načítám data...

WM Peugeot P88 Turbo: Rychlostní rekord v Le Mans je už 35 let nepřekonán!

Speciální vůz vyvinutý jen pro jeden jediný úkol. Nemusel dokončit závod a nemusel mít nejrychlejší kolo. Musel ale vyvinout nejvyšší rychlost ze všech. Povedlo se a možná už ho nikdy nikdo nepřekoná.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Již od roku 1923 se ve francouzském městě Le Mans pořádá tradiční vytrvalostní závod určený speciálně navrženým prototypům a upraveným sportovním vozům. Díky své dlouhé tradici se často přetahuje o titul královské disciplíny motorsportu s podnikem Formule 1. Dnes si povíme něco z historie. Nejvyšší rychlost totiž na této trati nebyla překonána již 35 let, a proto si vůz od jednoho malého soukromého týmu zaslouží malé připomenutí.

Není žádným tajemstvím, že WM Peugeot P88 byl navržen jen za jedním jediným účelem – pokořit rekord na rovince Mulsanne Straight. To byla ještě doba, kdy se celá tato 6 km dlouhá rovinka jezdila v kuse. Doba, kdy plyn na podlaze udržel jen odvážný (nebo úplně šílený) pilot, ale taky doba, kdy nebylo tak výjimečné, že někdo z nich přišel o život. Právě díky tomu jsou v těchto místech od roku 1990 přidané dvě šikany, před kterými musí vozy výrazně brzdit. Přesto se každým rokem zvyšují rychlosti, kterých auta dosahují a tipnu si, že za takových deset nebo patnáct let už vozy nejvyšší kategorie dokáží vyvinout na třetině dráhy takovou rychlost, kterou v minulosti mívaly na úplném konci rovinky.

Foto: 24h-lemans.com. Srovnání tratí není dobově moc přesné, červená linka je trať z roku 1966, ale pokud jde o nejdelší rovinku, je tu krásně vidět rozdíl verze s šikanami a bez nich.

Pojďme ale zpět k našemu závodnímu speciálu a také k jeho tvůrci, kterým nebyl nikdo menší než Gérard Welter. Že vám to nic neříká? Právě on stojí za designem (i když trochu víc radil i s technikou) všech modelů s čtyřkou, pětkou i šestkou na konci. Jmenujme třeba 205, 406, 604 a desítky dalších. Ale i on si občas potřeboval od navrhování seriózních vozů odpočinout. Vytvořit něco bláznivého. Proto společně se svým přítelem Michelem Meunierem, který byl také zaměstnancem Peugeotu, založil závodní tým WM (Welter – Meunier).

V něm se zaměřili na stavbu sportovních prototypů s mechanikou nepřekvapivě z dílen Peugeotu. Od půlky sedmdesátých let minulého stolení tak vozy WM-Peugeot pravidelně startovaly v Le Mans. Většinu času se nejednalo o tým, který by pomýšlel na umístění mezi nejlepšími, protože zázemí továrních týmů je s těmi soukromými nesrovnatelné, ale bez úspěchu také nebyli. Třeba v roce 1980 se jim podařilo něco nečekaného a mimořádného. S vozem WM-Peugeot P79/80 dojeli na úžasném čtvrtém místě celkového pořadí.

Foto: Autosport.com

V dalších letech se ale vrátili do toho šedého průměru. To se Gérardovi ani Mechelovi vůbec nelíbilo, ale jak z toho ven? Vymysleli tak nový plán a přicházejí s projektem 400. Proč se zbytečně honit za celkovým vítězstvím, kterého ale díky omezenému rozpočtu těžko někdy dosáhnou? Jak i přesto plnit hlavní stránky novin? Už z názvu je určitě patrné, že hlavním cílem se stalo překonat na nejdelší rovince rychlost 400 km/h a tomuto cíli bylo podřízeno naprosto všechno. I hlavnímu chlebodárci se takový plán líbil a dovolil tak využívat jeho větrný tunel pro testy týmu WM – vždy ale jen v neděli, když jej hlavní tým nepoužíval.

Postupným vývojem vše dospělo až k vozu WM P88 (číslovka označuje rok) kategorie C1 s třílitrovým přeplňovaným motorem od Peugeotu. Karoserie byla zaměřena na extrémně malý aerodynamický odpor. Týkalo se to třeba i chladičů a mezichladičů stlačeného vzduchu, které se v nejvyšších rychlostech částečně zavíraly. Naopak do pozadí ustupovala celková ovladatelnost v zatáčkách i při brzdění, na kterou museli myslet ostatní konstruktéři, kteří chtěli dosahovat dobrých celkových výsledků.

Foto: wheelsage.org

A jak to dopadlo? Na jedničku! Vůz dosáhl v kvalifikaci rychlosti 407 km/h. V závodě samotném to pak bylo 405 km/h. Pěkně výkon vynikne, když si srovnáte, že ostatní nejrychlejší vozy se doškrábaly maximálně 380 km/h. Dosáhnout takové rychlosti ale není jen tak. I pokud všechna technika funguje bezchybně, pro ten top výkon se musí sejít i celá řada dalších faktorů. Pilot Roger Dorchy, který speciál v tu chvíli kočíroval, to samozřejmě věděl. Základ je dobře vyjet už z esíčka de Tertre Rouge, a pak ideálně trefit nájezd na Virage du Tertre Rouge, což není vůbec lehké, protože už tam se jede pekelně rychle, ale ještě k tomu bojujete s odstředivými silami. Ani pak ale nemáte vyhráno. Stačí, aby foukal protivítr a těch pár posledních a rozhodujících kilometrů za hodinu vám na konci rovinky bude chybět. Ideální je, když za nájezdem chytíte rychlé auto, které vám může co nejdelší dobu rozrážet vzduch. Když chcete být nejrychlejší, tak ale z jeho vzduchové kapsy jednou vyjet musíte a díky ne zcela rovnému a dokonalému povrchu záleží, jakou zvolíte stopu. Je to zkrátka věda a musí se sejít ve správnou chvíli mnoho věcí a hodně z nich ani nemůžete ovlivnit. V tomto případě ale ta vzácná chvíle nastala.

Nakonec se k prezentaci rekordu většinou „překvapivě“ využívá druhá a nižší hodnota. Důvodem je, že Peugeot právě rozjížděl prodeje svého modelu 405, a tak se to zkrátka marketingově hodilo víc. Bohužel uzavírání chladičů a všech další otvorů v zájmu plynulého proudění vzduchu mělo za následek logické vyústění – celé pohonné ústrojí včetně turba nebo třeba elektrického vedení se brzy přehřívalo, a to vedlo k odstoupení vozu a nedokončení závodu. To ale tolik nevadilo. Cíl byl splněn a celý tým se tak zapsal na hodně dlouhou dobu do historie. Do dnešního dne nebyl tento rekord překonán!

Foto: wheelsage.org

Zajímavé je také dění okolo. Gérard svůj plán nikdy neskrýval, a tak organizátoři věděli, co se v daný den chystá. Těsně před zahájením celého podniku tak instalovali úplně nový radarový systém, aby byla rychlost změřena opravdu přesně a během testů tak bylo autu naměřeno 387 km/h. A pak ho ještě jednou vyměnili, když se zdálo, že údaje nezaznamenává správně a bylo tomu opravdu tak. Ručička se pak zastavila na metě přesahující 400 km/h. Bylo jasné, že tohle je prostě ostře sledovaná událost a nic se nesmí podcenit.

Zajímá vás trochu víc technika, která byla použita? Celý pohyb vozu zajišťoval motor Peugeot ZNS4 3.0 Turbo V6. Je to známý motor PRV, jen tedy opravdu hodně upravený. Z 2974 ccm se hlavně díky obrovskému twin turbu Garrett podařilo vyždímat 910 koní při 8300 otáčkách za minutu. Točivý moment se zastavil až na čísle 1020, a tak se jen 935 kilogramů vážící vůz měnil spíš na takovou pozemní stíhačku. Z motoru za kabinou putoval výkon na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku a zapomeňte na jakoukoli elektroniku. Tady to od řidiče chtělo hlavně pevnou ruku a klidnou hlavu. Dnešní závodění s moderními vozy je naprosto jiné. Určitě nechci tvrdit, že je horší, jen prostě jiné.

Foto: 24h-lemans.com

Znáte tento vůz a jeho příběh? Tipnete si, jakých nejvyšších rychlostí dosahují dnešní Le Mans vozy?

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ro
rock
14. listopadu 2023, 06:24
4

Super příběh a fajn počtení.
Jenom doplním k jejich nejlepšímu umístění: on ten r. 1980 předpokládal zajímavé výsledky už při pohledu do startovní listiny, protože v nejvyšších kategoriích se nepřihlásil žádný tovární tým*. Ideální šance pro soukromníky, "stačilo" porazit továrny z nižších kategorií.

