logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Volkswagen ID. Buzz Cargo: Řidičem ledničky, na kterou se všichni usmívají

Jak bude fungovat designový elektromobil coby pravá ruka rozvážkové služby? Možná líp, než si myslíte, za pusu to ale nebude.

Elektrický ID.Buzz je sice v první řadě stylová dodávka na lidi, už teď ale v nabídce najdete celou řadu užitkových variant. Můžete mít třeba standardní „plecháč“, obytňák, skříňovou nástavbu nebo záchranku. A stranou zájmu nezůstali ani zájemci o vůz umožňující rozvážku rozličných druhů chlazeného zboží – dnes vám představíme ID.Buzz s chladírenskou vestavbou, tu nejstylovější ledničku na čtyřech kolech. 

Když nám do redakce dorazila podrobná specifikace, strhla se živá debata o možnostech využití. Zatímco jedni hned hýřili nápady, jiní jen nechápavě kroutili hlavou. Stejnou reakci lze očekávat i u potenciálních zákazníků. Firmy hledající maximálně ekonomické a racionální řešení bezpochyby minou elektrický Volkswagen bez povšimnutí. Provoz dovážkových elektromobilů si sice pozvolna hledá cestu i k našim obchodníkům, pořád však jde o lehce neprozkoumané pole, na něž si troufnou jen progresivnější z nich. Ti pak obvykle hledají elektromobily s co nejnižší cenou, buď z Číny, nebo možná ještě z koncernu Stellantis. 

Jenže co když chci auto, které nebude sloužit jen jako dopravní prostředek, ale i jako pojízdná reklama? Něco na první pohled jedinečného, zajímavého a cool? Tady Maxus ani e-Rifter neobstojí. Zato ID.Buzz, to je jiná!

Kamkoliv přijede, otáčí hlavy kolemjdoucích a většinou rozjasňuje jejich tváře. A to je zatím „oblečen“ jen v obligátní bílé barvě, příznačné pro jeho funkci. Představte si ho s nějakým originálním polepem, a máte showcar, jaký nikdo nepřehlédne. Jelikož v segmentu stylových užitkáčů ID.BUZZ v zásadě nemá konkurenci, domnívám se, že si své zákazníky najde. A to i přesto, že opravdu není levný a jeho technické řešení má svá specifika. 

Chladicí ID.Buzz z pohledu provozovatele

Jakožto firma jste se tedy rozhodli, že zpestříte svůj vozový park tímto veskrze osobitým kouskem. Co všechno v atraktivním balení dostanete? 

Základem je model ID.Buzz Cargo, tedy plechová dodávka se třemi místy v kabině. V nákladovém prostoru se nachází chladicí zařízení Carrier Transicold Neos HE 200 s výkonem až 1520 W. Izotermická vestavba z PUR pěny je schválena pro nepřímý styk s potravinami, převážet zde tedy můžete jakékoliv potravinové zásilky, ale třeba i léčiva, řezané květiny, zkrátka všechno, co může vlivem vysoké teploty přijít k úhoně. Ovládání není nijak složité – panýlek s hrstkou tlačítek najdete v kabině nad přihrádkou spolujezdce. 

V tomto konkrétním případě má lednička svou vlastní baterii o kapacitě 5,5 kWh, což má své výhody i nevýhody. Výhodou  je, že můžete chladit, i pokud je pohon auta vypnutý, a chlazení neukrajuje z dojezdu samotného auta. Nevýhodu může na první pohled představovat fakt, že chladicí zařízení musíte dobíjet sólo, a to z 230V zásuvky. Pravděpodobně se vám tedy poštěstí dobít vestavbu zároveň s autem leda v „domovské“ garáži, neboť z veřejných nabíječek se tyto zásuvky už většinou vytratily. Otázka je, zda jde o relevantní stížnost, neboť jakožto provozovatel těžko budete nabíjet na předražených veřejných nabíječkách. Pokud by vám více vyhovovalo napojení na vlastní 12V systém auta, pak vězte, že společnost Carrier nabízí i tuto možnost. Zároveň tím můžete ušetřit váhu i peníze, neboť přídavný akumulátor váží 57 kilogramů a stojí přes 200 tisíc. 

