načítám data...

Cayman GTS a průlet skrz Červenohorské sedlo

03. listopadu 2020, 20:03 14 komentářů Vavris

přijměte těchto pár řádků o Porsche, horách, mlze a dojmech, které budou všechno, jen ne informačně hodnotné...

zobrazit celou galeriiVavris Vavrisovic: Cayman GTS a průlet skrz Červenohorské sedlo

Je hnusná slizská říjnová neděle. Tam, kde by měl být Keprník a Medvědí vrch, je jen mlha. Tam, kde se obvykle srocují davy motorkářů, je úplně pusto. Vzdušná vlhkost zalézá pod oblečení tím odporným podzimním způsobem, který bytostně nesnáším. Teploměr ukazuje 6 – 7 °C a silnice jsou ve stavu nezpůsobilém pro poskytnutí bezpečné míry adheze – pokryté popadaným listím a penetrovány onou všudypřítomnou vlhkostí. Zní to jako deprese, ale přesně takhle jsem si to přál. Snad jen krom té mlhy.

Původním cílem bylo protáhnout tu malou japonskou svini a užít si díky oslizlým cestám aspoň pár chvilek pocitu, že je nezvladatelná a přemotorovaná. Rovnou přiznávám, že se to povedlo snad ještě líp, než bych čekal. Ale kvůli tomu tenhle blog nepíšu. Vedle Miaty tady totiž stojí jakýsi šedý krokodýlek a výhružně na mě trčí křídlem. Je to Cayman GTS 981, ještě před faceliftový, takže není poháněn nějakým trapným maloválcem, ale za zadními sedadly mu buší tradiční plochý šestiválec 3,4 litru o výkonu 340 koní. Je vybavený manuální převodovkou, úchvatnými skořepinami a karbonkeramickými brzdami. Normálně bych na tomto místě zabředl do technikálií, okomentoval interiér, přidal nějakou filozofickou glosu… …ale teď by to bylo úplně zbytečné.

Mlha nebyla tak zlá, to jen kamerka moc neumí HDR – viděli jsme! A pustili to jen tam, kde nikdo nejel. ;)

Tohle totiž není žádná recenze, jako spíš slohová práce na téma “Výzva!” či úvaha nad problémem “Jak se neposrat”. Oukej, 340 koní, co to dneska je, že… prd… Má to každý Golf GTI, kterému někdo v garáži upčiknul nad řídící jednotkou. Jenže tady je vůkol jen divoký Jeseník, kosa, kluzko a informace “Máš to na sport plus a všechno povypínané.”. V zadokolce… oukej…   s motorem uprostřed… doprdele…   Obuté do Michelin Pilot Sport Cup 2…   to ja taková ta guma, která pod 10°C moc nefunguje, obzvlášť když naprší…  boží…  a ještě na to ze sedadla spolujezdce bude dohlížet člověk, který je moc fajn… ale taky to je mistr republiky ve sprintrally. Takhle vypadá dokonalý recept na ostudu a narozdíl od předchozího odstavce mám tendenci říct, že přesně takhle jsem si to nepřál.

Takže, když se vrátím k interiéru a technikáliím. Nevím nic a je mi to jedno. Má to žlutě podbarvené budíky, nepátrám proč. Má to sedadla, která jsou boží, s velkorsým bočním vedením (dle majitele by mohlo být lepší), ale zároveň tuze pohodlná. Nevzpomínám si, že bych kdy seděl v něčem lepším. No a má to kolem řadící páky spoustu tlačítek, jejichž funkci nemám čas ani touhu zkoumat, stejně to mám povypínané :D Hlava je zaplněná jediným motivem, jak si to užít a nerozbít to. Ufff… 