A k pokusu samotnému: nefandím tomu vůbec. Kvalifikovali se časem skoro o půl minuty na kolo pomalejším než pole position a přitom na rovinkách byli nejrychlejší. To prostě nemohlo být bezpečné (dokonce ani na poměry Le Mans, kde se běžně potkávají pomalá a rychlá auta), a to nejen pro ně, ale taky pro jejich soupeře. Přihlásit se do vytrvalostního závodu s tím, že budu nejrychlejší sprinter v disciplíně, ve které ostatní vlastně vůbec nezávodí, je prostě divné.

*)
V nejvyšší kategorii byl vlastně přihlášený tovární tým Porsche, ale byli tam s obyčejným GTéčkem Porsche 924, které akorát nestihlo získat homologaci.

reagovat
af
afro-r1
14. listopadu 2023, 10:27
0

Nebezpecni nejsou pomali-rychli, ale nepredvidatelni nebo premotivovani. To vi kazdy, kdo se obcas na okruhu svezl.

Lukáš Naske
14. listopadu 2023, 10:38
4

Rock: Je to přesně jak píšeš. Auto zkonstruované za jediným účelem. Nikdy ani nepočítali, že dojedou do cíle. Do závodu odstartovali, odjeli pár kol, pak na dvě a půl hodiny do boxů a pak zajet zas jen pár kol, ve kterých dosáhli rekordu. Celkem odjeli 22 kol a vítěz 294.

Na jednu stranu je celý tento projekt opravdu nesmysl. Na druhou obdivuji, kolik obětovali, aby svého snu dosáhli. Věřím, že to byl silně prodělečný projekt, ale prostě chtěli mít zápis v tabulkách. Jako kdybych si založil celý WRC tým, abych mohl na Finské rallye skočit nejdál – taky to není ničí cíl, ale délka skoku se měří…

ro
rock
16. listopadu 2023, 07:02
0

Ta analogie není úplně přesná. Oni ten tým založili ne proto, aby dosáhli obskurního rekordu, ale proto, aby bojovali v celkovém pořadí. OK, měli smůlu na to, že většina doby existence týmu připadla na éru Porsche 956/962, ale jenom tím to není. Rok před jejich rekordem se malý tým procpal na třetí místo celkově a vlastně vždycky tam byla nějaká netovární konstrukce, která byla lepší než WM. Prostě nebyli dost dobří, nemůže být každý vítěz. Teprve až když nebyli schopni postavit něco opravdu konkurenceschopného, poohlédli se po téhle ceně útěchy. A pak -o rok později- to zabalili.

Jinak teda, ono to šlo, ne že ne. Jean Rondeau coby Francouz založil francouzský tým, v něm postavil francouzské auto (OK, motor byl Cossie, ale nemůže být všechno dokonalé), přibral k sobě do posádky dalšího Francouze a pak to Le Mans vyhrál.

Pe
Peťas
15. listopadu 2023, 14:33
0

Pekny clanek, pribeh jsem neznal. Aktualne treba max 300km/h?

reagovat
ro
rock
15. listopadu 2023, 18:02
1

Myslím, že ti nejlepší se blíží k 350 km/h.

HandyMan
20. listopadu 2023, 12:00
0

@rock má pravdu, cituji z článku How fast are Hypercars z oficiálního webu 24h Le Mans:
"Ferrari is currently fastest. At the wheel of the #50 Ferrari 499P, Antonio Fuoco attained 343.3 kph in Qualifying"

speedfred
21. listopadu 2023, 23:12
0

Tak ja som bol stále v tom že rekord na LeM bol 414km/h. Niekde dávno som.to čital ale asi zle som si to zafixoval do makovice.
Zaujímavý članok, detaily okolo toho tímu som nevedel.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

BMW X3  2023
BMW X3

2023 rok výroby
678 koní výkon
0 ccm objem

Abarth 500  2023
Abarth 500

2023 rok výroby
12 koní výkon
0 ccm objem

Moskvič Ostatní Šlapací 1978
Moskvič Ostatní Šlapací

1978 rok výroby
1 koní výkon
0 ccm objem

GMC Yukon Denali 2017
GMC Yukon Denali

2017 rok výroby
419 koní výkon
6 162 ccm objem