načítám data...

Zaslouží si Fiat 500 statut moderního umění?

04. července 2017, 14:52 8 komentářů Dominik Valášek Novinky

Fiat 500 bezesporu zasluhuje jednu z předních příček mezi lidovými auty. Teď se ovšem dočkal ještě jiného uznání.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Maličké „cinquecento“, které po Druhé světové válce mobilizovalo Itálii, bylo s velkou slávou oficiálně uznáno jako objekt moderního umění. Rozhodli tak kurátoři New York’s Museum of Modern Art, kteří pětistovku zařadili do sbírky muzea. Malý Fiat se sem dostal přesně 60 let po svém prvním uvedení.

Kousek pečlivě vybraný do muzejní expozice je pochopitelně nejautentičtější možný. Jedná se o model 500 F, vyráběný mezi lety 1965 a 1972. Jeho exteriér zdobí poněkud mdlá, ale o to lidovější béžová barva (familiárně přezdívaná „barva na protézy“), plná plechová kola a látkový střešní panel.

V muzeu na Manhattanu se prťavý Fiat postaví vedle několika dalších vozů, které měly tu čest stát se moderním uměním. Vůbec nejstarším zdejším exemplářem je italské sportovní kupátko Cisitalia 202 GT z roku 1946. Expozice dále pokračuje legendárním pracantem Willis-Overland Jeep z roku 1959, Volkswagenem Broukem z roku 1959 a zcela pochopitelná je přítomnost úžasného (a trochu falického) Jaguaru E-Type Roadster z roku 1963.

Z moderní doby se tu dále nachází závodní Ferrari 641/2 z roku 1990 a poměrně nepochopitelně i první Smart z roku 1998. Zrovna ten poslední exemplář vzbuzuje pochybnosti, jestli kurátoři muzea skutečně vědí, co dělají.

Nejedná se navíc o jediné muzeum, které zařazuje auta do svojí sbírky. Třeba v roce 2008 se v londýnském Muzeu designu objevil „pradědeček automobil“ Ford Model-T.

A teď samozřejmě obligátní otázka – jaké auto byste vedle umělecký děl v muzeu vystavili vy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Arutoro .357
04. července 2017, 20:18
0

Za mě Alfa 156. Design tohoto auta mnohonásobně přežije i ten nejzachovalejší kus... ;-)

reagovat
Liqid
05. července 2017, 13:30
2

911, těžko hledat ikoničtější design

reagovat
Viper
05. července 2017, 18:41
1

Je pravda, že 911 je ikona. Na druhou stranu jednoho Brouka už tam mají :-)

Oz
Ozi
05. července 2017, 22:02
1

Alfa Romeo 4C . Možná Honda Civic 8G :-D

reagovat
PeterLuk
07. července 2017, 20:13
0

Prvá Corvette? Ale osobne nie som moc familiárny s touto myšlienkou. Teda, na autá sa samozrejme dá pozerať ako na umenie. Ale to by sme si ho mali najprv nejak určit, povedať, čo to umenie je. A prečo práve toto auto považovať za umenie, dať mu status umeleckého diela. A na to som v článku, ani v tlačovej správe na stránke múzea odpoveď nenašiel. Popis na stránke múzea by sa dal uplatniť na mnohé iné, a nudnejšie autá. A teda podobnú polemiku som čakal aj tu.

reagovat
C70C
11. července 2017, 07:41
0

zaslouží. bez debat.

reagovat
Vapno92
11. července 2017, 16:58
0

Renault Avantime
Je treba totiž rozlišovať medzi "ikonickým autom" a umeleckým dielom.

reagovat
Ka
Karda
13. července 2017, 16:43
0

MoMA - Muzeum moderního umění v New Yorku vystavovala i Multiplu, takže asi cokoliv může být bráno jako umění. :)
Pravda výstava se jemnovala Different roads - Automobiles for the next century a mezi exponáty byl také Prius, Honda VV a GM EV1, což jsou v podstatě jedny z nejšerednějších aut historie (podle mě).

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem