načítám data...

Autíčkářův týden: Tokijský autosalon, špatná sázka a konec dalšího osmiválce

14. ledna 2024, 11:12 6 komentářů Marek Brunner Novinky

Ty nejzajímavější zprávy ze světa aut za první dva týdny roku najednou.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Tento víkend probíhající Tokyo Auto Salon přinesl mnoho nových konceptů i verzí současných modelů mířících do prodeje. Nebudeme však mluvit o rychle se tvářících elektromobilech, jako je Ariya Nismo nebo dvouspojlerový Lexus RZ 450e F Sport pro japonský trh, ani o šílenostech tamních tunerů. Z Japonska přicházejí i zajímavější novinky pro náš trh. 

Hertz prodává třetinu své flotily elektromobilů

Zdroj: Reuters

Abychom vůbec mohli mluvit o tom, proč Hertz vyprodává svou flotilu elektromobilů, vraťme se zpět do roku 2020, na začátek pandemie. Ani jedna z největších autopůjčoven se nevyhnula problémům plynoucím z takřka nulové poptávky a v květnu 2020 oznamuje bankrot. Po následující restrukturalizaci nový CEO Mark Fields v říjnu 2021 oznamuje, že Hertz povede EV revoluci mezi půjčovnami a nakoupí sto tisíc vozů Tesla, následně 65 tisíc elektromobilů od Polestaru a do konce roku 2024 budou čtvrtinu vozového parku (ke konci roku 2022 548 700 aut) tvořit elektrické vozy. Hezké plány, ale jak už to bývá, co si naplánujete, většinou nevyjde. 

Flotila půjčoven se začala plnit elektromobily, ale zákazníci o ně nejevili až tak velký zájem. Hertz dokonce nabízel i testovací jízdy, aby zákazníky přesvědčil, proč si příště půjčit Teslu. Většina flotily však byla nasmlouvána Uberem pro ridesharingové partnery za cenu srovnatelnou s běžným spalovacím vozem (zhruba 43 vs 75-90 dolarů na den). 

Zdroj: General Motors

Jak všichni víme, nejrychlejší auto je to z půjčovny. A kdo jezdí rychle, ten bourá. Opravy elektromobilů po nehodě bývají často cenově náročnější než u tradiční Camry/Polo/dosaďte si libovolný přepravník z půjčovny, navíc dostupnost dílů a servisu Tesly je v USA trochu náročnější. K tomu za poslední rok ojeté elektromobily, zejména Tesly, zažívají velké propady hodnoty, a tak dává větší smysl část flotily prodat a nahradit jí tím, co zákazníci chtějí. 

Porsche Taycan na Nürburgringu

Zdroj: Porsche

Některé elektromobily končí, některé zas doslova letí. Dosud nepředstavený facelift Taycanu přinese i novou vrcholnou specifikaci a podle nového rekordu stanoveného na Nordschleife se máme na co těšit. Předprodukční vůz s továrním řidičem za volantem obkroužil 20,8 kilometru dlouhé Zelené peklo za pouhých 7:07,55, o 26 vteřin rychleji než aktuální Taycan, ale hlavně o 18 vteřin rychleji než Tesla Model S Plaid. Nebude z něj sice nejrychlejší elektromobil v Pekle, toto prvenství patří o dvě vteřiny rychlejšímu Rimacu Nevera, ale prvenství nejrychlejšího sedanu mu připadá.

Můžeme se dohadovat o tom, jak zbytečné v reálném světě tyto kousky a časy jsou, nicméně marketingový význam je jasný a poměřování pindíků časů se sousedem prodává. Čísla neočůráme - Taycan je aktuálně rychlejší než Huracán Performante, předchozí generace 911 GT3 ztrácí pět vteřin a 918 Spyder, pouze deset let starý hypersport, ztrácí šest vteřin. 

Dodge Durango se loučí s legendárním osmiválcem

Zdroj: Stellantis

Konec Chargeru a Challengeru minulý rok oslavila značka několika limitovanými edicemi a také Durango se s osmiválcem Hemi rozloučí stylově. Několik limitovaných edic Last Call v průběhu letošního roku značka rozdělí mezi verze SRT 392 a SRT Hellcat, jako první přichází s edicí SRT 392 AlcHEMI. Pod kapotu zamíří 6,4 litrový osmiválec s atmosférickým plněním a výkonem 485 koní, hlavní změny budou však kosmetického rázu. Velké Brembo brzdové třmeny ve žluté barvě zakryjí kovaná kola, vnitřek vozu oživí žluté prošívání a palubní desku dekor v podobě kovaného karbonu. Limitka bude vyrobena ve čtyřech barvách (černá, dvě šedé a bílá), z toho v každé barvě bude 250 vozů. 

Zdroj: Stellantis

Legendární Hemi tak vyklidí prostor novým přeplňovaným řadovým šestiválcům Hurricane, které již pro modelový rok 2025 nahradily osmiválce pod kapotou pickupů RAM 1500. Osmiválcové Durango nám ale bude navždycky chybět svým geniálním projevem a pohodovým zrychlením bez pocitu týrání a vytáčení motoru k omezovači. 

Playstation a Honda přivážejí svůj koncept elektrického sedanu

Zdroj: Afeela

Minulý rok na veletrhu elektroniky CES svět překvapila Honda a Playstation kooperací na vznikající značce Afeela, která má přivézt na silnice nové elektromobily. Jako první má přijet sedan v roce 2026. Letošní verze konceptu přichází o digitální zpětná zrcátka, ale konečně přináší technické specifikace vozu. Na každé nápravě se nachází elektromotor s výkonem 241 koní, oba pohání baterie o velikosti 91 kWh, dojezd je stále neznámý. Zajímavější je však rychlost dobíjení 150 kW na DC stanici, napovídající použití 400 V architektury vozu. Nemohu se ubránit pocitu, že vůz bude v roce 2026 již s touto specifikací technicky mírně zastaralý – dnes jde takřka o průměrnou hodnotu, ale v EV světě je každý rok skok takřka o pět let. První objednávky plánuje Afeela přijímat od roku 2025, ale pokud jste již nyní nedočkaví na svezení s tímto elektrickým sedanem, během letošního roku bude přidán jako update do Gran Turismo 7. 

Toyota představuje facelift pro GR Yaris

Zdroj: Toyota

Oblíbený GR Yaris, původně homologační speciál s limitovanou výrobou, nakonec zvýšenou pro uspokojení vysoké poptávky, obdržel nejen kosmetický facelift. V dnešní době unikátní hot hatch dostal výkon navýšený na 280 koní a možnost volby automatické převodovky, spolu s novým interiérem a lehkým omlazením exteriéru. Interiér má nové pracoviště orientované na řidiče s lepším rozložením ovládacích prvků, ale důležitější je z mého pohledu snížení sedačky řidiče o 25 mm pro lepší posez za volantem. Venku prozradí facelift zejména detaily v podobě sdružených zadních světel, otvor v zadní části snižující aerodynamický odpor pod vozem a tím i lepší jízdní vlastnosti, nový přední nárazník a další drobnosti. GR Yaris bude v Evropě nově nabízen pouze ve verzi Circuit se samosvornými diferenciály na obou nápravách, dodatečným chlazením a rozprašovačem vody pro mezichladič. 

Zdroj: Toyota

Tříválec pod kapotou dostal nejen nově naladěnou jednotku, ale i odolnější komponenty, například lepší ventilový rozvod, nové lehké písty nebo materiál výfukových ventilů, proběhlo také zvýšení tlaku vstřikování paliva. Karoserie je nyní ještě tužší díky většímu počtu bodových svárů, ale nezapomnělo se ani na vylepšení podvozku.
Největší změnou je však přidání možnosti osmistupňové automatické převodovky, která umí předvídat nutnost řazení pomocí sledování brzdového a plynového pedálu. Přidáním dvou stupňů také dochází k možnosti zkrácení převodových stupňů, díky čemuž došlo ke zlepšení odstupňování převodů. 

Zdroj: Toyota

Zdroje: CNN, CNBC, Porsche, Dodge, Afeela, Toyota

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
14. ledna 2024, 18:52
3

Ten nasranej Yarda je uplne super :-)

reagovat
Zajda
15. ledna 2024, 12:25
0

Až na tu palubku z kamionu. I tak jde o pokrok proti předchozí konfiguraci, s displejem trčícím ke zpětnému zrcátku :-)

MB
MBMB
15. ledna 2024, 13:35
-2

Spíš naopak, zrcátkem trčícím až k obrazovce. Ta obrazovka do výhledu nijak nezasahovala. Naštěstí to zrcátko už je teď mnohem výš. Každopádně tak to dopadá když lidi volají po obrazovce zakomponované do palubní desky. Tady vidí, jaký by to byl hnus.

Marek Brunner
15. ledna 2024, 18:36
0

tak to já jsem asi v té menšině, které se to takhle líbí víc než vytrčenej tablet z palubky. Ale podle většiny redakce nemám vkus, takže ten hejt keyboard warriorů na to chápu.

Jakub Pospíšil
15. ledna 2024, 19:13
1

Mára vkus má a je to dobrý. Co byste chtěli. To auto se prodává v půlce dvacátých let, ne v devadesátkách. Ten "kokpit" na rovný stěně vypadá náhodou parádně, nejsem si jistý jen tím velkým konektorem zapalovače vedle řadičky.
-
Komentář upraven 15. 1. 2024, 19:15:50

sheogh
16. ledna 2024, 14:45
0

Me se teda taky libi takhle, vypada prave celkem dospele



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet CK1500 Cheyenne 1989
Chevrolet CK1500 Cheyenne

1989 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem