načítám data...

Kočár pro královnu - díl II. - Jedeme!

04. září 2021, 12:32 31 komentářů HandyMan

První stovky kilometrů za volantem Drákuly

Jan Vysloužil: Kočár pro královnu - díl II. - Jedeme!

První díl byl víceméně čistou ideologickou diverzí mezi benzínem postižené hlavy, protože sepsat několikastránkový elaborát na téma „proč jsem manželce vybral Dacii Sandero Stepway“ hraničí na tomto webu s přiznáním se k duševní chorobě, případně ke kacířství. Jako správný Husův potomek jsem ovšem rozhodnut neodvolat. A jestli hranice už stojí, nevadí, dovolte mi se v tom rumunském kočáru napřed svézt a podělit se o pár překvapivých dojmů.

Předchozí vyprávění končí počátkem května 2021 v okamžiku, kdy jsme podepsali finální objednávku, po níž mělo následovat šest měsíců čekání, až výrobní linka vyplivne „to naše“ auto. Jenže lidé míní a doba Covidová mění. 

V půli července 2021 mi zničehonic volá dealer: „Víte, oni vám ten auťák stihli vyrobit už teď, ještě než přerušili výrobu pro nedostatek čipů, vezmete si ho? Byl by tu za týden.“ No samozřejmě! Rychle objednávám vybrané celoroční gumy, manželka doplácí zbytek faktury a 23. 7. 2021 nastává onen slavný den.

Předávání auta zabere asi hodinu a je to show spíš pro manželku, já už mám vše, co se dalo, nastudované dávno dopředu. Cvičným dotazem na interval výměny hydraulické kapaliny v CVT převodovce dostávám dealera do úzkých, což jsem čekal. Dacií s CVT automatem se zatím prodalo jen pár. Našeho exota prozrazuje klasická páka voliče automatu (díkybohu žádný čudl) s kulisou řazení P-R-N-D, který je ještě doplněn o režim „L“ (Low). Ten je pro jízdu za těžkých podmínek jako například v terénu nebo při tahání vleku, kdy CVT drží otáčky o 500 – 1000 otáček výš. Nic převratného, ale překvapilo mě, že převodovce zcela chybí manuální režim. No to jsem zvědavý, jak se to bude v reálu chovat a kolik inteligence jí dali konstruktéři do vínku. O jejím chování se podrobně rozepíšu dále.

Při prvních kilometrech ve městě převodovka řadí jemně jako hydroměničový automat, což je fajn. První překvapení přichází na kruhovém objezdu, který jsem z Mégane GT zvyklý jezdit na půl otáčky volantem: pravá, levá, pravá a frr pryč. Mám dojem, že se s Dacií na kruháč sotva vejdu, tady se musí točit volantem o poznání víc! Ale je fakt, že povozek a řízení GTčka ladili v Renault Sportu, řízení je vybaveno ještě hydraulickým posilovačem a převodka řízení je o dost ostřejší. Musím si na odtažitý elektronický posilovač prostě zvyknout, manželce totiž řízení nijak divné nepřipadá. Náplň pro zbytek prvního dne: natankovat skoro prázdnou nádrž, pak na registr vozidel pro značky, pak do firmy lepící foĺie na zatmavení oken (volím střední 30% propustnost) a na ochranu hrany kufru (hrana v černém matu vypadá skvěle), třešničkou na dortu bude výjezd na chatu. Na ten jsem zvědavý nejvíc. Kde končí asfalt, řadím raději režim „L“. Rozbitá polňačka? Žádný problém. Travnatá louka ostře do kopce? Trochu si hrábneme, ale ani to není žádný problém. Dobrý! Vyvážení auta se nezdá špatné. Když hned po víkendu přezuji na celoroční Goodyeary Vector 4Season Gen. 5, trakce na trávě se ještě o poznání zlepší a lehká Dacia už si ani nehrábne. Fakt dobrý!

Dačku jsem si na prvních pár tisíc kilometrů se souhlasem ženy půjčil, abych ji co nejlépe zajel. Začínající dovolená a naplánované výlety nám umožní spolykat stovky kilometrů a Dacii dobře poznat. Oceňujeme komfortní a přitom docela jistý podvozek, kde kola neodskakují ani při rychlejší jízdě po silnicích národní specifikace „samajama“. Vzhledem k celkově vyšší stavbě karoserie jsem se bál nestability a náklonů v zatáčkách, ale to je úplně v pohodě. Jen škoda toho tupého a přeposilovaného řízení, s ním se apexy zatáček trefují trochu nejistě, je znát, že tohle naladili pro snadné ježdění po městě a ne pro blbnutí na okreskách. Brzdy, byť vzadu s bubny, fungují velmi slušně co do síly i dávkování účinku. Podvozek Dacie nijak neprotestuje ani proti svižnější jízdě, zvládl by i výkonnější motorizaci, ale zábavu ve stylu Mazdy MX-5 vám logicky nenabídne. Je to především pohodlný přepravník.  A protože přesně k tomuto účelu si žena Dacii pořídila, žádné minusové body za absenci „radosti z jízdy“ Dacii neudělím. „Fun factor“ i zde ale existuje, jen je ukryt někde úplně jinde. Než ho odhalím, napřed musím podrobněji popsat hnací řetězec, protože chování motoru a převodovky zde vytváří hlavní dojem z celého auta.

Jednou stranou mince je tedy motor – litrový tříválec s turbem a filtrem částic. Ten byl zpočátku dost syrový, nechtělo se mu moc do otáček, ale každým projetým kilometrem se to zlepšovalo, už od 1500 km bylo zlepšení znatelné, reakce na plyn živější a zvuk motoru kultivovanější.

Jak je to s hlukem u tohoto tříválce? Zatímco atmosférický tříválec v Citroenu C1 vzdáleně připomínal utlumený Wartburg 353 v celém spektru otáček, motor 1.0 TCe se akusticky projevuje různě v závislosti na aktuální zátěži. Při mírné zátěži do 2500 ot./min. málokdo pozná jeho tříválcovou konstrukci. Jen si tak vrní, připomíná spíš dobře utlumený diesel. Když na to šlápnete, dočkáte se po dobu akcelerace typického jadrnějšího zvuku tříválců. Samozřejmě, že v přímém porovnání třeba s Mégane GT a jeho vypiplaným čtyřválcem 1.6 TCe /205k je motor 1.0 TCe v Dacii hlučnější, na tlumících hmotách se v porovnání s Renaultem šetřilo, ale ne zas tolik, aby vás motor hlukem obtěžoval. I na dálnici se dá poslouchat hudba nebo rozprávět se spolujezdcem. 

Výkon motoru splnil očekávání. Raketu nečekejte, ale i s plně obsazeným autem se dá bezpečně předjet kamion a ani na dálnici není třeba často uhýbat z levého pruhu. Dálniční limit udrží i v prudším stoupání, jen převodovka přitom dočasně zvedne otáčky. První předjíždění s ještě syrovým motorem byl trochu adrenalin, teprve pak jsem si totiž všiml onoho „ekokurvítka“ v chodu pedálu plynu. Šlápnete na to, převodovka změní režim řazení a pošle otáčky někam k 4500 ot./min., pak odřadí na vyšší stupeň a tak dál. Vyhlížíte přitom protijedoucí auto a modlíte se: sakra, víc už to nepojede? Jasně že jo, jen musíte překonat odpor pedálu, tak nějak v něm gumově lupne, dáte tím skutečně „plný plyn“ a teprve teď vám motor ukáže, co všechno v něm je – otáčky na nižší stupně přitom letí až k šesti tisícům. Tohle bezestupňové CVT skutečně umí házet „kvalty“, ještě se k tomu později vrátím.

Motor se subjektivně cítí nejlépe mezi 2000 a 2500 otáček, má zde už dost síly pro většinu jízdních situací, zatímco hluk i spotřeba jsou tu minimální. Pod 1500 otáček jej nemá smysl posílat, tady protestuje drnčením a nejede. Při akceleraci nad 2000 ot./min. začne lineárně táhnout třeba až k šesti tisícům, nepřekvapí vás žádné zakolísání tahu, ale není tu ani výkonová špička. Máme za sebou třeba stoupání z Prostřední Bečvy směrem na Pustevny, kde jsem klikatou horskou silnicí stále držel tempo 70-90km/h a motor si po celou dobu spokojeně vrněl právě mezi 2000 a 2500 otáček. Překvapilo mě, jaký má motor v tomto rozsahu tah a co se dá na 2000 otáček vyjet za krpál.

A teď k druhé straně hnacího řetězce: bezesporu tím nejzajímavějším prvkem na celém autě je jeho převodovka. O bezestupňových CVT převodovkách se v nejbližší hospodě jistě dozvíte spoustu zasvěcených informací s hodnotou zvětralého piva. Jako že: hučí to a nejede to; žere to jak protržené; když se to podělá, stojí to majlant a tak dále. Vezmeme to ale postupně.

Konstantní vytí motoru ve vysokých otáčkách při akceleraci – ne, to neznám. Bezestupňová podstata CVT, kde je ocelový pás napínán mezi dvěma kuželíky, což umožňuje plynule měnit převodový poměr mezi nimi, se projevuje jen při mírné zátěži motoru. Příklad: jedete po rovině, lehce přidáte plyn, převodovka přizvedne otáčky na něco kolem 2000 ot./min., drží je a auto přitom zrychluje – převodový poměr se při konstantních otáčkách plynule mění. Jakmile pak dosáhnete potřebné rychlosti a plyn mírně povolíte, spadnou otáčky na nejnižší možné, aby se daná rychlost udržela. Ve městě třeba i k 1500 ot./min., vy přitom plujete povolenou padesátkou nebo i lehce přes a motor si tiše přede. Žádné drama, jak jsem říkal, při mírné zátěži je motor tichý.

Při prudším přidání plynu je to jinak. Převodovka tam začne sázet „virtuální stupně“, kdy otáčky motoru rostou s rychlostí vozidla, pak po přeřazení výš spadnou dolů a znovu rostou, podobně jako jste zvyklí z auta s manuální převodovkou s pevnými převodovými stupni. Jestli přitom přeřazení na vyšší stupeň proběhne už ve třech anebo až v šesti tisících otáčkách, závisí na vašem stlačení pedálu plynu a samozřejmě i na profilu silnice respektive na aktuálním jízdním odporu. Nepříjemné konstantní vytí vytočeného motoru při akceleraci tu tedy nehrozí.

Test inteligence: kolik otáček potřebuješ, kámo? A jseš si tím tak jistej?

V životě dávám přednost inteligentním ženám, v autě pak inteligentním převodovkám. A levná Dacie ji kupodivu má. Můžete ji samozřejmě ignorovat, šlapat na to jak hovádko a stěžovat si, že „moc nejede, řve to a ještě to moc žere“. Ale když umíte její inteligenci využít, v cíli budete stejně rychle, ale bude to úplně jiná jízda.

Příklad první: svištíte si to stovkou, před obcí sundáte nohu z plynu a … u cedule musíte najednou nějak moc brzdit. Co se to sakra děje? Pak si všimnete, že při každém povolení plynu CVT odřadí na nejvyšší převodový poměr, kde otáčky klesnou k 1500 ot./min. a auto pluje dál s minimálním odporem. Ta laciná krabice umí solidně plachtit a to dokonce hned na dva způsoby – při poklesu rychlosti pod 30 km/h tam totiž šoupne dokonce volnoběžné otáčky, abyste před zastavením doplachtili ještě o mnoho desítek metrů dál. Když dokážete nabízené setrvačnosti auta využít, budete v příměstském a městském provozu jezdit „za nula“ podstatnou část cesty.

Příklad druhý: při jízdě z kopce bez plnu stačí lehce přibrzdit a CVT vám podřadí, aby se zvýšila síla brzdění motorem, naopak při lehkém přidání plynu odřadí výš, abyste opět mohli maximálně využít setrvačnost auta.

Příklad třetí: toto CVT má nečekaně velký rozsah převodových poměrů (angl. „span“) a to 2,561 – 0,427 což je stejných 6:1 jako má sedmistupňová dvojspojka v mém Mégane GT! A když převodovku necháte dělat svou práci, bude celý tento rozsah využívat, takže třeba na rovné dálnici vám na rychlost 130 km/h bude stačit jen „dieselových“ 2400 otáček. Samozřejmě, že od litrového tříválce už tu nelze čekat velkou zásobu točivého momentu, takže pokud dálnice povede do kopce, otáčky půjdou nahoru. Jen pro porovnání – Sandero s šestistupňovým manuálem točí při téže rychlosti 3100 otáček. Převodovka se prostě maximálně snaží využívat točivý moment motoru ve prospěch ticha na palubě a přijatelné spotřeby. Dá se jí i trochu pomoci, když po akceleraci na potřebnou rychlost nepatrně povolíte plyn, otáčky se srovnají a spotřeba na palubním počítači v ten moment spadne o půl litru i o víc, aniž by rychlost jízdy klesla.

Jen jednu situaci tohle CVT řešit neumí – rychlý odpich z křižovatky. Když se rozjíždíte normálně, tak se auto tak nějak normálně rozjede. Ale když se potřebujete z vedlejší rychle zařadit mezi auta, tak se to bohužel taky jen tak nějak normálně rozjede. Jestli máte někdo třeba Subaru s Lineartronicem, dejte mi vědět do diskuse, jak tuhle situaci umí vyřešit vaše CVT.

A žere to teda kolik? Můj předpoklad vypadal takto: dvanáctimetrákový kompakt s litrovým turbobenzínem umí dnes jezdit kolem šesti litrů na sto. Sandero Stepway CVT má vyšší stavbu s hagusy (+0,3), širší a vyšší kola (+0,2) a navíc automat (+0,5). Korunu jsem tomu nasadil celoročními pneumatikami s vyšším valivým odporem (+0,2). Takže pod sedm na sto se nejspíš nedostaneme. A na dálnici ještě minimálně litr připočtete, je to přeci jen vysoká krabice. Dost jsem se mýlil.

Už první delší jízda se zcela syrovým motorem mi při dotankování přivodila menší šok. Na palubním počítači svítila průměrná spotřeba 6,8 l/100 km a jak známo, výrobci jsou v tomto údaji rádi optimističtí, běžně je skutečnost o 0,3 – 0,5 litru horší. Dotankuju plnou, zadám kilometry a litry do appky Fuelio a ta mi ukazuje jen 6,52 litru / 100km! Kontroluji hodnoty i výpočet bokem na kalkulačce a appka má pravdu. To teda koukám! Postupné zajíždění auta pak vedlo k dalšímu snižování spotřeby, o cca 1000 km později se při denním dojíždění 28 km do práce a zpět za podstatně méně příznivých podmínek ukázala spotřeba jen 6,18 litru. A nedávno došlo i na dálniční průlet napříč republikou. Kde nebyla omezení, drželi jsme 134km/h na tempomat (= 130 km/h dle GPS) a spotřeba se vyšplhala na 6,9 litru. To je nad očekávání dobré. Po dálnici se dá bez problémů svištět na půl plynu i 150 – 160 km/h a odklízet z levého pruhu překvapené Superby, Audiny a Bavoráky, ale to už si motůrek vezme k desíti litrům. A když se přitom někdo nalepí za vás, pod plynem už toho na další akceleraci už moc nezbývá.

A kde že je tedy ukryt ten Fun factor? Pravda, králem okresek se se Sanderem nestanete, ve sprintu z místa budete patrně mezi posledními a na výhru v soutěži elegance ani načinčaný Stepway v oranžové metalíze taky nejspíš nemá. Ale můžete hrát některou z mírně ulítlých her typu „kam až doplachtím“, nebo hru „na minimální počet brždění na vytyčené trase.“ Když se přitom virtuálně vsázíte s řidiči před vámi a jsou to průměrná řidičská nemehla, můžete cestou do práce vyhrát třeba poměrem 68:5. Souhlasím, že je to poněkud úchylná zábava, ale Dačka s CVT je v obou disciplínách vážně dobrá.

V době psaní tohoto příspěvku má Dacia najeto necelých 3500 km a motor si už stihnul docela „sednout“, základní zajetí se mi doufám podařilo. A i když o tom servisní plán automobilky taktně mlčí, dopřeju mu v nejbližších dnech první výměnu oleje, než ho vrátím do rukou právoplatné majitelky. Chci motoru dát šanci na dlouhý život a tomu by mikročástice kovů, vyplavované do oleje při finálním slícování válců s písty během zajíždění, rozhodně neprospěly. A až se kilometry nasbírají, dostane včas výplach a novou kapalinu NS3 i převodovka, jak jsem psal v prvním díle.

Místo závěru zodpovím pár otázek:

Je to praktické? Ano.

Je to solidně postavené? Ano.

Je to zábavné? Svým specifickým způsobem ano, ne však ve smyslu sporťáku na víkend.

Dá se to doporučit na každodenní ježdění? Ano.

Dá se v tom absolvovat cesta na dovolenou? Při obsazení 3 lidé + pes v naprosté pohodě.

Má to něco, co vás bude štvát? Až na zbytečně přeposilované řízení, na které se dá zvyknout, ani ne.

Stojí to majlant? Vzhledem k dnešní situaci na trhu je to pořád ještě levné auto.

Bude to stát majlant? Nemyslím, poskládané je to z dobrých komponent a i ceny servisu a dílů jsou v porovnání s českou či asijskou konkurencí spíš na nižší úrovni.

Mám prostě důvodné podezření, že se Dacii tentokrát povedlo vyprodukovat docela pěkné auto se solidními provozními vlastnostmi a na dnešní dobu i s přijatelnou cenovkou. A klidně mě za to upalte, jdu hledat sirky.

Edit 8.9.2021:

Dacia dostala při 3530 km v autorizovaném servisu novou olejovou náplň a filtr, celkem 4,1 l za přijatelných 2930 Kč i s prací. S klidným svědomím ji předávám k dalšímu užívání manželce. Dál už mě diskutující z Přerova a okolí budou vídat zase v modrém Mégane GT.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
04. září 2021, 14:26
2

Zdravim. Dik za detailni popis z jizdy. To mam rad, kdyz se dozvim, jak se to chova!
Vcera jsem to videl nazivo taky v te oranzove. Prekvapive hezke auto - ze predu. Vzadu me zaujaly akorat svetla, jinak je to tak neutralni, az neni co rict. Za mne proste povedene.
Gratulace k vyberu a preju hodne spokojenych kilometru.

reagovat
HandyMan
04. září 2021, 15:32
0

Díky, kladný ohlas vždycky potěší. S tím designem naprostý souhlas - zezadu je dnes většina aut v tomto segmentu skoro stejně nudná a zaměnitelná, jako Dačka. Kdyby někdo nafotil zadky a odmazal znáčky a nápisy, byl by to i mezi autíčkáři zajímavý kvíz s patrně dosti nevalnými výsledky.

reagovat
bitner
04. září 2021, 17:02
0

Hezka recenze. Na zdejsich strankach je to docela odvaha :-D Co AEBS, vsiml sis, ze to tam je?
Z toho mam asi nejvetsi strach.
Jinak si pomalu zacinam myslet na Joggera, coz je vlastne Stepway kombi.

reagovat
HandyMan
04. září 2021, 23:28
0

Samozřejmě AEBS tam je, ale naštěstí není tak agresivní jako v Mégane GT r.v. 2016. Tady ti to jenom zadrnčí ABSkem a blikne ti kontrolka na palubce. Ale bývá to až v okamžiku, kdy už stejně dávám nohu na brzdu, většinou je můj pud sebezáchovy rychlejší. Jakmile ty sám přibrzdíš, AEBS už se neaktivuje (nebo se mi alespoň nestalo, že by mi to zasáhlo do mého brzdění)

HandyMan
05. září 2021, 08:05
0

...ještě dodávám, že AEBS se dá v menu vypnout. Já to mám zapnuté a neobtěžuje to. Od kiksu, kdy jsem v noci v dešti přehlédl kruháč, asistenčním systémům celkem důvěřuji - za důkladné pomoci ABS a ESP jsem to tehdy s Audi Q3 zvládl. Jediné co považuji za nebezpečnou hovadinu je lane assist, ale ten Dacie naštěstí nemá.

bitner
05. září 2021, 20:00
0

Diky. Jde mi o to, jestli ti to funguje. Nekdo na daciaclubu psal, ze mu to dela kraviny - vidi to duchy a brzdi bezduvodne, cimz vznikaji nebezpecne situace. Delam si pruzkum, kolik aut je takto postizenych. Dokonce i v navodu je napsane, ze to proste obcas blbne a ze mas kontaktovat serrvis. Ten s tebou pochopitelne vybehne. Opravdu netusim, proc se to neda trvale vypnout.

HandyMan
06. září 2021, 10:52
0

Vypnout to jde přesně na 4 kliknutí (Nastavení -> Nastavení vozidla -> Asistence -> odkliknout položku "brždění"), nechápu v čem mají jiní uživatelé problém.
Ale i když je AEBS zapnuté, naše Dačka žádné duchy naštěstí nevidí. Jen když je auto mokré po dešti, tak než oschne, tak mi občas problikne ledka v zrcátku, co hlídá slepý úhel, asi chytne nějaký odlesk od karoserie. Ale to je prkotina. AEBS funguje a není ani hyperaktivní, takže u Dacie Sandero Stepway 2021 podle mě systém FUNGUJE DOBŘE.

bitner
06. září 2021, 11:37
0

Jeden uzivatel, ktery to tak popsal. Nevim, proc by si vymyslel. Ta 4 kliknuti je nutne opakovat po kazdem startu? Nebo to zustane vypnute?

HandyMan
06. září 2021, 18:16
1

Dá se to samozřejmě vypnout nafurt. Co se naopak nedá úplně vypnout, jsou světla, na ovladači na páčce světel jsou jen 3 polohy: Auto / Parkovačky / Potkávací. "Nula" tam chybí. Už nejsme svéprávní jezdit potmě, nebo například v šeru lesního porostu unikat policii :-)

bitner
06. září 2021, 20:33
0

Tak to je super zprava! Pokud se to nemusi delat pri kazdem startu. Samozrejme bych to resil az po prvni kravine, kterou by to udelalo. Jinak je mi to jedno. Jinak denni sviceni je zapnute furt i na druhe generaci Loganu/Sandera. Na loganovi sem zarovku denniho sviceni za 6 let a 113 tkm nemenil jeste ani jednu.