Jo, taky to má klapky ve výfuku, které dělají zvuk. Respektive dovolí zvuku vzniknout. Pokud jste si už přehráli video, zjistili jste, že Cayman může pro ostatní řidiče fungovat jako akustický naváděcí systém. Prostě to dělá při odstavení plynu hrozný bordel a při jeho sešlápnutí to vyje tím typickým stuttgartským způsobem, který mám moc rád. Nahlas. Ufff…  Takže, vyjíždím z Filipovic a mám v plánu s tím dojet na druhou stranu kopce do Koutů a zase zpět. První záblesk v hlavě si představuje, jak to někde s čtvrtotáčkou kontra kňučí před omezovačem a snaží se akcelerovat z vracáku. Načež hned druhý záblesk kontruje nikoli volantem, ale výjevem, jak mě milý Kajmánek pokope a já se budu u rozbitého Porsche stydět, kát a uvažovat, z čeho to zaplatím. S tímhle před očima a vědomím, co jsou ty francouzské šlupky na kolech zač, vyjíždím směr vrchol a jedu jako dušičkový kovboj.

Nahoru řadím někde kolem 4-5 tisíc, do zatáček pomalu a opatrně. Na výjezdech se s pokorou snažím nic nepřehnat. A šestiválec mi s tím pomáhá, protože do zmíněných 4000 otáček neposkytuje nijak oslnivou dynamiku. Leckdo by mohl dokonce říct, že to je zhnilý (jo, na ostravsku to slovo píšem se z na začátku) lenoch. Postupně se osměluju, na rovince za prvním vracákem to ženu někam k 6000. Což je pořád málo, protože červené pole je ještě o 1500 otáček výš. Nicméně, aspoň částečně už se člověk dostává do oblasti, kde se z lenocha stává dravec. Vzhledem k podmínkám brzdím jako žena. Reakce na plyn je velmi razantní, meziplyny se mi daří “přešlapávat” a otáčky vyhnat o kousek výš, než by bylo ideální. Krucinál a dost! Nebudu to přece celou cestu jen tak šolíchat – jsme tu jenom jednou, tak doprdele Vavrisu trochu konej, nebudeš případně první ani poslední, kdo kdy rozbil kajmana. Navíc Sedlo nabízí díky bohatýrské šířce silnice spoustu prostoru pro hašení případného průseru. Druhý vracák doleva se odhodlávám před apexem přišlápnout a hle, kajmánek se elegantně sveze v lehkém boku směrem ke krajnici a naznačí, že by to nemusela být úplně nudná a prodaná projížďka. Jasně, je to taková laciná miatí zábava nedůstojná schopností středomotorové grippy cvičky, ale při téhle meteorologické situaci z toho asi nic víc vytřískat stejně nejde.

Když se v Koutech otáčím k cestě zpět, začínají endorfiny vyhrávat svůj souboj s adrenalinem. Přehnaný respekt ustupuje zcela do pozadí, a už tu je jen pokorné souznění člověka a stroje. Placatý šestiválec je v horní polovině oáček boží (zase používám tohle slovo?), graduje jako debil, řve až z toho rezonuje hlava, jeho 340 ořů využiji sotva párkrát, vážně to dnes vůbec nemám v plánu tlačit někam k limitu, ale dotočit ho k červenému je slast. Převodovka je krásně přesná a rychlá. A nemá tak dlouhé dráhy, jaké si pamatuji z obyčejných Boxsterů S 986 a 987 nebo Carrery 997. Za to má pro Porsche typicky dlouhé kvalty, což jednak znamená, že dotočená trojka na rovince, kde ještě není mrak, znamená…  moc kilometrů v hodině… ehm… a druhak to způsobuje, že v pomalých zatáčkách je dvojka ještě hluboko v oblasti letargie.

Musíš tam dát prostě s meziplynem jedničku”, jsem nabádán… Ufff, tak jo… A najednou to tím plynem jde nejenom rozklouzat, ale i řídit. Ze stopy kajmánek vystupuje elegantně a plynule, ale zpátky do ní se usadí s lehkým cuknutím, u kterého nevím, zda jej přisoudit řidičsky náročnější koncepci s motorem uprostřed nebo pneumatikám. Tak jako tak, nahoře na sedle si odškrtávám – klouzání s Caymanem: splněno. U srdce hřeje pocit, že se mi něco povedlo – to je pocit, který v souvislosti s řízením mívám velmi zřídka. Činit toto s midship zadokolkou v šesti stupních na semislickách mi ještě před pár minutami připadalo jako značně ambiciózní plán.

