Největší svátek všech japonských motoristů se již tradičně uskutečnil minulý víkend na výstavišti Makuhari Messe na okraji Tokia. Proč svátek? Protože právě této události se účastní nejen automobilky se svými koncepty či nejnovějšími modely, ale i tunerské společnosti, které přivezou ukázat své projektové vozy či nabízené díly. Liberty Walk zde například letos představil svůj nejnovější projekt, Lamborghini Miura s pořádným widebody kitem a naprosto ulítlý Nissan Skyline R32 GT-R připomínající éru Kaido úprav, pánové z HKS zase přivezli ukázat křídlo s DRS, takže elektricky ovládaný přítlak známý z vozů Porsche GT3 můžete mít i vy na své Miatě. Pojďme se podívat na to nejzajímavější, co se za minulý víkend v Tokiu představilo.
Legendární kola VS-KF znovu ve výrobě
U tunerů ještě chvilku zůstaneme. Společnost Work vyrábějící velmi povedená kola nejen pro závodní účely znovu uvádí do výroby model VS-KF, jehož výroba byla ukončena v roce 2017. Tyto kola ve VIP stylu, velmi oblíbená u stance komunity, totiž v posledních letech získala na popularitě a jeté sady se prodávají za šestimístné cifry. Znovuuvedení do výroby tak pravděpodobně způsobí mrzení u překupníků, ostatní budou jásat.
Nový model VS-KF# má lehce poupravený design s novou linkou a bude vyráběn, již tradičně, jako třídílné kolo s možností volby barev středového dílu mezi stříbrnou a šedou a límce v několika odstínech bronzové, černé a stříbrné. Velikostně jde vzhledem k poptávce do výroby objednat pouze větší rozměry od 18 do 21 palců. Pokud už si brousíte na novinku zuby, cena zatím nebyla zveřejněna.
Nový život pro zrezlé Corolly i další Toyoty
Dvorní úpravce Toyoty, společnost Tom’s, na autosalonu představila několik novinek pro věrné nadšence do starších Toyot. Tou nejzajímavější je bezesporu představení nabídky nových samotných karoserií pro Corollu AE86, známou nejen díky seriálu Initial D. Ačkoliv nedávno internetem proběhla podobná nabídka z Číny, tamní výrobce podmiňoval koupi hromadným odběrem více než pěti kusů karoserie – což se hodí, pokud máte v plánu louskat jednu Hachi za druhou o svodidla na touge, méně už při případné renovaci stávajícího vozu. Tom’s samozřejmě umí prodat případně pouze jednotlivé kusy, nicméně cena bude zcela jistě vysoká.
Jakožto úpravce motorů, Tom’s představil i zcela nově vyráběné motory, které Toyota již dávno nevyrábí, s navýšeným výkonem. Konkrétně se jedná o motory 4A-GE, známý třeba právě z AE86, 3S-GE z Celicy a MR2 a slavný řadový šestiválec 2JZ, který se nacházel třeba v mk4 Supře. I zde očekávejme mastnou cenovku, ale možnost postavit si zcela od píky svojí vysněnou AE86 s novou kastlí, motorem a doplnit o oblíbené coilovery či aftermarketový lamelový samosvorný diferenciál mi přijde skvělá. Jaké auto byste si takto postavili vy, kdyby byl rozpočet neomezený?
Nové Subaru WRX STI…akorát ne takové, jaké jsme chtěli
Na nové Subaru WRX STI čekají nadšenci již pět let, automobilka ale návrat vysoce výkonné čtyřkolky nejspíše neplánuje. Ačkoliv nově představená verze WRX STI S210 má pod kapotou třísetkoňový přeplňovaný boxer, výkonné šestipístkové brzdy Brembo schované pod lehkými koly od BBS a uvnitř karbonové sedačky připomínající Recaro Podium CF (které jsou třeba v Supře Final Edition), přenos výkonu na všechna čtyři kola obstarává…CVT převodovka Lineartronic.
Údajně došlo tedy k přeprogramování řídící jednotky převodovky tak, aby lépe reagovala na pokyny řidiče, ale manuální převodovka by byla v takovém voze zcela jistě vhodnější. Přepracování se nevyhly ani elektronicky řízené tlumiče a uložení stabilizátoru pro lepší chování v zatáčkách. Výroba novinky je omezena na pouhých 500 kusů a je určena pouze pro japonský trh, my tak můžeme pouze doufat, že opravdového STI s manuální převodovkou se jednou dočkáme znovu i u nás.
Mazda představila výkonnější verzi MX-5
Hirošimská Mazda představila první model sportovního oddělení Spirit Racing, který přináší Mazdě MX-5 vyšší výkon díky znalostem, které inženýři nabyli během závodů Super Taikyu. Novinka se nazývá Mazda Spirit Racing Roadster 12R, oproti standardní MX-5 s dvoulitrem Skyactiv nabízí výkon rovných 200 koní díky úpravám vačkové hřídele, hlavy i výfuku. Navíc dostává kovaná kola od Rays, pevnější rozpěru přední nápravy, speciální bodykit, skořepinové sedačky a další úpravy, podvozku se však úpravy nedotkly.
Cena se pohybuje zhruba na dvojnásobku základní jedna-pětky, v našich podmínkách bychom se tedy bavili o voze za více než 1,6 milionu korun – a to je za Miatu poměrně dost peněz. Trápit nás to samozřejmě nemusí, jde o limitovanou edici pouhých 200 kusů a je dostupná pouze pro japonský trh.
Toyota představila koncept GR Yaris s motorem uprostřed
Ani Toyota nespala na vavřínech. Minulý rok nám na témže místě představila faceliftovaný GR Yaris a tentokrát před námi stojí speciální koncept GR Yaris M. Toyota zahodila tříválec a namísto kufru namontovala nový dvoulitrový čtyřválec s interním označením G20E. O něm zatím příliš nevíme, je stále ve vývoji (proslýchají se pouze nepotvrzené informace o výkonu okolo čtyřset koní), nevíme ani, zda má Yaris stále pohon všech kol či pouze těch vzadu. Víme pouze, že Toyota plánuje s prototypem závodit v šampionátu Super Taikyu a sbírat zkušenosti s vývojem vozů s motorem uprostřed.
Nedávno totiž automobilka potvrdila, že vyvíjí nové modely GR, které doplní GR Yaris i GR86. Mezi nimi by mohl být nástupce Toyoty MR2, která měla vždy právě motor uprostřed. Vývoj nejspíš nebude úplně na začátku, pokud se Toyota takto veřejně ukazuje se zbrusu novým motorem a ještě k tomu ve voze, které nejspíše slouží jako testovací mula pro vývoj novinky. Máme se nejspíše na co těšit!
Nejzábavnější elektromobil na trhu, nyní v limitované edici Drift King
Hyundai Ioniq 5 N je jedním z nejzábavnějších elektromobilů, které si dnes můžete pořídit. Umí jezdit stopu, umí driftovat, ale i normální cestu do práce. Korejci se však pustili do spolupráce s Drift Kingem, Keiichim Tsuchiyou, který proslul jako propagátor driftování a zasloužil se o uznání driftu jakožto motoristického sportu. Co tedy speciální edice elektrického eNka, která ze spolupráce vychází, nabídne navíc?
Ioniq 5 N dostal nová kovaná kola o velikosti 21 palců, která šetří takřka 11 kilogramů neodpružené hmotnosti, posílené brzdy se šestipístkovými třmeny a zejména tvrdší pružiny od H&R, které snižují světlou výšku o 15 mm. Navíc je speciální edice ověšena karbonovým bodykitem s větším předním splitterem, bočními prahy, výraznějším difuzorem a samozřejmě i pořádným křídlem. Takto upravený Ioniq by měl při rychlosti 140 km/h generovat navíc až 93 kg přítlaku. Více výkonu naštěstí netřeba, v tomto ohledu zůstává vše při starém.