HandyMan
06. září 2021, 23:11
0

Ještě kolego takový poznatek: Pod testem červeného Sandera z pera páně Mlčocha jsem našel tvůj komentář, že 1.0TCe moc nejede v porovnáním s 1.6 ze starší generace. Kolik to testovací auto mělo najeto? Až od 1500km dál se mi ten motor docela slušně rozjel, teď bych mu dokonce hádal víc, než jen 67kW, ale nemám to s čím srovnat. Navíc mám exota s automatem, s manuální verzí, kterou si koupí 98% zákazníků to přímo srovnat nepůjde. Dokonce mi tvrdil kamarád, že se údajně turbomotory motory na první stovky km elektronicky přiškrcují, než ti řídící jednotka povolí plný výkon, ale možná je to jen povídačka.

bitner
07. září 2021, 08:41
0

Najeto to moc mit nemohlo, bylo to nekdy v dubnu po Velikonocich. On tam ten vykon je, ale ne tam, kde ta 1,6 tahne jak lokomotiva. Typicka situace: vyjezd z maleho kruhace, za 2 a plnej. 1,6 vypali hned, 1,0 ceka, ceka, turbo, turbo a rve to a su za debila, otacky 5500 a nestiham radit. Nebo pri pripojeni na dalnici - 90 km/h, za 6 - schvalne jsem zkousel, co to vsemocne turbo udela. NIC. Zrychlovalo to jak muj Logan 1,2 z 90 km/h na 5. Jak sem psal driv - musel bych se s tim naucit jezdit. Kazdopadne mit na vyber mezi 1,6 a 1,0, sel bych znovu do 1,6. Objem nicim nenahradis, bohuzel.

ro
rock
16. září 2021, 09:59
1

"Na zdejsich strankach je to docela odvaha"

Proč odvaha? Autor chtěl nový SUV/crossover s automatem za 400 t. To mimo Dacie skoro nemá řešení. Jediná alternativa, která mne napadá, je SsangYong Tivoli. Takže proč ne...

HandyMan
16. září 2021, 12:56
0

Proč odvaha? Psal jsem to s nadsázkou, protože Dačka má k Miatě a ostatním zde oblíbeným sportovním zadohrabům proklatě daleko. I to Tivoli jsem zvažoval, ale na ježdění kolem komína se mi to zdálo už zbytečně moc velké, drahé a žravé. Ale kdyby bylo potřeba větší auto, určitě to není špatná volba.

ON
ON-H
04. září 2021, 17:32
0

Ze by podle podkladek Prerovak? :) V te oranzove je to vlastne hezky auto, tak at slouzi! :)

reagovat
HandyMan
04. září 2021, 23:22
1

Dobrý postřeh, přiženěný Přerovák původem ovšem Olomoučák

ON
ON-H
05. září 2021, 08:02
0

Ja puvodem Prerovak, v Olomouci jsem studoval, pak nekolik let Brno a ted par let uz zase Prerovak.. Cca 3 tydny zpatky jela Stepway v tehle Atacama prede mnou a pak parkovala v Predmosti - ze by trefa? :)

HandyMan
05. září 2021, 19:40
1

No, Dačku okukuje zezadu kde kdo, ale je mi poctou, že i někteří Autíčkáři. Bydlíme v domkové čtvrti kousek od Energoprojekty. Přes Předmostí jezdíme většinou v pátek cestou na chatu natankovat do vinotéky :-)

PB
05. září 2021, 14:30
0

Bratranek sobe nedavno zakoupil podobny povoz, a taktez chvalou celkem nesetri...

reagovat
Jakub Pospíšil
06. září 2021, 11:43
2

Zezačátku jsem si říkal, že příběh o "vysněném" autu, co končí Dacií za čtyři kila, je teda docela smutnej, ale vlastně...
Kdyby ve stejném příběhu "hrálo" Clio v nějaké lepší výbavě, nepřišlo by mi to vůbec divný. A podle obrázků je tohle nový Sandero opravdu víceméně to Clio, v něčem je trochu slabší, v něčem zase lepší. Teď asi Dacia nejvíc trpí svojí pověstí z dob prvního Loganu, ale ono se to časem snad nějak srovná (pokud to teda spolupráce s Ladou zase směrem k tomu Loganu nevrátí).
Nakonec je to vlastně jen o mé předsudečnosti a o tom, že bych se asi neuměl přenést přes to logo na přídi a auru značky. Prodat mi tohle někdo jako třeba Citroena, tak asi nemám výhrad.

