načítám data...

Subjektivní problémy objektivních hodnocení

26. července 2020, 18:30 23 komentářů Jan Machač Editorial

Určitě se vám to stalo taky. Přečtete si článek o svém vlastním autě a to, co na něm milujete, vůbec není zmíněno. Zlý redaktor dokonce najde chyby...

zobrazit celou galeriiEditorial: Subjektivní problémy objektivních hodnocení

K napsání tohoto textu mne nakoplo testování Upu GTI a mé setkání s Vavrisem. On z toho po  deseti minutách vylezl a tvářil se kysele, protože mu to přišlo gumové a málo hravé. S hravostí měl pravdu, ale co myslel tou gumovostí? Uvědomil jsem si, že ač máme auta rádi, furt o nich kecáme a jsme chytří až za roh, jednoduše to každý vidíme trošku jinak.

A není to náhoda. Zamyslel jsem se tedy a rozhodl se sepsat pár postřehů nad třemi tématy, která asi nevnímám zrovna "většinově".

Pozice pedálů

Nejsem žádný rallyový jezdec a neodmítám automatickou převodovku. Přesto jsem se po letech naučil meziplyny "pata špička" a v každém autě si to alespoň jednou vyzkouším. Ale abych třeba v Upu nadával na to, že pedály jsou nastavené pro sezení "jako na míse", je přeci zbytečné. Je to malé auto a nevadí mi to. Tak. Pozici pedálů nehodnotím, pokud není úplně blbě.

Cit ve volantu

Ano, Citroen AX s neposilovaným hřebenovým řízením klepe volantem podle toho, co se pod uzoučkými pneumatikami děje, a je to zábavné. Neříkám, že volant ve sportovním autě by měl být setrvačník připomínajícím kormidlem jako ve starých amerikách, ale bohužel nejsem takový machr, abych mohl srovnat řízení v GT86 a Supře. Jasně že poznám pomalé řízení. To se pozná tak, že se smyk nechytí, a pak se vyplňuje papír o škodní události. A také poznám rozstřelenou geometrii v kombinaci s přemotivovaným elektrickým posilovačem, kdy se dostaví takový ten pocit, jako by vám v půlce zatáčky uhnila tyč řízení a vy se stali pasažérem. Ale abych mohl bez pochyb tvrdit, že je řízení Supry lepší, než řízení GT86? Tak na to si netroufám…

Ostatně pořádné auto se stejně řídí očima a zadkem. Pokud nevíte, co auto na následujících pár desítkách metrů udělá a potřebujete k tomu "cit v řízení", pak jste nebezpeční nejen sobě, ale hlavně okolí. K pláči mne dojímají bajky o tom, jak někteří "přesně cítí ve volantu, kolik adheze pod předními koly ještě mají". Pokud to cítíte až ve volantu, no jako… Není to pozdě? Pochopím to na závodním okruhu s homogenním povrchem, ale blábolit takhle o jízdě po okresce si dávám do hrníčku s popiskem "v časopise psali a tak to má být".

Ohledně volantu je dle mého nejdůležitější dobrá geometrie, vyvážený odpor a absence demence. Ostatně je to právě převod řízení, který prodával Alfy jako "sportovní vozy", i když od té doby, co začali vyrábět předohrabky, šlo spíše o klišé než fakt a originálního na těch autech bylo jen málo. A je to právě rozumný odpor a přesnost, kdy se za volantem nekroutí žádné poddimenzované prvky přední nápravy, co vám dodá jistotu. Je to ta síla, která vám říká, že auto už se škube, a která se vám sama snaží srovnat volant tak, abyste zase jeli rovně. Je to ten fakt, že když pošlete Stinger nebo Supru bokem jako kretén, tak pak vlastně jen mírným tlakem na volant regulujete míru kreténství. Dobrý volant se nedrží jako kufr s milionem dolarů, dobrý volant a dobré řízení vám dodá tolik jistoty, že si prostě rozhodíte auto a můžete jej pustit, protože je předvídatelný, dobře naladěný a vy víte, že řídit něco "hodně" znamená akorát tak nevědět, co se děje. A nic z toho, co popisuju vám neřekne o podkladu nic. Protože – a to se budu opakovat – osahávat si to, po čem jedu až v momentě, kdy po tom jedu, je nejen o ústa, ale zejména o hubu.

Točivé motory a opojnost turbolagu

Začněme tou opojností. I 90 koní v raných TDI připadalo všem okolo spíše jako 900. Proč? Motor se nemusel vytáčet, jistě, ale já mám teorii zcela jinou: Prodleva roztočení turba, ostrý přechod mezi otáčkami, kde to skoro nefunguje, a otáčkami, kde začne foukat maximálně, to vše způsobilo jediné: Pod plynem se rodila síla bez nutnosti na něj více tlačit. A podvědomě mi to dělá radost dodnes. Přiznávám se veřejně, že si vždy musím dát záležet, abych nepodlehl tomuto levnému triku a nedostal se mimo realitu jen díky tomu, že mi se mi auto nafouklo a já z toho mám radost.

Ale točivé motory? Skazky o tom, že "moje Honda točí 7500, což znamená, že má více využitelných otáček" jsou pro mou matematikou postiženou mysl něco jako červený hadr na býka. Roztočený motor vyjící árie do okolí je jistě sympatická věc, ale prosím, uvědomme si, že stejně jako absolutní číslo točivého momentu, tak i maximální možné otáčky nám o charakteru motoru řeknou asi stejně jako loňská předpověď počasí. Jde o to, jak vypadá křivka točivého momentu skrz spektrum otáček. A zkusme se také zamyslet nad tím, že když má motor "ideální” otáčky mezi třemi a čtyřmi tisíci, je to čtvrtina těch "využitelných" otáček. Pokud budete mít radost pouze mezi sedmi a osmi, jedná se už jen o osminu. Paradoxně se tedy dá polemizovat nad tím, jestli Atego se zeleným polem na otáčkoměru mezi 1500 a 2500 otáčkami nemá náhodou pružnější motor než nějaká opěvovaná točivá věc.

Ale abych jen nedštil síru, točivý motůrek v Hondě Jazz mne uchvátil natolik, že jsem o něm mluvil ještě dva týdny. Je charakterní, zábavný a vůbec k zulíbání. Jen si nepleťme charisma s exaktními čísly a jejich souvislostmi.

Mít něco rád jen proto, že se vám to líbí, stačí. Není třeba se snažit zuřivě ohýbat fyziku…

Nakonec jde právě o ty pocity, které hledáme v autech. A ty pocity se Vám vždy snažím popsat, ale jak naznačují ty tři myšlenky nahoře, ne vždy spolu asi budeme souhlasit…

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sheogh
26. července 2020, 21:39
0

Parada :-) Zvlast s poslednim souhlas :-) Co se volantu tyce, jak pises geo a hlavne zadny vule :-) Docela rad mam promennej ucinek posilovace a “riditka” a. k. a. ten prostor na chyceni ve vodorovne ose volantu :-)))

reagovat
Ca
Cartman
26. července 2020, 22:04
-1

No nevim nevim. Pokud redaktor Autickare pise napriklad o Volvu tak hleda chyby pouze tezko :-)

reagovat
Jan Machač
26. července 2020, 22:36
0

Ono jsou totiz ta auta vzhledem k cene fakt dobra... Jak se k te cene doslo je jina otazka ;-)

Breakthru
26. července 2020, 23:22
0

Ten článek končí v polovině nebo už na začátku? Jinak popsány nešvary dnešních odborníků na auta. Těch rádoby....svoje auta znám, vím co a jak je udělaný, geometrii si dělám sám....mám supr starou naftu a stejně tak točivý mrchy, kterejm jsem přišel na chuť...nevím jak se která činnost jmenuje, blbnu na cit, protože jsem magor a baví mě to...nerozumím potřebě mezi lidi vypouštět odborný výrazy, do kterejch má styl jízdy často daleko :D

reagovat
HansS
27. července 2020, 09:50
0

Pěkný článek, ale hlavně odstavec o řízení a hledání adheze... Ten mi úplně mluví z duše.

reagovat
Blix
29. července 2020, 11:58
0

Nevím jestli je to úplně k tématu - často čtu v testech starších aut (legend) jak tohle auto má tupější řízení, tohle přesné, tohle nepřesné atd. přitom z pěti aut co jsem osobně vlastnil, jsem měl problém s řízením na třech a čtvrtému "jen" teklo.

Opěvované Saxo mělo opravdu vynikající pocit z řízení až jednoho dne ztupělo a přestalo se vracet lehce na střed jako předtím, ale jen nějak kolem. Alfa 156 měla krásně rychlé a lehce jdoucí řízení ale pokud se volant nechal stranou nevracelo se a pomalu bylo schopné jezdit kruháče bez ruk. NA MX5 fungovalo parádně než se pokaždé ohřálo od motoru a ztratilo střed, jako test jsem z něj vypustil kapalinu a odpojil hadice (depower) ale dělo se to stejně.

Ve všech případech pomohla výměna celého hřebenu za jiný a je to cajk, ale většina lidí si nestěžovalo ani když bylo zkažené. Přitom z volantu nešlo poznat kdy auto jede rovně. Nezažít tu změnu a stavy taky si řeknu že to je prostě tupý.

reagovat
St
StepanB
30. července 2020, 07:05
0

A hele, nejsou to pedály warťase?

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Camaro LT 1975
Chevrolet Camaro LT

1975 rok výroby
170 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe  1996
Chevrolet Tahoe

1996 rok výroby
180 koní výkon
6 473 ccm objem

Cadillac Eldorado  1976
Cadillac Eldorado

1976 rok výroby
230 koní výkon
6 999 ccm objem

Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4 2000
Ford F150 Ford F-150 5.4 V8 LPG 4x4

2000 rok výroby
270 koní výkon
5 400 ccm objem

Cadillac Brougham ď Elegance 1988
Cadillac Brougham ď Elegance

1988 rok výroby
142 koní výkon
5 000 ccm objem