načítám data...

Stane se z Audi TT uctívaná klasika?

Většina motoristických nadšenců ho považuje spíše za módní doplněk pro frajírky, ale Audi TT je také fantastický kus designu. Stane se z něj populární klasika? A co to vypovídá o našem přístupu ke klasickým vozům?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na konci devadesátých let bylo jen málo aut, kterými jste mohli před diskotékou oslnit tak úspěšně jako zbrusu novým ‚tétéčkem‘. Každý správný frajer, který měl na hlavě bodliny a na tričku krokodýlka, si toužil jedno koupit. Líbilo se i mladým slečnám, které v něm viděly skvělý módní doplněk, něco jako kabelku na čtyřech kolech.

A skuteční milovníci aut jím opovrhovali. Věděli, že se pod přitažlivou karoserií skrývá VW Golf IV. Tedy auto sice praktické a schopné, ale rozhodně ne zábavné. Nemastný neslaný podvozek nezachránilo ani odlehčení karoserie a lepší rozložení hmotnosti, za slavným jménem ‚quattro‘ se skrývala jedna z prvních generací Haldexu. Pokud jste chtěli vyjet zasněžený kopec, byla tahle ‚čtyřkolka‘ možná užitečná, ale ke sportovním vlasntostem v zatáčkách dvakrát nepřispěla.

Stručně řečeno, první TT bylo z pohledu petrolheada typické auto pro pozéry. Vypadalo rychle a sportovně, ale ve skutečnosti nenabízelo jízdně o mnoho víc než běžný hatchcback. Ve srovnání s nejlepšími hatchbacky té doby, jako byl první Focus, dokonce o mnoho méně.

To však nic nemění na tom, že to bylo geniální designové dílo. Jeho jednoduché tvary vycházely z německé meziválečné školy Bauhaus a nepřipomínaly žádné auto předtím a vlastně ani potom. Pokud hledáte auto, které by se skvěle vyjímalo před vaší funkcionalistickou vilou nebo přímo v jejím obýváku, potom je právě první TT tou správnou volbou. Zvláště pokud se na něj opravdu chcete jen dívat a nejezdit s ním.

Až s postupem času a změnou módy zmizí jeho image metrosexuálního frajírkovství, až projde obdobímí ‚laciné plečky‘ a zbývající kusy začnou být dostatečně vzácné, stane se právě díky tomu uznávanou a možná i uctívanou klasikou. Dnes je na něj ještě příliš brzo – když budete jezdit v TT, vaše okolí si pomyslí, že trpíte krizí středního věku nebo se chcete předvést před svým kadeřníkem a jen vám chybí peníze na novější model. Protože opravdový nadšenec by si přeci koupil auto, které lépe jezdí.

Čím je auto starší, tím jsou jeho jízdní kvality méně důležité. S časovým odstupem se totiž stává důležitějším ‚charakter doby‘ než rozdíly mezi jednotlivými modely. Z pohledu dnešního řidiče jsou si všechna auta třeba z takových 80. let velmi podobná – maličká, lehká a bezprostřední, se skvělým výhledem, precizní reakcí na plyn, ale také obvykle skromným výkonem a omezeným komfortem. A čím dál do historie jdeme, tím jsou rozdíly větší. Pokud nemáte s auty daného období či oblasti původu opravdu široké zkušenosti, bude pro vás první zkušenost s různými zástupci tohoto druhu velmi podobná. Čtyřicet let starý luxusní sedan může vedle nového malého hatchbacku působit jako úžasně řidičské a obratné auto…

Navíc s rostoucím věkem je čím dál podstatnější dostupnost náhradních dílů, ať již nových, nebo použitých. A atraktivní auta postavená na běžné platformě mají v tomto ohledu vždycky výhodu – protože Golfů, které bude možné kanibalizovat, bude ještě dlouhou dobu hodně.

Za dalších deset či dvacet let už nebude podstatné, že má TT mizerný podvozek, ospalou čtyřkolku a je protivně nedotáčivé. Již proti dnešním autům bude nejspíš nabízet spoustu citu v řízení, čistší reakce na plyn a podobně. Za deset či dvacet let bude rozdíl ještě větší. Těžko říct, jakým směrem se bude vývoj ubírat, ale jisté je, že nová auta v té době budou ještě odlišnější od těch z 90. let, než je tomu dnes.

TT bude v té době nabízet dostatečně ‚retro‘ jízdní zážitek a to, že není doopravdy ‚řidičské‘, nebude většině potenciálních zájemců vadit. Klasické auto si většinou nekupujete proto, abyste ho honili na hranici možností, ale k tomu, abyste jezdili v klidu a vypadali stylově. A to ve starém TT budete – bez ohledu na to, že kdysi dávno bylo miláčkem mladíků s límečkem nahoře. Ostatně s původními majiteli Mercedesů Pagoda nebo Fordů Capri byste se dost možná také bavit nechtěli…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

CerVus
17. listopadu 2015, 10:50
0

To auto má pár zajímavých detailů, jenže jako celek ho vídím jako divný slepenec.
To už je v tomhle ohledu mnohem zajímavnější současný vw Brouk.

reagovat
Da
Dave
17. listopadu 2015, 12:55
0

Já s článkem souhlasím a to auto se mi fakt moc líbí. Čím je starší, tím víc, právě tou čistotou tvarů, které ale nejsou nudné. Chápu, že to tak asi nevidí všichni. Jenom škoda, že koncernová technika byla v té době tam, kde byla. Kdyby to i jezdilo dobře, a ono se s tím dost dělat dá, tak by z toho byla do budoucna klasika jak víno, ale potom už je to o penězích.

reagovat
Woyta
17. listopadu 2015, 13:06
0

Puvodne bylo TT bez zadniho kridla. Zadek mel tendenci se vy vysoke rychlosti nadlehcovat a TT se tak rikalo zabijak kaderniku. Audi pak rychle vyrobilo kridlo a zakaznikum nabizelo montaz zdarma.

reagovat
ri
riprex
17. listopadu 2015, 15:36
0

S článkem se asi dá souhlasit, že časem začne být zajímavé. Nicméně pokud jde o mě a o každého člověka, kterej má aspoň trochu soudnost, tak pokud bych hledal auto podobného rázu, sáhnu po AR Brera. Krásné auto se zajímavějším designem než TT, řidičsky určitě zajímavější než TT, ale taky krásná ukázka toho, jak neskutečně podělat dokonalý nápad.

reagovat
BobAsh
17. listopadu 2015, 15:46
0

Mě se třeba Brera nelíbí, o jejích jízdních vlastnostech jsem neslyšel nic moc dobrého a navíc udržet jí v provozu bude peklo. To už radši GTV.

ri
riprex
17. listopadu 2015, 15:50
0

Zvláštní... já teď nějak taky dospěl k tomu, že se mi to auto nelíbí :D Nicméně jízdně to není zlé... je to to samé co 159, takže v rámci předokolek spíš to lepší a její Q4 je mechanická a ne haldex. Zabíjí to vlastně jen ty motory, protože... koupit si takovýhle auto, který kadlá, navíc čtyřkolka by snesla mnohem víc výkonu. Jinak ale všichni objektivní hodnotitelé byli s tím, jak Brera jezdí spokojeni. Třeba Clarkson :D

JLK
17. listopadu 2015, 16:25
0

Clarkson a objektivni hodnotitel? To je jako vtip? =O

ri
riprex
17. listopadu 2015, 17:44
0

Celkem jo... říká, co si myslí, je mu jedno, co si o něm myslí ostatní... když nepočítám poslední roky v TG, tak jeho psané i filmované recenze byly vždycky OK ;) A když si pustíš nějakej z jeho dokumentů... proti většině jeho opravdových recenzí nemůžu říct ani popel ;)

ho
honzarov
17. listopadu 2015, 19:45
0

Uctívaná klasika se z toho nestane. Má to humpolácké křivky a humpolácká světla. Zařazení do gay katogerie je věčné a nikdy se nezapomene a také nevím, proč by si někdo za x let koupil tohle a ne třeba 350Z.

reagovat
CerVus
18. listopadu 2015, 08:45
0

Přesně. Tohle bude vždy jen překapotovaný golf.

yorkin
18. listopadu 2015, 20:41
0

Hmmm, jasně, takže o to nikdo nikdy ani nezakopne, stejně jako třeba o Scirocco nebo Corrado...

en
endless
27. listopadu 2015, 12:00
0

"Má to humpolácké křivky a světla"? No, podle tebe ano, podle statisíců jiných NE...
No a 350Z bych například já nechtěl ani zadarmo, a nejenom kvůli humpoláckým tvarům a světlům...

wlko
05. prosince 2015, 20:20
0

vw corrado už začína byť nedostatkový takže je celkom možné že záujem sa presunie k tt :)

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem