načítám data...

5+1 pro(ti) Lexusu GS300h

26. března 2024, 17:46 15 komentářů Zargothrax86

Ani Lexus není na 100% zenová zahrádka klidu. Ale na 99%..?

zobrazit celou galeriiTomáš P.: 5+1 pro(ti) Lexusu GS300h

Krátké intro k mé nové ojetince – Lexusu GS300h čtvrté generace – jsem již v mém blogu představil. Nyní bych se chtěl zabývat plusy a mínusy této japonské vyšší střední třídy. Tentokrát nechci hrát na typické vlastnosti, které jsou pro vozy značky Lexus synonymem, jako kvalitní materiály, nebo ticho v kabině. Chci Vám představit v podstatě drobnosti, které nejsou v jiných vozech běžné a které zpříjemňují život. Takové ty maličkosti, které když po nějaké době objevíte, tak si pokývete s myšlenkou: „Nad tím někdo přemýšlel a dal si s řešením práci.“ A vyzdvižené featury rovnou sestřelím pár body, které mi trochu vadí – dá se s nimi žít (a v případě GS odpustíte podobných věcí víc), ale u kterých je škoda, že nebyla snaha maličko větší. Pojďme na to:

  1. Přihrádka a měkčená sluneční clona

Kvality semišové výplně přihrádky, umístěné vlevo pod volantem, kam z důvodu vinikajícího tlumení zvuku s oblibou hážu drobáky a klíče, jsem vyzdvihl už v onom uvodním GéEskovém blogu. To samé platí i pro velmi příhodně textílií čalouněnou sluneční clonu, která je na omak vážně příjemná. Je pravda, že tady se otíráme o téma kvality materiálů – proto jsem zahrnul rovnou oba do jedné kolonky. Ale jak jsem už avizoval, toto u většiny aut standardem není. Moc fajn.

  1. Páčka blinku

U ní už to není o kvalitě materiálu, ale o chodu. Běžně se při použití blinku páčka zasekne v dané poloze, kde zůstane až do vyrovnání kol do přímého směru, při kterém se s větší či menší hlasitostí ozve prásknutí při vrácení do středové polohy. Ne tak v GS – tady při překročení polohy „trojbliku“ dojde k promáčknutí (jiný obrat mě nenapadl), sepnutí trvalého blinku, ale uvolnění zpět do středové polohy, přičemž blink zůstává zapnutý. Chod je tak hladší i méně hlučný a pokyn můžete manuálně zrušit malým pohybem na opačnou stranu. Je možné, že se tato fíčura neuchytila, protože při půjčení RX450h předchozí generace už bohužel chyběla. Což je za mě škoda.

  1. Sedadla a okna

Stejná situace – tedy chod. U sedadel je rozdíl oproti běžným značkám znatelnější. Při elektrickém nastavování polohy s sebou sedačka netrhne prudkým pohybem, ale asi čtvrt sekundy zrychluje, než nabere maximálmní rychlost. To samé se opakuje v opačném případě – chviličku dochází ke zpomalování pohybu, než se sedačka úplně zastaví. Člověk z toho má takový ten „posh“ pocit. U oken to určitě taková rarita není. Že okno nepráskne do rámu dveří, ale naopak v poslední sekundě pomaličku dojede do finální polohy, je příjemný detail.

  1. Audiosystém

Ano, to by většina lidí čekala. Nicméně i se základním audiosystémem s plebejskými 12-ti reproduktory hraje GS skvěle! Tečka, není třeba rozebírat více.

  1. „Gap filler“

Takto jsem si pojmenoval zábranu mezi sedadlem řidiče i spolujezdce a středovým tunelem. Malý pěnový proužek potažený textilií, který se hýbe i s celým sedadlem a který dokonale ničí možnost zapadnutí telefonu, který se rozhodl vyklouznout z kapsy. A přitom taková blbost, že? 

Bonus +1: Nastavení jízdy

+1 věc, kterou jsem musel zmínit je celkové nastavení jízdy, a to i přesto, že se jedná o celkem obecnou charakteristiku vozu. CVT převodovek už jsem vyzkoušel více a měl jsem obavu o kultivovanost a jemnost chodu, když se mezi spalovací motor a převodovku přidá ještě pomocný elektromotor. Nicméně i přes další prvek jde o nejlépe odladěné spojení motoru a CVT, které jsem kdy zažil. Na rovince při 130 točí 1800 rpm, při 150 zase cca 2100 rpm. A i při této rychlosti má motor v zásobě dostatek potenciálu, aby při sešlápnutí plynu citelně zrychloval,  přičemž tento přechod provede krásně plynule. V městském provozu si lze užívat neslyšné jízdy na elektřinu a při nutnosti rychlejší reakce se opět motor připojí téměř neslyšně a v podstatě bez cuknutí. Na jízdních vlastnostech se překvapivě podepíše i přepnutí do SPORT módu – ne z pohledu zrychlování (nebo maximálně minimálně… jestli si rozumíme), ale z pohledu vlivu na jízdní vlastnosti. Mimo rudé zbarvení otáčkoměru dojde díky adaptivním tlumčům ke znatelnému ztuhnutí podvozku, ale ne takovému, aby to výrazně zhoršilo komfort. Současně dost ztuhne volant a člověk si tak připadá, že je do řízení auta více zapojený. Samozřejmě nejde o stroj, který by měl dráhu řízení přesnou jako japonci, přistávající se svou sondou na Měsíci – kolem středové polohy má volant malou vůli. Ale to nic neubírá na určité univerzálnosti auta, jako celku.

 

A teď k nedostatkům:

  1. Zadní stěrač!!

Respektive jeho absence. Ve třídě sedanů je to nejspíš běžné a já jsem tedy deformovaný předchozím užíváním hatchbacků, resp. mini MPV. Jasně, že tam logicky být skoro nemůže, když by vadil mechanismu otevírání kufru. Ale mě to tak štve! První den jsem si dokonce hrál s páčkami pod volantem ve snaze přinutit k pohybu stěrač, který tam vůbec není. Toto je tedy ryze osobní bod.

  1. Vrzající interiér

Slícování dílů interiéru je dobré, kvalita materiálů lepší než u většiny, ale vrzání, tam to nejlepší není. Zvlášť, když je každý zvuk o to hlasitější, o co tišší je jízda. Možná jde o chybu v mém konkrétním kusu. Nicméně si stojím za tím, že můj Mercedes A-Class (W169) byl tišší… protože tam jsem neslyšel nic… což může být dáno hlasitostí ryzího charakteru porouchaného auta. Ale ani před závadami nemám z hlediska pazvuků interiérových žádné vzpomínky. V GS mi tak třeba vrže opěrka nohy na středovém tunelu… nebo skoro každý jiný plast.

  1. USB nanic

Už jste viděli USB port, který k ničemu neslouží? Tak tady ho máte. Skrytý v uzavřené přihrádce čeká, až jej nikdo nevyužije, protože ze své podstaty nemůže nic užitečného dělat. On sice svou úlohu hraje, ale v dnešní době jsou tyto možnosti buď zastaralé, nebo je využijete jednou za život auta… anebo nikdy. MP3 soubory na flashce přes něj nepřehrajete a k nabíjení taky není (jednou jsem to zkoušel a za 20 minut se dobilo 1% baterky telefonu). Onou zastaralou funkcí je totiž spojení iPodu skrz kabel a následného přehrávání hudby. Což je mi nanic a tak tato funkce bude vyčkávat už navždy. Druhou možností bude nejspíš aktualizace infotainmentu, jelikož jde o předfaceliftový model a slot na SD kartu není přítomný. Takže pokud se Vám chce utratit 9000 Kč v autorizovaném servisu za origo update systému, tak bravo – jednou v životě USB budiž využito.

  1. Ostřikovače světel

Kdo tuhle blbost vymyslel. Při koupi jsem z toho byl nadšený, protože jsem v žádném autě ostřikovače světel neměl. V létě a na podzim už mě začal ostřik každých pět setření oken celkem štvát. Víc než ke krystalově čistému světlu vede ostřik k zabordelení karoserie kapalinou, kde následně usychá. A nevěřím, že by to laku dělalo dobře. Ostatním lidem (i sám sobě) jsem argumentoval situací v zimě, kdy při napadeném sněhu ostřikovače očistí světlomet a celý ten systém se tak vyplatí. Zima nastala, v podhůří Beskyd opravdu občas i sněží a já zjistil, že v reálu na přední masku napadne sníh, který následně hned zmrzne a ostřikovače se tak ani nedostanou ke slovu. V tento moment bych tak nejradši tuto možnost zrušil úplně. Předpokládám ale, že podobně to bude i u ostatních značek a Lexus je jen další v řadě.

  1. Palubní PC 

Na předfaceliftové verzi mi chybí pár možností v palubním PC. Na zobrazení spotřeby od startu a ne od natankování, jsem si zvykl už v Áčku a tak jej zde postrádám. Stejně tak bych uvítal možnost zobrazit si tlaky v pneumatikách, když už jsou čidla přítomné (pofaceliftové verze už zobrazení mají) a nebo prosté zobrazení skladby/stanice na displeji mezi otáčkoměrem/ekonoměrem a tachometrem. Než jako nedostatek tento bod vnímám spíše ve stylu povzdechnutí nad něčím, co bych chtěl. A ve výsledku bych na to mohl pohlížet stejně, jako na vyhřívaný volant, který GS mohlo mít, ale já jej nemám. GS toho totiž moc vytknout nejde, takže pátý negativní bod vnímám v duchu „když už jich musím vymyslet pět, tak tohle by bylo i fajn“. A já mu jej rád odpustím.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Jakub Pospíšil
26. března 2024, 20:37
7

Ta páčka blinkrů se objevila tímto způsobem i u soudobých BMW a Mini a také se od ní už zase upustilo. Nyní ji má Volvo v EX30 a Alfy. Já osobně ji naopak vůbec nemám rád, chybí mi u ní haptická odezva zda auto "bliká" nebo ne. Ale je to asi dost o zvyku.

Ostřikovače světel jsou legislativně povinné, je-li vůz vybaven xenony, protože zašpiněný světlomet zabraňuje správné funkci čočky. Dokonce když neostřikují, je to důvod neprojití STK. Pokydanou kapotu jsem od nich řešil na Volvu C70 a tam šly celkem uspokojivě natočit a pak toho nahoru tolik nelítalo - nejsou i tady trysky nastavitelné? Občas se dá otočit takovou tou "kuličkou s dírou".
-
Komentář upraven 26. 3. 2024, 20:38:27

reagovat
HonzaM
27. března 2024, 08:37
0

Já bych si dovolil navázat k "nedostatkům" (z vlastního GS350 AWD):
1 - zadní stěrač - nějak si nevybavuju kdy by byl i v hnusném počasí vlastně potřeba... možná to bude teda tím, že mám permanentně nahoře zadní roletku :D (která při R sama zajede dolů)
2 - vrzání - opravdu bych asi připsal kusu a předchozím majitelům, mě se občas ozvou lišty loketky ale zbytek je ticho
3 - USB - ono to normálně MP3 papká z flashky, jen musí být formátovaná na FAT32 (což je trochu poplatné době). V autě mám tuším dokonce 64GB a v pohodě hraje. Je teda pravda, že vetšinou používám spíš Bluetooth nebo AUX (HiRes přehrávač) jako zdroj zvuku pro sestavu od pánů Marka a Levinsona

a na konec
5 - spotřeba na displeji mezi budíky je myslím od tankování ale na velkém se dá najít spotřeba od startu - průměr, sloupcový graf v čase, doba jízdy a průměrná rychlost ;)

Zargothrax86
27. března 2024, 16:47
0

Jak jsem psal, zadní stěrač je o zvyku. Bohužel já roletku nemám :D Jsem si jistý, že po pár letech už mi to ani nepřijde. Ale jde o dojmy po ani ne jednom roku vlastnictví.

Ohledně USB, mě to prostě rozjet nešlo, ať jsem se snažil jakkoliv. Zkusím zformátovat flashku ještě jednou, takže díky za tip. U tvého GS350 se jedná o předfacelift, nebo po?

A ano, spotřeba jde zobrazit v přehledu, ale ten trochu kazí hybridní systém, který sloupce trošku nabourává zamícháním rekuperace... a skoro bych přísahal, že od startu jsem spotřebu nenašel. Snažil jsem se to studovat docela dlouho, takže možná specifikum dané verze :D

Nicméně tvůj komentář jen dokládá to, že nedostatky se hledají u GS hůře.

HonzaM
28. března 2024, 08:26
1

Je to 2013, takze težce předfacelift :D

Nicméně jeden nedostatek (vycházející z AWD) mám taky - omezovač na 200km/h :D Ten zadokolky nemají...

A další nedostatek by přidal dvorní service-man, jezdím si jen pro náplně a destičky...

Jimi
27. března 2024, 12:15
0

Ta převodovka e-CVT je planetovka, proto ten lepší pocit.
U sedanů není potřeba mít zadní stěrač kvůli dobré aerodynamice.
Vrzání interiéru nastane většinou po ne moc odborné demontáži/montáži konkrétního dílu.
Ostřikovače světel stačí před jízdou očistit.
Jinak povedené auto, ale těžší GS 300h je na rychlejší přesuny trochu slabá. v IS-u je to o něco lepší.

reagovat
Zargothrax86
27. března 2024, 16:59
0

O tom, že se jedná o planetovou převodovku, jsem neměl tušení, díky za info.

Ohledně stěračů - já chápu důvody, proč tam být nemusí a je to bod, který většině nepřijde nijak špatný, ale mně stěrač chybí. Okno se taky často ušpiní a při napadnutí sněhu je stěrač najednou příjemný. Proto jeho nepřítomnost vidím jako negativum.

K ostřikovačům - poznámku chápu, ale to není můj případ. Jak jsem psal v blogu, tak před jízdou (v zimě) byly ostřikovače čisté. V průběhu jízdy napadl sníh (a břečka) a rovnou i zamrzl. A potom už to byla nedobytná ledová past :D

A pardon, že rozporuju skoro každý bod Tvého komentáře, ale nedostatkem výkonu podle mě 300h netrpí. Není to sprinter, ale s kombinovanými cca 220 koňmi není brzda provozu a dá se s ním jet dost svižně. Podle mě zlatá střední cesta mezi náklady na provoz a servis a výkonem.

VK
VK
29. března 2024, 15:18
0

Tyhlety Lexusy vlastně plní roli dřívějších modelů Volva.

reagovat
sheogh
30. března 2024, 13:32
0

Nespousti se ty ostriky svetel pri dlouhym podrzeni ostriku skla?
Ja je mam na miste, kde se snih nedrzi, ty tam mas takovou plosku. Ale popravde si vzpomenu parkrat za rok, ze je tam vubec mam

reagovat
Zargothrax86
03. dubna 2024, 10:50
0

Nene, aspoň co jsem vypozoroval, tak se spustí každý 4-5 ostřik nehledě na délce podržení páčky. A ono zamrzání bude asi dáno i délkou trasy a na tom, jestli sníh lepí, nebo ne. Pokud lepil, tak po cestě zamrzl a současně se lepil i na světla (i ty zamrzly). Pokud ne, tak nebyl třeba ostřik světel. A kruh se uzavřel :D

Opelfahrt
08. dubna 2024, 09:35
0

Suzuki s xenonama ostřikuje světla taky každý pátý ostřik skla, píšou to i v manuálu. Ostřik jde aktivovat i zvláštním tlačítkem vedle mlhovek. Sem tam to využiju, ale namrzání jsem zatím nepozoroval, ten xenon přece jenom trochu hřeje.

Stejně umístěnou čalouněnou schránku na mince měla i Vectra C, po stránce interiéru velice dobře postavené auto.
Zadní stěrač jde asi částečně řešit zapnutím vyhřívání zadního skla nebo aplikací nějakého přípravku, který odpuzuje vodu.

Opelfahrt
08. dubna 2024, 09:36
0

V sobotu jsem viděl v Brně stejně černé GS300h jako taxík. Dobrá volba.

sheogh
10. dubna 2024, 09:03
1

V Dubai je to vicemene jen GS/ES/Camry :-)

StreetPro
11. dubna 2024, 07:47
1

Ostřik světel má většinou samostatnou pojistku, problem solved :-)

reagovat
liška
15. dubna 2024, 10:22
0

Není ten gap filler spíš z alíku? Já si ho do RXka dokoupil právě tam :)

reagovat
Zargothrax86
16. dubna 2024, 13:38
0

Pro jistotu jsem zkontroloval a vážně ne. Je to OEM :D