reagovat
HandyMan
06. září 2021, 12:45
0

Kdepak Jakube, Dacie není "vysněné auto", při výběru byl uplatněn chladný pragmatický kalkul. Mám (naštěstí) velmi praktickou ženu, která mi to takto všechno naspecifikovala a pak odsouhlasila. Věř mi, že jsem v rámci průzkumu trhu seděl skoro ve všech vozech z I. dílu (kromě Seatu a jednoho z Korejců) a ve všech dnešních Renaultech od Clia po Arkanu jsem seděl dokonce několikrát. Když to obrátím, Clio V. generace je zmenšená Dacia Sandero pro ty, kdo nechtějí mít na kapotě značku budgetové automobilky. Zaznamenal jsem 4 jasné rozdíly Clio vs. Sandero Stepway: Clio je menší, dražší, a nelze jej koupit v přizvednuté oplastované verzi. I výbava Clia se dnes do letošní Dacie dá nastěhovat dle libosti prakticky všechna. A kdo si sebou vláčí předsudky, které staré Logany vyvolaly u značné části populace, jděte se na Dacii podívat dnes. Ten 4. rozdíl a jediné minus Dacie je horší odhlučnění v interiéru, ale to tě trkne jen při přímem porovnání Clia a Sandera vedle sebe. Jinak si řekneš "no jo, tříválec" a neřešíš to.
A znáčky na kapotě mě nijak nevzrušují - měl jsem skodovky, Daewoo, Citroen, Mazdu, 2x Ford, Audi no a po tom všem jezdím v Mégane GT, protože je z nich pro mě nejlepší. Ani ta Audina neměla tak dobré sedačky, podvozek ani motor. A stejně tak pro manželku a její poskakování po městě a ježdění na chatu se ukázalo optimální Sandero Stepway. Až někdo vyrobí něco lepšího, půjdu se na to rád podívat. I kdyby to byla třeba Lada. V té jsem kdysi udělal řidicák a učil se jezdit smykem :-)

Jakub Pospíšil
06. září 2021, 12:59
2

U Dacie je to kus od kusu. Před rokem a kousek jsem týden jezdil s Dusterem, který byl fakt nešťastně naspecifikovaný (plná palba, nejslabší motor, 2WD - čili to nejelo, žralo a bylo hrozně drahé přičemž dost té výbavy bylo spíš k vzteku, než k užitku), takže trochu tuším, co nabízejí. Ve firmě máme nějaké Dokkery, ty naprosto akceptuji jako duchovní pokračovatele Felicie VanPlus a mám je svým způsobem rád (i když denně bych v nich asi jezdit nechtěl).
V novém Sanderu jsem zatím neseděl, ale jsem na něj dost zvědavý, věřím, že by to mohl být takový ten přelomový model, kde konečně opadne ta aura lowcostu a bude to fajn.
Velké plus mají za to CVT, respektive absenci dvouspojky (HDM v téhle třídě s takovým motorem je utopie), to se mi líbí.

HandyMan
06. září 2021, 22:38
1

Ještě bych poznamenal, že je dost podstatný rozdíl v designu interiéru mezi základním Sanderem za 240 tis. a Stepway ve výbavě Comfort o skoro 100 tis. dražším. Každopádně jsem rád, že u Renaultu zainvestovali do své dojné krávy - změna mezi dárcovskou 3. generací Clia pro staré Sandero (kam patřil i Dokker) a přeskok rovnou na 5. generací je opravdu znát. 10 let mezi nimi je strašně dlouhá doba.

beastar
07. září 2021, 01:08
1

Proč žena nedostala základní Megane?

reagovat
HandyMan
07. září 2021, 08:28
2

Protože Méagne nemá dostatečnou světlou výšku - viz požadavky v 1. dílu:
https://www.autickar.cz/blog/clanek/kocar-pro-kralovnu---dil-i---hledani/1379/

A taky jsem se samozřejmě koukl do ceníku - "základní Mégane", tedy jakákoliv verze pod 400 tis. už dávno neexistuje

bitner
07. září 2021, 11:49
0

Jo, EDC zacina na 567. Dekuji nashledanou... S manualem 470. Rok 2015 je davno pryc...

beastar
07. září 2021, 11:59
1

Já se přiznám že jsem jedničku nečetl. Okey to dává smysl. Za mě to spíš bylo jakože máš GT a zjevně si s tim spokojen. Já mám R.S. Trophy a to auto je dost dobrý. Měl jsem jako náhradní auto i GT a na dovolené základ s man. A i to bylo dobrý. Pořád lepší jak áčko od MB:) Jinak jako jasně, že z toho vyšla Dacia..

lb
lbgl
21. září 2021, 11:27
0

Moc hezké čtení. Stejný pragmatický přístup jako Vy jsme zvolili při výběru auta, byť ty požadavky byli jiné. Chtěli jsme co možná největší auto ovšem stále ještě v segmentu B, kam se v pohodě vejdou 4 lidé (2 dospělí a 2 rychle rostoucí děti). Na popojíždění po městě a krátké jízdy (20km) každý den do práce. Něco, co nebude stát majlant, v počátečních nákladech, ani později v provozu. A nové Sandero (ne tedy Stepway) se nám přesně trefilo jak do požadavků, tak do vkusu. Vlastně s jediným ALE, že je to Dacia :-( Ty předsudky tu prostě jsou, určitě i špatné zkušenosti z minulosti ostatních. A přiznám se, že nebýt pochvalných recenzí od pana Vaculíka, který poslední Dacie hodně chválí a doporučuje, nebo třeba Hrubise a dalších, tak bych o tom autě ani neuvažoval. Tohle nakonec rozhodlo, plus další výhody, které jsem postupně zjišťoval, nepřímovstřik, minimum přiblblých asistentů, jako je hlídání pruhů, možnost LPG z výroby, atd. Takže máme objednáno, blbé kecy o sockách, co většinou přicházejí od lidí s nalítanou otřískanou škodovkou, kterou koupili v bazaru za 200, neřeším, věřím, že budeme spokojeni. Jen ten stín pochybností tam pořád někde vzadu je, strašák, že se to časem začne kurvit. Tak snad nebudeme za 5 let našeho rozhodnutí litovat a pány Vaculíka a Hrubise proklínat :-)

reagovat
HandyMan
21. září 2021, 20:08
1

Kolego, v Sanderu si kupujete poslední generaci Clia v jiném kabátu. Dacia přeskočením z III. rovnou do V. generace získala velmi spolehlivý základ. Leda že by to Rumuni špatně smontovali, ale navržené to je dobře. Osobně si myslím, že právě Reanult, který oprávněně dostal od zákazníků "po papuli" za nepovedená auta typu Laguna II. generace, nenápadně udělal obrovský skok v kvalitě. Nic jiného jim totiž nezbylo. Ale dnes, kdy třeba koncern "lidových vozů" se zvolna propadá s kvalitou dolů, viz třeba Ochty IV. generace se spoustou softwarových chyb, kde už si bez restartu nezapnete ani topení (a přesto to dali na trh), tak Renault a spol. je s kvalitou momentálně na špici. Jen se to od lidí nedozvíte, protože se zasekli v minulosti, kdy Dacie z doby před 15 lety byla laciná suta pro "socky".

lb
lbgl
22. září 2021, 08:48
1

Ono se hlavně zdá, že Dacia, potažmo celý Renault, ještě stále poslouchá své zákazníky, což u koncernů poslední dobou vůbec nebývá zvykem, spíše naopak. Ukázkou je třeba ošetření podvozku. Před pár lety, u prvních modelů Dacie, si uživatelé stěžovali, že jim to rezne od spodu. A když teď v testu zvedali tuším právě Sandero na zvedáku, tak říkali, že takovou antikorozní ochranu neměly ani 3x dražší SUV. Nebo teď Duster fáze 2, snad všechno, na co si uživatelé stěžovali, zejména u verze na LPG, je vyřešeno. Fakt klobouk dolů. Říkám, jsem opravdu přesvědčený, že jsme si pro naše účely a v té naší cenové relaci nemohli vybrat lépe. Hodně dlouho jsem zvažoval, jestli nevzít novou Fabii. To auto se mi líbí zhruba stejně jako Sandero a v nějaké střední výbavě bychom na to ještě měli. Ale když jsem teď viděl test od Michala Karpata, tak jsem si říkal, ještě že tak. Málo místa vzadu, malý kufr (kde je těch 380L?), 75 - 78 dB v kabině. To jako fakt? Tohle mít nové Sandero (kde naměřili pod 70), tak ho sežerou zaživa.

HandyMan
22. září 2021, 12:58
0

Vídím, že jsi Dačku předem zkoumal stejně pečlivě, jako já. Taky jsem se zpočátku bál, ale po pozitivní zkušenosti s Mégane IV. generace jsme do toho s Manželkou šli. A přesně jak píšeš, Škoda dnes nedokáže nabídnout srovnatelné auto. Myslím, že právě Dacia přebírá Škodě část privátních zákazníků a prodeje Škody v ČR už drží hlavně fleety.