načítám data...

#6 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl - Zase skládám auto ze součástek… část 1 ze 2

09. dubna 2022, 12:00 9 komentářů Bigg.I

Uf, to byla zase doba, než jsem se dostal k tomu, něco napsat… Naštěstí můžu prozradit, že na autě jsem pracoval podstatně víc, než psal. Minule jsem ukončil povídání v lednu 2021 tak, že Orion čekal na lakování a já trpěl Covidem. Přežil jsem, ale jak dopadl Orion? Jak jsme se posunuli za rok a tři měsíce od posledního článku? Stačí číst dál.

zobrazit celou galeriiJiří Petera: #6 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl - Zase skládám auto ze součástek… část 1 ze 2



Abych uvedl věci na pravou míru, tak auto šlo do lakovny někdy v lednu a první přípravné práce na něm započaly v polovině dubna. Byl jsem z teho rozmrzelý, že to trvá tak dlouho, ale ve výsledku mi nic neuteče, tak jsem trpělivě čekal. Troufne si někdo odhadnout kdy jsem si pro auto jel? No, bylo to v polovině července. V lakovně se to nějak nahromadilo + covid. Pozor, nekončíme. Zadní nárazník, co byl origo na autě měl ťukanec od vozíku a nešlo to moc dobře opravit, bylo by to vidět. Dohodli jsme se s lakýrníkem, že zkusím dodat jiný nárazník a že mi nalakuje ten druhej kus až bude lakovat nárazníky a plastové části. Ještě ten den jsem se rozhodl rozhodit sítě na internetu a k mému údivu našel jeden kus na vrakovišti za 500 kč, jsou ochotní i poslat. Nadšeně jsem objednal, ale to dlouhého trvání nemělo. Přišel krátkej nárazník na Escorta. Vracet to nebudu, to už spíš udám v klubu na nějaké aukci. Co dál? Jako obvykle jsem se obrátil na svou oblíbenou destinaci pro autosoučástky – Polsko. Stačila chvilka na www.olx.pl a dokonce jsem si mohl vybírat z několika kusů. Objednáno k mému kamarádovi na polské hranice a o víkendu jsem si pro nárazník zajel (ano, jel jsem celkem 300 km Corollou JEN pro ten nárazník). Dodal jsem nárazník do lakovny a čekal na nalakování nárazníků a RS nástavců. Tohle mě nějak nebrzdilo v kompletaci, auto je doma a stejně se musí začít od interiéru.



Takže situace je následující: čekám na lakování zbytku nárazníků, auto je doma s krabicí součástek, které jsem nevyndával já, ale karosář při opravách. Už jste někdy zkoušeli vracet na auto něco, co jste nevyndávali? Je to zábava. Origo vytlumení podlahy a motorové stěny se rozpadlo při demontáži + bylo plesnivé. Měl jsem nakoupené komplet vytlumení od ahifi a bude i nějaké vylepšení. Začal jsem demontáží řidičové sedačky (byla třeba na přesun vozu, na kbelíku jsem nechtěl sedět), vysátí bordelu v interieru a odmaštění. Jako první přišla na řadu střecha. Vzhledem k temu, že jde o vůz černé barvy a nechtěl bych se v tom upíct, tak na střechu přišlo tepelné odstínění. Třeba to v létě pomůže. Tohle byla rychlovka, prioritou pro mě byly dveře.



Jednak mi má přijet kamarád pomoct tam nandat skla + nalepit zadní okno a taky jsem věděl, že se s tím zadrbu jak sviňa. Spousta součástek co jsem nevyndával (stahovačky elektrický, centrál, zámky, kliky atd). No, nejdřív jsem si roztřídil díly, co je co, kam to půjde a zkoušel přijít na pořadí v jakém to tam vše můžu namontovat. Navíc jsem měl jeden plech, kterej jsem nevěděl co je zač, o tom ale až později. Tady mi pomohl archiv 7zap kde jsou pěkně rozkreslené ty dveře a člověk nějak vymyslel co a jak. Začal jsem zadníma dveřima, protože ty jsou jednodušší a taky si vyzkoušel instalaci vytlumení vnitřku dveří, ať nerezonuje ten plech vnější. Tohle celkem šlo, předky budou o dost horší, navíc tam jsou ty elektrický stahovačky a eště repro. Nějak jsem se tím prokousal i v předních dveřích, ale řidičův zámek nefunguje, jak má. Tohle bude bonus na později.



Jelikož mi zbylo trochu času a byl jsem v předstihu, dal jsem se na vytlumení podlahy a motorové stěny. Podlaha byla uplně v pohodě, velké plochy a za chvíli bylo hotovo. Tu motorovou stěnu jsem dělal celej den a musel jsme ještě doobjednat pár kusů teho vytlumení. Bylo to vypočítaný, ale su sakra špatnej v matematice. Nemusím ani zmiňovat jak jsem měl pořezaný ruky od té práce s těma plátama tlumícího materiálu, kdo dělal, ví. Po zkušenosti se Sierrou, kdy mi vychcal výměník topení na sraze pod nohy, jsem ho na Orionu měnil už teď preventivně. Navíc je to chujová práca, což znamená palubovku ven. Využil jsem situace, kdy ji mám už teď vyndanou. Taky jsem si lehce zanadával skrz to umístění hadic k výměníku, zlatá Sierra v tomto. Tu jsem musel povolit hadice z pod auta a eště naslepo, jelikož to je za nápravou. U Sierry to člověk povolí rukou, jen otevře kapotu a má to.



Kamarád měl přijet až o víkendu a já měl eště den k dobru. Koupil jsem 2x2 metry průmyslové hadice a budu si hrát na inženýra. U Fordů jsou přední odtoky šíbru řešený dost nešťastně – je to vedený A sloupkem a voda stíká do prahu, kde jsou malé dírky a voda tama má jít ven. Není třeba říkat, jak často se dírky ucpou a člověk pak vozí vodu v prazích, které krásně vyreznou zevnitř. Na anglických skupinách jsem viděl různá řešení, jak toto vyřešit líp. Já si vymyslel, že vyvrtám díru v A sloupku směrem do podběhu předního kola, protáhnu hadicu odtoku skrz a odtok bude někde za kolem, hezky v podběhu. Teorie super, ale dopracovat se k finálnímu provedení byl porod jak sviňa. Pro začátek jsem jen vyndal origo hadice, už to šlo dost blbě a děsila mě představa, jak tam budu cpát něco, co má o fous větší vnější průměr.



Přišel víkend a s ním i kamarád na pomoc. Jelikož jsem před lakováním musel vyřezávat i zadní sklo, tak teď bylo na čase ho znova nalepit zpět. U takových akcí je člověk dost nervózní, už když ví, že by druhý sháněl horko těžko (skrz ten „skvělej“ zadní stěrač). Nicméně, ještě, než se lepilo zadní sklo, bylo třeba nandat šíbr. U Forda to zas vymysleli tak, že to je vlastně celý takový pouzdro pod střechou a je to dost těžký. Kamarád si sedl dovnitř auta a měl slušný posilování ramen, jak to držel u střechy, zatímco já okolo pobíhal s ráčnou a utahoval šrouby po obvodu. Šíbr usazen, teď teda lepení zadního skla. Primer natřenej, nechat nahřát tubu na slunku ať se to líp tlačí ven, lepidlo přímo na sklo, usadit, srovnat spáry a je hotovo. Dost jsem si oddychl, protože „teď už to bude všecko jednoduchý“. Noo uplně to tak nebylo. Přijít na způsob, jak zpátky vsadit okna do dveří nám teda chvilku zabralo, ale i to se nakonec podařilo. Kamarád tedy odjel, ale bylo domluvené, že ještě jednou přijede a pomůže s elektrikou na repro a rádio.



Já mohl v klidu položit druhou vrstvu vytlumení podlahy, položit vyčištěný koberec a namontovat zadní sedačky, které asi nikdy nikdo nevyužije v tomto voze. Já si v nich tedy chvíli poseděl, abych se mohl kochat nad prozatímním úspěchem. Na jednu stranu nemám vzadu hlavové opěrky, ale zas je krásně vidět při couvání. Nebudu rozepisovat takové rutinní blbosti jako montáž pásů a různých plastů v interiéru, každej to určitě zná (nebo ne?). Konečně jsem mohl „zavřít“ zadní dveře a nandat tapecírunk, přední si eště počkají skrz repro. Další krok této skládačky byla palubní deska, jenže než jsem ji mohl vůbec dát do auta, bylo třeba dovyřešit ty hadice šíbru. Koupil jsem si stupňovitej vrták, abychom mohli jednoduše udělat díru o průměru 28 mm v A sloupku, šlo se z podběhu „dovnitř“.



Taťka vrtal a já zevnitř držel kus dřeva doproti, aby to neujelo a nešlo to skrz kabely a další důležité věci, moje nervy zas na pochodu. Nakonec i tohle vyšlo, vyvrtané otvory jsem opracoval a vložil do nich průchodky, abych nepoškodil tu hadicu, až ji budu provlíkat. Průchodky se dělají největší snad jen 27 mm a já musel vnitřní průměr upravit pilníkem. Teď asi to nejhorší, co jsem zažil – protáhnout 2 metry tlusté hadice přes celej A sloupek vrchem až do podběhu. Defakto tam není žádné místo, hadicu jsem jednou rukou tlačil a druhou rukou potahoval různýma otvorama co v A sloupku jsou, šlo to vyloženě po centimetrech. Protáhnutí jedné hadice trvalo cca hodinu… prsty sedřené, špinavé ale tohle by bylo. Na straně u řidiče to bylo ještě horší, protože tam je uchycená pojistkovnice a místa ještě míň. Další hodina a půl. Na straně spolujezdce jsem ještě v rychlosti protáhl kabel antény, oddychová činnost proti té hadici. Berme v potaz to, že jsem ještě neměl uplně vymyšlené, kde přesně bude ta hadice v podběhu končit, ale tento problém bude řešit mé budoucí já.



Když jsem skládal takto Sierru, tak palubovka byla rozdělená na 2 části, horní a spodní. Orion to má celé v jednom kuse, těžko říct co je lepší. Asi Sierra, protože s tímto se fakt blbě manipulovalo, ale i jeden člověk to zvládne namontovat sám. Na tuhle část jsem se hodně těšil, kdy už to začne aspoň trochu připomínat auto. Měl jsem 2 nefunkční Ford rádia stejného typu, tak jsem je „otevřel“ abych zjistil co je špatně. Jedno teda mrtvý uplně, druhý mělo jen špatný displej. Swapnul jsem displej z teho mrtvýho a máme funkční rádio. Druhé zůstane na součástky. Podobným způsobem jsem opravil tomu kamarádovi stejné rádio, co přijde do jeho Sierry a ještě mu dal čudlík, co mu tam chyběl. Někdo mi v Orionu celkem na hovado nabastlil Panasonic radio a totalně dojebal kabeláž, takže reverzní inženýrství. Koupil jsem origo koncovku a kamarád pomohl přepájet kabely pro origo rádio. Ještě mi pomohl s kabeláží na repráky, protože s tímto se taky nekamarádím. Všecka audiokabeláž hotová, složit si to už dokážu sám.



Dále jsem pokračoval na ovladačích v palubovce, hledal kterej kábl je od čeho, ujišťoval se, že všecky přístroje fungují, diodky v ovladačích svítí atd. Tu samozřejmě nešlo všecko tak hladce. Když jsem zkoušel ventilátor topení, vydával fakt divnej zvuk a šel jakoby pomalu. Četl jsem, že často odejde ten hnací systém, jenže přístup špatnej. Celý to je pod torpédem a člověk musí vyndat i ten dělící plech v motorovém prostoru. Nu což, nevyhnu se tomu. Dvě hoďky práce a už jsem měl fukar před sebou jako na podnose. Připadal jsem si jako totální idiot. Ze strany, kde je baterka se opravovala díra a lakýrník, aby nezastříkal ten fukar barvou, tak do něj nacpal noviny… Porucha odstraněna vyjmutím novin a já mohl zase dvě hodiny skládat zpět. To bylo radosti. Rád bych podotknul, že nenávidím teho člověka, co vymyslel osvětlení zapalovače u Fordu. Totálně debilně to jde vyndat, člověk si pokaždý připadá, že něco zlomí a eště k temu musí předvádět v autě takové polohy na zádech, že by zahanbil i nějaké herečky z filmů pro dospělé. Jo, kdyby mi to bylo jedno, že to nesvítí, tak je to pohoda. Jenže mně to jedno není. Další bonus na mě čekal, když jsem se dopracoval k montáži tlačítek výhřevu skel a zadní mlhovky. Každý to tlačítko mám doma minimálně 5x. Samozřejmě pro výhřev předního skla a mlhovky nesvítil ten obrázek na ŽÁDNÉM z těch pěti kusů. Ano, samozřejmě, že i tohle budu chtít vyřešit. Časem.



Chtěl jsem co nejdřív dokončit ten interiér, takže dále se v autě objevila středová konzola, RS volant a přední sedačky. Tlačil mě nedostatek místa, protože… zkuste si mít rozebraný auto na součástky po celým baráku, všeci vás budou milovat, doporučuju. Přední repro se dávalo do auta uplně na pohodu, protože se vyrábí montovací rámečky i pro větší rozměry repráků. Nicméně vzadu už situace tak slavná není. Musel jsem si vyrobit montovací rámeček z něčeho, protože jsem chtěl zachovat originální vzhled s tou mřížkou. Tady pomohl jiný kamarád, který dodal takové desky z plastu, co používají modeláři. Tu jsem si stříkl na černo, vyříznul požadovaný tvar, upevnil reprák, schoval pod mřížku a bylo to.



Abych mohl „zavřít“ i přední dveře tapecírunkem, bylo třeba udělat něco s nefungujícím zámkem od řidiče. Ve Fordu to odmítli opravit, že to jak jednou rozdělají, tak se to rozpadne a už to nesloží dohromady. Místní zámečník se taky netvářil přesvědčivě. Jeden člen Escort klubu, se nabídl, že opraví. Takže jsem jel Sierrou 120 km do Znojma a pak eště zpět, kvůli práci na 10 minut. Boží. Zámek mám funkční, dveře kompletní. Člověk si otestoval, jak funguje centrální zamykání, všecky dveře cajk, jenže… Pravé zadní ne. Kdyby to nebyl Ford, tak bych to asi už pochcal a pak zapálil. Původně jsem myslel, že složení Orionu bude na jeden blog, jenže on je to Ford, takže budou dvě části…
V galerii opět trochu víc fotek než se vešlo do blogu.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
09. dubna 2022, 19:46
0

Super práce, závidím zápal pro věc. Já na to teda nemám skrz děti a rekonstrukcí teď momentálně čas, ale i když čas a chuť byla, tak mě to vždy po chvíli opustilo. Ale sem tam si na autech něco udělám, ale musí to být práce max na 1-2 dny.
Ještě teda poznamenám, jestli není škoda dávat tolik energie do celkem obyčejného Fordu, ale každopádně je to tvůj čas. A i tak tleskám :-)

reagovat
Bigg.I
09. dubna 2022, 20:44
5

Děkuji za přečtení a komentář. Já právě nedisponuji dětma ani žádnou nemovitostí, tak proč se nevyřádit takto :).
K tomu " jestli není škoda dávat tolik energie do celkem obyčejného Fordu"

Pro mě už takové dejavu, protože podobné věci mi lidi psali, když jsem renovoval Sierru. Položím takovou otázku. Kdy člověk viděl na silnici Ford Orion? Teď ji lehce vylepším, kdy naposledy člověk viděl na silnici Ford Orion v plné výbavě Ghia, ještě tedy pro švýcarský trh a s kompletní sadou RS doplňků? Navíc, nemám žádné sportovní nebo investiční ambice s tímto vozem. Hodně lidí investuje čas a peníze do auta, co "bude mít hodnotu" a pak tyhle obyčejnější vozy vymizí nadobro. Tento kus je navíc registrovaný ještě na okresních KME 54-15, je to můj okres a má pro mě přidanou hodnotu. Také je koupen od prvního majitele v ČR, který si ho dovezl ze Švýcarska, takže znám kompletní historii vozu včetně dobových fotek. Myslím si, že tohle stojí za záchranu. Já mám tedy ještě slabost pro značku Ford, takže tu nebylo o čem dál debatovat.

martin_100
10. dubna 2022, 07:10
1

Ta hodnota je pro většinu lidí k hovnu. Stejně to ikdy neprodají když na tom bylo tolik práce.

Irwinek
10. dubna 2022, 07:37
0

Sklizis můj nekonečný obdiv :-)
Já si 2 hodiny hrál s vypadlou osickou zavírání prostoru na rukavice u Volva, nez jsem přišel na to, že stačí povolit 8 šroubů, vyndat zámek a pak je to otázkou 2 minut :-(

reagovat
Ja
Jarma41
11. dubna 2022, 10:27
0

Klobouk dole a jen tak dál...

reagovat
Mechanik
12. dubna 2022, 19:37
0

Dobrej blázen, ale v dobrém. Dík za sdílení zkušeností, jsem rád že jsem si to mohl přečíst.

reagovat
Rob
12. dubna 2022, 20:10
0

Velmi slušná práce!

reagovat
dz
dzonnek
04. května 2022, 20:36
1

Chápu rozumím. Já dělal něco podobného s tranzitem. Obyčejný uzitkac ale přišel jsem k němu jak slepý k houslím byl zbědovaný a tak jsem mu vdechl nový život. 2x. Tak to je když se pujcuji auta. A tohle si představuji jako důstojný postup u snahy zachovat vozidlo ve funkční podobě. Ještě se chystám taky na vytlumeni ale to obnáší celou palubku ven a přeci jen s dítětem a ostatní práci obzvláště když auto používám jako pracovní moc nejde dohromady. Mám tam taky pár nedodělků co ještě musím vychytat tak si na to připravují jeden víkend někdy v červnu. Tak doufám že to klapne.
Držím palce ať vše dobře dopadne a máme to celkem kousek od sebe tak třeba jednou zahlednu parádní sieru a nebo Oriona. Tak ať se dílo podaří a jsem zvědav na pokračování.

reagovat
Opelfahrt
04. května 2022, 22:14
1

Myslím, že Orion je pojízdný, viděl jsem ho v rajčatové fotogalerii ze setkání Kafe a káry v Brně teď v neděli.