Jsme zpátky ve Filipovicích. Připravuju se vystupovat, ale překvapivě dostávám ještě jednu šanci. Teď už bez dozoru. Matěj si obléká Miatu a jdem si to dát ještě jednou přes kopec. Ponuré počasí dál protkává vytí Porsche doplněné o pops&bangs, meziplyny už trefuju, ve zpětném zrcátku vidím Miatu zmítající se v úhlech známch z CDS. Je to krása. V pravoúhlé zatáčce přes mostek, která svým poloměrem nahrává rychlejšímu průjezdu než četné vracáky se odhodlávám k akci, podřazuju na dvojku do ideálních otáček, přenáším na nájezdu hmotnost na předek, šlapu po plynu a prásk ho, povede se krásné sklouznutí přesně do stopy. Srdce plesá. Při klesání do Koutů se bavím jak to kvůli pneu nebrzdí, na rovince krátká akcelerace a artilerie, s pokorou prodat rychlost před zatáčkou a… ale jo, zkusme to pustit i z kopce… a ono to jde… :-) 

Vystupuju, chválím to majiteli, nevím jak to zhodnotit, protože o tom vlastně nic nevím. Na suchu to bude úplně jiné zvíře. Rychlé, přesné. Neúnavné. A snad i podobně čitelné jako na mokru. Jen to kvůli dosahovaným rychlostem asi bude daleko těžší prozkoumat. Tečka. Po přesednutí zpět do Mazdy se musím rozesmát, jak díky obyčejným pneumatikám mnohem lépe brzdí a má také znatelně větší množství gripu. Dávám si to ještě jednou nahoru – dolů a jedu domů, šťastný. Krásný den… :-) O Kajmánkovi se možná dozvíte něco příště, nyní nemůžu sloužit ničím víc, než tušením, že to je ve verzi GTS pravděpodobně úžasný všeuměl. Dobrou moc.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ju
Junior
03. listopadu 2020, 21:25
0

Krásný :)
Až na 2:00. Tam bych měl trošku hnědo.

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. listopadu 2020, 06:52
0

Viz odpověď Beastarovi. Šlo vidět lépe, než záběry ukazují, takže ve druhé minutě nebyl důvod k hnědnutí. Navíc, koukni kolik tam jedem - 60, ten den fakt nebyla žádná trakce a všechno bylo klidné a pomalé :-)

KS
03. listopadu 2020, 22:01
0

Parádní poježdění, s rozumem.
Cayman zvenčí nestárne, to se stuttgartským povedlo.
Z dostupných zadokolek (tzn. do 0,5M) mají všichni Miaty nebo BRZka (GT86), ale málo je S2000 - právě tu bych si na takové jízdy vybral.

reagovat
Ev
Evlo
03. listopadu 2020, 22:41
-2

Jak je ten interier vyfocen aby nebyli vydět ty záslepky tlačítek u řadící páky :D

reagovat
krab
03. listopadu 2020, 22:59
0

Moc pěkný! Vypadá to, že by ti Cayman GTS slušel :-D Je to parádní varianta, manuál a tahle nová 3.4ka sice přímovstřik, ale komplet novej motor. Jen mi vrtalo hlavou, že by točil přes 8 tisíc ... maximum to má mít v 7400 , což je i tak hezký. Ty 987 nebo 996 3.4 motory táhnou tak nějak těsně za sedmičku, dál už se to točit nesmí, což je trošku škoda. A zkrácený řazení u GTS bude taky super. U starších je to jak říkáš klasika delší dráhy , převody jsou ale snad na těchto novějších včetně GT4 (říkal kamarád co míval GT4 a 996 911 zároveň) ještě delší než na těch starých poršácích 986/997 (996/997). Takže vytočená trojka pak není něco kolem 150, ale možná i víc než 170 ....

Hezký video!

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. listopadu 2020, 06:53
0

Jej, s těma 8 tisíci to je samozřejmě chyba...

krab
04. listopadu 2020, 08:27
0

V pohodě... právě mě to chvilku vrtalo hlavou, že by GTS točilo jako GT4 ... tam je právě úplně jinej motor. Těch 340 koní a možnost to točit někde k 7.5 si myslím je i tak balada, přitom jak popisuješ tu charakteristiku, tak to docela odpovídá i těm starším motorům, možná jsou trošku víc lineární. Každopádně do 4 tisíc se u Poršáků žádný extra zátah nekoná, pak ten výkon i zvuk začne hezky gradovat

beastar
04. listopadu 2020, 00:02
0

Asi takhle. Moc pěkný. Předpokládám že to tam znáte. Nicméně jako já jsem velké hovado a ví se to o mě. A asi proti vám jezdím hodně na brzdy a celkově sem s tou otravnou předokolkou asi nebezpečnej:D Nicméně v té mlze bych se na to ani nevysral. 2:00 a pak místama i dál to je fakt hodně na pováženou to tam poslat tímhle "racin" stylem na pána. Taky tam asi o dvě sekundy později jede auto.. jasně dvě sekundy vole, ale stejně....

Jinak jako jo je to pěkný. Cayman na tomhle povrchu vše OFF to chce už vážně něco umět, takže respekt. A hale ta Miata má docela dobrej zvuk čim to je?

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. listopadu 2020, 06:46
0

Člověk to dá na začátek videa a pro jistotu ještě do popisku pod něj a stejně si to nikdo nepřečte :-)
Ty záběry velmi zkreslují, bylo vidět mnohem dál než 20 metrů před auto - to jen mizerné HDR čínské kamerky z toho dělá mlíko. Takže o autu z 2:00 jsme věděli.
Ono to tak asi nevypadá, ale celou dobu to bylo ježdění vyloženě na pohodu, žádné prudké brzdění, všechno prodané s vědomím nevyzpytatelného povrchu, jen to klouzání...
Zvuk dělají svody.

beastar
04. listopadu 2020, 09:08
0

Já si to přečetl všude, kde to píšeš. Akorát to fakt tak nevypadá. Kamerky s horší kvalitou to vysvětlují. Vypadá to místy že je vidět tak 8 metrů. Jinak az na par momentu to skutecne vypada na pohodu. Prece jen na dobry povrch a sucho ted uz moc neni doba... tady prsi asi 10 z 15 dní. Tak zvuk uz si podle me vyladil hezky. Jeste 100 koni navic a nebude ten Cayman v te rovince tolik ujizdet jak v tom jednom momentu:)

Vavris Vavrisovic
04. listopadu 2020, 10:19
0

Já se mám fakt rád :D Při viditelnosti 8 metrů bych jel s hlavou z okna a a nechal se tlačit :D

beastar
04. listopadu 2020, 11:07
0

Ja si prave rikal vzdyt ma rodinu:D

ReVolte
04. listopadu 2020, 08:58
0

Když tak koukám na Miatu, prodal si Sparca a co to je místo toho? Plus stále PS4, nebo si přezul na to co je ve videu jako Porsche? Jinak s těmahle videama mě štveš... Já to neumim, takže bys to taky neměl umět :D

reagovat
Raspby
04. listopadu 2020, 14:00
0

Vítej v klubu drifujících MR aut :-D. Je to ale úplně jiné než FR co? I když Cayman má výkon tak na mokru to urveš asi i prostým výkonem...já musel ve vyšších rychlostech na začátku zatáčky začít brzdit abych to utrhnul a pak už o držel :)

reagovat