to zkusit. Já to mít v garáži tak mě děsně svrbí ruce. :-)

Bigg.I
26. května 2018, 14:16
0

:D bylo by fajn si uvědomit, že já s tím autem... jakožto s mým prvním autem nemám najetý ještě vůbec nic. Mě svrbí ruce se už jen projet ! A bude to ještě dlouhá cesta.To auto je rezavý, hodně. Nechcu předbíhat, ale můžu říct, že momentálně je Sierra v karosárně a ještě tam nějaký týden pobude.
Mimochodem neví někdo, proč mám v článku nějaké náhodné obrázky místo těch, co tam mají být?

Breakthru
27. května 2018, 12:42
3

já myslím, že ho čeká docela velký úsilí z toho krámu udělat auto....

Breakthru
27. května 2018, 18:34
0

Beny, železo problém není, problém nastane v elektrice.Roztahat kabeláž je OK, většinou to edí s originálem, někde je víc, nekde méně.Ale co ECU?Sierráckou můžeš zahodit, z RS2000 po úpravách možná, z Klauna nevím...rozhodně problém bude imobilizér a budíky.Nejlepší by byl megasquirt....

Beny
27. května 2018, 20:52
0

Však jsem to psal hned v prvním postu, to káblování na tom bude to nejhorší, určitě bude problém s ecu jak píšeš. Docela jsem si to nastudoval když jsem řešil co do garáže na kravení a ty Fordy jsou dost dobrý puzzle. Každopádně pořád je to míň složitý než ženská...

Breakthru
27. května 2018, 23:39
0

měl jsme ty motory doma, Sierrackou N9C, N7A resp RS2000 Escorta a scorpio 2.0i....scorpio má shodnej blok se sierrou včetně držáků, i písty má Sierra předchystaný na 16V hlavu.Jsou tam jen drobný rozdíly, třeba spodní kryt má scorpio a escort plechovej, sierra z plastu.Hlavu pak ze scorpia kvůli chlazení atd., vačky z Escorta, rozvody jsou stejný.Všechno to je řetěz DOHC.Elektroniku na motoru bych použil z Escorta, kabeláž Scorpio, už jen kvůli variabilnímu sání s dvouklapkou ze scorpia.Problém je jen ten, že sierra měla kvalitnější bužírku než pozdější Fordi...Ecu bych řešil tím MQS, protože scorpio by asi haprovalo s ostřejšíma vačkama, RS by si nerozumnělo s věcma, co má scorpio navíc a do toho budíky, imo se dá vyrušit...Takže serii neřešit a stavět to na mapě z RS2000.
Setrvák Zetec nebo RS2000.Ten je třetinovej oproti sierráckýmu.To je vážně hovado těžký.Div mě to tehdá nezabilo.Dnešní dvouhmoty jsou oproti tomu prd...Převodovka pásne ze sierry.Fordí čtyřválcový benzíny na sebe v poho MT75 napasujou.Nechal bych spojku vypínanou lankem, scorpio má hydrauliku...Diferák z 2.0 scorpia, je krátkej a brzdy z Mondea MKI/ MKII V6....je to čtyřdíra, scorpio MKI mělo pětidíru a klaun sice už 4x108 jak sierra, ale sežeň Coswortha dneska.Těch V6 Durateců na rozpárání ještě pár je.Nejlíp kombík, mělo to i chlazenej zadek...
Nicméně tehdá jsem toho železa měla doma mraky a su soustružníka jsem si nechal vyrobit podle výkresu stavitelný vačkový kola.V rozvodech, ojnicích, pístech a hlavě se ukrývá potenciál, jinak zbylý úpravy nemaj smysl....to je úplnej základ.

ra
rainero
24. května 2018, 15:37
0

Držím palce nech ti entuziazmus vydrží a auto ťa neunaví.

reagovat
Bigg.I
24. května 2018, 20:17
0

Dekuju, nekdy to je fakt na hlavu, auto jen stoji v garazi a financne me to nici :-D

Ku
Kujon
05. listopadu 2018, 08:11
0

Kup si poradny vraniky na zimu jestli nemas najezdeno pac to jezdi bokem uplne krasne (svodidla prezije,prikop prezije ale strom bych netestoval) Jen pratelska rada :D

PepaSFI
24. května 2018, 19:25
0

až zas budeš něco rozebírat, vykašli se na mytí benzinem. Je to drahý, smrdí to, koleduješ si o lehkou otravu, škodí to gumovým věcem a ta hořlavost taky není bez rizika. Stará dobrá Arva nevím jestli je k mání, občas byla občas ne, ta eko nestojí za nic. Ale běžně je k mání Milit. Nastříkáš, necháš chvíli odmočit, rozpatleš štětcem a až máš pocit že se to rozpustilo, normálně to spláchneš hadicí s vodou. Dokonce se to dá použít na umytí rozpatlaných much na skle.

Ty náhražkové univerzal katalyzátory jsou dobré, za pár korun, vybereš si podle objemu a emisní třídy a jestli na svody nebo na potrubí. Jen pak musíš ten starý uříznout a zavařit nový. Pro stará auta často jediné ekonomicky snesitelné řešení. Já to kdysi řešil a náhražka mě stála míň než kat z vrakoviště s nejistým výsledkem.

reagovat
Bigg.I
24. května 2018, 20:23
0

Použil jsem stary benzin co byl vylity z nadrze, horlavost a otrava je vec druha.

K tomu katalyzatoru.. Kolega mel problem projit na emisich s univerzal katama.

PepaSFI
25. května 2018, 14:58
0

já tenkrát prošel s velikou rezervou bez problémů. A taky, emise nedělá katalyzátor ale motor. Katalyzátor jen rozkládá některé složky těch spalin a když je špatný tak se tam objeví něco co tam nemá být. Ale když je to špatné celkově, motor blbě spaluje,kat to nezachrání.

Breakthru
25. května 2018, 18:57
0

ten setrvák s přítlačákem a lamelou má tuším 33kg, je to kus železa.Pokud jej budeš chtít nahradit, tak by tam šel ze zeteca 2.0........Nicméně převodovku jsem sundával vždycky spodem, párkrát jsem vyndával motor i s převodovkou.Porod, ale jde to, vrchem i spodem.Spodem je to jasný, vrškem musíš sundat akorát kapotu a mít zvednutý auto nebo na jámě.Dopředu to nejde, protože Sierra má čelo svařený do podběhů, takže si nepomůžeš...a ta MT75 ráda teže vzadu u Hardy spojky...
nicméně toho na tý tvý není málo....

reagovat
kuc_t
02. listopadu 2018, 14:15
1

To už je lepší poslat do šrotu, přišetřit a koupit nějakou v lepším stavu ne?

reagovat
Bigg.I
02. listopadu 2018, 21:32
0
Ha
Habakukk
05. listopadu 2018, 12:35
0

Já se na to dívám zcela stejně pro mě je to prostě šrot z 90. bez žádné hodnoty, ale na druhou stranu mám doma jeden Land Rover který si vydržuji v majetku pouze srdcem. První auto je fajn každý na ně vzpomíná jen je možná škoda do něj zahučet finančním nesmyslem v podobě G.O. něčeho co nikdy nebude pro sběratele atraktivní volba.