Nový majitel srbské značky Aleksandar Bjelić, společně s designérem Darkem Marčetou představili v místní televizi novou vizi pro zaniklou automobilku. Pokud vám náhodou název nic neříká, možná si vzpomenete spíše na Zastavu, v našich končinách známější. Pokud vám to stále nic neříká, ve zkratce se jednalo převážně o licenční Fiaty, i když později se v Srbsku zmohli i na nějaký ten vlastní „vývoj”. Yugo bylo určené pro vývoz do USA, kde mělo plnit funkci levného a dostupného vozu. Na první pohled se to může zdát až k nevíře, ale v osmdesátých letech bylo Yugo GV (Great Value), prodávající se za pouhých 4000 amerických dolarů skutečně to nejlevnější, co jste si tehdy mohli pořídit.
Jenže, kdo je tak bohatý, aby si mohl kupovat levné věci? Záhy se ukázalo, že kvalita výroby byla tristní, přestože se vozy pro export vyráběly na oddělené lince obsluhované zkušenějšími pracovníky a bez nočních směn. Kromě nejlevnějšího si tak Yugo připsalo ještě nelichotivé prvenství za jedno z nejnespolehlivějších aut na trhu. Nemůžu sice potvrdit ani vyvrátit, že dalo vzniknout také jistému skeči ze Simpsonů, ale jakákoliv podobnost se skutečností je až nápadně nenáhodná. Definitivní konec automobilky však přišel až dlouho poté. Kvalita výroby a ve srovnání se zbytkem automotive prakticky žádné inovace vedly k tomu, že v roce 2008 odkoupil zastaralou továrnu Fiat a montovaly se zde Punta druhé generace určená pro Balkán.
S nedávnými úspěchy při představení elektrických retro verzí legendárních modelů – VW ID Buzz a Renaultu 5, však Bjelić věří, že se svezou na podobné vlně nostalgie. Prozatím se ukázaly skeče menšího hatchbacku, poměrně zřetelně inspirovaného původním osmdesátkovým modelem. Vývoj prý běží na plné obrátky, koncem roku 2025 by se měl představit hotový model. Funkční prototyp pak bude k vidění na výstavě Expo v Bělehradu v roce 2027.
Vzpomínáte nostalgicky na Yugo nebo Zastavu? Za sebe se přiznám, že na tohle jsem bohužel příliš mlád. Má před sebou srbská automobilka novou budoucnost? Dočkáme se pohádkové záchrany, jakou jsem nedávno rozebíral v článcích o Triumphu?













rock
20. 2. 2025, 10:04U nás jich zas tak moc nejezdilo, ale na Balkánu to musí určitě rezonovat víc. Řady 101/1100 se vyrobilo přes milión kusů a řady 45-65 (to je ta, co se ve US prodávala jako Yugo GV) taky téměř tolik. V bývalé Jugoslávii to musí být legenda.
Sch
20. 2. 2025, 12:30Z dovolených v Chorvatsku v raných 90. letech si víc pamatuji záplavu Reanultů 4, vyráběných ve Slovinsku. Možná proto, že toto auto ze 60. let působilo jako zjevení i proti našim 120kám, kdežto hranaté Zastavy zapadli do toho co bylo vidět u nás, a design Koralu byl vyloženě moderní.
GanGreen
20. 2. 2025, 16:26X let meho detstvi jsem si uzival svezeni v pokladu Yugo Florida, tata na nej vzpomina v dobrem do ted :) sehnat na to dily neslo, tak treba tlumic vyfuku se pasoval z felicie, podvozkove dily nam dovezl znami z chorvatska, kdyz tam jezdil s Liazkou promelouny :D
Moc me mrzi ze jsem byl malej na rizeni a nikdy to neprojel.
https://zastavanacionale.com/Default.aspx?lng=en-us&mode=models&id=florida
sheogh
20. 2. 2025, 21:28Lol, ja uz se lekl, ze jsem zaspal mesic a pul a uz je 1.4 😄
Krocan
22. 2. 2025, 21:041.4 je silnější Fabie?
A08484
21. 2. 2025, 10:52Nebyl to samozřejmě zázrak ani v té době, ale nespolehlivost tkvěla jinde. Lidé kteří v USA neměli nebo nechtěli dát peníze za normální auto, neměli nebo nechtěli dát peníze ani na jeho servis. Přitom především motor s rozvodem OHC a vymezováním ventilových vůlí podložkami vyžadoval kvalifikovaný servis.
Wakantanka
22. 2. 2025, 07:573 dverový hatchback v dnešnej dobe? Obávam sa že tudy cesta nepovede.