načítám data...

TOP5: Hot hatche do 100 tisíc

Ne, dnes vás neoblažíme žádnou neortodoxní směsicí vozidel. Tato top pět je čistě pragmatickým výběrem a našim nejlepším svědomím ve vodách levných ostrých hatchbacků..

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Ostré hatchbacky jsou fenoménem dnešní doby. Šíře jejich schopností z nich učinila suverénní lídry ve sféře dostupných sportovních aut, protože dokáží kombinovat každodenní použitelnost se zábavností a rozumnými provozními náklady. Upřímně řečeno je nám dosti smutno po rozmanitém spektru kupé a roadsterů, které vlivem nástupu sportovních verzí běžných aut dosti prořídlo, ale to je na jiný článek. Ostré hatchbacky jsou pro výše zmíněné vlastnosti výbornou kompromisní volbou jak pro kupce nových aut, tak pro bazarové snílky. Co tedy koupit, když je váš rozpočet omezen šesticifernou hranicí? Možná vám pomůže náš dnešní výběr…

Volba jezdců – Renault Clio RS172

Co jiného doporučit zájemcům o rychlé a levné svezení, než zakladatele moderní rodiny Renaultů s přídomkem RS? Clio RS172 bylo v roce 2000 tím prvním Renaultem, který za svým jménem nesl dnes již slovutnou dvojici písmen a rozhodně je tam neměl jen tak pro nic za nic. Maličké Clio s velikým silným dvoulitrem a (sice jednoduchým, ale) velice schopným podvozkem, dělalo inženýrům z Dieppe skvělé jméno před 15 lety a dělá jej i nyní. Je prověřeno desítkami amatérských závodníků, stovkami nadšených řidičů a požehnání má i od drtivé většiny motoristických novinářů, kteří s ním jezdili. Krom toho už malý Francouz dokázal pošlapat image mnoha sportovněji a silněji se tvářících vozů. S trochou štěstí se do stovky tisíc dá sehnat i auto s podvozkem Cup a pak už s přimhouřením oka nic, krom ježdění, řešit nemusíte. Sériových 172 koní si s 1010 kg pohotovostní hmostnosti hravě poradí. Brzdy jsou jedovaté jako královksá kobra už ve standradu, no a o tom nesmyslně schopném podovzku, který Cliu zajistil renomé, snad ani nemá smysl hovořit. Známé moudro praví, že Clio raději jede po třech kolech než aby uhlo ze stopy. Jediné co budete muset překousnout je dosti krkolomná pozice za volantem. Je-li však vašim cílem trápit konkurenci na track-days a okreskách, malého Renaulta zařaďte mezi své favority.

Volba požitkářů – Peugeot 306 S16

Ne každý živ je rychlostí. I další zástupce naši TOP 5 je ze země sýrů a prohraných válek, stejně jako Clio má více, než malé množství sportovního talentu a umí být nebezpečně rychlý. Přesto si jej dovoluji označit spíše jako volbu požitkářů. Peugeot 306 S16, nebo na některých trzích GTI6, bývá často označován jako nejpřetáčivější předokolka historie. Narozdíl od slavné 205 GTI už se však 306 S16 mermomocí nesnaží svými přetáčivými choutkami odít řidiče do dřevěného skafandru.To všechno díky zadní nápravě s pasivním natáčením kol, jež v nájezdu do zatáčky pomáhá stočit auto do oblouku a při výjezdu jej naopak stabilizovat.  Spojte si to s dvoulitrovým silákem o výkonu 167 koní, krátkou šestistupňovou převodovkou, která narozdíl od ostatních skříní Peugeotu té doby neuvrhla řidiče v depresi a ciltivým řízením a nemůže vám vyjít nic jiného, než silně charismatický hatchback. Elegantní design 306 navíc vytrvale odolává zubu času a ani po 20 letech od uvedení na trh nevypadá zásadně zastarale. Pravda, v interiéru už jsou roky znát mnohem více. Na ten však jistě zapomenete, když se vaše oblíbená okresková pasáž změní v jeden velký lift-off oversteer…

Volba staromilců – Peugeot 205 GTI

Vypadá to, že hranice Francie dnes neopustíme. Ačkoliv se 205 GTI zdá jako absolutní klišé, co jiného, než zřejmě nejlsavnější hot hatch historie, zařadit na pozici top pětkového youngtimeru? Dvěstěpětky v hezkém stavu se do kila stále dají sehnat, přestože to bude vyžadovat trochu času – ostatně, loni se nám jednu podařilo ulovit. Puristé tvrdí, že GTI musíte mít jen s menším motorem o objemu 1.6, díky kterému je vyváženější. Jenže 1.9 zase nabídne lepší dynamiku v přímce, takže to je v konečném důsledku tak trochu plichta a beztak už reálně bude záležet jen na stavu konkrétního nalezeného kusu. Chcete-li vlastnit kus historie a být považován za automobilového labužníka, 205 GTI je jedna z nejlevnějších cest, jak toho dosáhnout.

Volba pro každý den - Ford Focus ST170

ST170 se nikdy nestal hitem a tak trochu leží ve stínu následující verze rychlého Focusu – ST225. Přitom by jeho pozice byla dost možná jiná, kdyby se Ford nerozhodl osadit druhý nejrychlejší Focus první generace tak dlouhými převody, kterými do značné míry otupil naléhavost sto-tří-a-sedmdesátikoňového dvoulitru. Jenže pokud sháníte zábavný kompakt, jež bez problému poslouží i jako vozidlo denní potřeby, jen těžko vyberete něco lepšího, než Focus ST170. Za sto tisíc hravě seženete desetileté auto, které je stejně praktické jako běžný Focus, má solidní komfortní výbavu, ale přitom poskytne ještě suverénnější jízdní projev, než již tak skvěle vyvážené standardní varianty plebejského Fordu. Již zmíněná převodovka sice zapříčiňuje, že subjektivně vnímaná dynamika vás neuvede do mrákot, na druhou stranu však zajistí relativně klidné dálniční přesuny. A pokud by vám nestačilo místo v hatchbacku, můžte sáhnout po kombi.

 

Volná kategorie – Nissan Almera GTI

Nějakou dobu jsme uvažovali, zda si Almera nezaslouží být volbou jezdců místo Clia RS. Její podvozek s překvapivě schopnou zadní nápravou jsme na stránkách autíčkáře už několikrát chválili a její srdce – slavnou SR20DE – také. Jenže v sériovém provedení by Almera na Clio zřejmě nestačila, zejména co se akcelerace a decelerace týče. Čímž však nechceme tvrdit, že 140 koní dvoulitru snad vzbuzuje stejné dojmy plné senility, jako tvary karoserie. Důvod proč si Almera jednoznačně zaslouží být v TOP 5, jsou její dva tajné trumfy. Až vás sériová jednotka omrzí, je tím nejsnadnějším řešením nahradit ji jednou ze sesterských verzí SR20VE (190 koní a spousta otáček) nebo SR20DET (200 koní, turbo a velký potenciál nejen ke smažení předních gum) a společně s dalšími úpravami vytvořit něco podobně rychlého, jako byla třeba tato červená věc z autíčkáře na lovu.

Šílenost pod čarou – Lancia Delta HPE 2.0 HF Turbo

Chtěli byste Deltu Integrale, ale nemáte na ni? Alespoň částečné umlčení požadavků může poskytnout druhá generace Delty ve své vrcholné variantě. Sice ji chybí v názvu ono elektrizující slovo Integrale, nemá ty sexy hranaté tvary a nenabízí ani pohon všech kol, ale slavnou předchůdkyni vám bude připomínat alespoň přeplňovaný dvoulitr pod kapotou. Ten poskytuje 187 koní a 290 Nm, což je suverénně nejvyšší hodnota krouťáku z dnešního výběru. Naštěstí jej mezi přední kola pomáhá rozdělovat visko-spojka. Jak vlastně pohledný hatchback postavený na podvozku Fiatu Tipo jezdí, je však velkou záhadou, protože relevantní informace se na internetu dohledávají velmi těžko a nikdo z nás v Deltě nejel. Takže pro vás máme menší výzvu – kupte si ji a napiště nám o tom! Anebo nás nechte rovnou svézt :-)

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mq
mq
05. března 2015, 10:42
0

Copak přetáčivost je u předokolky nějaká výhoda? Každé auto lze naladit na přetáčivost (slabší stabilizátor dopředu, tužší dozadu atd), ale z nějakého dost dobrého důvodu se to nedělá.

reagovat
De
Deenz
05. března 2015, 11:10
1

Přetáčivost je dobrá všude, problém předokolek je nedotáčivost, pokud je sériově naladěná na přetáčitovost, je to fajn. Ne nadarmo se říká: "Při přetáčivém smyku se bojí posádka, při nedotáčivé řidič." Prostě nedotáčivost je mnohem méně kontrolovatelná a hlavně, není ani trochu zábavná.

VoFi
05. března 2015, 13:28
0

S tím co píše Deenz se dá snad jen souhlasit..

Ap
Apache
05. března 2015, 11:24
0

Ta Delta 16vt by ale nemusela být tak hrozná na stavbu z jiných koncernových dílů, ne? :-)

reagovat
mq
mq
05. března 2015, 13:31
0

Přetáčivost / nedotáčivost je, jestli dříve ztratí grip přední nebo zadní pneumatiky.

Není problem naladit většinu aut, aby byla buď přetáčivá nebo nedotáčivá, bez ohledu na to, kde to má motor a náhon.

Auta se ladí jako nedotáčivá, protože je to pro řidiče intuitivnější. Zadokolky se taky ladí jako nedotáčivé. Akorát jsou těsně na hranici nedotáčivosti a přetáčivosti, takže přidáním plynu jsou na zadní pneu kladeny větší požadavky (o zrychlování) a zadek se urve. Takže lze plynem regulovat přetáčivost / nedotáčivost, což je řidičsky nejzábavnější.

Smysl přetáčivosti u předokolky nechápu. Zadek ustřelí a stejně s tím nic moc nemůžeš dělat, rozšířit stopu. U předokolky trošku povolíš při zatáčení (taky rozšíříš stopu) a celková rychlost je srovnatelná, akorát je to řidičsky předvídatelnější (=nudné).

Teoreticky nejrychlejší by bylo nalazení přesně na hranici přetáčivosti/nedotáčivosti, ale je to trochu zrádné. Auto se tváří, že má v gripu ještě rezervu a najednou se utrhnou přední i zadní kola a je úraz. :)

Ale cílené nalazení na přetáčivost u předokolky mi přijde nesmysl.

reagovat
Vavris Vavrisovic
05. března 2015, 14:18
0

306 bude na limitu určitě také laděna nedotáčivě, to jen díky kinematice zadní nápravy lze pohazovat zádí snadněji, než u konkurence. Samozřejmě, přetáčivost nemá u předokolky valného významu (a vlastně ani u zadokolky ne), ale jak už bylo psáno výše, je to zábavné.

A míru toho, jak moc je které auto na hranici nedotáčivosti/přetáčivosti bych s koncepcí pohonu vůbec nespojoval.

Ch
Charger
05. března 2015, 14:55
0

Ona předokolka naladěná na přetáčivost je hlavně mnohem rychlejší při jízdě na limitu - dá se s ní lépe hrát. S pohonem přední nápravy právě potřebujete, aby vám zatáčel výrazněji i zadek jinak při každém sešlápnutí plynu bojujete v zatáčce s nedotáčivostí.

Ostatně Jean Ragnotti by s vámi prostě nesouhlasil.

me
meqy
05. března 2015, 15:08
0

Charger: Když se nad tím zamyslím, tak pokud se předokolka naladí jako mírně přetáčivá (tzn. rychlost limituje zadek), tak zbyde trošku víc trakce pro přední pneu, která se dá využít např. při výjezdu ze zatáčky. Pořád si ale myslím, že nejrychlejší bude auto nalazené velmi těsně kolem hranice nedotáčivosti/přetáčivosti, kde je celá adheze auta využita naplno. Akorát to pak už vyžaduje velmi dobrého řidiče.

Dobré video :)


Ten přetáčivý setup vypadá, že je trochu rychlejší.

Vavris Vavrisovic
05. března 2015, 15:13
0

Já ti nevim bývalý kolego, mi to Clio na videu příjde ve většině pasáží pořád naladěné mírně nedotáčivě... :-P To že záď pomáhá zatáčet jak zběsilá a při odlehčení/rozhození dělá psí kusy je druhá věc, ale kdyby to jelo po kruhové dráze se zvyšující se rychlostí, tak se imho nejdřív utrhne předek - a tohle přesně jsem myslel tím nedotáčivým naladěním. V tom ostatním s tebou samozřejmě souhlasím :-)

Ch
Charger
05. března 2015, 15:25
0

Ano, přesně tak, mírně přetáčivé naladění je u předokolky přínosem. Důležité je samozřejmě to slovo mírně :)

Vavris: Jo, ale všiml sis jak se s tím snaží Ragnotti ze všech sil bojovat, aby najížděl do zatáček mírně (někdy více) přetáčivě a měl tak plnou kontrolu hlavně nad přední nápravou? :))

PepaSFI
05. března 2015, 18:50
0

myslím že přetáčivý předkový hatch je technicky skoro nesmysl. Znamenalo by to výrazně snížit adhezi na zadku, s výsledkem viz debata o použití slicků na předku a papučí na zadku. Extrémní ukázka jsou ty galoše na gumy co s tím jezdili tu pseudodriftovačku v Autosalonu. Možná zábavný a kdoví co ještě ale jen ne ovladatelný a efektivní. Souhlas s Vavrisem, to Clio je samozřejmě nedotáčivé, ty přetáčivé pasáže musí prostě udělat jezdec. Kdyby to šlo udělat přetáčivé tak aby to k něčemu bylo, určitě by to dělali.

Woyta
05. března 2015, 22:25
0

Nastavit lehce nedotacive a pak si v zatacce hrat z plynem a brzdou. Luxusni pozitek. :)

jaymz
05. března 2015, 18:17
0

Hezké čtení. Momentálně jsem z Almery GTi přestoupil na Clio Sport ph2 a musím říci, že článek je velmi přesný co se těchto dvou aut týká. A poziceza volantem v Cliu? Nic hrozného ani pro vcelku vysoké řidiče.

Jo, a pokud by snad nějaký autíčkař zatoužil po Nissanu, můj je stále k dispozici http://www.sportovnivozy.cz/63969-nissan-almera-gti-valasske-mezirici
Snad nebude nikomu vadit odkaz, jestli ano klidně to odstraňte.

reagovat
Vavris Vavrisovic
05. března 2015, 20:45
0

S tím posazem jsem měl problém nejen já, ale i pár dalších lidí v mém okolí, tak jsem si to dovolil zobecnit. :-) Rozhodně jsem v Cliu měl pocit, že sedím spíš na něm, než v něm...

jaymz
05. března 2015, 21:30
0

Moje první pocity nebyly jiné :)
Zvyknul jsem si ale rychle a už mi to ani nepřijde.

Ad
Adam
06. března 2015, 00:19
0

Tyjo Almera krásná! Jako doplněk k miatě by se mi moc líbila! :)

Vavris Vavrisovic
06. března 2015, 07:12
0

jaymz: Jak se tak dívám na ten avatar, není to Clio z Kroměříže?

jaymz
06. března 2015, 07:45
0

Vavris: Správný postřeh :) Pořád si na to ale úplně nemůžu zvyknout...

Ka
Karbonyl
05. března 2015, 19:22
0

A kde je Civic EK4?

reagovat
ALTARiNi
06. března 2015, 09:29
0

EK4 je hothatch možná tak na honda clubu :D

Ra
Radek
05. března 2015, 20:04
0

Delta je šílený auto s masivním turbo efektem kterej ma tentednci celý auto stáhnout do skarpy. Me na seznamu chybí Fiat Coupe 20vt

reagovat
Vavris Vavrisovic
05. března 2015, 20:45
0

to je Coupe, ne hh :-)

Ad
Adam
06. března 2015, 00:23
0

Oba výše zmíněné Peugeoty jsem vlastnil a oba sem je celkem rychle rozbil, dnes bych si za to nafackoval! :( Oba měli něco do sebe, 205 byla taková punková a nevychovaná, 306 už byla dospělejší ale přesto divoká :)

reagovat
bi
bitner
06. března 2015, 08:20
0

Libi se mi ty krasne retro fotky. Docela by me zajimalo, kde je shanite, pac na netu toho moc neni.

reagovat
Vavris Vavrisovic
06. března 2015, 10:19
0

Googlením :-)

Ma
Marin
06. března 2015, 10:08
0

Mohli udela lepší výběr chybí tam nejslavnejsí hot hatch golf GTI (dedeček všech hot hatchu) uplne vynechali hondu ktera hot hatche staví už od 80 let místo ní je tam jako zastupce japoncu zapomenutá almera 306 s 16 take nic moc zato 205gti a clio rs jsou jasna volba :) ale absence hondy ktera měla víceprvkovou zadní napravu o dost let dřiv než všichni ostatní a taky legendu motory
Vtec mi nejde přez srdce :D

reagovat
Ma
Mauwie Wauwie
07. března 2015, 10:50
0

chybí mi tam trošku předchůdce almery a to sunny gti-r a snad i suzuki swift gti.

reagovat
jaymz
07. března 2015, 12:41
0

Nepleť si GTi a GTi-R, řeč je o hot hatchi do 100 tisíc



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem