Moderní rozpoznávací technologie, radary a jízdní asistenční systémy v autech udělaly za posledních několik let obrovský pokrok. Nouzové brždění, adaptivní tempomaty a automatické udržování v jízdním pruhu už se dostává i do levnějších aut a některé tyto systémy fungují skutečně dobře. Výzkumná centra po celém světě úsilovně pracují na čím dál sofistikovanějších systémech rozpoznání všech účastníků silničního provozu.
Většina těchto rozpoznávacích systémů funguje ve vývojových střediscích se stoprocentní přesností. Typizované situace a “ideální” ulice vytvořené za zdmi testovacích center se ale zásadně liší od reálného provozu. O tom jsme se přesvědčili v minulosti již několikrát. Vědci z GIT (Georgia Institute of Technology) si tentokrát vzali na paškál osm systémů rozpoznávání chodců a podrobili je důkladnému testování. Jejich studie zveřejněná zde odhaluje celkem zásadní problém.
Umělá inteligence má totiž ve všech testovaných případech problém s rozeznávání chodců s tmavší barvou kůže – konkrétně s odstínem 4-6 podle Fitzpatrickovy škály. Téměř stoprocentní spolehlivost, jež byla testována v laboratorních podmínkách, se po přidání vzorku “tmavších” chodců rázem snížila o pět procent. V praxi to znamená, že v “namíchané” společnosti by autonomní vůz nedetekoval jednoho z dvaceti kolemjdoucích – a vždy se jednalo o chodce tmavší kůže. 
Vědci z GIT sice navrhují i několik možností upgradu, který by mohl problém zčásti eliminovat, jeho spolehlivé řešení je ale stále zatím v nedohlednu. Tato studie znovu dokazuje, že systémy autonomního řízení před sebou mají ještě velmi dlouhou cestu, než budou skutečně spolehlivé a použitelné. A v dnešní veskrze korektní společnosti působí i tak trochu komicky.






Testeuros
6. 3. 2019, 11:48Tohle je neskutečně ironické v době, kdy se na západě hledí na politickou korektnost jako na něco, co musí za všech okolností fungovat. Na druhou stranu kdyby byly tyto systému vypuštěny teď, v tuhle chvíli na silnici, možná by to dokázalo vyřešit jistou sociální problematiku, se kterou se "Czechia" potýká.
Komin
6. 3. 2019, 12:03hmm...
BubaaCZek
6. 3. 2019, 13:27Sorry mi to neda a pouziju cast vaseho wordingu:
Ono by stacilo nechat to byt a proste to spustit. Pak by to samo "mohlo problem z casti eliminovat" :)
Testeuros
6. 3. 2019, 15:31No jo, to je tak, když to píšu rozespalý ráno a ještě k tomu na telefonu, který si s korekcí žije téměř vlastním životem.
beastar
6. 3. 2019, 13:41To je zase tenhlecten rasismus a xenofóbie! Na základě toho by se to mělo zakázat. Limituje to tmavší spoluobčany při přecházení silnice.
martinw
6. 3. 2019, 14:15tak jeste musi zapracovat "Low contrast between a subject and its background may affect the recognition performance of that subject"
a muzu se zeptat jestli uz Volvo vyresilo ty klokany v australii ? :D
https://www.theguardian.com/technology/2017/jul/01/volvo-admits-its-self-driving-cars-are-confused-by-kangaroos
Woyta
7. 3. 2019, 02:27Renaultu se ted povedla prezentace automatickeho brzdeni kdyz sundal peleton zavodniku hned na startu. Pak uz radeji jeli starym hlouupym autem. http://www.autoforum.cz/zajimavosti/uz-i-cykliste-tvrde-okusili-co-vsechno-vam-dnes-nedovoli-delat-moderni-auta/
martinw
7. 3. 2019, 10:21No vidite jeden holub co vam vlitne na dalnici do cesty a razem mate auto za vama v kufru ani nevite jak
M
7. 3. 2019, 17:49Cely research GITu a nasledna interpretacia napr.aj tu, je kktina, sorry. Na rozlisovanie objektov sa pouzivaju rozne techlogoie a napr. s laserom (solid state lidar alebo laser scanner) su problemy s detekciou objektov uplne ine, nateraz najlepsie systemy funguju na kobinovanych technolgiach (laser, kamera, radar, ultrazvuk).
Navyse dynamima vyvaje je obrvovska a ked sa dostene nieco do ruk tretej strany (napr.nejakehko GITu), tak skusaju nieco, co je uz tak 2 roky zastarale...
-
Komentář upraven 7. 3. 2019, 17:59:05
Fandatik
9. 3. 2019, 05:52Nech nás prosím doufat, že toto je vlastnost nikoliv chyba. A bude v dalších iteracích pokračovat
M
9. 3. 2019, 11:28:)
Tak ono to este dlho nebude fungovat spolahlivo, to je iste