načítám data...

Volvo EX30: První jízdní dojmy

Nejmenší Volvo vstupuje na náš trh. Konečně jsme měli příležitost si jej alespoň krátce vyzkoušet v pražském provozu. Jaké jsou první dojmy?

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Volvo

EX30 je malý vůz s velkými ambicemi a vedení českého zastoupení značky se tím nijak netají. Volvo chce hrát jednu z klíčových rolí na trhu s elektromobily a právě EX30 má být tím trumfem v rukávu. A je třeba mu uznat, že základní předpoklady pro to rozhodně má. Tak především je to cena. Základní provedení startuje na částce 869 000 korun, i v prostřední variantě se EX30 stále vejde do jednoho milionu a vrcholné provedení Twin Motor Performance si z vašeho konta odčerpá 1 144 000 korun. 

Foto: Petra Doležalová, Volvo

Jasně, nejsou to úplně malé peníze, ale když se podíváme na dnešní trh, levněji to v tuto chvíli nejde. Přitom parametry Volva vypadají alespoň na papíře víc než zajímavě. Nechme stranou jízdní výkony vrcholného provedení, já sám vlastně ani pořádně netuším, k čemu může být zrychlení z nuly na sto za 3,5 vteřiny v městském crossoveru dobré. Udávaný dojezd WLTP od 344 až po 476 kilometrů ale působí velmi dobře a i těch základních 272 koní musí víc než stačit.

Když už jsem zmínil crossover – ono to tak musí být, jinak by to nebylo dost cool. Dnešní trh bere SUV, nebo nic, ale když si necháte trochu odstup a podíváte se na na EX30 znovu – on je to ve skutečnosti sympatický kompaktní hatchback. A z toho mám já osobně opravdu radost, trochu jsem se obával, že auta normálních rozměrů a proporcí již zcela vyklidila pole a budeme všichni navždy odsouzeni jezdit pseudo-offroady, protože je to sice na nic, ale zato hustý…

Foto: Petra Doležalová, Volvo

Teď už ale k tomu, proč jsme se vlastně včera v Holešovicích všichni sešli – k jízdám. Na karoserii není žádné jasně viditelné označení provedení, takže jsem naskočil do nejbližšího auta a zahájil předstartovní přípravu. Auto nemá klíč. Vůbec žádný klíč. K dispozici pro případy jako tento, kdy jde auto z ruky do ruky, je jakási malá černá krabička (Volvo o ní hovoří jako o přívěsku) bez jakéhokoli tlačítka, kterou zkrátka stačí mít u sebe. Auto ji vycítí, odemkne se a oživí všechny palubní systémy. Potom už stačí jen zařadit D, a jedeme. V tom je krása elektromobility. Majitel EX30 však nebude potřebovat už ani ten přívěsek, pro přístup k autu postačí aplikace v mobilu. Nová doba…

Z údajů v techničáku jsem vydedukoval, že sedím ve vrcholném provedení Twin Motor Performance. Ok tedy, bude sranda. Interiér EX30 ctí principy minimalismu. Ono to k elektromobilu vlastně perfektně sedí, tady nepotřebujete všechny ty ukazatele a budíky, nemusíte sledovat teploty, tlaky, otáčky ani nic jiného. Elektromobil je uživatelsky nesmírně přívětivá věc. 

Foto: Volvo

EX30 podobně jako nedávno Autíčkářem testovaná Tesla za volantem již nemá vůbec žádný informační panel. Všechno se odehrává na displeji uprostřed palubní desky. Toho jsem se maličko obával. Jasně, nepotřebuju víc než tři údaje – aktuální rychlost, stav nabití baterie a kontrolku převodovky, abych věděl, že tam mám D jako dopředu, ale i tak jsem si říkal, že mít displej (klidně i úplně maličký) přímo před sebou je prostě tak nějak lepší. Po krátké jízdě ale musím říci, že jsem žádný problém nevnímal.

Zbytek displeje je určen radiomapě. Ta je postavená na základech systému Android, takže aplikace, které znáte z vašeho mobilu, tu máte rovnou v hlavním menu – nemusíte z něj odcházet do zrcadlení telefonu. Příjemné je, že narozdíl od onoho amerického elektromobilu Volvo zachovalo základní ovladače. Blinkry a stěrače ovládáte normálně páčkou pod volantem, druhá páčka potom obsluhuje převodovku. Proč nutně měnit něco, co funguje? Potěšily mě některé detaily. Třeba parkovací senzory, které kromě klasického pípání a nějaké té grafiky ukazují vzdálenost od překážky také v centimetrech. Proč to dávno neumí všechna auta? Snad jen nastavení zrcátek, které se také odehrává na displeji (a následně pomocí tlačítek na volantu) by mohlo mít klasický konvenční ovladač.

Foto: Petra Doležalová, Volvo

Ještě než půjdeme jezdit, je tu jeden ‘slon v místnosti’, o kterém si musíme něco říci. Jak už jsem zmínil v úvodu, Volvo EX30 je na poměry elektromobilů levné auto. A to dokonce i ve srovnání s neprémiovým segmentem a dokonce i s čínskými značkami. Ježiš, jo, vím, já vás slyším, EX30 je taky čínské auto, ale opravdu nelze srovnávat EX30 postavené dle standardů Volvo a auta, které sem vozí skutečně ryze čínské značky. Tak daleko Čína vážně není.

Jak to teda ve Volvu udělali, že se jim podařilo srazit cenu novinky? Zjednodušováním. A tady byla druhá moje velká obava a zároveň druhá dobrá zpráva z včerejších jízd. Ano, auto je postavené maximálně jednoduše, ale zároveň chytře. Promyšlená jednoduchá řešení já totiž úplně miluji. Osadit každý výdech klimatizace osmnácti servomotorky, jak jsem to viděl v nedávno testovaném BMW, to je sice ohromující, ale zároveň naprosto zbytečný overengineering. 

Foto: Volvo

Volvo udělalo celou kabinu hezky, všechno je vyrobeno kvalitně, nic nepůsobí odfláknutě a ani při jízdě není nikde cítit ani náznak nekvality. Naopak – všechno, čeho se dotýkám a na co v kabině koukám, je hezké, solidní a je vidět, že se každým jedním povrchem někdo zabýval a někdo nad ním přemýšlel. Dva příklady za všechny – nastavení sedadel je celé integrované do jednoho ovladače. Pootočte, posuňte vzad či nahoru a sedačka se nastaví, jak potřebujete. Snadno, jednoduše, intuitivně. 

Nebo audio. Zákazníci Volva jsou na kvalitní audiosystémy zvyklí, ani základní aparatury ve Volvech nikdy nebyly žádná chrastítka. Jak to tedy udělat jednoduše (a levně) tak, aby kabina zůstala čistá a prostorná a zároveň netrpěl zážitek z kvalitního zvuku? Lidé z Volva společně s tradičním dodavatelem, firmou Harman Kardon, integrovali do palubní desky soundbar. Zní to jednoduše, ale jednoduché to patrně nebylo. Nicméně podařilo se. Ve dveřích nejsou vůbec žádné reproduktory a zvuk v kabině je opět na špičkové úrovni.

Foto: Petra Doležalová, Volvo

A teď už teda konečně pojďme jezdit. Dnes to bude skutečně jen o prvních dojmech, na plnohodnotný redakční test si musíme ještě počkat. Jaké tedy jsou? Mám celkem tři. Teda vlastně čtyři, ale ten čtvrtý, teda že 428 elektrických koní umí až nesmyslně zatlačit do sedačky, asi nemá smysl zmiňovat. Za prvé tedy – auto je celkově příjemně tuhé. Ne přehnaně, aby snad bylo nepohodlné, ale působí i na rozbité cestě jistě a solidně. Za druhé – čísla na displeji odpovídají plus minus těm na papíře. Tohle chce samozřejmě ověřit v rámci řádného testu, ale auto jsem dostal s baterií nabitou na 51 % a displej ukazuje dojezd 200 kilometrů. 

Asi nejdůležitější je ale můj třetí dojem z EX30. To auto se prostě dobře ovládá. Proplétám se s ním pražskou odpolední špičkou a jsme jako jeden. Není to ani přes svůj výkon žádný hot hatch, ale v tom je právě jeho kouzlo. Tohle auto se ovládá tak snadno, že po chvíli si ani neuvědomujete, že řídíte. Všechno funguje přirozeně, bezprostředně a snadno.

Foto: Petra Doležalová, Volvo

Ani mě proto nepřekvapuje, že Volvo již teď v České republice eviduje 420 objednávek. A to není u značky, která tu běžně prodá něco okolo 2500 aut za rok, vůbec malé číslo. Je vidět, že EX30 a elektromobil obecně již dnes dokáže oslovit poměrně široké spektrum zákazníků, ne jen nadšence a geeky. Ostatně prvnímu majiteli EX30, kterému byl jeho vůz před pár dny předán dealerem Volva v Ostravě, je 75 let.

O zápůjčce pro řádný redakční test už jednáme, snad se brzy povede vyzkoušet si EX30 naplno, nejlépe v rámci dlouhodobého testu. Čím dlouhodobější, tím lepší.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Or
Oris
23. února 2024, 11:03
0

Zeptám se, zapnul jste si oba elektromotory? Ve výchozím stavu to auto jede jen na jeden :-) Chvilku jsem se s tím svezl, je to brutálně přemotorovaný, docela dost mi chybí HUD, protože hledat rychlost na tabletu zcela mimo zorné pole řidiče je pro mě dost nepříjemný. Auto hodně dobře maskuje rychlost, je dobře odhlučněné, neslyšíte ani aerodynamický hluk, nemáte žádný signá, že jdete hodně rychle. A pípání co auto vydává každou chvilku vám moc nepomůže. Jak jsem pořád koukal na displej, auto mě pípáním poslalo na kafe, abych si odpočinul...

reagovat
Honza Hamster Křeček
23. února 2024, 11:26
0

Jistě, zaklikávátko Performance v menu vozidla, to se muselo zkusit.. :-)
Ale když dáte pedál až na podlahu, tak to tam pustí taky všechno, co má...

Ča
Ča Snač Aj
23. února 2024, 20:49
0

Celkove to na me taky působí dobre, ale tky se nemuzu přenést pres absenci alespon nějakého budiku lred ridicem nebo alespon HUD

Jimi
23. února 2024, 12:52
0

Subjektivně design víc dotažený než zbytek komunity. Asi lepší kvalita, čas ukáže. Vadí pocit šetření v interiéru- přitom "eko" design materiálů je o dost finančně náročnější. A taky, že design C-sloupku je poznávací znamení elektrik. Líbí se to dost Tesla-nerdům. Smíšený pocity, jako když se ti v tvém novém vysněném autě zabije tchýně.

reagovat
sheogh
23. února 2024, 21:39
0

Ten zadek (foto 2) je proste hnusnej.. A nebo to neni fotogenicky a zive to vypada lip, nevim

reagovat
Ho
Honza123
24. února 2024, 08:06
0

Kdyby to nevazilo 2t, tak je to docela i zajimavy..

reagovat
Honza Hamster Křeček
24. února 2024, 19:04
0

1,8 tuny, je to těžké, holt EV. Ale v tomto případě nevím, jak moc je to důležité, tohle opravdu nemá ambice být nějakým hot hatchem...

Ho
Honza123
25. února 2024, 08:47
0

Ja nasel z nekolika zdroju 1960kg u teto konkretni verze. Aby se auto dobre ridilo, snad nemusi byt HH. A ve zhorsenych adheznich podminkach je pri brzdeni a v zatackach znat hmotnost hodne. Na suchu to jde spravnym navrzenim podvozku dost omezit, ale zas to o to vic odnaseji pneumatiky (a brzdy, ale to by u elektromobilu s rekuperaci nemuselo byt tolik znat).

Honza Hamster Křeček
25. února 2024, 09:23
0

Jop, 1860 kg jednomotor a tesne pod dve tuny dvoumotor.. uz brzy nas ceka radny redakcni test, tak si to overime v praxi.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem

Ford Mustang GT 2012
Ford Mustang GT

2012 rok výroby
417 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem