Jen málo aut si v poslední době vysloužilo tolik rozporuplných reakcí jako právě Multivan. S jeho příchodem se opět zvedla vlna rozhořčení, že automobilový průmysl kráčí do pekel a lépe už bylo. Přitom úplně zbytečně. Multivan se jen oddělil od svých užitkových sourozenců (které mimochodem ve valné většině stále najdeme v nabídce) a stal se novým modelem s celkem jasně – a trochu jinak – vymezenou cílovkou. Nejspíš už nezaujme dobrodruhy a digitální nomády, kteří chtějí v autě bydlet, o to víc se bude líbit vícedětným rodinám, jimž velké SUV nestačí, a přitom nechtějí jezdit v dodávce. Nový Multivan je prostě osobák pro hodně lidí, nikoli bez chybičky, ale pořád mimořádně praktický, skvěle vymyšlený a nesoucí určitý status.
Nehodlám se tedy pouštět do přesvědčování lidí, pro které T7 už prostě není Multivanem. Tady už nic nepomůže a vlastně jejich stanovisko i trochu chápu – přitom by jim stačilo, kdyby Volkswagen svou novinku pojmenoval jinak. Všem ostatním se pokusím předat zkušenosti, které jsem s novým Multivanem nasbírala.
Dvě až sedm sedaček
Častou stížností staromilců je samozřejmě velikost, neboť auto postavené na stejné platformě jako Golf přece nemůže nabídnout stejný vnitřní prostor jako auto se základem v Transporteru. Ve věci délky, šířky a rozvoru (u neprodloužené verze) se čísla přiklánějí na stranu T7, výška je naopak menší. Na druhou stranu, něco z kabiny ukrojil dlouhý čumák. Vzhledem k tomu, že jsem po autě nelezla s metrem, nebudu se do téhle problematiky zbytečně zamotávat a případnému zájemci poradím, ať si dojde k dealerovi nasát své vlastní, ničím nezkreslené dojmy. Ty moje jsou následující – pocitově mi kabina připadá maličko nižší, na šířku ani délku rozdíl nepozoruju, snad jen na velikosti zavazadlového prostoru u neprodloužené verze, kterou jsem dostala k testu. Pokud máte třetí řadu nasunutou úplně dozadu, zbyde zde místo opravdu jen na školní tašky, pár cabin-size kufříků nebo nákup. Zadní sedačky ale můžete velmi snadno posunout vpřed pouhým potažením za kšandu, a zavazadelník si podstatně zvětšit.
Tím se dostávám k variabilitě a uspořádání vnitřního prostoru, které jsou z mého pohledu super. Multivan dostanete vždy jako sedmimístný – ve druhé řadě dvě křesílka, ve třetí tři. Přidávat sedačky vzhledem ke hmotnostnímu limitu nelze, ubírat je můžete libovolně. Je to jednoduché jako facka. Každé z pěti samostatných sedadel vzadu dokážu během několika vteřin odjistit a vytáhnout z auta zcela bez pomoci. Pecka. Za sebe si ve třech řadách sednou i dospělí nadprůměrné výšky, přičemž nebudou mít těsno ani u kolen, ani nad hlavou. Zároveň všechny sedačky jezdí v kolejnicích dopředu a dozadu, takže je vždycky možné nakonfigurovat interiér ke spokojenosti všech zúčastněných. A kdybyste přece jen někdy potřebovali v autě přespat, po vytažení zadních sedadel to není problém.
Svou kolejnici má i středový ostrůvek, který se může posunovat z první řady do druhé. Navrchu má poličku a držáky na pití, vespod úložný prostor a z boků se dají vyklopit stolky na obě strany. Manipuluje se s ním úplně snadno, samozřejmě ho můžete i vyndat a hodit do garáže.
Rodinné auto dneska potřebuje hlavně dost přípojek na mobil a v Multivanu mají tu svou všechna sedadla kromě prostředního vzadu. Nechybějí cupholdery, drobné přihrádky, výklopné pultíky nebo kapsy v opěradlech sedaček. Pokud jde o úložné prostory, nebude nikdo strádat. Vepředu lze využít dvě klapačky před spolujezdcem, dvoupatrové police ve dveřích, výklopné držáky na pití nebo malou poličku s bezdrátovou nabíječkou. Do poslední zmíněné se trochu hůř leze a telefon zde možná budete zapomínat, protože zcela zmizí z očí. Jinak ale nemám každodenní praktičnosti Multivanu co vytknout.
Vybavte se dle svého gusta
S větším přikloněním k osobnímu a komfortnímu zaměření dostal Multivan řadu prvků výbavy, které dříve nemíval. Všechny zadní sedačky mohou mít vyhřívání, ty přední pak dostaly i funkci odvětrávání. Taky je tu vyhřívaný volant, který začne po nastartování „topit“ automaticky, samozřejmě když si ho tak nastavíte. Boční posuvné dveře i víko kufru jdou otevírat kopnutím pod auto a konečně je tu zcela bezklíčové ovládání. Pro vyklopení tažného zařízení se už nemusíte plazit pod autem, stačí stisknout tlačítko. Obrovská prosklená plocha ve střeše pocitově zvetšuje vnitřní prostor. A víko kufru v sobě má výkonné lampičky, které parádně osvětlí prostor za autem a v zavazadlovém prostoru. To všechno jsou malé věci, které ale v součtu učiní život posádky vozu mnohem příjemnějším.
Pojďme se ještě na skok podívat do přední části auta – na místo řidiče a ovládací prvky kolem něj, které nápadně připomínají příbuzný Golf. Zde si neodpustím poznámku, že při nastupování by se hodilo madlo na A-sloupku. Takhle se totiž člověk opírá o dveře a postupem času bych se začala bát, jestli jejich panty nepřijdou k úhoně. Posez za volantem je celkem osobákový a nemám pocit, že bych seděla jako na záchodě, jen trochu hůř vidím dopředu přes zdvojený sloupek. Moc se mi líbí přístrojovka s několika módy zobrazení a parádní grafikou, problém nemám ani s infotainmentem – běhá rychle a neseká se. Nastavování klimatizace přes displej mi pořád trochu leze na nervy, ale co nadělám… A z výbavy je k dispozici všechno, co může případného zájemce napadnout – adaptivní tempomat, hlídání mrtvého úhlu, čtení dopravních značek, head-up displej, barevné ambientní osvětlení, bezdrátové zrcadlení telefonu, skvělé audio harman/kardon… opravdu nevím, co by mi mohlo chybět.
Čtyři koně ve dvoře…
Nový Multivan pořídíte jako benzín, diesel a plug-in hybrid. Testované auto má pod kapotou naftový motor, což bude nejspíš nejčastější volba zákazníků a mně také dává smysl. Multivan má přece v popisu práce pohodlné a taky dlouhé přesuny, na nichž se výhody nafty uplatní nejlépe. Bohužel, diesel zůstal v nabídce jen ve své slabší 110 kW variantě. To je dle mého názoru trochu škoda, protože výkonově by velké škatuli, kterou chceme pořádně naložit, neuškodilo pár desítek koní navíc. Nemůžu říct, že by mě dynamika frustrovala, to zas ne, ale příjemněji by se mi fungovalo s nějakou rezervou. Převodovka má navíc sklony v zájmu spotřeby motor podtáčet, takže když pak potřebujete rychle zabrat, musíte počítat s prodlevou na větší podřazení. Při klidné jízdě se sedmistupňové DSG chová příkladně, auto uvádí do pohybu plynule a jeho práci téměř nepostřehnete – a když chcete jet svižněji, s reakcemi trochu pomůže sportovní režim. Čím motor naopak potěší, je tichost a kultivovanost. Žádných vibrací či otravného klapání zpod kapoty se řidič nedočká.
Spotřeba se bude odvíjet hlavně od typu silnic, které s Multivanem brázdíte. Ve městě je pochopitelně nejlačnější a při popojíždění si vezme klidně devět litrů nafty. Vyrazte ale na okresky, a svět bude hned mnohem veselejší – s hodně lehkou nohou klidně i o tři litry.
Od dodávky k osobáku se Multivan posunul nejen výbavou, ale i samotnou jízdou. Podvozek zůstává i ve své adaptivní variantě poměrně tuhý, což sice není úplně super na rozbité silnici, v zatáčkách si však s autem můžete dovolit poměrně dost. Nižší těžiště ho drží při zemi a karoserie se nijak zvlášť nenaklání, takže můžete jet i takříkajíc na prase, pokud vám to nezhudební přesypávající se pasažéři vzadu. Osobně bych vyměnila fešné devatenáctky třeba za sedmnáctky, což by nejspíš vyřešilo občasné drcnutí od výmolu nebo kanálu, a pak už bych neměla ke komfortu jízdy sebemenších námitek. I takto jde ale o markantní posun oproti T6, která plavností jízdy vskutku nevynikala.
Nevím, jestli si běžný zákazník všimne nuancí na podvozku, zcela jistě si ale všimne výrazně lepší ovladatelnosti na malém prostoru. T7 má působivý rejd a parkování s ním zvládnete s prstem v nose i ve stísněných garážích. Řízení je navíc poměrně krátké a odpadá tak autobusové točení jako o život. Pokud jde o řízení, budete si skutečně připadat víc jako v Sharanu než v dodávce. Mně bylo za volantem celý týden nadmíru příjemně.
Verdikt
Je to tedy Multivan, nebo není? A není to jedno? Je to praktické a snad ve všech ohledech dotažené auto, které na našem trhu nemá mnoho konkurentů. Pořád dokáže být dostatečně variabilní, aby zajistilo přepravu rodiny na dovolenou i stěhování velkých spotřebičů. Jeden den odvezete kopu dětí k babičce, druhý den vyrazíte ve dvou přespat do divočiny, třetí den přivezete křesla z Ikey… to všechno Multivan stále umí (i když tu divočinu si vzhledem k ceně nejspíš rozmyslíte). Navíc dostal hromadu komfortních funkcí a lepší jízdní vlastnosti, které ho posouvají do škatulky pravověrného MPV. Těch pár chybiček, které zůstaly, jeho pozici určitě neohrozí.
Technické údaje:
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 968 cm3
Výkon: 150 koní (110 kW) v 3 000 ot./min
Točivý moment: 360 Nm v 1600 – 2750 ot./min
Převodovka: sedmistupňová DSG
Pohotovostní hmotnost: 2 065 kg
Maximální rychlost: 190 km/h
0-100 km/h: 11,6 s
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 6,6 l/100 km
Cena s pohonem TDI od: 1 147 020 Kč
Cena testovaného vozu ve výbavě Life s příplatky: 1 930 089 Kč
afro-r1
29. 11. 2023, 17:29 0 reagovatPodle fotek bych rekl, ze s jednou prikoupenou sedackou je z toho osmimistna verze vcukuletu (cobydup, natotata, nezbysmrk)
Wakantanka
29. 11. 2023, 17:57 0A kam by si ju dal? Ja aspoň z fotiek a popisu tomu rozumiem tak, že inak ako 2+2+3 to naskladať nevieš. Teda 2+3 a veľký kufor nehrozí, lebo do druhého radu vieš prisunúť akurát ten stredový box z pomedzi predných sedadiel a to mi príde ako najväčší fail. Príklon k MPV v jazdných vlastnostiach naopak beriem ako plus.
Hansoff
29. 11. 2023, 19:51 1V prezentaci na oficiálních stránkách ta možnost vidět je. Myslím uspořádání 2+3. Pravděpodobně toho lze dosáhnout vyjmutím sedadel 2. řady a posunem 3. řady dopředu (nebo je možnost sundat ty loketní opěrky u 2. řady?).
S.h.I.t.
29. 11. 2023, 20:44 0Melo by jit 2-3-2 udelat, ale musi byt sedacky bez loketek (v nabidce jsou). Jde defakto cokoliv krom 2-3-3.
afro-r1
29. 11. 2023, 22:08 0Rekl bych, ze je pod krytkou na loketce obycejny sroub. Na sedacce ve treti rade je videt rozeta v miste montaze loketni operky.
mariov8
30. 11. 2023, 21:05 1 reagovatNazývat se to nový Sharan, je to bomba.
Ale dostal jméno po Multivanu...