Kromě samostatného nabíjení vestavby musíte počítat ještě s jedním omezením, a tím je užitečná hmotnost. ID.Buzz má celkovou maximální hmotnost rovné 3 tuny a k jeho vlastní váze se přidává ještě zatížení vestavbou a přídavnou baterií, na užitečnou hmotnost tedy zbývá 361 kilo. Přidáte-li hmotnostně úsporného řidiče mého typu, máte s přimhouřenýma očima tři metráky pro náklad, což není zrovna mnoho. Na druhou stranu, chlazené ryby ani tulipány si asi zákazníci po metrácích neobjednávají…

Co nám z uvedeného souhrnu informací vychází? Chladicí ID.Buzz rozhodně není vozem pro široké masy živnostníků, to je však dostatečně jasné již z úvodu. A podnikatel rozhodnutý provozovat originální elektrickou dodávku za účelem zviditelnění svého byznysu, se s těmi několika mouchami nejspíš dokáže popasovat. Vyšší náklady za pořízení auta se pak v horizontu pár let nejspíš vrátí v úspoře za palivo a servis.

ID.Buzz z pohledu řidiče

Už po pár kilometrech za volantem mám jasno v tom, že dostat tuhle dodávku jako závozník, budu naprosto spokojená. Jezdí totiž mimořádně příjemně. Je tak akorát výkonná na to, aby člověk nikdy nebrzdil provoz, rozjezdy jsou navíc elektricky svižné, až to okolní řidiče sem tam překvapí. Podvozek měkce filtruje nerovnosti a zároveň jistě drží kola na silnici, takže můžete jet jako skutečný řidič bílé dodávky, tedy hlava nehlava (samozřejmě když zrovna nemáte v nákladovém prostoru vyrovnané růže v přepravkách s vodou). 

Jízda je sama o sobě tichá díky elektromotoru, kabina má navíc dobrou izolaci vůči hluku od kol. Jediný rušivý zvuk tak může představovat hučení ledničky, kterému po aktivaci chladicího zařízení neuniknete, můžete ho však docela dobře eliminovat zvýšením hlasitosti audia – na poměry dodávek je velmi slušné. 

Jistě, dvoumístná lavice vedle sedadla řidiče není etalonem pohodlí, domnívám se však, že v provozu bude auto nejčastěji obsazeno jedním člověkem. A ten má sedačku normální, dokonce vyhřívanou. Když se člověk vydrápe do sedadla (ano, na sloupku by se  hodilo madlo pro nastupování), čeká ho velmi pěkný výhled ven a celá plejáda odkládacích prostor všude kolem – na palubní desce cupholdery a obrovská mělká přihrádka pro rychlé odhazování písemností, velké kapsy ve dveřích a šikovná zásuvka na mobil. Stejně velkoryse zde výrobce nadělil USB-C konektory.  

Infotainment i přístrojovka vypadají v zásadě stejně jako například v ID.3 a velmi kladně hodnotím, že systém byl stabilní a neměl žádné problémy s připojováním telefonu. Z jiných modelů známe i volič převodovky pod volantem – a ještě jednu věc, která je asi jedinou zásadnější výtkou, kterou vůči kabině mám. Ano, řeč je o nepodsvětlených lištách pro ovládání hlasitosti a teploty, které se táhnou těsně pod displejem. V zimním období, kdy je tma ještě půlku dopoledne a pak půlku odpoledne, je trefování do správného bodu fakt k zlosti. 

Když přijde čas na nabíjení, zvládá ID.Buzz i 170 kW výkon a téměř z nuly na nějakých 80 % baterky se dobije zhruba za půl hodiny. Střídavému proudu standardního wallboxu to bude trvat něco přes sedm hodin. Počasí během testování nebylo k elektromobilitě právě milosrdné, zrovna začínaly mrazy a procenta ubývala rychleji, než by se mi líbilo. I když jsem neopustila hranice města, slibovaného dojezdu přes 400 kilometrů se mi rozhodně dosáhnout nepodařilo, nicméně v teplotách kolem nuly a pod ní jsem to ani nečekala. V těchto podmínkách činila spotřeba kolem 23 kWh na sto při mém nepříliš zenovém způsobu jízdy, vzhledem ke kapacitě baterie bych tedy ujela něco přes tři stovky. Na městskou rozvážku by to bohatě stačilo, sem tam bych nejspíš zvládla i kratší meziměsto. 

Verdikt

Samotný ID.Buzz Cargo na mě udělal milý dojem. Jakožto řidič bych si v něm užívala tichou a pohodlnou jízdu, dobrou výbavu (i když její míra by samozřejmě záležela na provozovateli) a skutečnost, že se na mě lidé usmívají všude, kde se ocitnu. Auto je na silnicích stále k vidění spíš zřídka a jak řidiči, tak kolemjdoucí na něm mohou oči nechat – a v dobrém. Jakožto majitel bych se musela kvůli image docela plácnout přes kapsu, ale umím si představit firmy, kterým by se podobné PR určitě vyplatilo. Některé otázky ohledně chladírenské vestavby, která je sama o sobě pekelně drahá, musím nechat nezodpovězené – netuším například, jestli bych si u konkurence pomohla s cenou, nebo jestli by mi v běžném provozu víc vyhovovalo napájení z trakčního akumulátoru auta. Bohužel nemám srovnání. To už musí případný zájemce vyzkoumat sám.

Technické údaje:

Motor: elektromotor na zadní nápravě
Výkon: 150 kW (204 koní)
Točivý moment: 310 Nm 
Maximální rychlost: 145 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 10,2 s 
Pohotovostní hmotnost: 2353 kg 
Kapacita baterie (využitelná): 77 kWh 
Dojezd udávaný WLTP: 425 km
Základní cena ID.Buzz Cargo: 1 496 457 Kč
Cena testovaného auta s příplatky: 1 725 838 Kč
Cena chladicí vestavby (jednotka+izotermická vestavba+baterie): 481 900 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

ransom
09. 1. 2024, 17:09 1 reagovat

Family Frost!

mariov8
10. 1. 2024, 08:55 4

Objednával jsem tohle řešení do konkurenčního produktu, vyšel nám však o téměř polovinu větší objem nákladového prostoru...

Cílovka jsou spíše léky. Protože tohle umí i topit. Léky potřebují nejenom se v létě nepřehřívat ale i v zimě nezmrznout a je to business s větším objemem peněz.

A proč vlastní baterka pro vestavbu, bo z trakční se bez dedikovaného ePTO dá dostat palubní napětí s proudem obvykle pouze kolem 40-50A a těch cca 0,5kW je prostě na tepelné ztráty této vestavby u takto velkého auta v parném létě málo.

Ekonomicky to nemá vůbec smysl, je to spíše doplněk flotil firem, které musí zahraniční "matce" vykázat, že jsou i v ČR zelené.

PB
09. 1. 2024, 19:20 7 reagovat

Chladak za 1,7, kterej ma neco malo pres polovinu objemu T6/7... to musite mit dost hipstera ucetniho, aby vam to proslo

Habakukk
10. 1. 2024, 11:42 0

Je to na nic, je to zelené minimálně jeden si Eon koupí.

PanHAJZL
10. 1. 2024, 22:49 3 reagovat

Jakože užitečná hmotnost 361kg nebo kolik a má to 3 tuny? Opravdu? Tohle může někdo obhajovat?🤔

Skopy
17. 1. 2024, 10:22 1 reagovat

tak tohle je asi nejhorší možná integrace chladící vestavby co jsem kdy viděl. a nutnost separátního nabíjení bateriie pro chlaďák to je tak na cenu "nejhorší technické řešení roku". Nicméně asi chápu proč to tak udělali. Tuším, že technicky správné napojení chladícího zařízení na HV trakční baterii by šlo, hotové by to bylo za pár měsíců a stálo by to x, ale projít s tím vw certifikaci a vyřídit všechny papíry a blbiny kolem by trvalo roky a stálo 1000x.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte