načítám data...

Volkswagen Golf Sportsvan 1.6 TDI: You Can Leave Your Hat On!

Říká se, že Golf je ve skutečnosti jediné auto, které každý z nás doopravdy potřebuje. V takovém případě je Golf Sportsvan jediným autem, které potřebují milovníci cylindrů a buřinek. A je také důkazem, že Volkswagen už není ‚lidový vůz‘.

zobrazit celou galeriiFoto:   David Marek

Jedním z největších oříšků v životě motoristického novináře je to, co dnes nazýváme ‚prémiovostí‘ a dřív jsme o tom mluvili jako o ‚luxusních značkách‘. Jestli je něco zaručenou cestou k tomu, aby vás rozlícení čtenáři v diskusi rozcupovali na kousky, je to tvrzení, že ze dvou testovaných aut je lepší to menší, slabší, méně vybavené a přitom dražší. Zdůvodnění, že ono ‚prémiové‘ auto je prostě lépe vyrobené, lépe zpracované a lépe se řídí, to je věc, která se zatraceně těžko vysvětluje.

Ale pokud má ono dražší auto značku, která je obecně uznávána jako luxusní, máte ještě relativně slušnou šanci z toho vybruslit. Když napíšete, že malý drahý Mercedes je v mnoha ohledech lepší než velká levná Škodovka, většina lidí to pochopí. Je to přece Mercedes. Co když však na onu prémiovost aspiruje značka, která nejenže není v obecném povědomí veřejnosti zařazena jako luxusní, ale dokonce si ve svém jméně nese stopy toho, že bývala značkou vyloženě lidovou?

Přesně to je situace Volkswagenu Golf. Před 41 lety se zrodil jako levné a praktické rodinné auto, ale za čtyři dekády se postupně vyvinul v ikonu a stal se něčím, co přesahuje hranice své třídy. Částečně k tomu samozřejmě přispěl technický vývoj, který rodinným hatchbackům umožnil proměnit se v téměř dokonalá univerzální auta, která dokáží naplnit drtivou většinu potřeb moderního motoristy. Přesto ale neříkáme, že dokonale univerzálním autem je Focus nebo Civic. Vždycky si vzpomeneme na Golf, protože inženýři Volkswagenu dokázali jedinečným způsobem naplnit většinu požadavků většiny zákazníků a přitom udržet svůj produkt tak minimalistický, aby téměř žádné zákazníky neodradili. Vyrobili Das Auto. Prostě auto.

Zároveň si ale dali záležet na tom, aby byl minimalismus doprovázen typicky německou precizností, nebo alespoň jejím dojmem. Když nasednete do Golfu, máte pocit, jako byste řídili pohyblivý kus funkcionalistické architektury. Je tu málo věcí, ale to, co tu je, je opravdu hezké. A o Golfu Sportsvan to platí úplně stejně.

Podobně jako staré Mercedesy dělá Golf dojem, že takhle to prostě mělo být. Že takhle je to správně

Začít můžeme třeba tím, co obvykle vezmete do ruky jako první, nejčastěji se toho dotýkáte a navíc se na to neustále díváte. Tedy volantem. Ve srovnání s dnešními trendy je volant Golfu až delikátní a precizní – věnec je o něco tenčí, než je dnes zvykem, ramena štíhlá a každé tlačítko je elegantně zpracované. Máte z toho pocit, že nad tím někdo hodně přemýšlel, někdo jiný to hodně pečlivě vyráběl, a že to celé muselo být dost drahé.

A stejný pocit pokračuje, když se rozjedete a s volantem na některou stranu otočíte. Sportsvan rozhodně není typ auta, které byste vzali na vzrušující vyjížďku po okreskách, ale když ho řídíte, máte jednoduše pocit, že to takhle má být. Nejde jen o precizně vyladěný odpor volantu, ale i o převod řízení a způsob, jakým auto reaguje. Nedostane se vám žádné velké zpětné vazby, ale Golf precizně poslouchá a vy máte pocit, jako by najednou silnice byly o něco širší a zatáčky mírnější – nasměrovat ho tam, kam chcete, je totiž úžasně jednoduché.

Vlastně mi to docela dost připomíná moje milované Mercedesy řady W123 alias Piána. I v nich všechna tlačítka a ovládací prvky působily dojmem, že ‚takhle to prostě má být a takhle je to správně‘, a jezdit s nimi sice nebylo zábavné, ale bylo to velmi… uspokojující. Měli jste ten krásný pocit, že váš vůz je precizním dílem precizních německých inženýrů a dělá přesně to, co se po něm chce, a přesně tak, jak se to po něm chce. Českého řidiče může trápit snad jen to, že podvozek je sice dobře naladěný, ale také poněkud tuhý – očividně se počítalo s precizními silnicemi západní Evropy a na rozbité české okresce se Sportsvan dostává doslova ‚mimo komfortní zónu‘.

Podobně jako typické Piáno má ale i testovaný Sportsvan své problémy. A vlastně to jsou problémy, které téměř každý majitel staré W123 dobře zná, byť tady se projevují na poněkud jiné úrovni. Člověku zvyklému na motorizaci 200D a výbavu spočívající v příplatkové anténě a koberečcích, musí Golf Sportsvan připadat jako dravý sportovní stroj s neobyčejně luxusním vybavením. Moderní zákazník však bude tušit, proč je kolem řadící páky tolik záslepek místo tlačítek, a bude vědět, že nad nabízenou 1.6 TDI stojí ještě mnohem příjemnější a v reálném provozu použitelnější 2.0 TDI.

Ze seznamu příplatkové výbavy musíte s ohledem na peněženku vybírat opatrně

To ostatně věděl i zákazník Mercedesu v 70. nebo 80. letech. Ale nakonec sáhl po základním naftovém motoru a pečlivě vybíral jen tu opravdu nezbytnou výbavu, aby neriskoval devastaci své peněženky. A to je přesně situace, do které se dostanete při objednávání nového Golfu – a je vlastně úplně jedno, jestli je vaší volbou Golf standardní, rodinný kombík Golf Variant nebo zvýšený Golf Sportsvan, ideální pro maminky s dětmi, seniory s bolavými kyčlemi a milovníky klobouků.

Golf je totiž, a neexistuje jiná cesta, jak to říct, drahé auto. Doby, kdy byl konkurentem pro Renault Mégane či Ford Focus, už jsou pryč. Dnes stojí Golf proti Mercedesu a BMW. Ve své třídě je dost možná dokáže i porazit, nicméně to nic nemění na faktu, že za testovaný vůz se skromným motorem 1.6 TDI/110k, jen pětistupňovou převodovkou a se sice nejvyšší výbavou Highline, ale velmi střídmě volenými příplatkovými prvky, byste zaplatili téměř 700 tisíc korun. A to pořád ještě nedostanete navigaci, bezklíčový vstup, xenonové světlomety, adaptivní tempomat nebo kteréhokoliv z kohorty asistentů a pomocníků. 

Aby váš Golf Sportsvan nabízel kromě exceletní kvality a celkového dojmu promyšlenosti a preciznosti také výkony a výbavu, budete muset ještě hodně připlatit. Jak hodně? Za Sportsvan 2.0 TDI s výbavou, kterou dnes rozmazlený zákazník očekává, můžete snadno zaplatit i milion korun. 

Rodinné auto je spíše kombík Variant. Sportsvan bude mít s převážením kočárku problém

To ještě nemusí nutně znamenat, že by byl Sportsvan předražený. Za kvalitu se prostě platí. Ale musíte zapomenout na myšlenku, že by Sportsvan měl být malým MPV pro mladou rodinu, která si ještě nemůže dovolit velké MPV. V tom mu totiž brání nejen fakt, že si ho taková rodina taktéž nemůže dovolit, ale především to, že to není příliš rodinné MPV. Oproti svému standardnímu bratříčkovi totiž Sportsvan vyrostl jen do výšky a nikoliv do délky. Pokud tedy uvažujete o MPV proto, že vás čeká pořízení rodiny a přeprava kočárku, nejste na správné adrese. Tedy pokud chcete kromě kočárku převážet ještě něco. Rodinným vozem v rodině Golfů je kombík, označovaný jako Variant. 

Sportsvan je mnohem spíše konkurentem Mercedesu třídy B nebo BMW Active Tourer. Může to být skvělé auto do města pro maminku s dětmi hledající vyšší posaz, který by jí usnadnil výhled i nakládání potomstva a jeho sedaček. V městském provozu oceníte, že Sportsvan má stejný půdorys jako klasický Golf a nebude vám vadit vyšší těžiště a zhoršená aerodynamika. Tedy, ne že by průměrný řidič měl šanci vyšší těžiště poznat. Snad jen obrovská čelní plocha poněkud ovlivní spotřebu.

Stejně tak může být Sportsvan skvělým řešením pro seniory, kteří už nehledí na nějakou korunu, vyžadují kvalitu a chtějí vyšší posaz kvůli svému vlastnímu pohodlí, ale nechtějí novátorské a příliš okázalé vymyšlenosti jako jsou SUV. A potěší i milovníky klobouků, kteří díky vyšší stavbě karoserie nebudou muset svoji pokrývku hlavy odkládat. Tedy alespoň pokud nenosí cylindr.

Verdikt

Volkswagenu Golf je těžké něco zásadního vytknout a o pseudo-MPV Sportsvan to platí stejně tak. Je skvěle navržený a báječně dobře vyrobený. Má tak promyšlený interiér a chytrou ergonomii, že  snad jediná věc, která vás bude doopravdy vytáčet, bude symbol na knoflíku hlasitosti. Jeho podvozek by mohl být komfortnější, ale zákazníci z vyspělejších zemí s kvalitnější silniční sítí budou spokojeni. Jeho motor by mohl být výkonnější, ale můžete si připlatit za lepší. Jeho kufr by mohl být větší, ale můžete si připlatit za kombík nebo za Touran. Interiér a výbava mohou působit poněkud spartánsky, ale můžete si připlatit za lepší. Mohl by mít více charakteru, ale to už by to nebyl dokonale univerzální, všestranný a nestranný Golf. Každý charakter, každá osobnost někomu vyhovuje a jiného irituje. Charakterem Golfu je možná právě to, že žádný charakter nemá. Je to Prostě Auto. Je dobře udělané a můžete si ho objednat skoro na míru. Tak vysoké, jak chcete, a tak dlouhé, jak chcete. Jen si musíte zvyknout, že za německou solidnost se platí…

Technické údaje

Motor: čtyřválec turbodiesel 1 598 cm3
Výkon: 110 koní při 3 500 – 4 000 ot./min
Točivý moment: 250 Nm v 1 500 – 3 000 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Maximální rychlost: 192 km/h
0-100 km/h: 11,3 s 
Průměrná spotřeba (euro): 4,2 l/100 km 
Cena: od 537 900 Kč (1,6 TDI Comfortline)

Hodnocení: 7,5/10

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ho
honzarov
26. října 2015, 00:03
0

Má to auto vůbec nějaké kladné stránky?

reagovat
František Čáslavský
26. října 2015, 00:19
0

Funguje přesně tak, jak čekáš a chceš.

Adam Forman
26. října 2015, 06:46
0

Redaktoři obecně se bojí, že jim z testovacího auta něco upadne, nebo že se rozbije. Redaktoři nemají rádi otravné papírování a plýtvání časem. Proto mají rádi Golf.

jc
jc
26. října 2015, 19:42
0

Mozna golf funguje presne tak jak cekam, ale urcite ne tak, jak chci.

GanGreen
26. října 2015, 07:25
0

Mě by kruciprdel zajímalo, proč se to jmenuje sportsvan, proč to prostě neni golf plus?? co je na tom autě sport?? chce se mi zvracet....

reagovat
Sn
Snowman000
26. října 2015, 16:24
0

Niekomu ocividne vadilo ze Plusa kupovali len dochodci, a ked sa tomu prida carovne slovicko sport... ;)

Irwinek
26. října 2015, 08:16
0

Nikdy mi žádný Golf nepřirostl k srdci, s přibývajícím věkem jsem však ochoten vzít na milost stará GTi kvůli jejich jednoduchosti a krásné účelnosti. Pochybuji ale, že se někdy dožiju věku, kdy bych vzal na milost ty současné :-D Něco mi na nich prostě nesedí, a je jedno, jestli se jedná o diesel, či nejvýkonnější benzín ve čtyřkolce, Variant či klasik. A přitom Bora mi tak nevadí, naopak, ty starší se mi dokonce líbí.

reagovat
Ke
Kebek
26. října 2015, 18:43
0

Máte chybu u technických údajů - zrychlení a maximálka jsou pro 2.0TDI

reagovat
bi
bitner
26. října 2015, 21:32
0

Zkusim si to predstavit: mam 700 litru a nutne potrebuju koncern.... Hm, Sup 1,4 TSI. Smysl to dava asi podobny jako tento nemecky Scenic.

reagovat
martin_100
29. října 2015, 12:25
0

Aha pro maldý rodiny je malej a drahej, takže je pro důchodce ... jenže i pro ty je drahej ty chtějí auto se 4 kolama a volantem... výbava a image je jim u endoprotézy. Takže ani pro důchodce není. Takže opravdu zbejvají jenom ti milovníci buřinek.... ehm kdy ste naposledy potkali někoho v buřince? :-D

reagovat
Ja
Jan
30. října 2015, 22:07
0

Boha jeho, Vojto, co to je kůň??? Copak už vůbec neplatí oficiální fyzikální jednotky? Nebo kilowatty už používají jen zoufalci, co jsou totálně out (jako já)??? :-)

reagovat
BobAsh
01. listopadu 2015, 12:08
0

V některých věcech jsem tradicionalista. Kilowatty má můj vysavač a moje trouba, moje auto má koně :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem