načítám data...

SsangYong Musso Grand: Nečekaný premiant

Jaké auto si představíte, když se řekne pick-up? Myslím, že SsangYong to asi nebude. Ale rozhodně není radno ho podceňovat.

zobrazit celou galeriiFoto: Foto: Autíčkář.cz

Docela mě mrzí, že vzhledem k historickému vývoji nemají v Evropě pickupy takovou tradici, jako za oceánem, případně u protinožců, nebo v Asii. V našich reáliích svět malých užitkových aut prakticky opanovaly dodávky, které jsou sice, přiznejme si, do jisté míry o dost praktičtější, ale zdaleka nemají tolik stylu. Auta s korbou se pak nenápadně posunula do kategorie stylovek a svým způsobem luxusního zboží, takže si je jako pracovní nástroj volí málokdo. 

SsangYong se svým modelem Musso Grand je v současné době jediný výrobce, který nabízí pick-up za cenu pod tři čtvrtě milionu. Nejde přitom o nějaké nedochůdče – už v základu nabízí čtyřkolku, uzávěrku zadního diferenciálu, jízdní asistenty, automatická světla a stěrače, nebo třeba povedený infotainment s CarPlay/Android auto. A dokonce i cena za našlapanou verzi se snad vší myslitelnou výbavou, kterou jsem dostal k testu já, jen lehce přelezla milion korun. 

Foto: autickar.cz

Vstřícná cenová politika mi vrtala hlavou prakticky od okamžiku převzetí auta. Na první pohled tu žádnou zradu nepozoruji. Designově jde o vcelku povedené auto, snad jen mírně se zvedající linka hrany korby působí trochu obtloustle, na druhou stranu třeba přední maska s výraznou maskou chladiče vypadá hodnotně a vkusně.

SsangYong se sice nepyšní žádnými výraznými “adventure” doplňky, chromovanými rámy a trubkovými nástavbami korby, které nabízí některá konkurence, ale vzhledem k mým zkušenostem s touto “bižuterií” která zpravidla spíš překáží a řidič se o ní v terénu bojí, než aby dělala radost, jde podle mě o rozumný krok. Zaujmou snad jen maličké hagusy na kabině, které lze ale s příčníkem využít pro ukotvení nákladu přesahujícího nad kabinu (např. latí).

Foto: autickar.cz

Pokud bych si měl přeci jen na něco takhle zvenčí stěžovat, byl by to asi plastový “bed liner” – výplň korby. Ta je z poměrně tenké umělé hmoty připomínající plastový kanystr a lze ji s trochou síly promáčknout i rukou. Obávám se, že při převážení ostrého nákladu snadno popraská a vzhledem k malé rozšířenosti SsangYongu u nás se těžko hledá nějaké aftermarket řešení. Pro pracanty tak asi nezbývá, než vyrobit si na míru nějakou vkusnou výdřevu. Dokázal bych si tu také představit větší množství kotvících bodů, k dispozici jsou jen čtyři malá oka v rozích.

Když už ale koukáme do korby, určitě jste si všimli toho, že se korejcům povedlo dobře minimalizovat výřezy pro podběhy, které u konkurence zpravidla mnohem znatelněji zmenšují vnitřní prostor. To je způsobeno jednak tím, že je podlaha díky rámové konstrukci posazena celkově výše a také tím, že zadní náprava je poměrně dost vepředu. Využitelnost obestavěného prostoru je tu opravdu příkladná. 

Foto: autickar.cz

Největším překvapením pro mě byl jednoznačně interiér Mussa, který si klidně zaslouží přídomek “prémiový”. Měkčeným plastům a kůži na palubní desce dělají společnost displeje s velmi jemným zobrazením, tlačítka s velice přesným a příjemným chodem, otáčecí voliče s pěkně vyvedenými kovovými obroučkami a příkladná ergonomie. Sedí se v elektricky nastavitelných křeslech s výhřevem a odvětráváním, na cestu hraje dlušně naladěné audio. Za takovou výbavu by se opravdu nemuselo stydět ani reprezentativní SUV. Líbilo se mi i zpracování a s redakčním IT specialistou Davidem jsme se po chvíli jízdy shodli na tom, že nám interiér Mussa vlastně dost připomíná některé starší Mercedesy.

Snoubí se tu určitá starosvětskost, kterou reprezentuje třeba volič automatu putující v klasické otevřené kulise, zapalovač a popelník v patě centrální konzole, nebo plně tlačítkové ovládání klimatizace s dobře fungující moderní výbavou. 

Foto: autickar.cz

Příjemně oldschoolová je i pohonná jednotka. 2,2 litrový diesel o výkonu 202 koní je příjemně kultivovaný, hydroměničová převodovka ho drží spíše v nižších otáčkách, kde se veze na vlně točivého momentu. Ani při prudším zrychlení a kickdownu o něm ale příliš nevíte, protože kabina je příkladně odhlučněná. Líbí se mi vcelku rozumná spotřeba – testovací týden jsem končil s 8,3 litry na sto, ale sluší se říci, že nadpoloviční většinu cest tvořily dálniční přesuny. Tam si ve sto třiceti drží motor zhruba 1900 otáček a je mu pocitově vyloženě dobře.

Testovaný výbavový stupeň Premium nabízí pětiprvkovou zadní nápravu s vinutými pružinami, namísto klasické pevné s listy, kterou má obyčejnější Style. Díky tomu je jízda velice pohodlná, zadek neodskakuje a pocit z jízdy je srovnatelný s jakýmkoli vyšším SUV. Na poměry pick-upů jde dost možná o vůbec podvozkově nejcivilizovanější volbu. Na druhou stranu to ale znamená snížení užitečné hmotnosti z tuny na 805 kilogramů. Na tažném uvezou obě verze shodně tři a půl tuny. Pokud by mi mělo Musso sloužit jako pracant na farmě, volil bych raději levnější a jednodušší variantu, jakmile bych ale počítal i s provozem na zpevněných cestách, určitě bych si šel pro víceprvek.

Foto: autickar.cz

Z předchozích řádků asi není těžké poznat, že se mi Musso Grand (mimochodem, věděli jste, že Musso (무쏘) znamená korejsky nosorožec?) se mi opravdu zalíbilo. Za cenu o desítky procent nižší než konkurence nabízí zajímavou techniku, bohatou výbavu a velice solidní zpracování. Zásadním kritériem při posuzování pracovního pick-upu je i jeho spolehlivost a trvanlivost, kterou jsem samozřejmě během týdenního testu nemohl posoudit, ale záruka pěti let a sta tisíc najetých kilometrů v ceně vozu díví tušit, že si korejci docela věří. A podle zběžného okouknutí kvality zpracování a dimenzování jednotlivých dílů se jim nedivím. 

 

Verdikt

Jen málokdy mívám pocit, že bych se snad mohl spokojit s nejlevnější variantou. Ať už jde o jídlo, elektroniku, nebo právě třeba auta. V případě SsangYongu Musso Grand ale klidně udělám výjimku. Tenhle pickup rozvířil zatuchlé vody mnohdy technologicky zastaralé konkurence a ukazuje, že i v Evropě jde koupit rozumně naceněné auto s korbou, které nebude vypadat jako z roku 2000 a nabídne kultivované jízdní vlastnosti, bohatou výbavu a civilizovaný motor. Do příštího faceliftu tak jen poprosím o úpravu výplně korby a více oček na náklad a budu úplně spokojený.

Foto: autickar.cz

Technické údaje

Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec 2157 ccm 
Výkon: 202 koní (149 kW) při 3800 ot./min.
Točivý moment: 441 Nm při 1600 – 2600 ot/min
Převodovka: automatická šestistupňová – hydroměnič Aisin
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,2 s 
Pohotovostní hmotnost: 2100 kg 
Kombinovaná spotřeba (udávaná): 8,5 l/100 km
Kombinovaná spotřeba (v testu): 8,3 /100 km 
Základní cena: 729 900 Kč
Cena testované verze: 959 900 Kč
Foto: autickar.cz

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
09. března 2023, 21:11
0

Zdá se mi to, nebo to má na zadní straně uprostřed fakt dvoubodový pás?

reagovat
beastar
10. března 2023, 11:11
0

Každý trh je jiný. Je to logický. Nicméně nechce se mi to vysvětlovat.

Be
Beran
10. března 2023, 19:24
1

Ja myslel, ze dvoubodovy pas uz se v EU v autech ani nemuze prodavat. Nebo je to nejaka obezlicka s kategorii N?

ro
rock
10. března 2023, 06:56
0

Zajímavý, že SsangYong u nás dokáže držet takhle nízké ceny. V Německu Musso Grand začíná o 150 t výš, což není úplně malá odchylka. U Koranda je to 120 t a malý Tivoli (který se teď u nás koupit nedá) tam stojí skoro tolik co u nás Korando.

reagovat
PanHAJZL
10. března 2023, 08:41
0

Opět nenapsáno nic o 4x4 , předpokládám, že je to prudérní part-time? Teda zrovna ty miniočka pro uchycení nákladu na korbě je pěknej provar...teda pro toho, kdo to bude mít na práci.

reagovat
MMM
10. března 2023, 09:06
0

Za 500-600, bych ani neceknul... ale za milion to fakt nestojí

Nemá to rezervní kolo, ta nejdůležitější věc u náklaďáku, stroje bez zázemí... tím to pro mnoho lidí končí... kdo si dovede představit, naložený korejský krám mimo silnici, nejlépe jak jinak na nedostupném místě... kutálet kdoví kam a shánět o víkendu neobvyklý rozměr kola, říznuté někde o pařez. No... rezerva musela ustoupit zásobníku močoviny

Raději tři roky starý Hilux, US pořádný stroj a splynovat, než tento Ssangyong.

Ssangyong bude za deset let shnilý na kaši, nepovolíte na podvozku nic, ramena se korozí roznousknou před čepem (rozuměj upadávají kola, ano, prostě upadne bez varování), 4x4 bude zlobit (stejná konstrukce přiřazování, jako u všech Ssangyongů od 2006), motory, brzdy, kardany, diferák... je to stále stejná písnička. Díly které vozíme od korejců, stojí už jako na prémiové auto a to je sakra špatně. Ale já to řeším jen 25let... takže super, jen víc prodaných aut, vyděláme zase balík.

Insider...

reagovat
HeavySmoker
10. března 2023, 12:16
0

Dnes Južná Kórea poslala na Ukrajinu presne 100 týchto kúskov z článku pre ich Záchranné zložky vrátane Horskej služby. To budú mať asi radosť že dostali life style truck na reálnu prácu.

Jakub Pospíšil
10. března 2023, 12:46
4

Už vidím jak firma s jasně určeným budgetem řeší nákup US verzi Hiluxu. Pět let záruka se kreje s odpisy a plánovanou životností ve firmě, že to bude potenciálně horší jako ojetina možná zamrzí, ale ne toho, kdo to kupuje.
-
Komentář upraven 10. 3. 2023, 12:47:49

Fr
Frodo
10. března 2023, 15:47
0

Nějak jsem si nevšiml, že by auta o které se lidi starají byla za 10let na kaši.
A s tou rezervou to je fakt neřešitelný problém :D

beastar
10. března 2023, 17:39
4

A vy už teď víte že to bude za deset let stejný jako ty mrdky který děláte teď? Pětkrát stočený Rextony a Mussa co přežila ukrajinský řidiče na stavbách a pět nehod? Jako nový auto si to do firmy lidi klidně pořídí. Pět let to vydrží. A potom se to možná dostane k soukromým osobám. Kde už to zase bude stará ojetina.

Sice hezký že si vyjmenoval všechny závady Ssangu co je potkávají. Jenže pořád mi nějak chybí zkušenosti s tímto konkrétním autem. Jestli máte schopnosti vidět v automotive budoucnost co jak bude. Myslím že mám ve squad momentálně místo. Peníze jsou dobrý tak kdyžtak do pm.

Insider ;D

Be
Beran
10. března 2023, 19:20
0

Pokud byl MMM u zivotnostnich a koroznich zkousek, tak celkem dobre vi jak tohle auto bude vypadat za 10 let. Na to nemusi videt do budoucnosti. Ale tahle kategorie insideru podepisuje papiry o mlcenlivosti, ze to nebude nikde sirit.
A nechces do tymu cloveka, co bude interni veci troubit do sveta :-D

XT
XTad
10. března 2023, 20:15
2

Prijde mi zajimave pokud ma nekdo 25 let zkusenosti se servisem modelu teto znacky. Neznamena, ze vsechno musi platit i v tomhle pripade, ale nejakou vypovvidajici hodnotu to urcite ma. A Musso minimalne designem pokracuje v tradici znacky... Ja vim ze tyhle samonosny pickupy zalozeny na osobaku je tezky udelat hezky, ale tohle ma proporce jak takovy ty stary nakladni dacie.

XT
XTad
10. března 2023, 20:20
1

...ted mi doslo, ze vlastne jak Musso tak Rexton jsou na ramu. Tak to uz se vubec nejde na nic vymlouvat.

briza
10. března 2023, 20:57
2

Kristovanoho, tady se ale nehraje na nějaký "radši tříletého Hiluxe" nebo výbava za mega. Do firmy půjdou samozřejmě funglovky, které se,jak psal Kuba, odepíšou zároveň se zárukou a nějaký ceny dílů nebo stav po deseti letech bude srát tak maximálně kupce ojetiny. Na firemní použití navíc bohatě stačí ten základ za 730tis. a tam prostě není konkurence. Nejblíž bude Isuzu, tam je doublecab v základu za devět kil a jako bonus navíc má o pětinu menší výkon, případně L200, kde je to dost podobné, jen výkonově je na tom ještě hůř, než Isuzu. Za mě tohle trefili.

kotzitzaq
11. března 2023, 07:34
0

Ještě Čína (myslím, že je to Dongfeng) nám teď nově servíruje starší Nissan Pick-Up ve zmršeném provedení. Ten je viditelně horší, hůř vybavený, ale zato stojí o trochu víc než SsangYong.

MMM
11. března 2023, 18:03
4

Jistě, kdo to má jako spořebič, odepíše, vyhodí, neřeší... pro ty to na autíčkáři moc není. Myslím, že drtívá většina zdejších kupuje ojeté, dojeté a na ty servis padne. Pokud myslíte, že v záruce znamená bezplatný servis, tak je to omyl.

Antikorozní úprava... čím novější Ssang, tím horší, hnije a bude hnít prostě víc. Nebo myslíte, že korejec v rámci snižování nákladů, inflace, zvyšování cen... dopřeje zákazníkovi víc, než je nutné? Zažil jsem tolik jeho krachů, přejmenování, změn majitelů, stávek... nikdy nic nezměnil... na informace, na fatální prohnilá auta nikdy nereaguje. Bavím se přímo o poznatcích, posílaných korejcům, výrobci. Nemyslíte, že dealeři, kteří si berou Ssangyong jako přílepek, či busines plán, něco vyřeší :)

Antikorozní úpravu zhoršili, možná bychom mohli zmínit optimalizovali jako obvykle. Přidejte unavené pružiny, lehlé předky (kola po deseti letech budou zajiždět do podběhů, jak se pružiny unaví). Je to stále a pořád stejné auto, od Actyon sports, jen jiný horní kabát, ala obšlehnutá maska Land Cruiseru 300 2019. Rám pod autem, má na sobě pouze obyčejnou barvu, která se oloupe jako obal kindervejce, časem se bude masivní rám rozpadat jako listové těsto, až se oddělí, prohnije v zadní části.

Doporučuji se vyhnout multilinku-víceprvkové zadní nápravě (to platí u všech modelů Ssang) a pokud máte volbu, berte spíš tuhou zadní nápravu. Všechny ssangy s víceprvkem od 2006, se velmi brzy chovají na silnici, jako stará známá kachna a vyhýbací manévr levá, pravá, může být finální... tohle vyřeší jen totální generálka všeho v přední i zadní části... a že tam toho je, všechna přední ramena, tlumiče, pružiny i v sadu a k tomu všechny ty stupidní poddimenzované a malinké silentbločky, zadní čepy, seřizovací závitnice s čepem (bavíme se o multilinku). Neuděláte to pod 60-100t a na neoriginální díly zapomeňte, to to raději neopravujte vůbec (tohle je u všech Ssangů od 2006 stejné, obdobné, či velmi podobné)

VIN na rámu, za PP kolem po pěti zimách vyhnije... takže jej mažte vazelínou. Těším se na vstřikovače, solenoidy, zadní nápravu/diferák, zrezlé brzdiče, zatuhlé pístky, třmeny... nefunkční ruční brzdy, prohnilé výfuky. Pořád stejné.

Myslíte, že nemám nic jiného na práci, než vyvracet teoretické kydy, sny kupujících? Je mi jedno co si kdo myslí, nazývám věci pravými jmény.

Auto nekončí tří-pětiletým odpisem, žije dál mimozáručním životem a ti zapláčou. Napadá mne podtlakové připojování předních poloos 4x4... do 50.000km jsou ve 100% případů poškozené, i pokud auto nejezdí v zimě... neodpínají přední poloosy-mají při běžné jízdě stát a netočit se (je to primární zadokolka a připojitelným předkem a přední poloosy se při jízdě na silnici odpojují od náboje podtlakem).

Ano, fungovat to bude, obecně musí, ale servis je později nekonečný... dobře pro nás.

briza
22. března 2023, 09:40
2

Nevšiml jsem si, že by tu někdo psal o bezplatném servisu. Nicméně předpokládám, že během záruky si to vystačí s náklady na pravidelné prohlídky a pak už je to jedno, pokud se bavíme o firmě a odpisu. Nakonec je to win-win situace. Firma nakoupí za bezkonkurenční cenu, pojezdí, odepíše, prodá a je jí jedno, zda se to auto pak bude sypat. Vy zároveň můžete hýkat radostí, že máte kam dávat díly a byznys jede. Tadá

MMM
22. března 2023, 19:19
0

Nevystačí

briza
23. března 2023, 10:08
0

Záruka?

Fr
Frodo
10. března 2023, 15:50
2

Cením si fotek podvozku a moc za ně dekuji. Veliká poklona, že si po předchozím povzdechnutím redaktor vzpomněl.
Fakt palec nahoru.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Continental  1960
Lincoln Continental

1960 rok výroby
315 koní výkon
7 000 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 5.7 V8 | 25th Anniversary 1978
Chevrolet Corvette C3 5.7 V8 | 25th Anniversary

1978 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Ford Econoline | Club Wagon | 5.8 V8 1995
Ford Econoline | Club Wagon | 5.8 V8

1995 rok výroby
210 koní výkon
5 735 ccm objem

Buick Apollo Enclave 2008
Buick Apollo Enclave

2008 rok výroby
220 koní výkon
0 ccm objem