načítám data...

Staví nám rozvážkové služby dopravu ve městě naruby?

16. ledna 2022, 20:05 9 komentářů Jan Machač Editorial

Čím dál více potkávám a používám rozvážkové služby, tím víc uvažuji nad tím, jestli dávají ve městě smysl.

zobrazit celou galeriiFoto:   archiv

Dovolte mi zabrousit tam, kde nemám co dělat. Dovolte mi zafušovat do řemesla ekonomům, kapitánům průmyslu a urbanistům. Mám totiž to stěstí, že bydlím uprostřed ulice Evropské, která spojuje Prahu 6 a potažmo celé centrum, s letištěm a městy směrem na Kladno. Provoz je zde tedy dost atypický. Mezi dlouhými autobusy se proplétají maminky v SUV, které prohánějí letištní taxíky a uprostřed toho všeho tramvaje a semtam pan prezident.

Asi ne náhodou je pak nahoře u Šárky pumpa na CNG. Takže se nám do toho našeho provozu motají Rohlíci, kteří se tam jezdí nafukovat. A jsou jich mračna. Plus si v poslední době všímám, že řvavě barevné termoboxy různých daných jídel se povalují i v kufrech aut, která vypadají civilně. A to mě přivedlo k zamyšlení.

Když pominu ekonomickou stránku věci – tedy, jestli se tím dá vydělat a jestli má smysl si za to platit – tak mi vlastně došlo, že rozvážením nákupů a jídel jsme v podstatě asi vygenerovali stejný provoz, jako by si ti lidičkové zajeli autem nakoupit a pak na večeři. Jen jsme odstranili problém s parkováním. Jistě, ty cesty mohou být optimalizované, takže se nějaké kilometry ušetří, ale nemáme monopol, firem je hodně, a zákazníci nároční. Zázraky nečekejme.

Jistě, firmy jako Rohlík rozhodně nejezdí s jedním nákupem a jejich provoz je optimalizován na kost. Auta se nepoflakují před supermarketem, ale někde hezky šup šup za městem do nich někdo něco nahází a zase zpět, rozvést dalších X nákupů. Jenže dojít si nakoupit za roh nevygeneruje auto ani jedno.

foto: Wikimedia Commons, autor A7036

Přišlo mi to trošku smutné. Pro lidi jsme vybudovali hromadnou dopravu, nadále se do ní hodně investuje, abychom namotivovali řidiče nechat auto doma, a pak dopřejeme své večeři taxík a říkáme tomu pokrok? Nechápejte mě špatně, hustá síť pravidelných spojů hromadné dopravy je věc za kterou jsem velmi vděčný a dle mého by těch spojů mohlo být klidně více. Zarazil mě ten nepoměr.

Navíc uvyklý stereotypů z amerických filmů, představoval jsem si rozvážky na prckoletech s minimální spotřebou, ale tady nám to vozí Sharany a podobné věci. Tady nejde o mladýho kluka na kole, který vám doveze nudle ze stánku na rohu až ke dveřím, tady jede večeře klidně z Karlína do Vokovic. Vím to, objednávám to já. Často přijede malý městochod, ale vůbec není vyjímkou, když se přiřítí nějaký běžný rodinný vůz s někým, kdo nevypadá na mladýho kluka na brigádě.

A všude čtu, že tyhle rozvážkové služby rostou a objem jejich přepravy bobtná. Čím víc dopravy, tím víc se dá zoptimalizovat, ale pořád se bavíme o kusových rozvážkách. 

Nebyla náhodou výhoda bydlení ve městě o tom, že mám všechno po ruce a nemusím jako na vesnici čekat na novodobou pojízdnou prodejnu? Jsem dalek toho, abych kritizoval líné lidi za objednávání si věcí až před dveře, ale říkám si pak, že z těch výhod bydlení ve městě pak už jen zbude bitka o prostor a dostupnější MHD. 

Znamená to tedy, že se budou zase města roztahovat do šířky? Zvykneme si na to, že vše doveze kurýr a všude se dostaneme taxíkem, takže začneme žít jako Američané, nebo to může mít i nějaká negativa?

Netuším. Vím ale, že Vokovice jako čtvrť má snad jen dva obchody s potravinami a oba vypadají, že spíš jen přežívají. Velké nákupy se vozí přímo před dveře a když nikdo nenakupuje ve velkém a sortiment se netočí, nemůže být dostatečně široký a lidé si ty věci raději objednají. Opakujte do nekonečna. U restaurací těžko situaci hodnotit, protože Covid, ale pochybuji, že se jich to nějak dotkne.

A pokud se budou města roztahovat do šířky, jak zajistíme tu MHD, která nám dala prostor na silnicích pro naše rozvážkové služby?

Co vy na to?

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Be
Beran
16. ledna 2022, 22:10
1

Vyhoda zivota ve meste oproti vesnici neni dostupnejsi, ale aspon nejake MHD.
Na vesnici nemit auto a zaspat znamena prijit pozde misto cekani 10 minut na dalsi spoj ve meste.

reagovat
PB
18. ledna 2022, 11:41
1

No coz na normalni vesnici, tam aspon byva nejaka zakladni infrastruktura, ale v takovych smoulovych sidlistich na lezato, nekde v polich na pul ceste mezi Prahou a Plzni, tam je clovek teprve v pasti:))

Sa
Sato
17. ledna 2022, 00:01
0

No imho v amerike ta automobilova kultura nevznikla preto, ze su pologramotny a nedokazu spravit mhd. Stredna trieda tam bola proste bohatsia, mesta novsie, nezviazane priestorovymi problemami a vyhralo to pohodlnejsie (lepsie).

reagovat
vojtacz
17. ledna 2022, 07:55
3

Mno zrovna Rohlík/Košík a další rozvozci potravin mi přijdou jako nejmenší problém. Navíc to i poměrně dobře řeší situaci starých lidí, kteří si prostě do krámu nedojdou a to ho můžou mít pár metrů od domu. Z vlastní zkušenosti to pozoruju u starší a špatně pohyblivé sousedky - auto jí přiveze nákup až do domu a problém vyřešen.

Co mě však vyloženě sere je dámejídlo a jejich kohorta řidičů s mokrým řidičákem, nula zkušenostma a přerostlým egem. Tam je i ten vozovej park celkem bizarní, citigo chápu a do města dává smysl, ovšem v poslední době jezdí vlastně čímkoliv. Takže klidně i vylágrovanou naftou.

reagovat
sheogh
17. ledna 2022, 12:28
1

Presne, damejidlo i wolt, jezdi jak kokoti... A nejakej mesic zpatky prijela holka s citigo, klasika bily s logem a zatavila u baraku se strasnym pazvukem. Tak jsem se ji ptal co to a pry ze ono to dela porad a navic nebrzdi (zrejme nebyly uz nekde chybely desticky). Rikam ji, at zavola na dispecink a nejezdi s tim... no pry ma jeste jidlo co musi dovezt, tak asi az potom.. no. omg

Slower
17. ledna 2022, 09:19
1

Tak s tim tvym nazorem nejsi uplne osamocen.
Velmi podobnou myslenku jsem pred par lety cetl tady https://denikn.cz/161905/samoriditelna-auta-ucpou-ulice-mest-jeste-vic-nez-ta-soucasna-stejny-efekt-maji-sluzby-jako-uber-varuje-expert/ .
A minimalne k zamysleni dobre.

reagovat
fortress
17. ledna 2022, 18:57
3

V době pandemie pranýřovat dovozy nebudu, ale co mě u mých vrstevníků štve víc je že si neumí uvařit a spoléhají právě na tyhle "dámejídla". Nicméně jsem ten poslední který by někomu kázal co má dělat. Pokud to není životaschopné a nemá to ekonomický smysl ať to zanikne. Ale regulací a montování se do života někomu už dnes v Evropě máme dost.

reagovat
PB
18. ledna 2022, 11:38
1

Pokud jsem v CR, bydlim na Smichove - presneji u malostranskeho hrbitova: to je - vzhledem k blizkosti Andela - jedna z oblasti nejlepe pokrytych verejnou dopravou v Praze (a potazmo v CR). Kdyz se zamyslim, kterak se moje hromadne-dopravni navyky zmenily po prichodu Uberu - a tedy se zvysenim jednoduchosti privolani taxiku a rozhodnuti, jaky zpusob dopravy pro danou cestu pouziju, rekl bych, ze Uber pro mne funguje v ramci dvou hlavnich potreb: 1.) doprava na/z letiste, 2.) nocni svoz opilcu. V prubehu dne pro pohyb v ramci mesta mi neprijde taxi moc efektivni a zvlaste u nejakych nestandartnich lokaci je predevsim vyzvedavani pomerne opruz. Clovek navic pomerne hodne plati a zaroven si vychutna veskere zacpy a radosti automobilismu ve meste. Sebehnout na zastavku a svezt se mestskou bez potreby cekani, privolavani auta, propletani se mestem a platbou v urovni celodennich listu je uspokojivejsi. Od doby co existuji modre zony se snazim nejezdit do Prahy autem a tudiz pouzivam taxi pokud mam nejaka vetsi zavazadla - jinak to nema myslim moc cenu. A dame jidlo povazuji v ramci Prahy za zhovadilost: bud si uvarim, nebo dojdu do restaurace (castecne kvuli zazitku). Sluzby typu rohlik byly super v ramci karanten a lockdownu, ale jakmile to opadlo, radeji si starosvetsky do kramu dojdu... prece jen se cloveku vybira lepe realne zbozi, kupovat zeleninu pres internet je pro mne opruz. No a hlavne jsem zjistil, ze sedet doma a pak sedet v aute a ani se nehnout dela z cloveka trosku. I prochazka do obchodu muze rozjastnit den:)))

reagovat
Filda
22. ledna 2022, 11:03
0

jo jo situace se v tomhle hodně upravila, v podstatě jsem auto využívál jenom na zábavu a když jsem mněl dílnu tak práci, letos jsem začal jezdit brigádně wolt se svím soukromím vozem, kurýrní práce je až podezřele výdělečná činost, a jsem celkem nalomený že dám výpověd a půjdu toto dělat na stálo, ač dělám rozvoz vozidlem, téměř pokaždé když jsem v práci mi aspon jednou za den přijde objednávka s "dovozem" do pětseti metrů, to kolikrát ani nesedám do auta a prostě ji tam odnesu :-D ... je to celkem masakr co se naučili lidi využívat

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem