načítám data...

Ptejte se: Můžu na trackday i se svým autem?

24. června 2022, 21:21 7 komentářů Jakub Pospíšil Trackday

Závodit může každý. Fakt, zkoušeli jsme to.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dneska to bude trochu jiné ptejte se, odpověď na tuto otázku by ale měla být s nastávajícím trackdayem zase jednou jasně zodpovězena. Opět se nám do redakčního mailu dostalo několik dotazů, které se v zásadě ptají na to samé: “Nevadí, když na trackday přijedu s (doplňte auto)? Nepřijde mi dost rychlé/cool/reprezentativní/závodní.” A my znovu odpovídáme, že nevadí, právě naopak. Zakládáme si na tom, že naše trackdaye jsou pestrou směsicí nejrůznějších vehliklů a nijak se neofrňujeme nad vozy starými, slabými, nebo jinak zdánlivě nezávodními. 

On je konec konců okruh v Mýtě spíše motokárová trať, než nějaká grand prix, takže si tam mnohasetkoňová monstra moc neužijete. Malorážky tu jsou ale naopak jako ryba ve vodě, netrápí se tu na dlouhých rovinkách, ale agilně se proplétají šikanami. 

Pokud jde o podmínky, které by mělo závodící auto splňovat, jsou veskrze pouze bezpečnostní. Trváme na funkčním brzdovém světle, nevytékajících kapalinách a alespoň elementární strukturální pevnosti. Dále je nutné, aby každý člen posádky seděl připoutaný na sedadle opatřeném opěrkou hlavy a aby vůz nepřekračoval hlukový limit 103 dB. Pak už se jen stačí chovat jako rozumný dospělý člověk, jezdit obezřetně s ohledem na ostatní a dbát pokynů organizátorů. 

V rámci prezentace pestrosti závodního pole si dovolíme prezentovat několik vozů, které jsme v minulosti na trackdayi přivítali s otevřenou náručí.

 

Citroen AX Teen Spot Ultraleggera

“Aixo” se poprvé objevilo na trackdayi v Sosnové v roce 2016. Sem ho přivezl Jeník Machačů s Ondrou Elfmarkem na vozíku určeném pro transport minibagru, který si tehdy bez dovolení půjčili v práci. Z vozu bouraného na zadní část odmontovali mnoho dílů a pak vesele kroužili a jeho asi 33 kW díky muší váze překvapivě vykleplo i pár silnějších vozů. A hlavně to byla sranda. 

Tenhle příběh měl ale ještě druhé dějství. V roce 2016 se AX zaparkovalo do kopřiv a čtyři roky tu tiše čekalo na svou příležitost. Vozidlo autonomně dírou v chladiči vypustilo vodu z chlazení, aby ho nepoškodily mrazy, chybějícími okny sice teklo dovnitř, ale dírami v podlaze se tento problém elegantně řešil sám. A pak mě napadlo, že by ta věc mohla fungovat. Klíče se mezitím ztratily, takže bylo potřeba vrazit do spínačky šroubovák a urvat zámek volantu. A pak, po nalití petky benzínu Aixo chytlo nejdřív na dva, pak na tři a na konec na všechny čtyři válečky. odmontoval jsem z něj pár dalších věcí, nafoukal prázdná kola, urval zbytky výfuku, co odrezl a Jeník to na tentokrát už neukradeném podvalu odvezl do Mýta zas se závodilo. Bylo to dost strašidelné, ale rozhodně to mělo svou romantiku. 

 

Hyundai Getz pana učitele

Byly asi dva dny před trackdayem, když Honza Lauer napsal Frantovi, že má Getze, co jde do šrotu a že by ho možná ještě vzal do Mýta. A jak řekl, tak taky udělal. Nebohý Hyundai byl sice před smrtí, ale taková auta, jak známo, jezdí nejlépe. Vůz dostal válečné zbarvení a svoji posádku dovezl z Brna na okruh, kde dostával celý den čočku, skončil poslední v závodě plechcupu, večer dojel zpět a po víkendu zamířil do šmelcu. Není to skoro poetické?

 

Toyota Previa

V dávných dobách, ze kterých nám dodnes zbyl pouze František, existovala lehce neorganizovaná brněnská klika přátel a příznivců Autíčkáře, která s oblibou vymýšlela netradiční způsoby motorsportu. Jedním z nich byla i Previa. Teoreticky to dává smysl. Motor veprostřed, zadohrab, benzín, aerodynamika výborná. Prakticky je to minivan. V tomto případě navíc minivan na úplném konci životnosti, který prý dost smrděl a sloužil dříve k přepravě potkanů. Vůz však nejen, že kroužil několikrát na okruhu, ale dokonce to přežil a zemřel hrdinskou smrtí až mnohem později kdesi na expedici v Rumunsku.

 

BMazda RX-30

Ne, to není překlep. Na začátku toho všeho stála kastle rotační Mazdy bez drivetrainu a ona výše zmiňovaná skupina brňáků s přebytkem volného času. Na konci z toho byl samohyb vybavený patrně nejslabším benzínovým motorem, který se kdy montoval do BMW E30. Výsledek byl pomalý, ale rozhodně šarmantní. A kombinace ghetto vzhledu a naprosto nepatřičného zvuku působila skoro až kubánským dojmem. I přes poněkud omšelý zevnějšek ale vůz nakonec prokázal překvapivé kvality, když odjel celou trasu Mongol Rally a navrch i Gumballkan v Mostě. Klobouk dolu.

 

Mazda LS3

Ani tohle není překlep. Zatímco “efcéčko” výše byla kutilská stavba, která dynamikou své předloze zdaleka nestačila, tohle monstrum je pravý opak. pod kapotou téhle rotační Mazdy je totiž osvědčené a všemi milované “eleso trojku”, čili jeden z nejlepších osmiválců na trhu s výkonem příjemných 450 koní. Dojem z vozu se jen těžko vystihne slovy. Je neurvalý, brutální, zlý a zároveň ho nejde nemilovat. Což mi tak připomíná, že jsem tuhle krásnou kreaci už dlouho neviděl a trochu mě to mrzí. 

 

Nissan Micra SR20DET

Mezi stálice našich trackdayů patří i pánové Bartoň a Žitný. Naposledy jsem je viděl v nějaké Alfě, možná snad i BMW, to už si nevzpomínám úplně přesně. Na co ale rozhodně nezapomenu je jejich kreace z roku 2018. Bílá věc, co byla kdysi Microu se snad původně stavěla na drag racing. Vpředu měla lepivé gumy, vzadu nějaké uzoučké třináctky, pod zbytkama kapoty známý Nissaní šestnáctiventilový dvoulitr a vzadu nabastlené ledkové brzdové světlo. Byla to naprosto nesmyslná kreace, lehčí, než výše zmiňované AX, ale taky asi pětkrát silnější. Působila dojmem naprosto neovladatelné střely, která neadekvátním výkonem řešila všechny problémy a zároveň jím na problémy zadělávala. Její konec přišel po roce závodění přímo na okruhu, kdy se potkala čelně s jednou z pneumatik, což ji stálo přední poloosu. Kluci na další závody přesedli do Alfy s Bussem, zlá Micra zmizela neznámo kam a my jako organizátoři jsme si oddechli, že se nikomu za jejím volantem nic nestalo.

 

Cadillac Fleetwood Series 75 

Víte jak jsem říkal, že do Mýta se hodí spíše menší slabší auta a není to úplně rejdiště velkých korábů? Tuto poučku si nevzal k srdci tvor přezdívaný Gumovač, který na patrně nejdeštivější trackday, který pamatujeme, přijel šestimetrovým Cadillacem. A je skvělé, že to udělal. Tahle věc sunoucí se za doprovodu osmiválce bokem po mokré trati je totiž něco vizuálně úžasného. To už není motorsport, ale spíše konceptuální umění.  

 

Lincoln Town Car

Tohle auto už naši pravidelní čtenáři také znají. Stejně jako u Cadillacu výše jde o naprosto ukázkový exemplář vozu, který se dle příruček na krátký zatáčkovitý okruh vůbec nehodí. Ale to je jedno, kde je vůle, tam je cesta. A ta cesta je mimochodem fakt zábavná a pohodlná. Jak prohlásil Ondra Elfmark, chcete-li závodit pohodlně, pořiďte si fullsize. Je to už nějaký pátek, co se do něj nasoukalo šest lidí a vyrazili kroužit. Tato bizarní situace je zachycena na jednom archivním videu, které ani po letech neztratilo nic ze své autentičnosti a příjemného jarního naladění. Jen ten Jeník Machač tam vypadá tak nějak mladší.  

 

To by myslím pro představu stačilo. Čili ještě jednou, nezáleží na tom, zda je vaše auto malé, velké, drahé, levné, pomalé, nebo rychlé. Prostě přijeďte a ono se to poddá. Fakt, věřte nám, zkoušeli jsme to. 

 

 

 

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Trinom
27. června 2022, 16:02
0

Kulišáci, nebyli jste to vy, kdo polovičatá auta z trati vykázal novými pravidly pro trackdaye a Plechcup? AX je rozhodně nemělo šanci plnit.

reagovat
Franz Kafka
28. června 2022, 15:12
1

Až se v takovým vraku někdo těžce zraní, nebo zhasne. Tak bude po prdeli na dlouhou dobu. Tím nemyslím třeba plně funkční auto za dvacku. Být to na mě musí být všechny auta kompletní (karoserie) mít funkční interiér, A odpovídat tomu, co je v tp. Takže jestli tohle někdo vykázal udělal jedině dobře. A je spoustu ehm událostí, kde tě takovou nebezpečnou mrdkou nenechají jet ani do areálu.

Trinom
28. června 2022, 15:38
0

Já nemám problém s tím, že tahle poloauta vykázali, ale s tím, že na ně zase lákají (i přes zákaz). Prostě mi přijde, že levá ruka neví, co dělá pravá.

bkralik
27. června 2022, 17:10
1

Já bych jen doplnil, že Micra skončila primárně kvůli tomu, že náraz do traktorové pneumatiky nejen že rozlomil homokineťák (to bychom v klidu opravili), ale primárně způsobil posun celého boku auta oproti zbytku karoserie asi o 10 centimetrů dozadu. Ano, tak moc vykuchané (a zrezlé) to bylo.
Ve výsledku si myslím že to byl velmi rozumný konec toho vozu, protože bych se v tom dřív nebo později zabil (rozstřelil to, uhořel nebo něco takového). Takhle jsem měl jen asi měsíc bolavé rameno a můžu na to při koukání na youtube spokojeně vzpomínat :-)


-
Komentář upraven 27. 6. 2022, 17:12:58

reagovat
Woyta
28. června 2022, 14:15
0

Poslední foto před smrtí

Woyta
28. června 2022, 14:32
0

Ještě se zapomnělo na auta Mňamdopiči. Což byla bouraná BMW oholena na kost. V případě modrého exempláře kromě klasický chybějícího interiéru, panelu a dalších zbytečnosti. Auto končilo hned za uložením zadní nápravy. Zbytek byl odřezán.

reagovat
Trinom
28. června 2022, 15:39
0

Krtkův dort 1 a 2 byl super, byť uznávám, že rám by mu neškodil :)



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem